Gjest jente _30 Skrevet 10. august 2009 #1 Skrevet 10. august 2009 Jeg vet ikke om dette er noe å ta på vei av og kontakte lege for eller om det "bare er normalt". Smertene øker ved trening eller fysisk anstrengelse. Jeg har også smerter i venstre arm. Uregelmessig hjerterytme fant jeg ut at jeg hadde da jeg tok en ekg-test ved vitenskapsmuseet så det er neppe særlig pålitelig. Føler meg dum ved å ta kontakt med lege om dette bare er tull.... Noen som har synspunkter på hva dette kan være?
Relativista Skrevet 10. august 2009 #2 Skrevet 10. august 2009 Jeg vet ikke om dette er noe å ta på vei av og kontakte lege for eller om det "bare er normalt". Smertene øker ved trening eller fysisk anstrengelse. Jeg har også smerter i venstre arm. Uregelmessig hjerterytme fant jeg ut at jeg hadde da jeg tok en ekg-test ved vitenskapsmuseet så det er neppe særlig pålitelig. Føler meg dum ved å ta kontakt med lege om dette bare er tull.... Noen som har synspunkter på hva dette kan være? Kom smertene før eller etter du var på vitenskapsmuseet? Det er ikke vanlig at uregelmessig hjerterytme skaper smerter. Det er også svært uvanlig at 30 åringer har nok plaques i kransarteriene til at de får vondt i brystet (=angina). Hvis smertene kom etter at du var på vitenskapsmuseet, så kan det være hypokondri, selv om jeg ikke egentlig vet hva det kommer av. Uansett så kunne det vært en ide å ta en langtids-ekg hvor du trener normalt, eller eventuelt en belastnings-ekg. Bekymringer må man ta på alvor, enten de skyldes hjertefeil eller engstelse. Om ikke annet, så for å bli mindre engstelig. Det fins en veldig sjelden sykdom av selve hjertemuskelen som kan skape både smerter og rytmeforstyrrelser, hvor muskelen vokser seg stor, svulmer og gjør at blodgjennomstrømingnen fra kransarteriene til innsiden av hjertemuskelen blir mindre, og da gjør det vondt. Dette kan en se på EKG og det trenger en heller ikke ta belastnings EKG for å se. Vondt i brystet kan også komme av krampe i pustemusklene, av at du gulper opp syre fra magen, osv. Jeg ville uansett lagt fram ganske raskt at grunnen er at du ble bekymret, fortelle når du ble bekymret, for da blir legen mindre frustrert ettersom hun ikke trenger å tenke på hvordan hun skal fronte den psykiske muligheten. Du kan allikevel be om at en undersøker for at du skal føle deg mer trygg, det er helt legitimt. Om det ikke er legitimt, eller om du må trå varsommere enn det, så ville jeg byttet lege. PS: det er ikke alle hjerterytmeforstyrrelser som opptrer under belastning som behøver behandling.
Gal_dame Skrevet 10. august 2009 #3 Skrevet 10. august 2009 Har faktisk noe lignende sjøl, har hatt i sikkert over 1 år. Skal til lege, men eg utsetter det alltid. Huff... Vondt i brystkassa, rar "kniping" på innsida av venstre overarm (av og til andre steder på kroppen). Gjør ikkje direkte vondt, men er ubehagelig. ((Trodde det kom av at eg røyka, men blei ikkje bedre etter eg slutta i ein lengre periode. Trodde det kom av stress i jobb, fikk sparken pga nedskjæringer, og har det enda. Ikkje like ofte, men likevel..)) Eg skal til lege for å sjekke opp i dette en gang for alle, og anbefale deg gjøre det samme. Da veit du iallefall om det er noe gale eller ikkje.
Gjest Gjest Skrevet 10. august 2009 #4 Skrevet 10. august 2009 Jeg vet ikke om dette er noe å ta på vei av og kontakte lege for eller om det "bare er normalt". Smertene øker ved trening eller fysisk anstrengelse. Jeg har også smerter i venstre arm. Uregelmessig hjerterytme fant jeg ut at jeg hadde da jeg tok en ekg-test ved vitenskapsmuseet så det er neppe særlig pålitelig. Føler meg dum ved å ta kontakt med lege om dette bare er tull.... Noen som har synspunkter på hva dette kan være? Bestill time hos fastlegen, forklar hva det gjelder. Mulig legen vil måle blodtrykket, ta EKG (evt. rekvirere belasnings EKG), ta blodprøver og lytte på hjertet ditt. Brystsmerter hos personer på din alder pleier å være muskulært, angst eller relatert til spiserøret (syreoverskudd - kan hjelpe med syrenøytraliserende), eller astma. Smerter i brystet og venstre arm kan forekomme ved noen hjertesykdommer. Derfor synes jeg du bør ta det litt rolig hvis du får disse smertene under trening inntil du har blitt undersøkt av lege. Skriv gjerne ned hvordan smerten føles, for det er ikke så lett å beskrive smerten i ettertid hvis man ikke er bevisst på hvordan den føltes. Er den stikkende , hvor i brystet/armen er det vondt, forverrer det seg ved pusting, blir det tyngre å puste, hvor langvarig er smerten - gir det seg når du hviler, opplever du annet ubehag, hvordan er pulsen - slag pr min, regelmessig, blir du svett i huden, kvalm?
Gjest jente_30 Skrevet 11. august 2009 #5 Skrevet 11. august 2009 Jeg har hatt disse smertene ca siden januar og de kom lenge før EKG testen på vitenskapsmuseet. Jeg har en medfødt hjertefeil/-uregelmessighet hvor den ene siden av hjertemuskelen er forstørret. Dette ble oppdaget hos bedriftslegen for noen år siden og jeg har kontaktet de for å få papirene på dette sendt hjem til meg. Smertene vil jeg beskrive slik: - Ofte langvarig trykkende smerte - Av og til stikkende smerte i 1-2 min - Forverres ved fysisk anstrengelse - Smerter midt i brystkassa - stråler ut i venstre arm Jeg har en stressende jobb med tungt personalansvar og er tilbøyelig til å tro at det kan være psykisk. Samtidlig døde min far av vår felles hjertefeil/-uregelmessighet i en alder av 67 år. Ser at bekymringer rundt alt dette kan være med å forsterke smertene. Jeg har uansett bestilt time hos lege så får vi ta det der i fra.
Gjest jente_30 Skrevet 11. august 2009 #6 Skrevet 11. august 2009 Jeg har en medfødt hjertefeil/-uregelmessighet hvor den ene siden av hjertemuskelen er forstørret. Dette ble oppdaget hos bedriftslegen for noen år siden og jeg har kontaktet de for å få papirene på dette sendt hjem til meg. Fikk beskjed om at dette ikke var noe som kom til å plage meg eller som jeg trengte å ta hensyn til.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå