Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har nå lest mye om 23/5 regelen og det står kun at man må ha jobbet i minst 5 år (eller vært hjemme med barn eller millitæret som også teller). Men det står ingenting om at dette må ha vært gjort før man tar generell studiekompetanse og går innunder 23/5 regelen.

Noen som vet noe om dette.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

23/5 er vel det man kan ha i stedet for vanlig studiekompetanse.

Se her: 23/5-regelen

For å oppnå generell studiekompetanse etter 23/5-regelen må man

• fylle minst 23 år i søknadsåret

• dekke alle de seks obligatoriske fagkravene

• dokumentere minst 5 års heltids yrkespraksis/utdanning

Hva som menes med de obligatoriske fagkravene er jeg ikke sikker på selv...

Endret av Agnethe
Skrevet

Det var ikke fagkravene jeg tenke på, men om disse 5 årene med jobb måtte skje før man tok fagene. Eller om man kunne ta de seks fagene også jobbe også søke høyskole.

Skrevet
Det var ikke fagkravene jeg tenke på, men om disse 5 årene med jobb måtte skje før man tok fagene. Eller om man kunne ta de seks fagene også jobbe også søke høyskole.

De må skje før du tar fagene. Mener jeg.. Du kan jo ringe inntakskontoret i fylkeskommunen eller samordnaopptak :)

Skrevet

Ok. Men siden skolegang teller så teller vel også det året? Altså det året man tar disse 6 fagene?

Skal uansett ta kontakt med dem, men veldig greit hvis noen vet dette.

Skrevet
Ok. Men siden skolegang teller så teller vel også det året? Altså det året man tar disse 6 fagene?

Skal uansett ta kontakt med dem, men veldig greit hvis noen vet dette.

Det spiller ingen rolle.

All jobb siden du var 13 tells.

Skrevet (endret)

Nei, har ingenting å si om du jobber før eller etter du tar fag, men jobbing under 50% stilling teller ikke.

Og skole må være minimum 30 t/u for å telle som et fullt år, evnt 60 studiepoeng på høyere utdanning.

Endret av Nienna83
Skrevet

Tusen takk for svar! Nå ble jeg noen kilo lettere gitt.

• 3 måneder senere...
Skrevet

Hei!

lurer på mye av det samme som deg. Syns det står lite på nettet om dette.

Jeg lurer på hva slags arbeid som telles? Er det noe spesielt eller hva som helst så lenge det er over 50%

Telles avsluttet skolegang? Dvs hvis jeg ikke har fullført eksamen?

Takk for hjelpen! :)

Skrevet
Hei!

lurer på mye av det samme som deg. Syns det står lite på nettet om dette.

Jeg lurer på hva slags arbeid som telles? Er det noe spesielt eller hva som helst så lenge det er over 50%

Telles avsluttet skolegang? Dvs hvis jeg ikke har fullført eksamen?

Takk for hjelpen! :)

Alt arbeid over 50% blir med i beregningen, men arbeid under 100 % blir regnet om til heltid. Du må ha tatt eksamen i fagene for at de skal telles.

Skrevet

Det er samme hva du jobbet med, men det må være minimum 90% stilling..

Både et år med fulltidsskole eller armeid med min. 90 % stilling tells som et år.

Fagene er så så mange timer i norsk, historie, matematikk, samfunnsfag, naturfag og engelsk.

Hvis du planlegger å ta skolen først for så å arbeide deg opp, vil jeg tro at du like så greit kan ta studiekompentanse.. :klø:

Det året du tar de fagene, hvis du gjør det på en skole i et årsløp vil telle som et år.

Jeg kunne melde meg på høyere utdanning med både 23/5 regelen og med et vanlig vitnemål. Jeg kjenner flere som har gått over på høyere utdanning med bakgrunn i 23/5 regelen. Så jeg kjenner reglene.

Gjest Gjest_Meg_*
Skrevet

Heisann!

Jeg søkte meg inn på universitet nå i høst under 23/5-regelen.

Det kan komme litt an på fra sak til sak hva som gjelder som et helt år. Jeg var for eksempel et tvilstilfelle, fordi flere av jobbene mine ikke har vært så høy stillingsprosent at de ville telle. I tillegg hadde jeg tatt norsk under grunnkurs allmennfag, og senere tatt norsk som privatist for å oppnå studiekompetanse. Ifølge reglene skulle ikke det første året mitt regnes som et års skolegang pga det, men i mitt tilfelle ble det godtatt.

De har visse (og strenge!) regler de jobber ut ifra, dette er fordi at hvis de et år sier at "ja, du er godkjent for 23/5" skal dette gjelde slik at hvis du hopper av studiet og 5 år senere søker pånytt, skal du slippe å gå gjennom prosessen enda en gang for å se om du blir godtatt.

Som sagt, reglene er veldig strenge. Det jeg gjorde, var at jeg sendte mail til dem i januar, og spurte om jeg kunne sende alle papirene mine til dem før jeg søkte, så de kunne se om de ville bli godtatt (lett å misforstå om du bare ramser opp over telefon). Opprinnelig fikk jeg vite at de trodde det skulle gå bra. Så jeg søkte på skoleplass, og i juni fikk jeg en telefon hvor de sa at jeg ikke kvalifiserte til opptak. Etter mye prating frem og tilbake, tok de det opp til ekstra vurdering, så nøyere gjennom saken. Etter noen uker fikk jeg vite at de godkjente meg likevel.

Så du bør nok ringe og prate med dem, det kan være lurt. For det som gjør at du blir godkjent, vil kanskje ikke gjelde for andre.

Skrevet
Heisann!

Jeg søkte meg inn på universitet nå i høst under 23/5-regelen.

Det kan komme litt an på fra sak til sak hva som gjelder som et helt år. Jeg var for eksempel et tvilstilfelle, fordi flere av jobbene mine ikke har vært så høy stillingsprosent at de ville telle. I tillegg hadde jeg tatt norsk under grunnkurs allmennfag, og senere tatt norsk som privatist for å oppnå studiekompetanse. Ifølge reglene skulle ikke det første året mitt regnes som et års skolegang pga det, men i mitt tilfelle ble det godtatt.

De har visse (og strenge!) regler de jobber ut ifra, dette er fordi at hvis de et år sier at "ja, du er godkjent for 23/5" skal dette gjelde slik at hvis du hopper av studiet og 5 år senere søker pånytt, skal du slippe å gå gjennom prosessen enda en gang for å se om du blir godtatt.

Som sagt, reglene er veldig strenge. Det jeg gjorde, var at jeg sendte mail til dem i januar, og spurte om jeg kunne sende alle papirene mine til dem før jeg søkte, så de kunne se om de ville bli godtatt (lett å misforstå om du bare ramser opp over telefon). Opprinnelig fikk jeg vite at de trodde det skulle gå bra. Så jeg søkte på skoleplass, og i juni fikk jeg en telefon hvor de sa at jeg ikke kvalifiserte til opptak. Etter mye prating frem og tilbake, tok de det opp til ekstra vurdering, så nøyere gjennom saken. Etter noen uker fikk jeg vite at de godkjente meg likevel.

Så du bør nok ringe og prate med dem, det kan være lurt. For det som gjør at du blir godkjent, vil kanskje ikke gjelde for andre.

Tusen takk for svar folkens, dere er fantastiske! :)

Kankje dere kan hjelpe meg litt her igjen.. Jeg lurer på om jeg kan komme inn under denne 23/5 reglen hvis:

Jeg er 23 år det året jeg søker på universitetet.

Har 1 klasse fra Vgs

Har halve 2 klasse, bestått ca halvparten av eksamnene.

Har dette året forsøkt å ta opp fag på sonans, men siden jeg ble sykemeldt under svangerskap kunne jeg kunn fullføre 1 eksamen.

Har jobbet i 4 år, men ikke over 50%.

1: 46% stilling på en barneskole/sfo

2: ca 25-35 % stillinger i omsorgsarbeid. Jobber på en barnebolig med multihanduikappede, autisme og andre vanskeligstilte, utagerende barn opp til 18år

3: ca 15% stilling som avlaster for en yngre dame med alzeimer (samtidig som barnebolig jobben)

Reiste til Ecuador og jobbet frivilling på et barnehjem i 4 mnd.

Vært hjemmeværende med barn i 1 år.

Jeg vil søke meg inn på barnevernspedagog studiet ( Håper noe av arbeiserfarngen min kan hjelpe meg her? )

Tusen takk for hjelpen:):)

Hilsen veldig usikker...

Skrevet

jeg lurer også på om jeg kan velGe hvilke fag jeg vil beholde i denne 23/5 reglen. Hvis jeg har en norsk karakter fra grunnkurs og en engelsk karakter fra vk2,kan jeg da beholde disse å slippe å ta opp disse under 23/5 reglen? eller må alt tas på nytt igjen på et år?

TAKK FOR HJELPEN!

Skrevet

Jeg vet ikke om du kan velge hvilke fag du ønsker å ta med, tror nok alt teller. Dagens krav er 1 klasse matte, engelsk og naturfag. Nyere historie, samfunnsfag og 3 klasse norsk.

Så hvis du ikke har har tatt 3 klasse så må du ta opp norsken.

De tar ikke med arbeid under 50% så det teller ikke. Men hjemmeværende med omsorg for egne barn teller, inntill to år. Også skolegang da.

Skrevet

Jeg har kommet inn på universitet under denne regelen, da regnet året som jeg tok del-artium på som en del av de 5 årene.

Skrevet
Jeg har nå lest mye om 23/5 regelen

For et miserabelt navn! Noen som har gått inn for å lage noe uforståelig?! Ikke rart det ikke står noe utfyllende om dette på nettet.

Skrevet

Jeg har fullført 3 år på vgs (2 gk og 1 vk1). Hvor mye må jeg da jobbe for å oppfylle kravene? Holder på å ta fag som privatist og er 23 til våren.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...