Gjest Donna Skrevet 6. august 2003 #1 Skrevet 6. august 2003 hvordan iallverden spiller man etter sånn tabulatur??? Akkorder er greie nok - de er det bare å lære - og så gjør man de sånn de skal være ...men noen sanger finner jeg bare med tabulatur og da er det håpløst. altså - jeg tror jeg forstår såpass at de strekene i skjemaet er strengene ..... men hva betryr tallene?? F. eks 2 tall på en strek og så et 1 tall på en annen ...og noen ganger 3 tall også ......hva skal man gjøre med fingrene liksom?? Håper noen kan gi meg noen tips om dette ... :D
Gjest Coolaid Skrevet 6. august 2003 #2 Skrevet 6. august 2003 hvordan iallverden spiller man etter sånn tabulatur??? Akkorder er greie nok - de er det bare å lære - og så gjør man de sånn de skal være ...men noen sanger finner jeg bare med tabulatur og da er det håpløst. altså - jeg tror jeg forstår såpass at de strekene i skjemaet er strengene ..... men hva betryr tallene?? F. eks 2 tall på en strek og så et 1 tall på en annen ...og noen ganger 3 tall også ......hva skal man gjøre med fingrene liksom?? Håper noen kan gi meg noen tips om dette ... :DStrekene i skjemaet er strengene. Strekene på tvers er båndene på gitaren . Står det et tall utenfor skjemaet, oppe langs halsen, indikerer dette hvilket bånd det er (ofte at man skal spille langt oppe på gitarhalsen.) Som oftest er hver streng indikert med bokstav sånn for å påviser hvilke steng som befinner seg øvers/eller hva den er stemt i, atså hvilke toneart. Tall på en strek som du beskriver forteller deg i hvilket bånd du skal slå an strengen. Lurer du på noe mere gitarting så send meg en personlig melding så skal jeg svare deg hvis jeg kan.
mjau Skrevet 6. august 2003 #3 Skrevet 6. august 2003 -----------I--------------I-----------I----- -----------I--------------I-----------I----- -----------I--------------I-----------I----- ---4----0-I-----4----0---I----4---0-I----- -2---2----I---------------I-2---2----I----- -----------I--3-----3-----I-----------I----- Spiller du dette, så spiller du begynnelsen på "One", til metallica.. Du har fire takter i hvert "rom", det det deles opp av loddrette streker. Det er selfølgelig best å vite hvordan det skal høres ut , for å få det til best mulig. Tallene indikerer hvor på halsen du skal spille.. Den nederste strengen på tablaturets bilde er den tykkeste strengen på gitaren/bassen. Halsen på gitaren er delt opp i bånd, så 1 , 2, 3 osv, vise hvor på halsen du skal spille.. Du kommer fort inn i det når du bare prøver Lykke til, gitar er morsomt!!!!!!!!!
Gjest Donna Skrevet 7. august 2003 #4 Skrevet 7. august 2003 *sitte med gitaren i fanget og prøve så godt jeg kan* Hm ..tror jeg misforstår noe med de tallene ..dette blir jo helt rart :oops: sender pm om en stund Blåmann om jeg ikke greier å knekke dette *ler*
nille-s Skrevet 7. august 2003 #5 Skrevet 7. august 2003 hvis det er noen hjelp tror jeg ikke fingrene har noe med tallene å gjøre. tallene sier bare hvilket bånd fingeren skal klemmes ned (ikke hvilken finger som skal settes hvor som tallene over pianonoter f.eks) fingrene plasserer du etter beste evne. når du spiller etter tabulatur er det ofte "fingerspill", dvs du spiller på en streng av gangen. et greit eksempel som jeg kommer på er everybody hurts av rem. D G E----------2-----------2-------------3-----------3---------------------------- B--------3---3-------3---3---------3---3-------3---3-------------------------- G------2-------2---2-------2-----0-------0---0-------------------------------- D----0-----------0------------------------------------------------------------ A----------------------------------------------------------------------------- E------------------------------3-----------3---------------------------------- det betyr egentlig bare at først ligger d hele tiden, men du spiller på strengene i den rekkefølgen du ser når du leser tabulaturet fra høyre. så ligger g hele tiden. dette er ganske greit. så kan selvsagt rytmen /avstanden mellom hver tone være mer avansert, og så kan tabulaturet også for eksempel vise en solo (der du ikke holder en akkord av gangen sånn som i eksempelet her). da er det ganske greit (som tidligere nevnt) å kunne det i hodet og bruke tabulaturet som hjelp til å finne fram. dette er jammen ikke greit å forklare. kanskje du allerede hadde skjønt det jeg skrev om. lykke til!! bare spør hvis jeg kan hjelpe med noe!
Gjest Donna Skrevet 7. august 2003 #6 Skrevet 7. august 2003 ok- la oss se om jeg hr forstått det: Man bruker altså ikke grep / akkorder - men prøver etter beste evne å plassere fingrene på riktig streng i riktig bånd - og skifte kjappt nok slik at man får en melodi? Og så bruker man fingrene på høyre hånden til å klimpre på den strengen man da holder nede?? Da tror jeg at jeg har forstått såpass at fingrene mine på høyre og venstre hånd ikke vil greie å samarbeide om oppgaven - for ikke å snakke om øynene mine - som da må se på tabulaturet - OG på fingersettingen på venstrehånd - OG på hvilken streng høyre hånd klimprer på??? og det skal man greie med ett par øyner?? hehe holder meg til akkorder jeg tror jeg .....synd ...går glipp av en del da .... takk for hjelpen dere
nille-s Skrevet 7. august 2003 #7 Skrevet 7. august 2003 neeei. ikke gi opp! du trenger jo ikke lese det hver gang. bare for å se hvordan det skal være. og på tabulatureksempelet jeg viste deg, og på mange andre tabuaturer, er det egentlig akkorder som ligger nede det meste av tiden. så det du først kan øve deg på (hvis du ikke kan det allerede) er fingerspill. la tommelen hvile på den dypeste strengen du skal spille på (øverst mot deg på gitaren) og pekefinger, langfinger, ringfinger, langfinger, pekefinger på de tre lyseste strengene. (liksom opp og ned igjen) så slår du an en av gangen. litt stivt og vanskelig i starten. men det blir fort automatisert. la et grep ligge mens du gjør dette, eller spill for eksempel bare på en e-moll. da trenger du ikke klemme ned noe med venstre hånd, bare spill på den dypeste strengen med tommelen, og så en og en av de tre lyseste strengene (opp og ned igjen). men du rocker sikkert bra med vanlige akkorder også!! kan du mange låter?
Gjest Donna Skrevet 7. august 2003 #8 Skrevet 7. august 2003 fingerspill kan jeg ja .....har spillt i mange år - med akkorder selvsagt .... og da er det jo bare å slå opp de man lurer på - eller å spille en eklere variant av de ..... men tabulatur er helt nytt ......var i forbindelse med en sang jeg lurte nemlig - for den finner jeg bare med tabulatur på nettet - og da er jeg likelangt 'ler* hadde det stått Em eller Am, G, F, Cm ...et eller annet sånn så var det greit liksom *ler*.......men men ..får se om jeg får taket på det ....ble bare så rotet med de fingrene som skulle plasseres --og tar jo sååå lang tid 'ler* kan ikke så mange sanger i hodet- glemmer de ut ..men spiller jo de jeg kan hvis jeg har akkorder å gå etter
nille-s Skrevet 7. august 2003 #9 Skrevet 7. august 2003 sånn ja. men da er du jo skikkelig flink da. noen tabulatur er uansett kjempevanskelig å lese. jeg har ikke tålmodighet til det hvis det ikke er an sang jeg bare MÅ kunne....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå