Gå til innhold

Landsforeder

Fremhevede innlegg

Skrevet

Folk som handler varer fra utlandet er noen landsforedere. Man burde heller kjøper varer i Norge å støtte de butikkene som er her.

Synes egentlig de kunne senket tollgrensa til 5 kroner og hatt enda høyere toll og moms på varer folk bestiller fra utlandet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, bevares. Når utvalget i norske butikker er så imponerende, har vi jo egentlig ikke behov for å importere noe fra utlandet. Vi importerer bare ting fra utlandet fordi vil virke tøffe og kule.

Norske butikker har jo et utvalg få andre kan skryte av; de kan faktisk dekke ethvert behov, og de har noe for enhver smak. :sarkasme:

Skrevet

Ikke skjønte jeg hva tittelen skulle bety. Hvis det var landsforræder som var meningen, så skriv det da. "Landsforeder" er ikke et ord.

Skrevet
Ikke skjønte jeg hva tittelen skulle bety. Hvis det var landsforræder som var meningen, så skriv det da. "Landsforeder" er ikke et ord.

Å beklager da at jeg ikke er like fink å skrive som deg.. kansje jeg jeg har lese å skrivevannsker, kanskje jeg bare skrev feil, eller kankje jeg bare ikke hviste.

Menn du sjøne jo hva jeg mente så hvorfor bry seg? Åja, du ble såret for at jeg kalte deg landsforeder. Jeg vet at det er et stert ord og ingen liker å bli kalt det. Eller var det bare fordi du ikke tålte å bli kalt et ord feil? For landsforeder er jo ikke et ord så det ble jo nesten det samme som at jeg kaller deg et ingenting.

Så vet du hva? Du er slambulabum.

Skrevet

Norske butikker er i stor grad en skam. Dårlig utvalg og dårlig kvalitet på mange av varene også.

For.eks bokhandler og bøker. Norske bokhandlere har kun et utvalg av norske bestselgende bøker. Det er utrolig vanskelig å finne spesielle bøker og store og gode bokhandlere som ikke har annet enn de bøkene det går mest av.

Selv kjente internasjonale bøker og bestselgere er det vanskelig å finne i norske bokhandlere.

For ikke å nevne at mange norske bøker er også vanskelig å finne i norske bokhandlere, på nett og i butikk. Jeg har noen ganger prøvd direkte fra forlaget, men andre ganger måtte gi helt opp. Andre ganger er jeg så heldig at jeg finner norske bøker i utenlandske nettbokhandler, bøker som ikke engang er i salg i Norge fordi de ikke er det nyeste nye eller på bestselgerlisten.

Norske bokhandler er en vits og et speilbilde av det se og hør-samfunnet vi er. Om vi ikke kunne handlet bøker fra utlandet hadde vi endt opp som nek alle som en.

Skrevet
Norske bokhandler er en vits

Selvsagt ikke. En bokhandel er en bokhandel. Svensken, dansken og normannen er vitser. Det vet jo alle.

Har du om bokhandelen som...

Nei, ikke jeg heller. Tror ikke jeg har hørt en vits om bokhandeln før.

Skrevet

Si meg, TS - hva skyldes egentlig denne motviljen din mot å kjøpe ting fra utlandet?

Du har vel aldri gjort det selv. går jeg ut fra - vet du overhodet hvordan man bestiller ting på f.eks Ebay?

Misunnelse fordi du rett og slett ikke får det til, kanskje - og så kaller du oss som handler der landsforrædere for å dekke over din egen utilstrekkelighet?

Har du noensinne vært på ferie i utlandet? Kjøpt en sånn t-skjorte med teksten "Mallorca" på, f.eks? Kjøpt noe-som-helst på ferie i utlandet? En pose godis i Sverige? Danskepølse i Danmark?

I så fall er du, pr. din egen definisjon, en landsforræder.

Skrevet
Si meg, TS - hva skyldes egentlig denne motviljen din mot å kjøpe ting fra utlandet?

Du har vel aldri gjort det selv. går jeg ut fra - vet du overhodet hvordan man bestiller ting på f.eks Ebay?

Misunnelse fordi du rett og slett ikke får det til, kanskje - og så kaller du oss som handler der landsforrædere for å dekke over din egen utilstrekkelighet?

Har du noensinne vært på ferie i utlandet? Kjøpt en sånn t-skjorte med teksten "Mallorca" på, f.eks? Kjøpt noe-som-helst på ferie i utlandet? En pose godis i Sverige? Danskepølse i Danmark?

I så fall er du, pr. din egen definisjon, en landsforræder.

Hva er ebay?

Jeg bare synes man skal holdes til Norge. Jeg ser at folk går på internett og kjøper film og klær fra usa. Hvorfår det når man kan kjøpe ting i Norge? Samme med de som drar til sverige å kjøper ditt og datt. Hvorfor dra til Sverige å kjøpe kjøtt når man får det her?

Jeg synes man skal støtte norske bedrifter så ikke Norge går konk.

Ferie til andre land drar jeg ikke på da det er å kaste penger ut av vinduet.

Om du kjøper ei danskepølse i Danmark så skal ikkr jeg si noe til det så lenge du spiser den der. Du må jo ha mat, men å ta den med seg hjem, det er galskap.

Men selv så synes jeg man heller kan holde seg i Norge. Ser at folk drar til Sverige og Danmark på ferie. Hva er vitsen? vær heller hjemme å støtt landet du bor i.

Skrevet
Hva er ebay?

troll? :fnise:

Hvorfår det når man kan kjøpe ting i Norge?

Det er jo nettopp det man ikke kan, tror du jeg hadde giddet å importere noe fra USA om de hadde solgt samme tingen i Norge?

Troll! :hoho:

Skrevet
troll? :fnise:

Det er jo nettopp det man ikke kan, tror du jeg hadde giddet å importere noe fra USA om de hadde solgt samme tingen i Norge?

Troll! :hoho:

Troll kan du selv være.

Jeg vet nå om mange som kjøper filmer fra usa og de samme filmene selges i Norge.

Og varer som ikke selges i Norge, vel, hva tror du grunnen er? Jo, fordi folk kjøper fra andre land, Som Sverige f.eks. Hadde ikke folk gjort det så ville det vært marked for det i Norge og Norske bedrifter hadde sluppet å gå konkurs.

Hørt om Fanta med sitron smak eller Cola Zero? Hvorfor tror du ikke de selges i Norge mer? Jo, fordi folk dro til Sverige å kjøpte det der, og da gikk det ikke noe av det i Norge så norske butikker sluttet med det.

Skrevet
Troll kan du selv være.

Jeg vet nå om mange som kjøper filmer fra usa og de samme filmene selges i Norge.

Og varer som ikke selges i Norge, vel, hva tror du grunnen er? Jo, fordi folk kjøper fra andre land, Som Sverige f.eks. Hadde ikke folk gjort det så ville det vært marked for det i Norge og Norske bedrifter hadde sluppet å gå konkurs.

Hørt om Fanta med sitron smak eller Cola Zero? Hvorfor tror du ikke de selges i Norge mer? Jo, fordi folk dro til Sverige å kjøpte det der, og da gikk det ikke noe av det i Norge så norske butikker sluttet med det.

Om du tror at hele det norske markedet drar til Sverige for å handle noe så banalt som brus så er enten totalt idiot eller bare kranglete.

Ser for meg bergenseren fylle opp tanken med bensin for å dra til Sverige for å handle Fanta med sitronsmak for å spare 1 kr flasken og tape ei lita formue i bensin og ikke minst tid.

Cola Zero selger de forresten i Norge.

Skrevet
Selvsagt ikke. En bokhandel er en bokhandel. Svensken, dansken og normannen er vitser. Det vet jo alle.

Har du om bokhandelen som...

Nei, ikke jeg heller. Tror ikke jeg har hørt en vits om bokhandeln før.

Norske bokhandler er en vits jo: Hørt om bokhandelen som nesten ikke hadde bøker? De solgte DVDer og morsome bursdagskort i stedet, samt biografien til Jan Thomas.

Skrevet
Troll kan du selv være.

Hvis alle hadde kjøpt norske biler ville vi alle kjørt bilen Troll, den første norskproduserte bilen.

For øvrig synes jeg Staten burde inndra alle utenlandske biler og sende dem til Afrika.

Skrevet
For øvrig synes jeg Staten burde inndra alle utenlandske biler og sende dem til Afrika.

Hvorfor det?

Skrevet
Troll kan du selv være.

Ser du amerikanske filmer? Da er du, ifølge deg selv, en landsforræder. Du bør KUN se norskproduserte filmer. Å støtte amerikansk filmindustri er like mye landsforræderi som det å støtte dansk kjøttindistri er.

Hører du på utenlansk musikk? Da er du også landsforræder. Hold deg til A-ha og Hallelujakoret, du.

Kjører du norskprodusert bil? Er alle møblene dine produsert i Norge? Hva med klærene dine? Hva slags stoff er de produsert av? Det er vel bare norsk ull, sant, og ikke noe bomullstøysogtull fra utlandet. Har du *grøss og gru* noen gang vært på IKEA? Du handler vel ikke på ICA, vel?

Har du noen gang hørt om konkurranse på markedet? Hadde vi ikke handlet med utlandet, kunne det norske markedet tatt seg betalt langt mer enn hva de gjør i dag.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Å beklager da at jeg ikke er like fink å skrive som deg.. kansje jeg jeg har lese å skrivevannsker, kanskje jeg bare skrev feil, eller kankje jeg bare ikke hviste.

Menn du sjøne jo hva jeg mente så hvorfor bry seg? Åja, du ble såret for at jeg kalte deg landsforeder. Jeg vet at det er et stert ord og ingen liker å bli kalt det. Eller var det bare fordi du ikke tålte å bli kalt et ord feil? For landsforeder er jo ikke et ord så det ble jo nesten det samme som at jeg kaller deg et ingenting.

Denne må da være en fleip. Så dårlig norsk kan da ingen skrive, eller...

Gjest Svenskehandler
Skrevet

Ja, kanskje du har skrivevansker. Språket ditt har i allefall mange feil. Dersom en er veldig oppmerksom på at andre svikter landet sitt ved å handle i Sverige synes jeg at en i allefall burde ha respekt for språket.

For øvrig skjønner jeg ikke den helt store forskjellen om jeg kjøper bananene mine i Sverige eller Norge. De er ikke fra noen av landene.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Ja, bevares. Når utvalget i norske butikker er så imponerende, har vi jo egentlig ikke behov for å importere noe fra utlandet. Vi importerer bare ting fra utlandet fordi vil virke tøffe og kule.

Norske butikker har jo et utvalg få andre kan skryte av; de kan faktisk dekke ethvert behov, og de har noe for enhver smak. :sarkasme:

Når det gjelder mat og utvalg, har vi bare oss selv å takke. Alle småbutikker med ferskvarer er gått nedenom og hjem fordi Ola Nordmann skulle ha billig mat, og Rema, Rimi og Kiwi fikk fritt spillerom. Nå kan vi sitte der med plastikkmaten vår, og bare drømme om det utvalg man har i selv den minste butikk på den minste lille flekk i Danmark, Frankrike, Tyskland og så videre.

Jeg drømmer meg tilbake til den tiden da den lille melkebutikken vår med lokaler i gården vår, hadde nydelig kokt skinke i løsvekt. Og da mener jeg kokt skinke, ikke den klyseskinka du får i plast hos kjedene. Den får ingen i meg, da spiser jeg heller kli.

Skrevet
Folk som handler varer fra utlandet er noen landsforedere. Man burde heller kjøper varer i Norge å støtte de butikkene som er her.

Synes egentlig de kunne senket tollgrensa til 5 kroner og hatt enda høyere toll og moms på varer folk bestiller fra utlandet.

Det eneste jeg tenker på er at ved å bestille/kjøpe varer fra utlandet gjør bare til at forurensningen av miljøet blir større. Det hjelper ikke å kjøpe noen "grønne" klær sydd i Nepal hvis det kommer via båt eller fly til Norge...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...