Gå til innhold

Tips til forrett og dessert?

Fremhevede innlegg

Gjest smånervøs
Skrevet

Det har seg sånn at jeg har nylig begynt å date en fyr og har nå invitert ham til meg på middag. Jeg har vært på middag hos ham tidligere og vet at han synes det er veldig koselig med tre retter... men da må jo jeg finne ut hva jeg skal lage....

Til hovedrett skal jeg lage røkelakspai i litt store porsjonsformer og skal servere hvitvin til. Er det noen som har noen tips om forrett og dessert som passer til og som ikke er så vanskelig å lage?

Jeg blir veldig takknemlig for all hjelp.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Synes at noen gamle slagere burde få sin renesanse, så jeg foreslår rekecoktail til forrett.

Rett og slett issalat i tynne strimler, tynne strimler med agurk, reker og thousand island dressing. Legg dette lagvis i et høyt glass med dressingen på toppen.

Er ikke dessertmenneske, men hvorfor ikke lage en eplepai.

Sjekket litt på nettet og fant div oppskrifter med vaniljesaus under eplene. Det vil si at sausen skal være i formen mens du steker den. Server kaffe eller hva dere drikker.

Lykke til!

Endret av maljo
Skrevet

Jeg syns det blir litt mye med sjømat i både forrett og hovedrett, og enda mer med pai til både hovedrett og dessert.

Jeg ville gått for en lett forrett, kanskje en liten bit paté med ristet toast (bare en liten), litt sølvløk, bittelitt bacon eller noe lignende ved siden av. Et annet alternativ er små baguetteskiver med en bit chèvre som lunes i stekeovnen. Serveres med ovnsbakte cherrytomater og ruccola med ristede pinjekjerner og balsamicglace.

Til dessert tror jeg at jeg hadde satset på sjokolademousse, men det er vel helst fordi det er en av mine favoritter som jeg alltid syns passer. :ler:

Lykke til med kjærestemiddag!

Skrevet

Jordbærpai er vel alltid en dessertslager? Har veldig gode erfaringer med dennne oppskriften:

Ingredienser

Bunn: 3 1/2 dl mel

1 dl sukker

175 gr margarin

2 eggeplommer

1 ts bakepulver

Fyll: 1pk. vaniljekrem

ca 1 kurv jordbær

1 pk jordbærgele

( bruk 4 dl vann)

Slik gjør du

Bunn: Bland alle ingrediensene til en jevn deig. Stå kaldt ca 30 min. Ha deigen i en lett smurt paiform. Stekes i ca 10 min ved 200 grader. (paien skal være gyllen). Avkjøles.

Lag gele.

Ha vaniljekremen over paien. Dekk med jordbær. Finest hvis bærene deles. Ha pågeleen når den er nesten stivnet. Settes i kjøleskap til geleen er helt stivnet.

Spesielle egenskaper

Rask å lage

Kilde: Lise/ kakemonsen.no

Her kan man finde alle mulige dessert og kake oppskrifter! Kos deg ;)

Skrevet

En enkel og nydelig forrett er miniasparges som stekes i litt smør og hakkede cashewnøtter. Skal ikke stekes lenge. Legg opp på tallerken og strø litt maldonsalt over. Nydelig....

Jeg lager noe a la jordbærpaien over, men jeg bruker nøttebunn, som jeg synes er MYE bedre enn pai... Ellers samme med vaniljesaus, bær og gele.

Gjest Gjest_Guri_*
Skrevet

Siden jeg regner med at du ikke vil tilbringe masse tid på kjøkkenet er det jo greit med noe som kan gjøres ferdig på forhånd eller krever lite tilberedning.

Hva med litt antipasti som forrett? Forskjellig typer spekemat (parma- eller serranoskinke, italiensk salamipølse e.l.), manchegoost eller annen fast ost, tomatskiver med mozarella, basilikum, olivenolje og balsamicosirup evt. pesto), grillede grønnsaker, oliven.

Eller hva med stekte asparges med parma- eller serranoskinke, høvlet parmesan, olivenolje og balsamico.

Eller hva med carpaccio av indrefilet okse. Med høvlet parmesan, olivenolje, ruccola og balsamico eller sitron og nykvernet pepper.

Alt kan gjøres ferdig på forhånd men husk å servere i romtemperatur, ikke kult med kjøleskapkald mat.

Til dessert hva med brownies med is, is med varme bjørnebær eller andre bær og evt. eggelikør (litt 80-talls kanskje, men veldg godt) eller sjokolademousse.

Skrevet

Hei.

Jeg har en fantastisk forrett til deg. den anbefales på det sterkeste.

AVOCADO FOR-RETT:

tIl for eks. 4 porsoner:

scampi

krepsehaler

2 hele avocado

hvitløk

lime el sitron

fersk dill, eller tørket i krydderglass

creme fraiche

salt

pepper

olje

majones

Kjøp 2 avocado, kjenn om de er litt bløte i skallet (litt brune) da er de modne, (er de grønne og litt harde kan de ligge på kjøkkenbenken et par dager).

Del avocadoene i 2. Ta ut den stor steinen som ligger inni.

Ta et beger Creme Fraiche i en en bolle, Har i et par spiseskjeer med majones. Klem ca 8-10 dråper lime eller sitron i, og ha i en spiseskje olje. Rør dette godt sammen.

Knus et par fedd med hvitløk, hakk opp litt fersk dill (eller krydderdill) litt salt og pepper.

Ta et par gode spiseskjeer av denne dressingen over avocadoen; fyll mao. hullet der steinen har sittet og vel så det.

Legg på noen krepsehaler på toppen og pynt med litt fersk dill eller gressløk. Vil dere ha scampi ved siden av, kjøp noen ferdig kokte scampi: hell litt olje i en panne. legg scampien i pannen og krydre med litt pepper og rødt chili (eller fersk)-krydder etter smak.

Serveres gjerne med en halvtørr riesling-vin.

Skrevet

Jeg ville ikke servert pai til både hovedrett og dessert. Kan bli litt mye deig. Når man skal komponere en middag bestående av flere retter er det viktig at det er en viss variasjon, men at rettene likevel passer sammen. Noe annet du bør tenke på, er at du ikke lager noe der du blir stående over grytene halve kvelden. Og så bør det være noe som ikke gjør dere stupmette.... Sier ikke mer:-)

Følgende forslag har jeg til forrett:

Tomat og mozzarella salat: Tynne skiver av gode tomater og bøffelmozzarella med basilikumblader og en olivenolje/balsamicodressing. Veldig enkelt, friskt og og passer godt til paien. Hemmeligheten ligger i gode tomater, den beste mozzarellaen og en god olivenolje.

Og til dessert ville jeg ha disket opp med:

Pannacotta!!! Alle liker pannacotta, det er enkelt å lage og er ferdig flere timer før den skal spises. Her finner du en fin oppskrift på pannacotta.

Lykke til:-)

Gjest gninnot
Skrevet

Her i huset har vi funnet en dessert som er kjapp å lage, og som smaker himmelsk.

Du kutter opp en banan i flere litt store biter og steker disse i honning i et par minutter. Hell deretter bananene og honningrestene fra stekepanna over litt vaniljeis på en tallerken.

Er ikke så flink på å se om denne desserten passer inn i forhold til andre retter, men er en enkel dessert som er verdt å huske på uansett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...