Gjest Lille_Trille Skrevet 11. august 2009 #1 Skrevet 11. august 2009 Hei, Etter utallige måter å gå ned i vekt på, deriblant f.eks. spise sunt og trene (både styrke og kondisjon) så går jeg ikke ned i vekt (ok, 3 kg på 6 mnd). Jeg ser jo at i lengden så funker det, men jeg vet at man kan gå ned LITT fortere. Derfor tenkte jeg at jeg skulle melde meg inn i vektklubben på VG for å få mer kontroll på spisingen, kanskje det er der problemet ligger. Jeg må innrømme at etter utallige år på treningssenter uten (synlige, vel og merke) resultater så er jeg dritlei aerobic, step, spinning og styrketrening. Jeg er derimot utrolig glad i å danse! Jeg danser både swing og salsa til vanlig, der jeg anser kun swing som trening. Derfor tenkte jeg at planen min for høsten skal se slik ut: mandag: dansetime (type musikkvideo-dans) 1 time tirsdag: swing (1,5-2 timer) onsdag: boksing (1 time) torsdag: salsa (2 timer ) fredag eller søndag: latinodans, treningstime (1 time) Bør jeg ha med styrketrening innimellom alt dette, jeg vil jo ikke miste muskelmasse (som jeg hører om titt og ofte)... Btw... Jeg er 24 år, 90 kg, 169cm, str 44 i klær. Så jeg vil ned 15 kg, for når jeg veier 75kg er jeg slank og fin (ca. str. 40)! Jeg er litt tung i utgangspunktet... Hehe
Prinsesse på erten Skrevet 11. august 2009 #2 Skrevet 11. august 2009 JA! Du bør trene stryrke. Ellers skjer det du ikke ønsker, nemlig at du mister muskelmasse. Enkelt og greit:-) Men styrke er gøy det, så lenge man har et opplegg man følger. Når man kjenner at man har progresjon - at man kan løfte 5 kg mer enn forrige måned, da er det helt knall:-)
Gjest Lille_Trille Skrevet 11. august 2009 #3 Skrevet 11. august 2009 JA! Du bør trene stryrke. Ellers skjer det du ikke ønsker, nemlig at du mister muskelmasse. Enkelt og greit:-) Men styrke er gøy det, så lenge man har et opplegg man følger. Når man kjenner at man har progresjon - at man kan løfte 5 kg mer enn forrige måned, da er det helt knall:-) Joda, det er gøy det... Så hvor mye styrke i uka da? Holder det med 1 time BodyPump? Hehe...
Annikken Skrevet 11. august 2009 #4 Skrevet 11. august 2009 2 dager i uka med BodyPump er nok til at du klarer å holde på den muskelmassen du bygger deg opp. Tren gjerne flere ganger enn det, men ikke færre Dans er forresten kjempefin trening!
Gjest SjangleÅsnøvle Skrevet 11. august 2009 #5 Skrevet 11. august 2009 Kanskje du spiser for tett inntil økten, eller for sent? Du skal spise 1-2 timer før økten, og rett etter økten, enten det er styrke eller fettforbrenning du trener, skal du ha i deg raske karbohydrater. Banan eller frokostblanding er det beste, men hus at raske karbohydrater kun skal benyttes rett etter trening. Kanskje spiser du for sjeldent? Det beste er å spise ca 6 ganger om dagen, men i mindre mengder. Spis sånn at du ikke går å venter på sultfølelsen, da ender det bare med overspising. Spis så ofte at du aldri kjenner deg sulten, men samtidig aldri helt mett. Dette øker forbrenningen kraftig. Hold deg unna lettbrus også. Koffein kan øke fettforbrenningen, men kun i moderate mengder, dessuten gjør lettbrus deg sulten. 1-2 kopper kaffe eller ca 3 kopper cola light på en dag er max. 10 minutter løping er like bra som 30 minutter jogging. Når du løper skal du ikke spurte, men du skal samtidig løpe raskere enn vanlig jogging. Og ja, styrketrening er viktig også når du skal ned i vekt.
