Gå til innhold

Hvis du hadde 50 000 til overs

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hvordan ville du plassert pengene da?

Den beste sparebøssen. nedbetaling av boliglån

Skrevet

I banken, siden jeg har lite peiling på andre ting. Kanskje sette noe av det i en kjedelig aksje (Orkla eller noe) om jeg tåler risikoen.

Når kan man få BSU? Det er jo den beste spareformen.

Gjest Cipheria
Skrevet (endret)

Ingen nedre aldersgrense i BSU, men du kan vel berre spare så og så mykje totalt. Samt så og så mykje kvart år.

Ville hatt 20 000 på BSU og resten på sparekonto.

Endret av Cipheria
Skrevet

50 000,- e jo ikke så altfor mye...

Så her i huset ville de bli brukt til et par regninger, også spart til konfirmasjon/bryllup til neste år.

Skrevet

Brukt de til å nedbetale på lånet. Slik at vi som foreldre er bedre stilt økonomisk den dagen ungene er store og flytter for seg selv.

Og at vi da kan bidra.

Har en svigerfamilie som har gjort det på den måten. Var så kjekt å få noen tusner i ny og ne når vi trengte det som aller mest.

(eks. kjøp av leilighet. Gave fra dem 9000,-kr for å pusse opp... en stund senere gave 5000,-kr til å fiffe opp i hagen osv.)

Håper å kunne gjøre slike ting den dagen barna våre kommer i slike situasjoner.

Skrevet (endret)

:

Endret av Flode
Skrevet

Ok, da ville jeg åpnet BSU for poden og satt inn pengene der.

Det er kanskje vel og bra å betale på lånet så foreldrene har bra økonomi når barna blir store, men om man skal øremerke pengene (som jeg synes, da man aldri vet hva som hender med egen økonomi) ville jeg satt inn pengene på BSU etter hvert. Kanskje noe på en egen sparekonto.

Gjest Lotten i.i
Skrevet
Ok, da ville jeg åpnet BSU for poden og satt inn pengene der.

Jeg ville ikke ha spart på BSU konto med mindre barnet har så store inntekter at det faktisk får utnyttet skattefordelen ved BSU sparingen. Dersom barnet har liten eller ingen skattepliktig inntekt, ville jeg ventet med BSU sparing til barnet har slik inntekt.

Skrevet
Jeg ville ikke ha spart på BSU konto med mindre barnet har så store inntekter at det faktisk får utnyttet skattefordelen ved BSU sparingen. Dersom barnet har liten eller ingen skattepliktig inntekt, ville jeg ventet med BSU sparing til barnet har slik inntekt.

Skulle akkurat til å si det samme.

BSU, må ikke opprettes før man får skattefordelen. Slik at man får full nytte av det.

Skal dette stå inne i mange år fremover, så hadde jeg helt ubetinget satt pengene i et aksjefond.

Få råd, fra noen du kanskje kjenner og sett pengene der. F eks i et "traust" globalt fond, som har vist til resultater i en årrekke.

Eventuelt kjøpt noen poster i 1-3 store selskaper på Oslo børs.

Skrevet
Skulle akkurat til å si det samme.

BSU, må ikke opprettes før man får skattefordelen. Slik at man får full nytte av det.

Skal dette stå inne i mange år fremover, så hadde jeg helt ubetinget satt pengene i et aksjefond.

Få råd, fra noen du kanskje kjenner og sett pengene der. F eks i et "traust" globalt fond, som har vist til resultater i en årrekke.

Eventuelt kjøpt noen poster i 1-3 store selskaper på Oslo børs.

BSU får man vel ikke i et lite barns navn?

Uansett, så er det jo nettopp skattefordelen, som gjør BSU til et gullegg.

De skattefrie kronene er jo verdt mye, mye mer enn bare rentene.

Det er jo bare marginalt høyere rente.

Derfor er det jo et dårlig råd å anbefale BSU konto.

Den trenger man når man betaler nok skatt til å få fordelen av de (i dag) opp til 4000,- tilbake av skatten.

Disse kronene tilsvarer mutrolig mange % i rente.

Prøv å regn.....

Høyrentekonto er rådet. Eller helst aksjefond i dag med lave innsk.renter.

Skrevet (endret)

Hvor lang tid skal pengene stå inne? Er det minst 5 år ville jeg ha valgt fondssparing. Hva slags type fond kommer an på tidshorisont og risikovillighet (ta kontakt med banken for mer info). Står pengen inne på høyrente/kapitalkonto vil inflasjonen og skatten på renteinntektene spise opp gevinsten. Når renten er lav er det faktisk et tapsprosjekt å ha pengene på bankkonto. Ved fondssparing vil det være risiko inne i bildet (hvor mye kommer an på type fond), men historikken viser at det over tid er mest lønnsomt med slik sparing. Har fondet minst 50 % aksjer i seg får du også skjermingsfradrag ( i snitt ca 3 % i året. Du opparbeider deg skjermingsfradrag også de årene fondet eventuelt skulle gå i tap), noe som gjør at deler av gevinsten blir holdt unna beskatning. Du betaler heller ikke skatt av gevinsten før du realiserer denne.

Som flere alt har nevnt bør det ikke startes med BSU-sparing før barnet har inntekt nok til å få utnyttet skattefordelen.

Edit: måtte rette opp en skrivefeil

Endret av Alison
Gjest Gjest_Marte_*
Skrevet

Jeg sparer i BSU for sønnene mine. I vår bank kan man ikke det før de fyller 18 og da tjener de fleste unge penger selv. Har fast overføring til dem hver måned.

Skrevet
Jeg sparer i BSU for sønnene mine. I vår bank kan man ikke det før de fyller 18 og da tjener de fleste unge penger selv. Har fast overføring til dem hver måned.

Hva mener du her?Du skriver at du sparer i BSU for sønnene dine, men at du ikke får åpnet BSU-konto i deres bank før de er 18. Har du da åpnet BSU-kontoer til de i annen bank? Du bør ikke spare i BSU for de så lenge de ikke har inntekt nok til å dra nytte av skattefradraget. De kan da gå glipp av flere år med skattefradrag senere pga. at du fylte opp BSU-kontoene da de var små.

Gjest Gjest_Rita_*
Skrevet

Jeg ville plassert dem i et langsiktig fond.

Fondet skulle stått på oss foreldre for å hindre at overformynderiet blir blandet inn i formuen til barnet.

Skrevet

Jeg ville satt rundt 20.000-30.000 i fond og resten på høyrentekonto, begge med sperregrense til de fylte atten. Om jeg hadde mulighet så ville jeg nok åpnet en BSU -men om grensen for å åpne en sånn konto er 18år så må man vel velge andre veier.

50.000 er ikke mye penger, men med litt renter så vil det jo bli noen kroner til slutt. Jeg vil heller at mine barn skal ha studielån enn annet lån slik rentesystemet er hos Lånekassen i dag, så forhåpentligvis vil de få litt hjelp på veien til kjøp av første bolig!

Skrevet

Alle barna har hver sin konto for småbeløp- vi setter inn hist og pist og gaver på konti som står urørte i mange år, og som kan brukes i tenårene når ønskene blir dyre.

Men 50000 "til overs" ville glatt gått inn i huslånet vårt, for barnas skyld. De får da mulighet til å bo gratis gjennom hele studietiden, på våre eiendommer. Dessuten ville jeg aldri latt en 18-åring få en så stor sum i cash, og det er vel det som skjer dersom man sparer i barnets navn?

Gjest SmallTalk
Skrevet

Jeg ville ihvertfall ikke spart de pengene i barnets navn. Hvis de havner inn på en sparekonto som barnet har fra før, så er mulighetene store for at den kontoen vil bli styrt av overformynderiet etter hvert.

Jeg ville ikke satset på en BSU-konto. Da er det bedre at barnet selv sparer disse i BSU etter hvert som behovet skulle melde seg.

Gjest Gjest_Rita_*
Skrevet
Alle barna har hver sin konto for småbeløp- vi setter inn hist og pist og gaver på konti som står urørte i mange år, og som kan brukes i tenårene når ønskene blir dyre.

Men 50000 "til overs" ville glatt gått inn i huslånet vårt, for barnas skyld. De får da mulighet til å bo gratis gjennom hele studietiden, på våre eiendommer. Dessuten ville jeg aldri latt en 18-åring få en så stor sum i cash, og det er vel det som skjer dersom man sparer i barnets navn?

Helt enig med deg Nigo, å sette pengene inn i barnets navn synes jeg også er dumt. Man kan sperre dem til barnet er 21 år, men jeg er at den oppfatning at barnet bør få pengene før de har lært at man kjøper ikke alt man har lyst på for de pengene man har.

For våre barn vil vi "holde" på større pengebeløp til de er ferdig studert, evt gi dem måndtlige beløp gjennom studietiden. Ikke nødvendigvis for at vi skal ha kontroll på pengene, men for at de skal lære seg å betale regninger, husleie og leve for det resterende beløpet, slik det er i voksenlivet.

Skrevet (endret)

Nå lurer jeg litt her!

Hva er det som feiler folk????

Er det virkelig slik at så mange skjønner, så lite av hva BSU virkelig er?

Den virkelig store fordelen med BSU, er jo når ungdommen begynner å tjene penger (betale skatt) og de får fordelen av lavere skatt.

Skjønner dere ikke at det er der den virkelige fordelen med BSU er?

Ikke at det "bare" er 1-2% bedre rente på pengene.

Hva er det egentlig dere (du) mener da med slike utsagn som det over?

Viser til mitt tidligere inlegg, samt Alison sitt og andre som sier det samme.

Jeg gjentar, at er det snakk om mange, mange, års binding av pengene, så er er helt klart aksjer, eller fond for de som ikke er veldig interessert, det eneste rette.

Normalt (historisk) går vel aksjemarkedet i snitt opp noen % ekstra for hvert år, i forhold til bank. Til en grei økning av risiko.

Dessuten, er skjermingsfradraget du får hvert år også mye verdt.

I bank vil du tape litt hvert år. Inflasjon osv....

Endret av Østlandet

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...