Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har lyst til å bli enda flinkere til å bruke grønnsaker i det daglige, og er på jakt etter oppskrifter på gode grønnsaksretter. Grønnsaksuppe og lapskaus lager jeg mye av allerede, trenger litt ny input. Kan selvfølgelig også være kjøtt/fisk osv i rettene, det viktige er at det er mye grønnsaker i dem.

Videoannonse
Annonse
Gjest Glad i grønnsaker!
Skrevet

Jeg pleier å lage:

Omelett med paprika, løk, champignon. Lag eggestand og putt i det du liker av grønnsaker, la omeletter putre under lokk på svak varme til den stivner.

Pai med brokkoli, paprika, løk og skinke/kylling. Lag paideig (gjerne grov), forstek, legg i det du ønsker av fyll og hell over eggestand. Stek til eggestanden stivner. Servèr med salat.

Wok med brokkoli, vannkastanjer, gulrot, bambusskudd, løk og kylling. Servèr med ris og soyasaus.

Kyllingkjøttdeig/kjøttdeig/strimlet svin eller storfekjøtt, stek sammen med paprika, squash og løk. Servèr med pasta og pesto.

Fylt paprika: Stek kyllingkjøttdeig sammen med finhakket paprika, løk, krydder (tacopose fungerer fint) og ferdig kokt ris. Skjær toppen av paprikaene, fyll i og sett toppen på. Bak i ovnen.

Ellers:

Bakte grønnsaker er godt. Bruk de grønnsaker du liker i en form, hell over litt olivenolje og godt krydder og bak i ovnen. Jeg bruker ofte rotgrønnsaker som potet, gulrot, kålrot, selerirot. Kan brukes til både kjøtt og fisk.

Må også få anbefale ovnsbakte cherrytomater...mmm!

Skrevet

Tusen takk for tips!

Skrevet

Jeg lager en del puresupper, enkel måte å spise masse grønnsaker for middag :)

For de fleste går det nok litt stekt løk som bunn (trenges ikke mye olje der heller), legge til grønnsakene og litt vann så det dekker og kok dem møre. Mos med stavmikser legge til bittelitt fløte hvis det trengs (ikke alle supper trenger det, men noen blir litt rundere), legg til litt kjøtt eller tilbehør om ønskelig og namnam.

Lager ofte med blomkål og litt gulrøtter; brokkoli; spinat; tomat; gulrøtter og kålrot osv. Det meste kan nok brukes og man kan jo kombinere en del også :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...