Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hver gang jeg (og nå samboeren;)) flytter, er en felle jeg går i å pynte relativt likt selvom jeg kjøper nytt stæsj hver gang ...nå kunne jeg gjerne tenkt meg noen andres innfallsvinkler, råd og tips :tommelsmil:

Jeg har spesielt sansen for jordfarger og mørke møbler, med en (faktisk) veldig nøye utvalgt fargeklatt for å sprite opp ... :sjenert: Nå kunne jeg gjerne gjort det annerledes! Lysere og med mer farger!

Problemet (kanskje) er at leiligheten fra før er delvis møblert og vi må rette oss etter dette..

Stue-/kjøkkenkrokens vegger og tak er hvitmalte og det er høyt under taket med takbjelker. Disse bjelkene er i en mahogny-aktig farge. Kjøkkeninnredningen ligner takbjelkene. Gulvet er parkett i to brunfarger, lys og mørk - annenhver - og overraskende stilig :gjeiper: Av møbler har vi tv-bord og stuebord i mørkbrun/nesten sort (sånn typisk Indiska), og hjørnesofa i sort skinn.

- hvilke farger mener du passer inn her for å gjøre det friskere? (vi får ikke male)

- samt hvordan pynte for å gjøre rommet innbydende, varmt, stilig og litt "jentete" :)

Synes det er veldig flott hos dem som pynter med glassboller og sølvfargede lysestaker til te- og kubbelys!

Badet er flislagt i lysere bruntoner, hvitt tak med spotter og stor glassdusj. Servanten er hvit, mens skapene er omtrent som kjøkkenskapene - i Mahogny-gaten. Kjæresten ville gjerne hatt farger som turkis, lime og orange - mens jeg synes disse fargene kanskje blir for "skarpe"..?

Hjelp meg igang! :nigo:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så mange som har lest innlegget, men fremdeles ingen tips ...? :blink:

Skrevet

La samboeren din bestemme farger og interiør, så slipper du det problemet ;)

Hva med ta en tur på interiørbutikker og se hva de har før du bestemmer deg? Plukk noe du vanligvis ikke ville valgt. Bestem deg for en farge du synes er fin, men som du ikke har valgt tidligere.

Ellers ville jeg valgt klare, fine farger på interiøret i og med at dere har så mye mørke møbler og lyse vegger.

Selv har vi hvite vegger på ene badet vårt, men turkise håndduker, såpe, pynt etc, og det fresher opp! Etterhvert blir vi nok å ta igjen det turkise i veggene også, men så langt har vi ikke kommet enda.

Lime er jeg ikke så innmari glad i, den blir for skarp synes jeg, men du har mange fine grønntoner som er nydelige! Grønt er en ganske nøytral farge og også en farge som du fint kan ha en ekstra farge til om ønskelig.

Skrevet
La samboeren din bestemme farger og interiør, så slipper du det problemet ;)

Hva med ta en tur på interiørbutikker og se hva de har før du bestemmer deg? Plukk noe du vanligvis ikke ville valgt. Bestem deg for en farge du synes er fin, men som du ikke har valgt tidligere.

Ellers ville jeg valgt klare, fine farger på interiøret i og med at dere har så mye mørke møbler og lyse vegger.

Selv har vi hvite vegger på ene badet vårt, men turkise håndduker, såpe, pynt etc, og det fresher opp! Etterhvert blir vi nok å ta igjen det turkise i veggene også, men så langt har vi ikke kommet enda.

Lime er jeg ikke så innmari glad i, den blir for skarp synes jeg, men du har mange fine grønntoner som er nydelige! Grønt er en ganske nøytral farge og også en farge som du fint kan ha en ekstra farge til om ønskelig.

Takk for raskt svar :) men jeg er litt styringsfrik også da, og klarer ikke fullt og helt la han få det fulle ansvaret for innredning..dette er en gutt som ikke er flink til å matche sine egne klær.. og jeg er redd for at han bare kaster inn masse farger og stæsj uten å se noen sammenheng :gjeiper:

Men om jeg kan spørre, hvilke farger mener du hadde passet bra til stuen/kjøkkenet? Jeg ser for meg varme farger ettersom møblene og innredningen er nokså mørk, og i bruntoner.

Har lyst å henge opp hvite gardiner da, nå henger det mørke her og de stjeler alt lyset vårt ..

Gjest Gjest_Marte_*
Skrevet

Jeg ville ikka hatt for mange farger, heller holdt alt så dust som mulig, for det meste i natulige, lyse farger som hvitt, beige, brunt ... da får man et behagelig inntrykk.

Hadde interiørkonsulent hjemme da jeg renoverte badet vårt og hun sa at jeg burde prøve å holde meg til 2 farger - hvis man skulle ha 3 farger så må man ha god greie på fargesammensetning for å få det pent.

Og om du velger en skarp farge som "oppfrisknings-farge" så sørg for at den samme fargen går igjen - minst 3 forskjellige plasser.

Gjest Supermimz
Skrevet

Jeg synest at når man har mye mørkt og tungt, som skinnsofa og massive indiska bord, så passer det kansje ikke med masse farger, men da heller litt sånne lette lyse fluffy tepper og noe sånnt.

Se på ikea.no bohus og skeidar og se på inspirasjons bildene deres. MYe fint :)

Gjest Supermimz
Skrevet

http://www.home-designing.com/wp-content/u...set-582x291.jpg skinnsofa og fluffy teppe :)

Synest det er fint at de har planlagt en hvit vegg som er belyst, for å veie opp for de tunge møblene. Øyet må hvile ett sted, det er ikke fint når det er så busy.

http://furniturefromhome.com/images/store/...0x600/image.jpg Fargerikt med skinnmøbler..Synest dette var spennende, men kansje litt voldsomt. Gøy alikevel da.

http://farm4.static.flickr.com/3088/312533..._7eaf8d4599.jpg

Synest det er veldig fint å veie opp med planter. :)

http://www.hanak-nabytek.cz/data/produkty/...akasar%2002.jpg

Skrevet

Farger jeg er glad i om dagen er dus lilla og grått!!

Ikke alt for skarpt uttrykk, men absolutt en fargeklatt.

Ser du nevner lyse gardiner og det er jeg enig med deg i - ha heller lilla på puter, løpere, pledd etc.

Hvis du har en stor kjedelig vegg, går det an å henge opp et lilla teppe som dekker veggen, som et blikkfang. Indiska pleier å ha masse fine tepper og puter etc.

La de samme fargene gå igjen i alle rommene, det skaper mer helhet - enn å ha lilla på stuen/kjøkkenet, turkis på badet, lime på soverommet osv.

Gjest fashionistafisk
Skrevet

Hei,

jeg elsker design og interiør og her er mitt forslag:

Du har ganske tunge møbler, så jeg vil anbefale deg duse, lyse farger som creme, beige og lavendel (dus lilla). Flere farger er fy,fy.

For all del ikke ha turkis eller andre sterke farger (heller ikke grått), hvis du ikke da har tenkt full pakke av marrokansk stil (som forøvrig er stilig til mørke møbler, hvis du har god peiling på å innrede).

Hvis ikke, kjøper du deg noen pyntegjenstander (fat, vaser,lysestaker,lykter osv) i creme og dus lavendel. Mest creme med innslag av fargen lavendel.

En stor vase i creme, et glassfat i lavendel (litt svak farge) osv. Også kjøper du deg noen puter i beige og creme, gjerne en pute i lavendel, hvis den står sammen med flere i de andre fargene. Men ikke ta en pute av hver farge. :nei: Ta f.eks to beige med en creme, el to beige med en lavendel, i sofaen.

Av valg av bilder på veggene bør de samme fargene gå igjen. Ikke heng opp et bilde der plutselig en annen farge dominerer, da blir alt "ødelagt". Hovedfargen bør være creme/beige. Gjerne med brunt i.

Etter min mening trenger du ikke duker, heller en fin gjenstand på bordet, eller et litt stort metallfat med kubbelys i ulike høyder. Lysene bør da være i den fargeskalaen som på tingene. Fatet bør evnt være matt metall, ikke blankt. Miks f.eks brunt, beige, creme og lavendel på lysene, og ikke bland kulelys og kubbelys. :nei:

Jeg tror kremmerhuset har noen av putene du bør ha. Beige med bittelitt mørk,brun pynt på:-) Sleng et creme saueskinn over ene armleneren på sofaen eller i stolen, og dette begynner å ligne noe!! :jepp: (Billige skinn på ikea, som er mer enn pene nok.) Jeg synes også at du skulle kjøpe deg et fluffy teppe i fargen creme. Skeidar sine er best på markedet i den prisklassen.

Gardinene du henger opp velger du i creme, og ikke hvitt. :nei: Lingardiner passer hos deg, siden du har treverk i møblene. Fine lingardiner i creme hos Kid (sikkert på Ikea også.) Eller du kan få sydd flotte lingardiner med fór på baksiden, hvis du vil ha det. Det er da noe dyrt. La gardinene gå helt ned til gulvet, ikke legg de opp til 20 cm over gulvet, eller at de stopper rett under vinduet, slik mange gjør. :nei:

Kjør samme stil i hele huset. Ikke velg andre fargekoder eller andre type møbler til soverrom og bad osv. Prøv å ha en helhet. Sengeteppe i creme, håndkler i creme og lys beige (ensfargede). La badet slippe fargen lavendel. Noenlunde samme farge på gardinene huset over, er også et pluss.

Illums bolighus, Living, Ikea, Kremmerhuset, Kid og Skeidar er butikker jeg ville ha sjekket. Jeg har alt lyst hjemme, så jeg handler ikke på Kremmerhuset, men jeg har notert meg at de har utrolig mye fint for de med mørke, tunge møbler. Ellers kryr det jo av interiør butikker. :)

Å, dette kommer til å bli fint :jepp:

MASSE, lykke til! :klemmer:

Gjest SmallTalk
Skrevet

Hva med forskjellige toner i rødt og oransje? Disse er både varme og fargerike. :)

Gjest Gjest_fashionista_*
Skrevet
Nå kunne jeg gjerne gjort det annerledes! Lysere og med mer farger!

Synes det er veldig flott hos dem som pynter med glassboller og sølvfargede lysestaker til te- og kubbelys!

Kjæresten ville gjerne hatt farger som turkis, lime og orange - mens jeg synes disse fargene kanskje blir for "skarpe"..?

Hjelp meg igang! :nigo:

Her er jeg igjen. Glemte å svare på dette, siden jeg ble så ivrig i stad. Jeg har jo innredet hjemmet ditt opp i hodet allerede... :sjenert:

Lysere og med mer farger, sier du. Kjæresten din vil ha, turkis, lime oransje. Nei, ikke mye farger!! Dette blir som med klær. Du kan ikke ha på deg grønn genser og turkis bukse, og toppe det hele med en oransje jakke. Sånn er det med hjemmet ditt også! Mange fine farger, men det hjelper ikke hvis det ikke passer sammen og bare gir et rotete inntrykk. Sjekk opp fargesirkelen, så blir du mer sikker.

Poenget er at mørkebrun, sort er hovedfargen deres og da må dere velge deretter. Og det blir fint, skjønner du, med disse lyse, duse fargene. :)

Glassfat og greier kan du også ha, bare du velger de rette fargene. Klart glass, kan du selvfølgelig ha. Men "sølv" ting bør ikke du ha sammen med mørke/tunge møbler. Da må det være det matte, metallfatet jeg nevnte tidligere (illums, kremmerhuset, living) el matte metall lykter. Ikke skinnende, blanke ting hos deg.

Dette klarer du. :jepp:

Skrevet

Alt handler om samspill.

Så det store spm er: hva vil du ha ut av stua? Er det en farge, stemning eller et konsept du kunne tenkt deg?

Skrevet
Jeg ville ikka hatt for mange farger, heller holdt alt så dust som mulig, for det meste i natulige, lyse farger som hvitt, beige, brunt ... da får man et behagelig inntrykk.