Annikken Skrevet 11. august 2009 #6 Skrevet 11. august 2009 Kanskje spiser du for sjeldent? Det beste er å spise ca 6 ganger om dagen, men i mindre mengder. Spis sånn at du ikke går å venter på sultfølelsen, da ender det bare med overspising. Spis så ofte at du aldri kjenner deg sulten, men samtidig aldri helt mett. Dette øker forbrenningen kraftig. Dette er vel omdiskutert?
Gjest SjangleÅsnøvle Skrevet 11. august 2009 #7 Skrevet 11. august 2009 Dette er vel omdiskutert? Det er det absolutt ikke.
Cullen Skrevet 11. august 2009 #8 Skrevet 11. august 2009 Dette er vel omdiskutert? Nei er nok fakta det
Annikken Skrevet 11. august 2009 #9 Skrevet 11. august 2009 (endret) http://www.kriweb.no/?p=1199 "Det er også avkreftet flere ganger at man går raskere ned i vekt ved å spise ofte. Med andre ord finnes det ikke klare hold for at det å spise skjeldnere senker forbrenningen, eller gjør at muskelnedbrytningen øker. Det er tvert om ting som tyder på at det å innta protein kontinuerlig kan hemme proteinsyntesen. Dette leder oss til en hypotese om at færre og større måltider vil være fordelaktig for å oppnå en bedre fettprosent." Blant annet. Det det KAN hjelpe med er at når man ikke føler seg kjempesulten, reduserer man sjansen for overspising, og dermed sparer man noen kalorier ila dagen. Men at flere og små måltider ØKER forbrenningen, er vel strengt talt ikke en sannhet. Endret 11. august 2009 av Annikken
Cullen Skrevet 11. august 2009 #10 Skrevet 11. august 2009 Jeg stoler mer på legen min og ernærings fysiologen min enn jeg gjør på en webside.
Gjest Lille_Trille Skrevet 11. august 2009 #12 Skrevet 11. august 2009 Kutt ut karbohydratene! Hehe, det kommer jeg ikke til å gjøre... Ikke helt! Trenger selvfølgelig ikke slenge innpå loff og 2 kg pasta hver dag, men litt brød, frukt og havregryn er godt!
Cullen Skrevet 11. august 2009 #13 Skrevet 11. august 2009 Grete Roede har foresten en gratis vektklubb på internet https://www.vektklubben.no/ Du trenger ikke melde deg på noe kurs for å bruke den og jeg fikk mye mer nytte av den enn vg sin.
Annikken Skrevet 11. august 2009 #14 Skrevet 11. august 2009 Jeg stoler mer på legen min og ernærings fysiologen min enn jeg gjør på en webside. Det er ikke bare en webside, det er forskning. Om du følger linkene ender du opp på en litteraturliste der fem av punktene peker til forskjellige studier på nettopp dette. Leger og ernæringsfysiologer kan jo ikke være oppdatert på ALT, ALLTID heller Det jeg prøver å si er at jeg tror ikke det finnes noe endelig sannhet på dette. Studier vil alltid teste ut ting på forskjellig måte (referansegrupper osv), og ingen studier er egentlig _endelige_. Måten kroppen reagerer kjemisk på ulike næringsstoffer er en kompleks affære. Derfor konkluderer jeg ikke med at påstanden om at hyppige og små måltider øker forbrenninga er feil, men at den er omdiskutert.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 11. august 2009 #15 Skrevet 11. august 2009 Hei, Etter utallige måter å gå ned i vekt på, deriblant f.eks. spise sunt og trene (både styrke og kondisjon) så går jeg ikke ned i vekt (ok, 3 kg på 6 mnd). Jeg ser jo at i lengden så funker det, men jeg vet at man kan gå ned LITT fortere. Derfor tenkte jeg at jeg skulle melde meg inn i vektklubben på VG for å få mer kontroll på spisingen, kanskje det er der problemet ligger. Jeg må innrømme at etter utallige år på treningssenter uten (synlige, vel og merke) resultater så er jeg dritlei aerobic, step, spinning og styrketrening. Jeg er derimot utrolig glad i å danse! Jeg danser både swing og salsa til vanlig, der jeg anser kun swing som trening. Derfor tenkte jeg at planen min for høsten skal se slik ut: mandag: dansetime (type musikkvideo-dans) 1 time tirsdag: swing (1,5-2 timer) onsdag: boksing (1 time) torsdag: salsa (2 timer ) fredag eller søndag: latinodans, treningstime (1 time) Bør jeg ha med styrketrening innimellom alt dette, jeg vil jo ikke miste muskelmasse (som jeg hører om titt og ofte)... Btw... Jeg er 24 år, 90 kg, 169cm, str 44 i klær. Så jeg vil ned 15 kg, for når jeg veier 75kg er jeg slank og fin (ca. str. 40)! Jeg er litt tung i utgangspunktet... Hehe Boksing ville jeg sett på som styrketrening. Du MÅ ikke trene styrketrening for å gå ned - men det er en fordel. Da øker musklene i størrelse - altså din forbrenning øker og det er en god måte å holde seg slank på. Du danser MYE og er det det du liker - så fortsett med det som motiverer. Jeg hadde ikke begynt med noe mer i tillegg. Poenget er at du skal holde motivasjonen og kose deg på veien med det du liker. Det skal ikke bli for mye. Men det å melde seg inn på vektklubb.no og få kontroll på hva du putter inn og hvor mange kalorier du tilfører - det er absolutt å anbefale. Man skal ikke bare spise sunt - men smart Og på vektklubb lærer du mye om hva som er hva. Lykke til.
Chanel.No5 Skrevet 11. august 2009 #16 Skrevet 11. august 2009 Her finner du masse om styrketrening: Les litt under de forskjellige artiklene, anbefales: http://www.styrketrening.com/Styrketrening_Meny_Trening.htm
Gjest Lille_Trille Skrevet 11. august 2009 #17 Skrevet 11. august 2009 Her finner du masse om styrketrening: Les litt under de forskjellige artiklene, anbefales: http://www.styrketrening.com/Styrketrening_Meny_Trening.htm Ok, så litt på den siden og forstår jo etter svarene deres å dømme at jeg bør trene styrke. Som ei sa ovenfor, var boksing å anse som styrketrening. Det er vel og bra! Hva med pilates`?
Annikken Skrevet 12. august 2009 #18 Skrevet 12. august 2009 Pilates regnes vel inn under styrketrening. Der trener du de "feminine" musklene, og det er ikke så mye fokus på de store muskelgruppene. Veldig fokus på mage, rygg, rumpe, lår og "flaps". Fint det også, og pilates kan være grisetungt, men jeg ville supplert med trening av lår (tyngre vekter), bryst, skuldre og armer.
Chanel.No5 Skrevet 12. august 2009 #19 Skrevet 12. august 2009 (endret) Ok, så litt på den siden og forstår jo etter svarene deres å dømme at jeg bør trene styrke. Som ei sa ovenfor, var boksing å anse som styrketrening. Det er vel og bra! Hva med pilates`? Pilates er kjempebra trening, men ville i tillegg legge inn en dag med styrketrening med vekter i tillegg per uke. Kan ta å få en veileder eller personlig trener til å lage ett helkroppsprogram sammen med deg som legger hovedvekt på alle de store muskelgruppene. Da mener jeg forside/bakside arm, bryst, skuldre, rygg, mage, bena og rumpen. Kanskje du etterhvert vil endre ditt syn på styrketrening når du ser hvor godt kroppen har av det og at det øker forbenningen din, styrker muskelaturen og strammer kroppen opp! Endret 12. august 2009 av Lotte27
Gjest Gjest Skrevet 12. august 2009 #20 Skrevet 12. august 2009 Styrketrening noen ganger i uken er knall for en fin og fast kropp Bodypump og slike andre "jentestyrketreninger" funker sikkert også, men jeg vil sterkt anbefale å trene med frivekter og nødvendige apparater.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå