Gjest Gjest_Ludde_* Skrevet 10. august 2009 #1 Skrevet 10. august 2009 Vi har kjøpt leilighet og vil pusse den opp og gjøre den mer personlig. I dag er det laminat på alle gulv og hvitmalt miljøstrie(?) på veggene. Jeg har en slags visjon om hvilke farger og hva slags stil som kan passe oss; vet hvertfall at det ikke er naturfarger, men mer hvitt/sort som nøytrale farger blandet med cerise, dyp lilla, eller andre dype farger og kanskje en dæsj glamor i form av sølv/gull/paljetter.. Vi skal i første omgang gjøre noe med stue og to soverom. Poenget er at jeg ikke aner hvor jeg skal begynne hen.. Skal jeg begynne med gulv (vi vurderer å skifte ut laminat med parkett evt. bedre/finere laminat)? Eller skal jeg først finne en tapet jeg liker (om jeg skal ha tapet på én eller flere vegger/områder) Eller skal jeg finne møbler? Eller bør jeg begynne med å finne materialet til skapdørene på soverommet? Hva er vanskeligst å finne/matche i ettertid? Noen innspill?
superlady Skrevet 10. august 2009 #2 Skrevet 10. august 2009 Hei, Samme situasjon her og jeg har både hørt og lest at man tar gulvet når man er ferdig med alt det andre. Gleder meg ordentlig til å kunne male uten å dekke til så alt for mye! Jeg vet nøyaktisk hva slags parkett jeg skal ha (eik 3-stavs), så jeg bekymrer meg ikke så mye om matching i etterkant, men satser på at det jeg har fortsatt ser fint ut...
Gjest Gjest_Ludde_* Skrevet 10. august 2009 #3 Skrevet 10. august 2009 Ok, så gulv kan vente? Det er jo greit å vite På oppussingsprogrammer så tar de jo nesten alltid gulvet først! Vi skal mest sannsynelig få bygget en egen garderobeløsning på det ene soverommet og jeg lurer på om gulvet bør legges før det gjøres.. synes det er kjempevanskelig å se for seg hvilket gulv som skal passe best, de ser jo så like ut mange av de.. Synes det er greit å finne gulv som står i stil med andre interiørtrender som naturfarger, men usikker på hvilket type gulv som er finest til de fargene jeg ser for meg! I dag er det tre ulike laminatgulv på de tre rommene vi skal pusse opp.. syntes det var litt pussig? Man bør vel velge samme type parkett/laminat i alle rom om det er en liten leilighet?
Lunamamma Skrevet 10. august 2009 #4 Skrevet 10. august 2009 Hei, Samme situasjon her og jeg har både hørt og lest at man tar gulvet når man er ferdig med alt det andre. Gleder meg ordentlig til å kunne male uten å dekke til så alt for mye! Jeg vet nøyaktisk hva slags parkett jeg skal ha (eik 3-stavs), så jeg bekymrer meg ikke så mye om matching i etterkant, men satser på at det jeg har fortsatt ser fint ut... Jeg vil bare komme med et lite tips: Vi har parkett på stue og kjøkken. Det var her da vi flyttet inn. Det er ikke åpen løsning, men vi ser inn på kjøkkenet når vi sitter på stua. Parkett er praktisk og vakkert på en stue/soverom, men på kjøkkenet er det et HERK! Det tåler jo verken vannsøl eller å bli vasket ofte, så vår parkett har blitt STYGG. Jeg synes imidlertid at tilhørende rom bør ha samme gulv og noenlunde samme farger forøvrig for å skape helhet, og da ville jeg isåfall valgt et gulv som tåler mer kjøkkensøl enn det parkett gjør. I neste leilighet skal vi i allefall ha gulvbelegg! Mye lunere, slipper å slipe, tåler mer vask, blir ikke skadet om man mister noe tungt nedpå. Forøvrig ville jeg også begynt med taket, så tatt veggene, så gulvet. Møblene til slutt, ihvertfall i innkjøp. Farger på vegger, møbler og tekstiler er det jo lurt å koordinere i hodet samtidig, men vent med innkjøpene til at alt er klart til å settes rett på plass.
superlady Skrevet 10. august 2009 #5 Skrevet 10. august 2009 Ok, så gulv kan vente? Det er jo greit å vite På oppussingsprogrammer så tar de jo nesten alltid gulvet først! Vi skal mest sannsynelig få bygget en egen garderobeløsning på det ene soverommet og jeg lurer på om gulvet bør legges før det gjøres.. synes det er kjempevanskelig å se for seg hvilket gulv som skal passe best, de ser jo så like ut mange av de.. Synes det er greit å finne gulv som står i stil med andre interiørtrender som naturfarger, men usikker på hvilket type gulv som er finest til de fargene jeg ser for meg! I dag er det tre ulike laminatgulv på de tre rommene vi skal pusse opp.. syntes det var litt pussig? Man bør vel velge samme type parkett/laminat i alle rom om det er en liten leilighet? Altså, jeg ville lagt gulv under garderobeløsningene da. Legg også gulv under kjøkkeninnredningen. Jeg mente at gulvet legges når du er ferdig med vegger og tak, men møbler og slikt må jo nødvendigvis settes oppå gulvet...
Gjest Ingeniøren Skrevet 10. august 2009 #6 Skrevet 10. august 2009 Parkett er praktisk og vakkert på en stue/soverom, men på kjøkkenet er det et HERK! Det tåler jo verken vannsøl eller å bli vasket ofte, så vår parkett har blitt STYGG. Jeg synes imidlertid at tilhørende rom bør ha samme gulv og noenlunde samme farger forøvrig for å skape helhet, og da ville jeg isåfall valgt et gulv som tåler mer kjøkkensøl enn det parkett gjør. Jeg deler ikke din oppfatning om parkett på kjøkkenet. Vannsøl må tørkes opp og gulvet skal jo ikke vaskes med masse vann, men renhold har aldri vært noe problem for meg. Stygge flekker kan som regel oljes bort, også på lakka gulv.
superlady Skrevet 10. august 2009 #7 Skrevet 10. august 2009 (endret) synes det er kjempevanskelig å se for seg hvilket gulv som skal passe best, de ser jo så like ut mange av de.. Enig! Vi har sett på internett, dratt i ulike butikker og sett og vi kom tidlig fram til at vi ønsket Kährs-parkett (for den er visst bra og enkel å legge). Tittet i katalogen og på hjemmesiden og dro faktisk til kontoret deres for å se på større prøver. På hjemmesiden til kährs, (virtuelt showroom finner du her kan man også gå inn på ulike rom og legge forskjellige gulv. Da kan du få prøvd deg litt fram og kanskje få bedre oversikt. Kährs er visst litt dyrere, men etter intens internettsøking tror vi at det er best (+ visstnok så enkelt å legge at man klarer det selv). Vi ønsket en eik og fant så ut at Langmoen eik comfort var billigere enn Kährs, men mer eller mindre samme gulv. Verdt å sjekke ut. Langmoen er billigst på Thaugland Trælastforretning Håper dette hjalp litt... Endret 10. august 2009 av superlady
Gjest Gjest Skrevet 10. august 2009 #8 Skrevet 10. august 2009 Rekkefølge på oppussing: - Tak - Vegger - evt gulv - Lister For å skape helhet og harmoni er det smart å ha en viss sammenheng mellom rommene; like tak og lister, mest mulig like gulv. Det er også smart å ha lik "tempratur" på fargene og at fargene matcher - dører står ofte åpne slik at man ser fra rom til rom. Det kan være lurt å velge et fargekart og holde seg til den da har man en viss sammenheng mellom rommene. Gå til fargekjedene og plukk med fargekart og inspirasjonsblader og sjekk malingsleverandørene på nett. Der finne du også mange tipd til fargesettting av rom og hus. Lykke til!
Gjest Ludde igjen Skrevet 10. august 2009 #9 Skrevet 10. august 2009 Takk takk Jeg ble litt klokere av svarene Vi skal ikke gjøre noe med kjøkkenet i første omgang, det er veldig fint som det er, men trenger noen fargeinnslag om det skal være en rød tråd i interiøret i leiligheten for nå er det veldig nøytralt (tre, hvitt, mørkegrått gulv og benkeplate)! Det er et soverom og en stue som ligger vegg-i-vegg, her kommer døren til å være åpen så det grunnleggende som eks. gulv må være relativt likt i disse to rommene. Og superlady skal sjekke ut Kährs Jeg har så vidt begynt å se på gulv, så kanskje jeg får en åpenbaring snart Er så redd for å ende opp med et gulv som blir mismatch med møbler, tapeter og andre detaljer så føler jeg bør bruke litt tid på å bestemme meg! Men til hvilken grad må materialet i garderoben matche gulvet? Ser det kun bra ut om skapdører og gulv er i samme materialet som eks. eik? Og ser det rart ut om man eks. tapetserer en fondvegg i to nærliggende rom? Blir det litt overkill eller kan det funke? Takker for alle innspill så langt, hva skulle jeg gjort uten KG
Gjest Gjest Skrevet 10. august 2009 #10 Skrevet 10. august 2009 Tak, vegger, gulv og lister. Samme grunnleggende stilen i hele leiligheten (samme gulv, lister etc.). Min erfaring er nøytrale flater og heller freshe opp med litt farger her og der... Og da er faktisk gardiner neste umulig å finne i akkurat den nyansen du ønsker hvis du alt har malt en vegg... Så jeg ville begynt der på "tilbehøret". Husk også hva slags vei dere legger parketten. Legges den i feil retning blir rommet plutselig mye mindre...
Gjest Gjest_Ludde_* Skrevet 12. august 2009 #11 Skrevet 12. august 2009 Mange gode råd og ta med seg! Takker for alt så langt..
Gjest Gjest Skrevet 12. august 2009 #12 Skrevet 12. august 2009 Enig! Kährs er visst litt dyrere, men etter intens internettsøking tror vi at det er best (+ visstnok så enkelt å legge at man klarer det selv). All parkett er vel mer eller mindre like lett/vanskelig å legge? :klø: Selv liker jeg furuplank mye bedre enn parkett, mykt og godt å gå på, og hvis det blir en ripe så synes det ikke noe særlig, i motsetning til eikeparketten. Dessuten har "alle" eikeparkett om dagen, så jeg kan ikke skjønne at det er noe annet enn et tidsspørsmål før det blir "ut".
Gjest Gjest_Ludde_* Skrevet 13. august 2009 #13 Skrevet 13. august 2009 Snakket med en bekjent og hun kunne gi meg ett råd og det var å ikke velge furu, for det ble hakk og riper av den minste lille ting, og om noen gikk med stiletthæler inne var den ødelagt med en gang. Så jeg trodde jeg endelig hadde utelukket et type gulv, men når jeg nå hører noe positivt om furu igjen så er den plutselig aktuell igjen Er ikke lett å bestemme seg gitt
Concertina Skrevet 13. august 2009 #14 Skrevet 13. august 2009 Selv liker jeg furuplank mye bedre enn parkett, mykt og godt å gå på, og hvis det blir en ripe så synes det ikke noe særlig, i motsetning til eikeparketten. Dessuten har "alle" eikeparkett om dagen, så jeg kan ikke skjønne at det er noe annet enn et tidsspørsmål før det blir "ut". Kommer jo veldig an på eikeparketten det. Jeg har hatt både furugulv (både lutet/grønnsåpebehandlet og lakket) som man har sett riper i, furu er dessuten veldig mye mykere enn feks. eik. Vi har oljet eikeparkett fra Kährs, der ser man ikke riper, litt mer arbeid enn lakket parkett siden man må olje regelmessig, men mye mykere å gå på og føles mer som tregulv. Ang eikeparkettt og "ut" - i motsetning til parketter i valnøtt, bjørk osv så er er eik et treslag som man har vendt tilbake til med jevne mellomrom (eikeparkett er like vanlig å finne i byleiligheter fra 1800-tallet som funkishus fra 30-tallet som 60-tallshus...). Eikeparkett er rett og slett ganske tidløst (jada, det vil nok gå ut av "mote" blandt folk flest i perioder men det kommer tilbake og arkitektstanden vil holde liv i det )
superlady Skrevet 13. august 2009 #15 Skrevet 13. august 2009 All parkett er vel mer eller mindre like lett/vanskelig å legge? :klø: Selv liker jeg furuplank mye bedre enn parkett, mykt og godt å gå på, og hvis det blir en ripe så synes det ikke noe særlig, i motsetning til eikeparketten. Dessuten har "alle" eikeparkett om dagen, så jeg kan ikke skjønne at det er noe annet enn et tidsspørsmål før det blir "ut". Det er stor forskjell på parkettypene hva slags låsesystem de har mellom plankene. Flere billigere varianter har så komplisert låsesystem at det er vanskelig å få det pent uten profesjonell hjelp (sa de på Maxbo og jeg skjønte ikkeno' av låsemekanismene). Kährs og Langmoen har et fint låsesystem som det var mulig å forstå. Jeg prøvde å sette sammen flere planker selv og det gikk kjempefint. Da gjenstår saging og kapping og slikt, men sammen med samboer så fikser vi det! Mener også at eikeparkett er ganske tidløst. Ja, alle har det, men det er en grunn! Det er relativt hardt tre, det er pent og har blitt satt i leiligheter og hus i mange tiår. Jeg har før hatt både furu og bjørk og begge gulvene ble enormt stygge etter kun kort tid fordi treet er så bløtt. Jeg er enig i at plank er fint, men husk uansett at det lett setter seg skitt mellom plankene. Vi har det på hytta (gran, ikke furu) og jeg mener at det er noe man bør tenke gjennom.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå