Gå til innhold

Hva kan jeg sy?


Nerdemamma

Anbefalte innlegg

I dag sydde jeg ferdig et ganske stort leke teppe til sønnen min på to og en halv måned. Det var det enkleste teppet du kan tenke deg. To stykker stoff (et foret) som jeg la oppå hverandre og sydde søm rundt kanten, så sydde jeg kantbånd på rundt.

Jeg har nå fått dilla, men jeg er så utrolig nybegynner. Jeg klarer ikke tenke på noe annet jeg kunne klare å sy til han selv! Jeg vil så gjerne lære meg å sy litt skikkelig så jeg kan etterhvert sy klær og kostymer og slikt til han. Men jeg er fremdeles på stadiet hvor å sy kantbåndet på rett var litt vanskelig.

Har dere noen tips til hva jeg kan sy til han? Hvis dere har en link eller noe til en beskrivelse av hvordan jeg kan sy det så er det også flott, hvis ikke kan jeg nok spørre nede på håndarbeids butikken. De har vært snille med meg der mange ganger før :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mener Burda har noen nybegynner-mønster på klær - det kan jo være en fin start! Og hvis du skal sy klær eller leker (bamser etc) er det mye enklere hvis du har mønster og beskrivelse på hvordan det skal gjøres!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest ¤ Marit

Enig med den over.

Kan du ikke sjekke om det er noe sykurs der du bor.

Slike kurs starter jo nå på høsten.

Veldig greit å kjenne noen som kan sy som du kan få hjelp av.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*

På Stoff og stil sine hjemmesider kan du bestille kataloger med oversikt over mønstre. Der står det merket "easy" på noen av de. Kanskje noe å sjekke ut? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan sy smekker, små poser i morsomt stoff til å samle matstæsj når du er på tur, store gulvputer osv.

Det er ikke så vanskelig å sy klær som du kanskje tror, jeg er også fullstendig nybegynner, men har klart å lære meg såpass at jeg har sydd både joggebukser, selebukse, sommerdrakt og t-skjorte. Jeg bare kjøper stoff og mønster og går på jeg, syns det er kjedelig å sy de "enkle" tingene. ;)

Kan også anbefale mønstre fra stoff og stil, de er greie å følge. Her er hvordan du syr en babyjoggebukse. Du kan kjøpe en liten meter babyfløyel og noe ribb og prøve. Det er ikke så vanskelig! Meedom-boken er kjempefin for nybegynnere, den kan du sikkert låne på biblioteket. Ellers har Narvesen Ottobre-bladet, det har masse fine mønstre til barneklær.

Jeg syr mest i velour og interlock, det er så deilig og mykt til babyer. Stoff og Stil har mye fine, myke stoff som ikke koster så masse for en nybegynner. (Tror velour heter chenille der forresten.)

Fleece er forresten er materiale som er veldig greit å sy i for nybegynnere fordi det ikke rakner, men personlig syns jeg det blir veldig syntetisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inne på sykroken.no så er det mange syglade damer og gode ideer i forumet. Der er det både erfarne og nybegynnere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med en meitai? På tettinntil så er det flere oppskrifter :)

Ellers så syr jeg endel barnetøy, og det er absolutt ikke så vanskelig :) Bruker for det meste tynne bomullsstoffer, litt ribb og noe velour/interlock, myke bukser med ribb i livet og rundt bena er kjapt å sy feks og kan varieres i det uendelige :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...