Gå til innhold

Kjøre bil uten sertifikat


Gjest Ninni

Anbefalte innlegg

Trenger litt synspunkter i en sak der jeg er dratt i to retning. En bekjent av meg har holdt på en stund og skal ta lappen. Han har strøket to ganger på teorien og er nå drittlei. Han er utlending og kjørte der han kom fra men sertifikatet hans er ikke gyldig her i Norge. I hans land bare kjøper de sertifikat og det er tut og kjør. nå har han kjøpt seg bil og kjører med andre ord uten sertifikat. Han trenger bil sier han, har barn. Jeg har sagt at dette er farlig men han sier han kan kjøre. Men han kan jo ikke skilter og vikeplikt regler skikkelig for dette har jeg gått gjennom med han. Og det er ikke alt han forstår. Jeg er veldig sjokkert fordi han setter ikke bare seg selv i fare men andre trafikkanter også. Hvis jeg går til politiet så vet han at det er jeg som har sagt fra. Samtidig er jeg redd når frosten kommer da han ikke har erfaring på glatta i det hele tatt. Har en følelse at han ikke gidder og ta teorien på nytt siden han har bil. Nå går jeg bare og håper at han blitt stoppa i en kontroll så at de se hvordan ting ligger an. Synes dette er en vanskelig sak gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_gjest_*

Enkelt og greit: du sier fra til riktig instans om at han kjører uten sertifikat. Tenk hvordan du vil føle det om han skader noen i trafikken? Bor man i Norge følger man norske regler, så rett frem er det faktisk. Kan han ikke trafikkteorien (og glattkjøring, åpenbart), er han ikke god nok til å kjøre på norske veier, uavhengig av hvor god han måtte være i andre land.

Forklar saken for politiet, så kanskje de kan ta ham på en måte som gjør at det ikke blir "tydelig" at det er du som har sagt fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si ifra til politiet, så får han en klekkelig bot og mister sikkert muligheten for å noengang ta lappen igjen

Idioter på veien *mumre*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*

Du vet at han gjør noe riv, ruskende galt - gjør noe med det! Det er ikke synd i han om han mister muligheten til å ta lappen. Han er totalt egoist som kjører bil uten tillatelse (og tydeligvis ferdigheter!). Plutselig er det du som møter ham når han har mistet kontrollen. Det kan skje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke sagt ifra. Jeg er ikke god til å kjøre på glatta, jeg heller, og jeg har tatt lappen og glattkjøringskurs. Du glemmer disse kursene fort. Teorien har jeg glemt alt av, selv om jeg klarte det på første forsøk. Det er ingen grunn til at han ikke skal være like god i trafikken som resten av nybegynnerene.

Endret av Relativista
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville ikke sagt ifra. Jeg er ikke god til å kjøre på glatta, jeg heller, og jeg har tatt lappen og glattkjøringskurs. Du glemmer disse kursene fort. Teorien har jeg glemt alt av, selv om jeg klarte det på første forsøk. Det er ingen grunn til at han ikke skal være like god i trafikken som resten av nybegynnerene.

Men du kan vikepliktsreglene? Du vet hva det store runde skiltet med 60-tallet på betyr? Du har nok ikke glemt "alt" av teorien - du kjører jo tydeligvis bil! Og dersom du ikke kan (har glemt) teorien bak det burde du ikke kjøre.

Jeg regner med at dersom han kjører på noen uten førerkort vil det bli problemer med forsikring også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du kan vikepliktsreglene? Du vet hva det store runde skiltet med 60-tallet på betyr? Du har nok ikke glemt "alt" av teorien - du kjører jo tydeligvis bil! Og dersom du ikke kan (har glemt) teorien bak det burde du ikke kjøre.

Jeg regner med at dersom han kjører på noen uten førerkort vil det bli problemer med forsikring også.

Disse reglene tror jeg også at mannen til TS skjønner. De reglene du trenger i hverdagen, er nokså få i forhold til de reglene du trenger å kunne for å bestå teoriprøven.

Ja, denne typen tar en stor risiko med tanke på forsikring osv. Men jeg ville ikke følt meg spesielt skyldig for å ikke ha angitt ham. Hvem som helst kan forårsake trafikkulykker. Jeg overdriver nå litt, jeg kan jo reglene ganske bra, til og med når jeg har vikeplikt for syklister. Men det kan allikevel tenkes jeg krasjer før mannen til TS, jeg er nemlig ikke spesielt flink til å kjøre bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen menneskerett å kjøre bil selv om enkelte ser ut til å tro det. Jeg hadde sagt fra til riktig instans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse reglene tror jeg også at mannen til TS skjønner. De reglene du trenger i hverdagen, er nokså få i forhold til de reglene du trenger å kunne for å bestå teoriprøven.

Ja, denne typen tar en stor risiko med tanke på forsikring osv. Men jeg ville ikke følt meg spesielt skyldig for å ikke ha angitt ham. Hvem som helst kan forårsake trafikkulykker. Jeg overdriver nå litt, jeg kan jo reglene ganske bra, til og med når jeg har vikeplikt for syklister. Men det kan allikevel tenkes jeg krasjer før mannen til TS, jeg er nemlig ikke spesielt flink til å kjøre bil.

Ts har allerede skrevet at hun har vært gjennom vikepliktreglene med ham, og han skjønner dem IKKE. Og om du ikke kan kjøre på glatten, så skal du faktisk la bilen stå.

Jeg ville sagt ifra til ham at om han ikke slutter å kjøre, så kommer du til å melde ham. Og det må du faktisk også gjøre om han fortsetter. Han setter andres liv i fare når han holder på sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det kan allikevel tenkes jeg krasjer før mannen til TS, jeg er nemlig ikke spesielt flink til å kjøre bil.

Da synes jeg du skal levere sertifikatet til nærmeste trafikkstasjon. Vil absolutt ikke treffe på slike som deg i trafikken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger litt synspunkter i en sak der jeg er dratt i to retning. En bekjent av meg har holdt på en stund og skal ta lappen. Han har strøket to ganger på teorien og er nå drittlei. Han er utlending og kjørte der han kom fra men sertifikatet hans er ikke gyldig her i Norge. I hans land bare kjøper de sertifikat og det er tut og kjør. nå har han kjøpt seg bil og kjører med andre ord uten sertifikat. Han trenger bil sier han, har barn. Jeg har sagt at dette er farlig men han sier han kan kjøre. Men han kan jo ikke skilter og vikeplikt regler skikkelig for dette har jeg gått gjennom med han. Og det er ikke alt han forstår. Jeg er veldig sjokkert fordi han setter ikke bare seg selv i fare men andre trafikkanter også. Hvis jeg går til politiet så vet han at det er jeg som har sagt fra. Samtidig er jeg redd når frosten kommer da han ikke har erfaring på glatta i det hele tatt. Har en følelse at han ikke gidder og ta teorien på nytt siden han har bil. Nå går jeg bare og håper at han blitt stoppa i en kontroll så at de se hvordan ting ligger an. Synes dette er en vanskelig sak gitt.

Når han stryker på teorien, viser jo det egentlig hvor mye han vet om trafikken. Jeg synes det høres kjempeskummelt ut, særlig fordi han har barn! Jeg synes du skal si til ham f.eks at hvis han ikke holder opp og oppfører seg ordentlig, sier du ifra til politiet. Hvis ikke det blir for vanskelig. Jeg er i en ganske lik situasjon med min søster selv, og vet hvor vanskelig sånt er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Forsiktige Lise

Jeg synes du skal ta den letteste veien, ring til politiet og fortell dem at du er bekymret men si også at du håper de kan finne en måte å ta mannen i en kontroll uten at det ser ut som noen anmeldte han.

Jeg er sikker på at politiet ville være mer opptatt av å få mannen av veien enn å sørge for at du står for dine meninger i noe som de sikkert forstår at ville vært en svært pinlig situasjon for deg.

Du vet f.eks. hvilken bil han kjører, merke og farge og hvor han bor. Det er nok til å sørge fr at han får en hel masse problemer.

Jeg vet det er noe som heter bekymringsmelding, som brukes i saker hvor det folk mistenker dyremishandling, jeg vet ikke om det er noe tilsvarende man kan gi til politiet når man mistenker lovbrud med fare for personers sikkerhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest pastablasta
Jeg ville ikke sagt ifra. Jeg er ikke god til å kjøre på glatta, jeg heller, og jeg har tatt lappen og glattkjøringskurs. Du glemmer disse kursene fort. Teorien har jeg glemt alt av, selv om jeg klarte det på første forsøk. Det er ingen grunn til at han ikke skal være like god i trafikken som resten av nybegynnerene.

Du glemte denne: :ironi:

Ellers var det ett bra innlegg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har ingenting å si hvor god/dårlig denne mannen er til å kjøre bil, han har ikke førerkort og kan dermed ikke kjøre bil. Slik er reglene og bor man i Norge får man se å følge dem eller ta beina fatt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger litt synspunkter i en sak der jeg er dratt i to retning. En bekjent av meg har holdt på en stund og skal ta lappen. Han har strøket to ganger på teorien og er nå drittlei. Han er utlending og kjørte der han kom fra men sertifikatet hans er ikke gyldig her i Norge. I hans land bare kjøper de sertifikat og det er tut og kjør. nå har han kjøpt seg bil og kjører med andre ord uten sertifikat. Han trenger bil sier han, har barn. Jeg har sagt at dette er farlig men han sier han kan kjøre. Men han kan jo ikke skilter og vikeplikt regler skikkelig for dette har jeg gått gjennom med han. Og det er ikke alt han forstår. Jeg er veldig sjokkert fordi han setter ikke bare seg selv i fare men andre trafikkanter også. Hvis jeg går til politiet så vet han at det er jeg som har sagt fra. Samtidig er jeg redd når frosten kommer da han ikke har erfaring på glatta i det hele tatt. Har en følelse at han ikke gidder og ta teorien på nytt siden han har bil. Nå går jeg bare og håper at han blitt stoppa i en kontroll så at de se hvordan ting ligger an. Synes dette er en vanskelig sak gitt.

