Gå til innhold

Hvem kvalifiserer til langvarig medisinsk behandling?

Fremhevede innlegg

Skrevet

En venn av meg har ei venninne i USA som har en medisinsk tilstand som gjør at hun er avhengig av langvarig medisinsk behandling (tenk f.eks cellegiftbehandling), samtidig som hun ikke har sykeforsikring. Så nå har han fått den fantastiske ideen for seg at han skal foreslå for henne å gifte seg, slik at hun kan flytte til Norge og få gratis behandling her.

Sånn rent utenom de moralske aspektene her, og vanskelighetene med å få gjennomført dette, er det faktisk gjennomførbart? Holder det at man er gift, uten å være statsborger, for å kvalifisere til gratis behandling?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I teorien høres det greit ut. Om hun er gift med en nordmann og bor her, så har hun krav på gratis medisinsk behandling.

Men prosessen med å finne en villig nordmann, gifte seg, søke om oppholdstillatelse (der kriteriene er at han må kunne forsørge henne blandt annet) og en hel del andre ting. Er så innviklet og tar så langt tid, at jeg tror dama risikerer å dø av sykdommen før hun rekker hit...

http://www.udiregelverk.no/default.aspx?pa...9E13A03D1C9B%7D

Skrevet

Hvorfor dreier slike tråder seg alltid om "en venn av meg"?

Skrevet
I teorien høres det greit ut. Om hun er gift med en nordmann og bor her, så har hun krav på gratis medisinsk behandling.

Men prosessen med å finne en villig nordmann, gifte seg, søke om oppholdstillatelse (der kriteriene er at han må kunne forsørge henne blandt annet) og en hel del andre ting. Er så innviklet og tar så langt tid, at jeg tror dama risikerer å dø av sykdommen før hun rekker hit...

http://www.udiregelverk.no/default.aspx?pa...9E13A03D1C9B%7D

Nå er det ikke faktisk en livstruende sykdom hun hadde, men fortsatt noe som trenger langtidsbehandling. Brukte bare det som eksempel siden jeg ikke husker hva det heter. Takk for svar :)

Hvorfor dreier slike tråder seg alltid om "en venn av meg"?

Plausible deniability :gjeiper:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...