Gjest *nysgjerrig* Skrevet 10. august 2009 #1 Skrevet 10. august 2009 Heisann Jeg har slitt en del i oppveksten, og først i en alder av 20 år har jeg begynt å få ting på plass. Har møtt en skjønn gutt, og vurderer nå å begynne på p-piller. Det er her problemet ligger. Jeg er veldig redd for å bli negativt påvirket av disse hormonpillene, at jeg skal bli deprimert, at jeg skal falle tilbake i gamle spor, og ikke minst at jeg mister sex-lysten fullstendig. Oppfattelsen min er at flesteparten sliter med bivirkninger de 1-3 første månedene, og at mange i tillegg sliter med vedvarende plager. Er dette sant, eller gjelder dette bare et lite mindretall? Fra før av har jeg stabile sykluser. *nysgjerrig*
Gjest Marlo Skrevet 10. august 2009 #2 Skrevet 10. august 2009 Jeg kan bare snakke utifra personlig erfaring, og jeg vet ikke om dette er noe som stemmer med hva leger o.l. sier om prevensjon, sier kun hva jeg opplevde. Begynte på p-piller i ungdomsårene. Var fra för av noe deprimert og slet med angst. Fölte at depresjonen ble mye sterkere, i tillegg til de fysiske plagene jeg fikk. Kastet mye opp, var ofte dårlig. Sluttet på pillene og det avtok. Gikk noen år för jeg turte å pröve igjen. Det samme skjedde. Sluttet på pilla igjen, og startet med p-spröyte. La på meg ganske mange kilo av den, samt at jeg mistet mensen totalt - noe jeg personlig ser på som at er unormalt for en kvinne. Sluttet på spröyta og det gikk vel godt og vel ett par år för mensen var på plass igjen - dog ikke regelmessig. Etter det gav jeg helt opp, til jeg ble gravid. Valgte å ta abort, og legen på sykehuset spurte hvorfor jeg ikke brukte prevensjon. Jeg forklarte som det var, at jeg hadde prövd noen ganger, men psyken ble satt ut og fysiske plager kom så fort jeg brukte noe med hormoner i. Det hele endte opp med at jeg fikk en kobberspiral som jeg nå har hatt i 2 år. Veldig fornöyd - ingen psykiske eller fysiske plager i det hele tatt - med unntak av noe sterkere blödning 1. og 2. dagen av menstruasjonen. Mensen er stabil og kommer som normalt. Jeg trodde ikke man kunne få spiral om man ikke hadde födt minst ett barn, men legen på sykehuset sa at normalt sett så er det bare de som får spiral, men at de ofte ser ann saken og personen og setter inn spiral på de som aldri har värt gravide også om det er slik at det er det beste alternativet. Så snakk med legen din og forklar situasjonen og finn en lösning som passer deg
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå