Gå til innhold

Å splitte par rundt bordet.

Fremhevede innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg er fra Østlandet. Har vært i to bryllup. I det ene var par splittet, i det andre var ikke par splittet. I andre sosial tilstelninger som 50-årslag og den typen ting opplever jeg som oftest at par splittes.

Mitt inntrykk er at de yngre ofte ønsker å sitte med sin partner, mens de eldre, som gjerne har vært sammen med sine partnere i mange år, setter veldig stor pris på splitting. Hvert fall er det slik i min familie:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg var i et bryllup (ca 75 gjester) for noen uker siden hvor kun to av parene var splittet, en av dem var meg og min mann (de andre ble som ble splittet ble i det minste sittende med sine venner, men de burde også ha sittet sammen). Jeg ble ganske paff da jeg så oversikten med bordplasseringen, alle satt sammen unntatt vi - ikke nok med at jeg ble "skilt" fra min mann, men jeg ble også "skilt" fra våre venner, og ble plassert i andre enden av lokalet - ved et bord hvor jeg ikke kjente noen... der satt det bare par, og en singel fra før... begge vi ble sittende på enden av bordet.

Jeg ble kjempelei meg da jeg oppdaget par - splittingen, og siden det bare gjaldt meg og en til merket jeg at tårene brandt bak øyelokkene... min mann så hvor lei meg jeg ble, og han skjønte heller ikke hvorfor dette ble gjort... Tappert gikk jeg bort til bordet jeg skulle sitte, der manglet det stol ved plassen min... jeg forsøkte å nikke og smile, heldigvis hentet en av mennene der stol til meg... så satte vi oss ned... jeg smilte til de andre som kjente hverandre svært godt - og de pratet om interne ting... jeg følte meg veldig utenfor... vanligvis er jeg kjempesosial... men ble helt satt ut. Jeg kjempet med følelsene, og ble sittende og tvinne servietten og leste sikkert i bryllupsheftet tusen ganger...

Min mann hadde fått en bordame som var i bryllupet alene og som hang seg på ham i alle pausene, hun var niese av brudens mor og hadde mange kjente der - flere enn jeg. Som mannen min sa - de kunne fint ha plassert meg ved hans side, og så henne på det andre bordet hvor jeg satt hvor hun tross alt hadde sin kusine.... Ikke nok med det, hun hang seg på min mann i røykepausene... jeg var litt frem og tilbake og høyt og lavt... måtte jo late som jeg hadde det gøy. Bordama hans hadde forresten forlatt bryllupet før middagen var ferdig fortalte han.

Jeg nekter å tro at det liksom var tilfeledig at jeg ble plassert der jeg ble plassert, når man lager en bordplassering prøver man å sette sammen folk som trives sammen, alt virket nøye gjennomtenkt ellers. Jeg kjente ingen ved mitt bord, men alle der kjente hverandre! Man må gjerne splitte par, men da må man gjøre det med alle! Jeg følte meg dum og ydmyket... et par bemerket at det hele virket snodig... Jeg sitter igjen med en vond følelse etter dette bryllupet, og bryllup som er en gledens dag... en dag hvor man hyller kjærligheten... dette er noe jeg ville ha delt med min mann, men jeg satt i andre enden av lokalet i 4 timer med ryggen i mot, så jeg hadde ikke en gang blikkontakt...

Resten av kvelden lot jeg som jeg hadde det bra, og pratet og lo... mannen min svinset rundt meg, og sine kamerater, jeg gjorde det samme... og hadde det hyggelig sånn sett.

Men starten på kvelden var helt pyton... og det gjør vondt ennå, jeg forsøker å glemme hele greia men...

Hva synes dere om å splitte par?

Føler meg deg på dette. Skal man splitte så må man splitte alle par og ikke bare et eller to. Det er bare dårlog gjort. Veldig viktig også at man prøver å sette folk som kjenner hverandre i nærheten av hverandre også så man ikke blir helt alene. Nå vet jeg jo ikke din relasjon til brudeparet, men jeg tror faktisk jeg hadde tatt det opp med dem! Ellers så synes jeg splitting av par kommer litt an på hvos mange gjester det er. Er det et lite selskap 20-40 så kan det jo være litt gøy å splitte, men ved kjempeselskaper kan det jo være greit å sette par sammen. Jeg vil splitte par i vårt bryllup (vi blir ca 20 så alle sitter jo relativt samlet likevel) fordi jeg inviterer venner uten følge, mens min kjære inviterer to vennepar.

Gjest SmallTalk
Skrevet

Jeg ferdes tydeligvis ikke i spesielt "fine" kretser for jeg har aldri opplevd "splitt og hersk"-teknikken i selskaper jeg har deltatt i. Kommer heller aldri til å praktisere det selv. Synes det er en uting, er mye hyggeligere i et selskap dersom man har noen kjente rundt seg.

Skrevet (endret)

Føler meg deg på dette. Skal man splitte så må man splitte alle par og ikke bare et eller to. Det er bare dårlog gjort. Veldig viktig også at man prøver å sette folk som kjenner hverandre i nærheten av hverandre også så man ikke blir helt alene. Nå vet jeg jo ikke din relasjon til brudeparet, men jeg tror faktisk jeg hadde tatt det opp med dem! Ellers så synes jeg splitting av par kommer litt an på hvos mange gjester det er. Er det et lite selskap 20-40 så kan det jo være litt gøy å splitte, men ved kjempeselskaper kan det jo være greit å sette par sammen. Jeg vil splitte par i vårt bryllup (vi blir ca 20 så alle sitter jo relativt samlet likevel) fordi jeg inviterer venner uten følge, mens min kjære inviterer to vennepar.

Jeg er venn av brudgommen, mens det nok er hun som har hatt regien ang bryllupet. Takk for rådet - jeg tror jeg skal ta en prat med ham på tomannshånd... jeg ble så utrolig skuffet og lei meg. Lykke til med bryllupet!! :)

Endret av Emelie
Skrevet

Syns splitting er en uting, den lengste avstanden mellom et par bør være bordet, dvs. at de sitter ovenfor hverandre. Ble selv splittet fra sambo i et bryllup ifjor, som det eneste paret som var splittet, hvor de hadde den klassiske ørtentimersmiddagen, og det var veldig lite gøy.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Gifte par skal ikke sitte sammen, forlovede/kjærester skal sitte sammen. I følge skikk og bruk.

I vårt bryllup splittet vi ikke, jeg synes ikke noe om det selv,så da fikk de sitte ved siden av hverandre.

Skrevet

De bryllupene jeg har vært i, har det vært litt begge dere.

Det ene som var rent trønderbryllup (med sodd og hjembrent) ble ikke parene splittet.

I bryllup på østlandet satt vi på skrå overfor hverandre under middagen.

I en venninnes bryllup var jeg forlover og min daværende samboer fotograf, så da var det naturlig at vi satt på litt forskjellige kanter av bordet.

Også har jeg vært med på total splitt av par. Alle blir mikset og blandet, både vennegjenger, par og slekt. Det var kjempesuksess. Da bordplasseringen var i planleggingsfasen tenkte vi litt på interessene til de ulike personene, alder, utdanning osv for å prøve å plassere gjestene våre så best som mulig, slik at de fikk noen å snakke med i løpet av middagen. Det summet i lokalet etter at foretten kom på bordet!

(Kan også føye til at de som ikke kjente noen ble plassert i nærheten av partneren sin, men ikke direkte ved siden av)

Skrevet

Parsplitting er en stygg uting i mine øyne. Som andre nevner, så er man i bryllup for å feire brudeparet og kose seg sammen. Når man skal sitte flere timer ved et bord, så er det viktig at personene rundt det bordet kan kommunisere med hverandre.

Kan ikke skjønne hvorfor man skal splitte par og mikse og trikse. Er jo ikke derfor man drar i selskap.

Å bli kjent med resten kan man gjøre etter middag når man sirkulerer rundt.

Skrevet

Jeg er fra Nordvestlandet og er ikke vant til å splittes ved slike anledninger..

Skrevet

jeg har vært i et bryllup med splitting, jeg ble ikke splittet da jeg ikke kjente noen og er litt sjenert. men for de andre så funket det. dersom jeg skal gjøre dette så vil jeg nok ha dem på samme bord, men med nye kavalerer. jeg har også vært i en bursdag hvor jeg ble splittet, det var ikke noe gøy. selv er jeg 23 og alle de andre var i 30 årene å hadde masse å snakke om, mens jeg følte meg bare liten... men det gikk bra.

Jeg har forøvrig lest et sted (skikk og bruk i festligheter) at man skal splitte par. min søster gjorde ikke dette når de giftet seg. de hadde derimot et bord med hennes tanter/onkler og et for hans. ellers var folk spredt rundt. det var også slik i dette bryllupet at de fleste kjente hverandre fra før av, så det hadde ikke vært noe problem om det ble splittelse.

Skrevet

Klassisk etikette tilsier at ektepar splittes, mens forlovede par sitter sammen.

Hos oss vil det isåfall bety at vi splitter opp onkler og tanter, pluss fire av venneparene, mens resten av vennene blir satt sammen. Foreløpig når vi har satt opp bordoppsett har vi satt opp at alle par sitter sammen, men det er mulig vi justerer på det - har ikke helt bestemt oss. Men jeg tror alle venneparene vil sitte sammen uansett, da ektefellen til de vennene som er gifte ikke kjenner så mange andre, så vil nok foretrekke å sitte sammen.

Skrevet

Splitting kan fungere dersom brudeparet har lagt omtanke i det. Jeg har vært i to bryllup hvor det ble splittet par. I det ene ble jeg sittende med folk jeg ikke hadde noe til felles med, og det ble verdens lengste middag, mens i det andre hadde de brukt timer på å sette sammen bordplasseringen, og det var kjempesuksess!

Skrevet

Nå ha jeg bare vært i ett bryllup og der var det ikke parsplitt. Er i grunn ganske glad for det, fordi jeg ikke kjente mange av gjestene. Men jeg hadde uansett klart meg fint om det hadde vært slik at vi ikke hadde blitt plassert sammen. Ble kjent med mange hyggelige mennesker den kvelden.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg var i et bryllup (ca 75 gjester) for noen uker siden hvor kun to av parene var splittet, en av dem var meg og min mann

Jeg ble kjempelei meg da jeg oppdaget par - splittingen, og siden det bare gjaldt meg og en til merket jeg at tårene brandt bak øyelokkene... min mann så hvor lei meg jeg ble, og han skjønte heller ikke hvorfor dette ble gjort... Tappert gikk jeg bort til bordet jeg skulle sitte, der manglet det stol ved plassen min... jeg forsøkte å nikke og smile, heldigvis hentet en av mennene der stol til meg... så satte vi oss ned... jeg smilte til de andre som kjente hverandre svært godt - og de pratet om interne ting... jeg følte meg veldig utenfor... vanligvis er jeg kjempesosial... men ble helt satt ut. Jeg kjempet med følelsene, og ble sittende og tvinne servietten og leste sikkert i bryllupsheftet tusen ganger...

Min mann hadde fått en bordame som var i bryllupet alene og som hang seg på ham i alle pausene, hun var niese av brudens mor og hadde mange kjente der - flere enn jeg. Som mannen min sa - de kunne fint ha plassert meg ved hans side, og så henne på det andre bordet hvor jeg satt hvor hun tross alt hadde sin kusine.... Ikke nok med det, hun hang seg på min mann i røykepausene... jeg var litt frem og tilbake og høyt og lavt... måtte jo late som jeg hadde det gøy. Bordama hans hadde forresten forlatt bryllupet før middagen var ferdig fortalte han.

Hva synes dere om å splitte par?

Jeg synes at å splitte par kan være greit, hvis mange av gjestene kjenner hverandre.

Den hendelsen du forteller om hørtes rar ut. Men samtidig- å bli på gråten av en litt merkelig bordplassering synes jeg også er rimelig spesielt. Hva med litt perspektiv; det finnes betraktelig verre ting som kan skje og det er kun for noen korte timer…

Hvis dama forlot bryllupet før middagen var over må det jo også være veldig begrenset hvor lenge hun kan ha ”hengt” på mannen din… Sjalusiproblemer?

Skrevet

jeg hadde ikke brydd meg om vi hadde blitt splitet. Man bør tenke hvem som bør bli kjendt og som passer sammen i personlighet...dersom man kjenner sine gjester.

Om ikke så vær forsiktig, man vil jo ikke såre noen, mange vil ikke sitte uten partner...

Om man blir splittet er det yppelig å mingle utenfor middagsbordet, mellom retter...

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Splitting kan fungere dersom brudeparet har lagt omtanke i det. Jeg har vært i to bryllup hvor det ble splittet par. I det ene ble jeg sittende med folk jeg ikke hadde noe til felles med, og det ble verdens lengste middag, mens i det andre hadde de brukt timer på å sette sammen bordplasseringen, og det var kjempesuksess!

Enig der. Jeg har vært i ett bryllup (i Oslo) hvor par ble splittet, men da satt min samboer bare et par stoler unna på andre siden av bordet, og jeg kjente et par av de andre rundt meg fra før - de er jevnaldrende med meg og gode venner av brudeparet. Min samboer kom også godt overens med de han satt nærmest). Om man blir plassert sammen med folk man ikke har noe til felles med har kanskje ikke vertskapet tenkt seg godt nok om, eller de kjenner ikke gjestene sine nok... Men det er kanskje ikke alltid mulig å finne noen hvor praten glir lett heller, og da det er vel ikke så mye verre enn om de single må ta hele støyten mens par i det minste har hverandre.

Ellers har jeg bare vært i bryllup (Oslo, Vestlandet og Trøndelag) hvor par, evt venner, sitter sammen, og det har stort sett fungert bra og vært ganske sosialt. Det kan forøvrig være kjedelig å sitte som par også hvis alle de man har rundt seg er "feil type", f eks interne vennepar som ikke gidder å hilse omtrent, og veldig unge gjester som ikke tør/ikke har noe å snakke om.

Gjest Pippelipp
Skrevet

Vi kommer ikke til å splitte par, for vi har 40 gjester fordelt på fem språk og da vil jeg at de som hører sammen skal få lov til å ha noen å prate med uansett. Vi kommer til å passe på å blande parene på den måten at familiene og grupperingene ikke sitter sammen sånn at alle får en sjanse til å bli kjent med nye mennesker, men vi passer på at de som kan snakke et felles språk blir sittende ved siden av hverandre. Det blir litt av en kabal å få til å gå opp...

Skrevet

Jeg er venn av brudgommen, mens det nok er hun som har hatt regien ang bryllupet. Takk for rådet - jeg tror jeg skal ta en prat med ham på tomannshånd... jeg ble så utrolig skuffet og lei meg. Lykke til med bryllupet!! :)

Det synes jeg høres lurt ut. Du får si fra hvordan det går. =o)

Takk for lykkeønskningene. Jeg gleder meg veldig mye til den store dagen nå!

Skrevet

Splitting av par er helt unødvendig. Skal en mikroplanlegge hva folk skal snakke om også da i håp om at alt skal gå bra?

De fleste nordmenn som holder bryllup er jo også avholds den ene dagen i sitt liv så de skal slippe å spandere en dråpe på sine gjester, så før en vet ordet av det har en et taust og trist bryllup med masse fremmede som sitter ved siden av hverandre og kjeder vettet av seg.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg er overrasket over at så mange er i mot splitting av par. Sitte der med ukjente og kanskje ikke noen man finner tonen med og så blir man sittende der og kjede seg.

Hva med oss som er single da?

Ikke mye moro for meg å sitte ved siden av par som er mest opptatt med å prate sammen fordi de kjenner hverandre.

turid

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...