Gå til innhold

Å splitte par rundt bordet.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har vært i brylluper over hele landet, og har aldri opplevd parsplitt.

Videoannonse
Annonse
Gjest antigartner
Skrevet
Hva skyldes det egentlig? Går man ut fra at de gifte er lei hverandre? ;)

Dere som har vært i "splitt og hersk"-brylluper, har dere også opplevd at man blir plassert langt unna ektefellen, eller pleier man være i nærheten av hverandre? Jeg ser ingen vesensforskjell i å sitte ved siden av partneren eller tvers overfor, men ville ikke likt å bli plassert utenfor snakke-radius.

Det første du spør om vet jeg ikke helt. ("Det bare er sånn..." :) )

Når det gjelder plassering i eller utenfor snakkeradius med ektefelle/samboer, har det vært litt av begge deler. Som regel har par blitt plassert innen snakkeradius, men i noen tilfeller har de sittet lengre fra hverandre. I alle tilfeller jeg har vært borti, har folk blitt plassert slik at de har noen de kjenner innen snakkeradius. (Vertskapet ønsker jo at alle skal ha et hyggelig selskap.)

Skrevet

Jeg har aldri vært i bryllup hvor parene blir splittet. Jeg syns ikke noe om det heller. Godt mulig noen er lei av å være sammen med partneren sin.. men jeg syns det er ekstra stas å sitte sammen med min kjære, spesielt i slike anledninger. Ofte varer jo bryllupsmiddager mange timer også, og jeg syns da det er fint å kunne ha den jeg kjenner best nært. Det betyr jo ikke at man ikke prater med alle andre rundt seg?

Dessuten er det jo ikke alle par som har vært så lenge sammen, noen kan være nye og beskjedne også... I vårt bryllup møtte vi for eksempel kjæresten til en av min manns venner for første gang, hun var ung, beskjeden, og kjente ingen andre der.. tror ikke hun hadde syns det var så festlig å sitte "alene" i 4 timer ved bordet.. Dessuten hadde vi også gjester med småbarn, da var det viktig å få de plassert slik at foreldrene fikk mulighet til å ta seg av barna sammen under middagen. De som hadde med småbarn spurte vi faktisk om hvordan de ønsket å sitte som familie for at det skulle være minst mulig stress for dem. Vi hadde over 80 gjester, og bordplasseringen tok tid ja, men det er jo viktig for en vellykket middag for alle som er der.. :)

Er vokst opp i midt norge, men har vært i bryllup på østlandet også. På østlandet har jeg forresten bare vært i bryllup uten bordplassering..

Gjest antigartner
Skrevet
Dessuten er det jo ikke alle par som har vært så lenge sammen, noen kan være nye og beskjedne også... I vårt bryllup møtte vi for eksempel kjæresten til en av min manns venner for første gang, hun var ung, beskjeden, og kjente ingen andre der.. tror ikke hun hadde syns det var så festlig å sitte "alene" i 4 timer ved bordet.. Dessuten hadde vi også gjester med småbarn, da var det viktig å få de plassert slik at foreldrene fikk mulighet til å ta seg av barna sammen under middagen. De som hadde med småbarn spurte vi faktisk om hvordan de ønsket å sitte som familie for at det skulle være minst mulig stress for dem.

Selvom en splitter par, er en jo ikke pliktig å plassere enhver person uten noen kjente rundt seg? :fred:

Jeg har ikke vært i ett selskap hvor vertskapet har latt være å ta hensyn til at enkelte gjester kun kjenner partneren sin. De som har valgt å splitte par, har i slike sammenhenger satt paret overfor hverandre eller ved siden av hverandre, men på "feil" side, slik at de egentlig har noen andre til bords.

Skrevet

Jeg er fra Østlandet og er vant til at par splittes i bryllup og ved andre formelle middager. Har også opplevd en mellomting -fire par ved hvert åttemannsbord og alle satt rett ovenfor partner (og et restebord for oss uten partner, hurra...). Det er jo en mulighet -som jeg også har sett gjort -å ha som hovedregel at par splittes, men gjør unntak for de som ikke kjenner noen andre.

Som singel er jeg tilhenger av parsplitting, hvertfall hvis det er få single gjester. Mulig det er sært, men da føler jeg meg på en måte mer som "likeverdig" gjest, i stedet for å havne nederst ved bordet med lillebror som partner eller på restebordet sammen med folk jeg ikke har noe annet felles med enn at vi kom uten følge...

Skrevet

Jeg har ikke vært i bryllup med splitting av par, har vært i bryllup i alle landsdelene. Vi splittet ikke par, og satte heller ikke folk alltid annenhver mann&dame, passet heller på at folk satte i nærheten av folk de kjente og folk de ville komme overens med. Det fungerte veldig fint, folk skravla både før og etter maten (vi hadde også grilling dagen før slik at svært mange kjente hverandre litt på forhånd, så da blir jo også stemninga veldig mye lettere på selve dagen).

Gjest Gjest_Gunnar_*
Skrevet
Det første du spør om vet jeg ikke helt. ("Det bare er sånn..." :) )

Når det gjelder plassering i eller utenfor snakkeradius med ektefelle/samboer, har det vært litt av begge deler. Som regel har par blitt plassert innen snakkeradius, men i noen tilfeller har de sittet lengre fra hverandre. I alle tilfeller jeg har vært borti, har folk blitt plassert slik at de har noen de kjenner innen snakkeradius. (Vertskapet ønsker jo at alle skal ha et hyggelig selskap.)

Det blir gjort for å bringe familiene nærmere sammen - at hans side skal bli bedre kjent med hennes side. Dette var nok også enklere før da det vær Brudens foreldre som var vertskapet og det stort sett var slekten + forlovere som ble inviterte. I den senere tid er det jo vanligere og vanligere å også invitere venner, men intensjonen er jo like gyldig.

Skrevet

Svarer her også, jeg. Jeg kommer fra Østlandet og bor i DK og har opplevd både det ene og det andre, men nok mest splitting. Vi valgt å dele de fleste par (med noen få unntak) og det var bl.a. fordi vi også hadde invitert mange single og ville at de skulle føle seg like vel som alle andre gjester og ikke enten bli "fyll-gjester" (altså ikke fylle-gjester, men sånne som må sitte som den eneste bland par ;)) eller bli samlet på et bord. Det er også det Daria påpeker. Alle par satt på samme bord som partnern sin).

Skrevet

Jeg har vært i mange bryllup og andre selskapligheter (runde bursdager, jule/nyttårs/sommerball på Østlandet, omgangskrets hovedsaklig Oslo vest, Asker og Bærum. Har aldri opplevd å sitte sammen med partner der. Var i et bryllup på Sørlandet, hvor satt sammen og kun i nærheten av folk vi kjente. For meg er selskap en arena hvor man skal sosialisere og stifte nye kontakter/bekjentskaper. Så fremt man er flink til bordplassering (passer på at alle har noe til felles med bordkavaleren og de andre rundt) kan jeg ikke skjønne problemet. Det kjedeligste jeg har vært med på var bryllupet på Sørlandet hvor de hadde klumpet sammen folk som kjente hverandre fra før, ingen miks av familie og venner, ingen miks av venner fra forskjellige epoker i livet. Det ga ingen felleskapsfølelse og var døden kjedelig!

Gjest Gjest_Undrende_*
Skrevet
Jeg har vært i mange bryllup og andre selskapligheter (runde bursdager, jule/nyttårs/sommerball på Østlandet, omgangskrets hovedsaklig Oslo vest, Asker og Bærum. Har aldri opplevd å sitte sammen med partner der. Var i et bryllup på Sørlandet, hvor satt sammen og kun i nærheten av folk vi kjente. For meg er selskap en arena hvor man skal sosialisere og stifte nye kontakter/bekjentskaper. Så fremt man er flink til bordplassering (passer på at alle har noe til felles med bordkavaleren og de andre rundt) kan jeg ikke skjønne problemet. Det kjedeligste jeg har vært med på var bryllupet på Sørlandet hvor de hadde klumpet sammen folk som kjente hverandre fra før, ingen miks av familie og venner, ingen miks av venner fra forskjellige epoker i livet. Det ga ingen felleskapsfølelse og var døden kjedelig!

For meg hørtes det der mer ut som forretninger enn selskapelighet :sjenert:

Skrevet
For meg hørtes det der mer ut som forretninger enn selskapelighet :sjenert:

Enig, i min verden går man i bryllup for å feire brudeparet, og ha en hyggelig kveld. Har aldri tenkt på det som en arena for å bli kjent med nye folk. Det kan jo selvsagt skje i løpet av kvelden, men er jo ikke selve hensikten med selskapet.

Skrevet

Vært i 3 bryllup de siste årene: to på østlandet og ett i trøndelag (men paret er opprinnelig fra østlandet) - ingen splitting av parene.

Skrevet
Enig, i min verden går man i bryllup for å feire brudeparet, og ha en hyggelig kveld. Har aldri tenkt på det som en arena for å bli kjent med nye folk. Det kan jo selvsagt skje i løpet av kvelden, men er jo ikke selve hensikten med selskapet.

Jeg synes noe av det å ha en hyggelig kveld er å møte nye spennende mennesker og snakke med folk jeg ikke omgås daglig.

De aller fleste brudepar (eller andre som arrangerer selskap med bordplassering) prøver jo å lage en så god miks av folk for at alle skal ha det hyggelig.

En ting er at noen ikke klarer å sitte sammen med fremmede - men jeg har vondt av single som "pliktplasseres" sammen (det er mange som er lei av det som oppfattes som spleising). Og er man riktig heldig får man da et "taperbord" med halvvoksne unger, den sære onkelen, et par single venninner (de som ikke har klart å skaffe seg en partner - eller som ikke er gift og da ikke blir invitert med følge, og den gamle tanten alle er glade for å slippe.

Skrevet

Jeg har vært i mange bryllup i Bergensområdet og ett i Telemark og har aldri opplevd splitting. Jeg har heller aldri hørt om at noen jeg kjenner har vært i bryllup med splitting.

• 10 måneder senere...
Skrevet

Jeg var i et bryllup (ca 75 gjester) for noen uker siden hvor kun to av parene var splittet, en av dem var meg og min mann (de andre ble som ble splittet ble i det minste sittende med sine venner, men de burde også ha sittet sammen). Jeg ble ganske paff da jeg så oversikten med bordplasseringen, alle satt sammen unntatt vi - ikke nok med at jeg ble "skilt" fra min mann, men jeg ble også "skilt" fra våre venner, og ble plassert i andre enden av lokalet - ved et bord hvor jeg ikke kjente noen... der satt det bare par, og en singel fra før... begge vi ble sittende på enden av bordet.

Jeg ble kjempelei meg da jeg oppdaget par - splittingen, og siden det bare gjaldt meg og en til merket jeg at tårene brandt bak øyelokkene... min mann så hvor lei meg jeg ble, og han skjønte heller ikke hvorfor dette ble gjort... Tappert gikk jeg bort til bordet jeg skulle sitte, der manglet det stol ved plassen min... jeg forsøkte å nikke og smile, heldigvis hentet en av mennene der stol til meg... så satte vi oss ned... jeg smilte til de andre som kjente hverandre svært godt - og de pratet om interne ting... jeg følte meg veldig utenfor... vanligvis er jeg kjempesosial... men ble helt satt ut. Jeg kjempet med følelsene, og ble sittende og tvinne servietten og leste sikkert i bryllupsheftet tusen ganger...

Min mann hadde fått en bordame som var i bryllupet alene og som hang seg på ham i alle pausene, hun var niese av brudens mor og hadde mange kjente der - flere enn jeg. Som mannen min sa - de kunne fint ha plassert meg ved hans side, og så henne på det andre bordet hvor jeg satt hvor hun tross alt hadde sin kusine.... Ikke nok med det, hun hang seg på min mann i røykepausene... jeg var litt frem og tilbake og høyt og lavt... måtte jo late som jeg hadde det gøy. Bordama hans hadde forresten forlatt bryllupet før middagen var ferdig fortalte han.

Jeg nekter å tro at det liksom var tilfeledig at jeg ble plassert der jeg ble plassert, når man lager en bordplassering prøver man å sette sammen folk som trives sammen, alt virket nøye gjennomtenkt ellers. Jeg kjente ingen ved mitt bord, men alle der kjente hverandre! Man må gjerne splitte par, men da må man gjøre det med alle! Jeg følte meg dum og ydmyket... et par bemerket at det hele virket snodig... Jeg sitter igjen med en vond følelse etter dette bryllupet, og bryllup som er en gledens dag... en dag hvor man hyller kjærligheten... dette er noe jeg ville ha delt med min mann, men jeg satt i andre enden av lokalet i 4 timer med ryggen i mot, så jeg hadde ikke en gang blikkontakt...

Resten av kvelden lot jeg som jeg hadde det bra, og pratet og lo... mannen min svinset rundt meg, og sine kamerater, jeg gjorde det samme... og hadde det hyggelig sånn sett.

Men starten på kvelden var helt pyton... og det gjør vondt ennå, jeg forsøker å glemme hele greia men...

Hva synes dere om å splitte par?

Skrevet

Jeg synes det er en uting å splitte par. Det er koselig å kunne sitte ved siden av hverandre i bryllup synes jeg. Jeg kan ikke huske å ha blitt splittet i noen av de rundt 10 bryllupene jeg har vært i.

Men å splitte gjenger synes jeg er helt greit. Sett noen kjente sammen med noen ukjente, så kan man både snakke med venner og skaffe seg nye.

Skrevet

Jeg synes det er en uting å splitte par. Det er koselig å kunne sitte ved siden av hverandre i bryllup synes jeg. Jeg kan ikke huske å ha blitt splittet i noen av de rundt 10 bryllupene jeg har vært i.

Men å splitte gjenger synes jeg er helt greit. Sett noen kjente sammen med noen ukjente, så kan man både snakke med venner og skaffe seg nye.

Helt enig! Man må gjerne splitte venner og familier slik at de blir kjent med hverandre, men ikke par... uff, det var liksom så tydelig siden jeg ble plassert i en helt annen ende av lokalet... hadde gledet meg til å være sammen med min mann og våre venner... som vi ser så sjeldent...

Skrevet

Enig med Sunshine, og også de som sier at bryllup er for å feire brudeparet, ikke for å skaffe nye bekjentskaper. Alltids hyggelig å bli kjent med nye folk, men synes ikke akkurat det er det som skal legges vekt på i et bryllup. Kommer fra Østlandet og bare vært i ett bryllup så langt, da var det ikke splitting av par, men parene ble mikset sånn at vi hadde "ukjente" par rundt oss.

Blir jo alltids til at man prater rundt bordet uansett, alle parene sitter jo ikke bare å knuger på hverandre under hele middagen.

Skrevet (endret)

Det gjorde ikke jeg i vårt bryllup. Jeg ville ta hensyn til de som ikke kjente alle. Var i et bryllup en gang hvor jeg kun kjente brudeparet. Vi ble spredd for alle vinder. Jeg så ikke mannen min engang på mange timer!! Det var ekkelt. Jeg er litt sjenert av meg og kom på bord med noen jeg ikke hadde NOE å prate om med. Det ble noen lange timer og var glad da noen sa vi kunne sitte hvor vi ville. (lenge etter kaffen, utpå natta)

Folk skal kose seg i et bryllup. Man blir jo kjent i løpet av kvelden, men jeg syns det er greit å sitte med noen kjente i løpet den "stiveste" delen.

Edit: Ser noen nevner miksing av par. Kjempegod ide :)

Endret av capricorn74
Skrevet

Fra vestlandet, men har vært i mange bryllup på østlandet, og har aldri opplevd at par ble splittet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...