Jeg er svært forbauset over at du synes dette er vanskelig. Det er ikke vanskelig i det hele tatt, for reglene er krystallklare. Har man ikke førerkort da har man heller ikke lov til kjøre bil (det eneste unntaket er føreropplæring sammen med andre som har førerkort).

Hvilke regler som gjelder i hans hjemland, har ingen betydning for dette. Heller ikke de vaner han har lagt seg til. Når du vet dette, og unnlater å gripe inn, da er du også medansvarlig for handlingene. Du er også medskyldig hvis ulykke finner sted.

Det er ingen formildende omstendigheter i det du forteller. Og reglene er klare. Han har ikke lov til å føre bil. Og du har plikt til å informere rette myndigheter om mannens straffbare handlinger.

Og ikke bare du har plikt til melde i fra, men også enhver annen som får rede på dette og vet hvem saken gjelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg synes du skal ta den letteste veien, ring til politiet og fortell dem at du er bekymret men si også at du håper de kan finne en måte å ta mannen i en kontroll uten at det ser ut som noen anmeldte han.

Jeg er sikker på at politiet ville være mer opptatt av å få mannen av veien enn å sørge for at du står for dine meninger i noe som de sikkert forstår at ville vært en svært pinlig situasjon for deg.

Du vet f.eks. hvilken bil han kjører, merke og farge og hvor han bor. Det er nok til å sørge fr at han får en hel masse problemer.

Jeg vet det er noe som heter bekymringsmelding, som brukes i saker hvor det folk mistenker dyremishandling, jeg vet ikke om det er noe tilsvarende man kan gi til politiet når man mistenker lovbrud med fare for personers sikkerhet.

Mannen har visst barn sies det. Og i det øyeblikk er det all grunn til å kontakte barnevernet med en bekymringsmelding. Det kan bli skikkelig trøbbel for mannen, men heller det enn at han utsetter barna for fare ved å ta dem med i bilen. Mannen viser en totalt mangel på ansvar og modenhet. Både politi og barnevern bør kobles inn så raskt som mulig. Og jeg synes synd på TS som ved dette og dermed gjør seg selv til medansvarlig ved ikke å gripe inn.

Gjør noe. NÅ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke sagt ifra. Jeg er ikke god til å kjøre på glatta, jeg heller, og jeg har tatt lappen og glattkjøringskurs. Du glemmer disse kursene fort. Teorien har jeg glemt alt av, selv om jeg klarte det på første forsøk. Det er ingen grunn til at han ikke skal være like god i trafikken som resten av nybegynnerene.

Unnskyld meg, men du må være noe av det dummeste som går i to sko. Du skal være mer eller mindre tilbakeståedne kunnskapsløs og uintelligent hvis du tror at KJØREFERDIGHETENE er det som er problemed med å kjøre uten lappen.

Hva faen tror du skjer hvis han kjører på noen og vedkommende havner i rullestol - eller han dreper ham/henne, OG HAN IKKE HAR ÀNSVARSFORSIKRING? (Denne gjelder ikke uansett forsikringer på bilen i det øyeblikket sjåføren ikke har lappen.)

Den idioten det er snakk om har kanskje en (dårlig) unnskyldning for å være kunnskapsløs om hvordan det fungerer i Norge, men du har ingen unnskyldning overhodet med mindre du har en psykisk diagnose.

Faen, du skulle nesten hatt juling for å skrive noe sånt, og å være så komplett idiot. Jeg håper inderlig en slik en kjører på deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er fullstendig enig med Rimmern over her forøvrig !!

Til TS : Du sier fra til vedkommende at det han gjør er ULOVLIG her i Norge, dette er din advarsel til han. Be han slutte å kjøre bil øyeblikkelig ellers melder du ifra til POLITIET. Dersom han ikke stopper, er saken grei : DU melder ifra til POLITIET. Dette er NO GO !!!!

Som andre sier her : ansvarsløst, uten forsikringer på plass, ulykke/skade/eventuelt dødsfall og DU VET han kjører uten lappen !!! Hva om en stygg ulykke inntreffer ? Du kommer til å ha dårlig samvittighet LENGE fordi DU ikke varslet. Jeg anser det nesten som en borgerplikt at du GIR tydelig BESKJED til vedkommende. Da har du gjort jobben din, MED GOD samvittighet !!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_mann_*

Ville nok kontaktet politiet. Ja, det er litt småkjipt og føle seg som sladrehank, men i noen tilfeller er man nødt. Fordi han ikke bare setter seg selv i fare, men andre trafikanter og ikke minst barn. Det hjelper ikke å påstå at det ikke er så farlig at man ikke kan teorien, selv om man kanskje er flink teknisk med bilen. Teoriprøven i Norge er så enkel og triviell (når man har lest selvfølgelig) at klarer man selv ikke den har man ikke noe bak et ratt å gjøre.

Så, ta kontakt med politiet og snakk med dem om problemstillingen og at det er veldig viktig at det ikke kommer frem at det er du som sa fra. Kanskje kan de sette opp en "kontroll" et sted han kjører (da må de jo også stoppe noen andre).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...