Hadde interiørkonsulent hjemme da jeg renoverte badet vårt og hun sa at jeg burde prøve å holde meg til 2 farger - hvis man skulle ha 3 farger så må man ha god greie på fargesammensetning for å få det pent.

Og om du velger en skarp farge som "oppfrisknings-farge" så sørg for at den samme fargen går igjen - minst 3 forskjellige plasser.

Jeg er eing med deg med de duse fargene, sett andre har hatt det og det er begagelig for øyet å hvile på :) Ikveld blir det tur på bl.a Kid, så nå er jeg spent!

Skrevet
Hei,

jeg elsker design og interiør og her er mitt forslag:

Du har ganske tunge møbler, så jeg vil anbefale deg duse, lyse farger som creme, beige og lavendel (dus lilla). Flere farger er fy,fy.

For all del ikke ha turkis eller andre sterke farger (heller ikke grått), hvis du ikke da har tenkt full pakke av marrokansk stil (som forøvrig er stilig til mørke møbler, hvis du har god peiling på å innrede).

Hvis ikke, kjøper du deg noen pyntegjenstander (fat, vaser,lysestaker,lykter osv) i creme og dus lavendel. Mest creme med innslag av fargen lavendel.

En stor vase i creme, et glassfat i lavendel (litt svak farge) osv. Også kjøper du deg noen puter i beige og creme, gjerne en pute i lavendel, hvis den står sammen med flere i de andre fargene. Men ikke ta en pute av hver farge. :nei: Ta f.eks to beige med en creme, el to beige med en lavendel, i sofaen.

Av valg av bilder på veggene bør de samme fargene gå igjen. Ikke heng opp et bilde der plutselig en annen farge dominerer, da blir alt "ødelagt". Hovedfargen bør være creme/beige. Gjerne med brunt i.

Etter min mening trenger du ikke duker, heller en fin gjenstand på bordet, eller et litt stort metallfat med kubbelys i ulike høyder. Lysene bør da være i den fargeskalaen som på tingene. Fatet bør evnt være matt metall, ikke blankt. Miks f.eks brunt, beige, creme og lavendel på lysene, og ikke bland kulelys og kubbelys. :nei:

Jeg tror kremmerhuset har noen av putene du bør ha. Beige med bittelitt mørk,brun pynt på:-) Sleng et creme saueskinn over ene armleneren på sofaen eller i stolen, og dette begynner å ligne noe!! :jepp: (Billige skinn på ikea, som er mer enn pene nok.) Jeg synes også at du skulle kjøpe deg et fluffy teppe i fargen creme. Skeidar sine er best på markedet i den prisklassen.

Gardinene du henger opp velger du i creme, og ikke hvitt. :nei: Lingardiner passer hos deg, siden du har treverk i møblene. Fine lingardiner i creme hos Kid (sikkert på Ikea også.) Eller du kan få sydd flotte lingardiner med fór på baksiden, hvis du vil ha det. Det er da noe dyrt. La gardinene gå helt ned til gulvet, ikke legg de opp til 20 cm over gulvet, eller at de stopper rett under vinduet, slik mange gjør. :nei:

Kjør samme stil i hele huset. Ikke velg andre fargekoder eller andre type møbler til soverrom og bad osv. Prøv å ha en helhet. Sengeteppe i creme, håndkler i creme og lys beige (ensfargede). La badet slippe fargen lavendel. Noenlunde samme farge på gardinene huset over, er også et pluss.

Illums bolighus, Living, Ikea, Kremmerhuset, Kid og Skeidar er butikker jeg ville ha sjekket. Jeg har alt lyst hjemme, så jeg handler ikke på Kremmerhuset, men jeg har notert meg at de har utrolig mye fint for de med mørke, tunge møbler. Ellers kryr det jo av interiør butikker. :)

Å, dette kommer til å bli fint :jepp:

MASSE, lykke til! :klemmer:

Ååå, tusen takk for herlig svar! :klemmer: Du skal ikke bare komme til meg og boltre deg fritt som interiørkonsulent da?? :gjeiper:

Fargene du nevner synes jeg er nydelige, varme og innbydende! Skal på Kid ikveld, og skal ha tipsene dine skrevet ned på lapp! :fnise:

Men når du nevner matte metaller, kan det være noe som den lykta til høyre?

http://kid.no/inspirasjon

Og gardinlengden, dessverre har jeg en diger hjørnesofa som står helt inntil vinduet - synes du jeg bør la gardinene stoppe ved kanten på sofaryggen eller nedenfor (helt ned til gulvet eller midt på?)

