Gå til innhold

soya/ris melk


monkeyhub

Anbefalte innlegg

Hei!

Lurer på om det er noe helsegevinst i å legge om fra å drikke vanlig kumelk til rismelk eller soyamelk?

Kolesterolinnholdet reduseres da, det er eg klar over, men noen som vet mer??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har akkurat sitti og fundert på det samme! Synes jeg ser endel positivt angående det, soyamelk nevnes iallefall som en god erstatning for lettmelk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel mer potensielt nyttig protein og mineraler i kumelk, i rismelk er det nesten bare karbohydrater. Soya inneholder endel protein, men det er vel noe diskusjon om hvor sunt det er (hormonhermende, dessuten er 64% av soyaavlingene fra GMO-planter, og jeg tviler på at man unngår det helt i prosukter som selges i Norge?). Jeg drikker rismelk selv, eller bruker på frokostblanding o.l, men det er fordi jeg ikke tåler så godt å drikke "rå" kumelk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tine reklamerer jo med at det skal være bra å drikke melk e trening feks, mest pga proteininnhold. Har tro på det! Rismelk er veldig søt, og kan ikkje egentlig tenke meg at den er så veldig sunn. Blir vel heller som et alternativ til kumelk for dei som ikkje tåler det.

Har ikkje smakt soyamelk selv, men har lest at det inneholder en del protein. Men om det er mye karbohydrater i det, så er eg ikkje så gira på å bytte ekstra lett melk mot soyamelk..

Har ikkje hørt om mandelmelk, er det også et helsekostprodukt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Dytter denne tråden litt frem da eg lurer på om noen har erfaringer med havremelk??

Smaker det godt? Sunnere enn vanlig melk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...