Gå til innhold

Er "flatterende" et normalt ord?

Gjest Gjest_Oline_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Oline_*

Jeg brukte ordet "flatterende" når jeg snakket med noen her om dagen, og han lurte på hva i all verden det betyr og mente helt bestemt at det var et fremmedord, et helt unormalt ord å bruke i hverdagen.

Men det er det vel ikke? :roll:

(lager denne tråden sånn at jeg evt kan vise ham etterpå, hehe)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest pastafisk

Bruker det rett som det er. Kanskje spesielt i sammenhenger hvor jeg beskriver noe som er mindre flatterende, altså en "pen" måte å si "stygt"/ "ukledelig" og liknende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et kurrant ord som står i ordboken. Personlig foretrekker jeg å bruke mindre engelskinspirerte ord. Hvorfor ikke si "kledelig", "smigrende" eller "fordelaktig"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fropessor Snurre
Jeg brukte ordet "flatterende" når jeg snakket med noen her om dagen, og han lurte på hva i all verden det betyr og mente helt bestemt at det var et fremmedord, et helt unormalt ord å bruke i hverdagen.

Jeg bruker ofte det ordet. Synes det er litt dumt at slike ord blir glemt.

Jeg vil heller si at det er litt rart å påpeke at det er unormalt å bruke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er et kurrant ord som står i ordboken. Personlig foretrekker jeg å bruke mindre engelskinspirerte ord. Hvorfor ikke si "kledelig", "smigrende" eller "fordelaktig"?

Det kommer fra fransk, og favner bredere enn hvert av de ordene du nevner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det betyr noe annet? Et flatterende antrekk er verken smigrende eller fordelaktig, men kledelig. Og ikke bare kledelig, men fremhever det lille ekstra som er "deg".

TS kan jo spørre om hvordan det går med flatulensen om dagen.

:gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og mener at dette er et helt normalt ord å bruke. Men jeg har en følelse av at det blir mindre og mindre brukt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er jo et helt normalt ord - men jeg kan vel ikke si at jeg bruker det hver dag.

Men jeg ville blitt overrasket over om jeg møtte et voksent menneske som ikke visste hva det betydde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det betyr noe annet? Et flatterende antrekk er verken smigrende eller fordelaktig, men kledelig. Og ikke bare kledelig, men fremhever det lille ekstra som er "deg".

TS kan jo spørre om hvordan det går med flatulensen om dagen.

:gjeiper:

Slå ordet opp i ordboken, du. Der står det at "flatterende" betyr nettopp de ordene som ble listet opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ordbok som klarer å gjengi synonymer for enhver sammenheng ville jo blitt diger. Ja, det betyr det også, men kan bety mer og litt andre ting enn det. Sånn er det jo med mange slike ord.

Og at et antrekk ikke kan være smigrende kan vi vel være enige om? Fordelaktig kanskje, men det klinger dårlig. Hadde noen sagt at antrekket mitt var fordelaktig hadde jeg faktisk blitt fornærmet - "skjuler den fæle fguren din" liksom.

Flatterende er mer å fremheve gode sider enn å skjule dårlige i denne sammenheng.Synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
En ordbok som klarer å gjengi synonymer for enhver sammenheng ville jo blitt diger. Ja, det betyr det også, men kan bety mer og litt andre ting enn det. Sånn er det jo med mange slike ord.

Og at et antrekk ikke kan være smigrende kan vi vel være enige om? Fordelaktig kanskje, men det klinger dårlig. Hadde noen sagt at antrekket mitt var fordelaktig hadde jeg faktisk blitt fornærmet - "skjuler den fæle fguren din" liksom.

Flatterende er mer å fremheve gode sider enn å skjule dårlige i denne sammenheng.Synes jeg.

Du skjønner vel at ordet kan bety flere ting, vel? Og at ikke alle betydningene passer om hverandre? En kan komme med et flatterende utsagn. Det vil si at utsagnet er smigrende eller fordelaktig. Et antrekk kan være flatterende, i betydning kledelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skjønner vel at ordet kan bety flere ting, vel? Og at ikke alle betydningene passer om hverandre? En kan komme med et flatterende utsagn. Det vil si at utsagnet er smigrende eller fordelaktig. Et antrekk kan være flatterende, i betydning kledelig.

ja, jeg tror da det.

Hva synes du dette betyr, da?

Du sier akkurat det samme jeg har sagt, men i en tone som indikerer at du er uenig. Har jeg gjort deg noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker det ikke så ofte, og når jeg gjør det er det helst i skriftlig form. Det passer ikke veldig godt inn i dialekten min. Men jeg anser det for å være et helt normalt norsk ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...