Gå til innhold

Mangel på jern og håravfall

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg var for å gi blod i går, og da fikk jeg ikke gi fordi jeg hadde ALT for lav blodprosent/ lite jern. Tenkte at det kanskje har vært grunnen til at jeg har mistet UTROLIG mye hår i det siste. Kan det være noen sammenheng?

* krysser fingrene og håper at det er foklaringen, slik at jeg skal slutte å miste hår...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, mangel på jern kan faktisk være en grunn til at man opplever hårtap.

Men igjen kan det være pga. andre sykdommer sånn som diabetes, hormon ubalanse, mangel på vitamin b (b6),magnesium og sink, eller anti-deppresiva medisiner

Skrevet

Jeg mistet MYE hår over en lengre periode, og tok til slutt stoffskifteprøver for å sjekke om jeg skulle endre medisindosen, selv om jeg ikke følte meg "stoffskiftesyk" slik jeg pleier når dosen er feil.

Jern/Ferritin/B12 blir alltid tatt samtidig, og når legen ringte og sa jeg fikk værsågod ta dobbel dose jern et par måneder fordi jeg hadde ferritin på 2 forklarte det saken. Ikke rart jeg var litt sliten også, og jeg skjønte det ikke egentlig fordi jeg ikke var "sånn"sliten. Rare greier.

Etter to uker på dobbel dose ble håravfallet normalt, men tablettene må jeg ta en stund (i normal dose).

Skrevet

Takk for svar. Da er det helt sikkert derfor :Nikke:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...