ToveM Skrevet 10. august 2009 #1 Skrevet 10. august 2009 Noen som har en god og lett oppskrift på ostekake. Har aldri laget det før, men skal feire bursdagen min på onsdag, og tenke jeg skulle prøve.
maljo Skrevet 10. august 2009 #2 Skrevet 10. august 2009 Ostekake. 17 digistive havrekjeks 2 ss sukker 100 gr smeltet margarin Knus kjeksen i en foodprosessor, bland inn sukker og den smelta margarinen. Trykk det ut i 26 cm rund form og stek 10 min ved 150 gr. Ta formen ut, men ikke slå av ovnen. 400 gr naturell ost (Philadelpia) 3 egg 1 ts vaniljesukker 1 dl sukker Bland alt sammen og hell det over bunnen og stek 40 min ved 150 gr. Ikke slå av ovnen. Avkjøl minst 10 min 1 boks lettrømme 1dl sukker 1 ts vaniljesukker Bland alt sammen og hell i formen. Stek 7-10 min eller til kaka har fått en lys gylden farge. Pynt med blåbær eller annen bær. Denne slår veldig godt an når jeg har gjester. Du ville vel egentlig ha oppskrift med gele, anbefaler deg å se på : Det søte liv.
ToveM Skrevet 10. august 2009 Forfatter #3 Skrevet 10. august 2009 (endret) Takk skal du ha, den skal nok prøves en gang, om det ikke blir denne gangen. Hvis en ikke har foodprosessor, kan en Blender/hurtigmikser gjøre samme nytten? Endret 10. august 2009 av ToveM
Klematis Skrevet 10. august 2009 #5 Skrevet 10. august 2009 Min oppskrift: Bunn: En halv pakke digestivekjeks En halv pakke hob-nobs eller andre grove havrekjeks Nok smeltet smør til at alt kjeksen blir litt fuktig og det går an å trykke den utover en form. Noen ganger har jeg litt kanel i bunnen. Jeg bruker food-processor når jeg har tilgang på det, ellers hiver jeg kjeksen i en brødpose og slår den i biter med en kjevle e.l. Blander i så fall smør og kjeks i en bolle eller rett i forma. Ostefyll: 2 pk Tines naturell smøreost 1 beger lettrømme 1/3 liter kremfløte (kan sikkert bruke en lettere fløtetype også) 1 pk sitrongele (varmes og løses opp i halv vannmengde av det som står på pakken og blandes ikke i det andre før den er lunken). De fleste oppskrifter har en god del melis i tillegg, men det har jeg bare droppa. Blir bare friskere uten. Og litt sunnere. Annen gelesmak kan selvfølgelig benyttes. Pynt: Her kan en gjøre det enkelt og bare drysse lett med kanel på toppen (kan jo f.eks. klippe ut en mønstersjablong?) Jeg bruker normalt å legge hermetiske mandarinbåter i fint mønster og fylle over med appelsingele (også laget med halv vannmengde.) Pass på at ostefyllet er helt stivt først, tar et par-tre timer i kjøleskap, og hell veldig forsiktig for å unngå at lagene blandes. Bryt gjerne strålen mot baksiden av en skje eller noe slikt. Eller kaken kan pyntes med friske bær/frisk frukt, med eller uten gelelokk (husk at kiwi og fersk ananas gjør at gele ikke stivner). Eller kjøp en ferdig (kirksebær)kompott og hell over.
Gjest Gjest Skrevet 10. august 2009 #6 Skrevet 10. august 2009 Takk skal du ha, den skal nok prøves en gang, om det ikke blir denne gangen. Hvis en ikke har foodprosessor, kan en Blender/hurtigmikser gjøre samme nytten? Hurtigmixer/blender gjør samme nytte.
ToveM Skrevet 11. august 2009 Forfatter #7 Skrevet 11. august 2009 Jeg knuser kjeksen med kjevle jeg.. Sikkert like lett det ja, det gjør jeg jo når jeg lager Snickers kake.
ToveM Skrevet 11. august 2009 Forfatter #8 Skrevet 11. august 2009 Ostekake. 17 digistive havrekjeks 2 ss sukker 100 gr smeltet margarin Knus kjeksen i en foodprosessor, bland inn sukker og den smelta margarinen. Trykk det ut i 26 cm rund form og stek 10 min ved 150 gr. Ta formen ut, men ikke slå av ovnen. 400 gr naturell ost (Philadelpia) 3 egg 1 ts vaniljesukker 1 dl sukker Bland alt sammen og hell det over bunnen og stek 40 min ved 150 gr. Ikke slå av ovnen. Avkjøl minst 10 min 1 boks lettrømme 1dl sukker 1 ts vaniljesukker Bland alt sammen og hell i formen. Stek 7-10 min eller til kaka har fått en lys gylden farge. Pynt med blåbær eller annen bær. Denne slår veldig godt an når jeg har gjester. Du ville vel egentlig ha oppskrift med gele, anbefaler deg å se på : Det søte liv. Da er denne kaken laget og står i kjøleskapet. Så håper jeg den smaker like godt som den ser ut. Takk for oppskrift.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå