Gå til innhold

Fastlegen din

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er du fornøyd med fastlegen din? Hva gjør at du er fornøyd eller misfornøyd?

Videoannonse
Annonse
Gjest Grafica
Skrevet

Jeg er fornøyd med ham fordi han er varm, omtenksom, han lytter virkelig og bryr seg ordentlig (du får ikke den "samlebånds"-følelsen); for meg som er endel der pga psykiske ting betyr det veldig mye!

Jeg er misfornøyd fordi han i fjor gikk fra å ha sitt eget, lille kontor til å bli del av et stort senter, slik at det nå er umulig å få time fortere enn 4 uker frem i tid... Og det er ubehagelig å ringe inn å bestille time fordi det virker på kontordamene som at man må ha et "stort nok" problem for å i det hele tatt få time.

Skrevet

Jeg er veldig fornøyd med fastlegen min, heldigvis. Har byttet fastleger mange ganger før jeg "traff" rett.

Skrevet

Litt usikker ennå i og med at min fastlege er ganske ny.

Kom raskt inn og legen virker ganske ok.

Men missliker at hun "overprøver" flere spesialisters annbefalninger på utredninger\undersøkelser.

Måtte tildels "krangle" med legen om å få rekvisisjon til disse undersøkelsene, tross i at de var skriftlig.

Spørs om det ikke blir et nytt bytte om ikke så lenge...

Byttet fra en lege som sikkert var flink på årlige sykdommer (halsbetennelse\ influensa\ forkjølelse) og slikt. Men mer komplisert ting en det ramlet han helt ut og gjorde,,,ingenting.

Svært lang ventetid, både på å få time og minst 1 1\2 t forsinkelse når en endelig skulle komme til en time.

Skrevet

Egentlig ganske misfornøyd. Synes han er en av de som hører på deg, men uten å ta deg særlig alvorlig, skriver det jeg sier på PC-en og sier ha det bra. Han har veldig lite humor, og virker litt arrogant.

Jeg har en familie full av leger og sykepleiere, så jeg kunne tenkt meg en flink og gal (masse dårlig legehumor) en,slik jeg er vant til hjemmefra. Greit jeg er ikke lege selv, men jeg er da ikke tett i hodet heller. Blir veldig provosert når han snakker ned til meg.

Nå går jeg jo svært skjelden til legen, så det er ikke så farlig. Men kunne tenkt meg en annen. Men jeg aner jo ikke hvilke leger i Oslo som passer meg....

Gjest Euforia
Skrevet

Jeg er superfornøyd med fastlegen min. Han gjør alt jeg ber om. Hadde store problemer med gym på ungdomsskolen, så han gav meg fritak, selv om jeg var helt frisk.

Skrevet

I det store og hele, ja. Hun er samvittighetsfull og nøye og kan være rimelig "bestemt" hvis det er noe som haster (ikke opplevd det siste selv, men har hørt fra andre som har samme lege). Hun tar seg også tid til å lytte og forklare. På den annen side er hun en travel dame og tar seg av og til engasjementer utenfor legesenteret, så flere ganger har jeg havnet hos vikar.

Dessuten er jeg moderat begeistret for å ringe legesenteret for "kontorsøsteren" har en tendens til å prøve å sende meg "i ring" i systemet. (I løpet av tiden jeg har soknet til dette kontoret så har jeg hatt to operasjoner og til tross for at sykehuset har bedt meg kontakte fastlege ved spørsmål, så prøver altså "kontorsøsteren" å sende meg til sykehuset.)

Men alt i alt er jeg fornøyd. (Men -klart- har ikke hatt noe alvorlig å komme med heller da.)

Skrevet

Jeg er fornøyd. Han er litt spesiell, men tar meg alltid seriøst. Hvis han føler at det er noe han ikke har nok kunnskap om, er han rask til å henvise til en spesialist. Det pleier å være rimelig lett å få time der og han er alltid behjelpelig hvis jeg spør om resept på de medisinene jeg bruker.

Skrevet

Ja, kjempe fornøyd.

Han er oppløftende, positiv, hyggelig og veldig dyktig syns nå jeg.

Han er og av den typen som tar ting på alvor. Og er det noe han ikke kan eller vet, er han den første til å sende en til en spesialist.

Tar meg alltid seriøst. :)

Gjest Gjest_martine_*
Skrevet

Jeg er overhodet ikke fornøyd! Greit at man kan være stresset når man er lege, og har masse pasienter som venter, men man er søren meg nødt til å ta seg tid til hver pasient. Min lege sier ikke hei, ser knapt på meg (sitter med ansiktet klistret til pc-skjermen), tar meg ikke seriøst og svarer meg som om jeg var stokk dum, har gitt meg samme antibiotikakuren i over et halvt år selvom det ikke funker (de fleste vet jo at man må bytte type som den ikke funker), og sender meg dessuten ut av kontoret etter to minutter, enda jeg ikke er ferdig med å snakke engang. Leter etter en god fastlege, da jeg har en del psykiske problemer jeg trenger å snakke om, noe som jeg ikke føler jeg kan snakke med henne om.

Skrevet

Rart det ikke er en side i Norge som vurderer leger, hvor du selv kan skrive inn hva du syns om legen din. Det kunne vært gøy å gruppere vurderingene etter hva slags preferanser de som vurderer har, hvordan de ønsker at en lege skal være. Noen vil vel ha en som er mer kompis, andre vil ha en i slips. Og så kan en gruppere etter hvordan de forskjellige vurderer at legen er, om han faktisk er kompis, om han virker flink, etc. En litt annerledes søkemotor. Noe for KG? Vet de har noe liknende i USA, men kanskje ikke med de ekstraparameterene som jeg vil ha inn.

Skrevet
Rart det ikke er en side i Norge som vurderer leger, hvor du selv kan skrive inn hva du syns om legen din. Det kunne vært gøy å gruppere vurderingene etter hva slags preferanser de som vurderer har, hvordan de ønsker at en lege skal være. Noen vil vel ha en som er mer kompis, andre vil ha en i slips. Og så kan en gruppere etter hvordan de forskjellige vurderer at legen er, om han faktisk er kompis, om han virker flink, etc. En litt annerledes søkemotor. Noe for KG? Vet de har noe liknende i USA, men kanskje ikke med de ekstraparameterene som jeg vil ha inn.

Støtter denne ideen.

Kanskje noe som hadde fått legen til å skjerpe seg !

Finnes altfor mange elendige leger rundt omkring. Etter at jeg byttet fikk jeg høre andre som også hadde "rømt" fra samme legen. Tom. en fysioterapaut hadde hatt problem og hatt flere passienter som hadde slitt med samme fyren.

Selv meldte jeg han inn for helsetislynet, grensa for å tørre gjøre noe har jeg senket en del gjennom årene. Denne var litt vel for ekstrem synes jeg og måtte gjøre noe konkret selv.

Gjest Charming
Skrevet

Jeg er kjempefornøyd. Hadde 5 andre før jeg fant hun jeg har nå. Hun tar seg tid, prater ikke kun om det hun skal (f.eks bøker, kino blablabla..) - så man føler det er litt mer avslappende å være der.

Hun virker ytterst profesjonell, og hun sender gjerne videre til spesialister osv med en gang.. Ikke av typen som skal la ting vente for på se om det går over av seg selv etc etc. Me like :)

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Jeg er superfornøyd med fastlegen min. Han gjør alt jeg ber om. Hadde store problemer med gym på ungdomsskolen, så han gav meg fritak, selv om jeg var helt frisk.

Har vi lyst på et samfunn der legene gjør som pasientene sier???

Gjest No wonder woman
Skrevet

Jeg er kjempefornøyd. Hun er så engasjerende og positiv. Synd hun bare er vikar.

Skrevet

Jeg er kjempefornøyd. Siden jeg har en kronisk psykisk lidelse har jeg hatt time hos han hver 14 dag i over 6 år. Og blir jeg akutt syk fysisk får jeg komme inn på dagen.

Det er også andre leger der jeg kan få time hos når han er på ferie og helsesekretærene er så hyggelige.

Han møter opp på ansvarsgruppemøter når det er og skriver alle søknader og legeerklæringene jeg trenger i forhold til NAV og universitetet.

Men mest av alt er han veldig flink, han skjønner meg og tar seg god tid til å prate. Vi diskuterer medisiner på en veldig fin måte og jeg har stor respekt for han i forhold til mange av de andre udugelige legene/psykiaterene jeg har møtt opp i gjennom. Han er spesialist i allmennmedisin i tillegg til sexolog så jeg har stor tro på at han vet hva han gjør, og hvis det skulle være noe han er usikker på finner han ut av det veldig fort.

Jeg kan anbefale han til alle, men desverre er han populær og har venteliste.

Skrevet

Jeg er veldig fornøyd! Han er på min alder og er lett å snakke med. Vi tuller og tøyser, han ler av galgenhumoren min :eeeh:

Han har alltid tid til meg, jeg får komme inn uansett når jeg møter hvis jeg har en god grunn, fysisk el psykisk.

Liker godt legen min jeg!

Gjest SmallTalk
Skrevet

Jeg er veldig fornøyd med legen min, men legesekretærene på legekontoret hadde jeg glatt byttet ut.

Jeg går ikke til legen med mindre jeg må, og de få gangene jeg har vært hos legen, så har det vært for å få henvisning til spesialister eller andre undersøkelser. Samt for å få nye resepter osv.

Problemet med legekontoret mitt slik jeg ser det er at telefondamene der prøver å stille diagnoser selv, og prøver å få deg til ikke å bestille time/be om legeerklæring på div ting osv.

Beste eksempelet var da hun ene dama der prøvde å lure meg til å tro at jeg ikke fikk legeerklæring og utsatt tid på eksamen pga pollenallergi som slår ut i astma. Joda, dette hadde vært ok det dersom det hadde vært mulig å stagge denne med piller. Men all den tid allergien fører til astmaanfall, så får jeg utsatt tid glatt. Dette måtte mates inn hos henne.

Skrevet

Jeg liker fastlegen min, føler at han lytter og tar meg på alvor. Dessverre har han som regel dårlig tid, og er etter mitt syn litt for glad i å foreskrive medisiner. Men han er lett tilgjengelig og finner alltid en time til meg om det trengs. :)

Skrevet
Hun virker ytterst profesjonell, og hun sender gjerne videre til spesialister osv med en gang.. Ikke av typen som skal la ting vente for på se om det går over av seg selv etc etc. Me like :)

Er det bedre at alle som har ting som går over av seg selv skal forlenge ventetiden til dem som har ting som ikke vil gå over av seg selv, og kanskje er svært alvorlig?

Legen har også et forvaltningsansvar for ressursene, for at begrensede ressurser skal brukes der det er mest nødvendig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...