Og på badet, fortsette med creme og beige der - uten andre farger som innslag? Evt bare en? For å gjøre en stk samboer fornøyd (og mindre overkjørt :gjeiper: )

Og til slutt lurte jeg på det saueskinnet, tanken har streifet meg og jeg synes det er råstilig, men da blir det mye å kombinere med et vanlig pledd? Vi synes det er så koselig å pakke oss inn i et pledd når vi ser på tv :) Hva slags pledd foreslår du - kan vi ha det istedetfor saueskinnet? Blir det harry med sånn pelspledd, og i f.eks creme eller beige?

Skrevet
Alt handler om samspill.

Så det store spm er: hva vil du ha ut av stua? Er det en farge, stemning eller et konsept du kunne tenkt deg?

Jeg er nok interessert i stemningen..at det skal virke lunt, varmt og trygt. Samtidig skal det se ut som om det er et par i 20-årene som bor der :)

Skrevet

Tusen takk for alle gode tips og råd! :) :) Planleggingen virker enklere og jeg ser mer lyst på dette nå :gjeiper:

Skrevet
Men når du nevner matte metaller, kan det være noe som den lykta til høyre?

http://kid.no/inspirasjon

Og gardinlengden, dessverre har jeg en diger hjørnesofa som står helt inntil vinduet - synes du jeg bør la gardinene stoppe ved kanten på sofaryggen eller nedenfor (helt ned til gulvet eller midt på?)

Og på badet, fortsette med creme og beige der - uten andre farger som innslag? Evt bare en? For å gjøre en stk samboer fornøyd (og mindre overkjørt :gjeiper: )

Og til slutt lurte jeg på det saueskinnet, tanken har streifet meg og jeg synes det er råstilig, men da blir det mye å kombinere med et vanlig pledd? Vi synes det er så koselig å pakke oss inn i et pledd når vi ser på tv :) Hva slags pledd foreslår du - kan vi ha det istedetfor saueskinnet? Blir det harry med sånn pelspledd, og i f.eks creme eller beige?

Så kjekt at du likte ideén :)

Jepp, det var akkurat sånn jeg mente ang matt metall. Bra vi forstår hverandre så godt :ler:

Ang gardinlengden, så tror jeg nok at jeg ville valgt at den gikk litt ned bak sofaen (midt på). Men du kan jo løfte litt opp og ned på gardina når du har kjøpt den, å se hva du synes er finest, før du legger den opp. Personlig synes jeg det er finest at man ikke får en gardin som stopper der sofaen starter, for å si det sånn.

Ser den med samboer, da må du gå for oransje, siden det er samme fargeskala som beige og creme. Men da må den oransje forbli på badet der den passer med fliser og håndkler :ler: Legg inn noen oransje elementer, du. F.eks en gjennomsiktig såpepumpe med oransjefarget flytende såpe på. Lys beige og oransje håndkler (ensfarvede) Ikea har oransje fine håndkler, Kid har fine beige. Se litt hva som fins av oransjebaderomsartikler. Men husk at av den fargen som skal stikke seg ut, så skal det være minst ting av det. I ditt tilfelle lavendel, og oransje på badet. Fargetemaet skal bare være et innslag.

Neida, pelspledd er faktsik en super idé. Kjøp da i beige/brunt.

Hvis du går for pledd og saueskinn, så må saueskinnet bare ligge et annet sted. Når jeg sitter og skriver dette heller jeg mer over til din idé. Det blir kult i svart sofa, også passer det perfekt til beige, creme og lavendelputer. Du kommer til å få den leiligheten :5:

Du må definitivt fortelle fremover hvordan det går :klemmer:

Skrevet

Forøvrig går alle mulige pledd! Må ikke være noe med pels. Helt vanlige ullpledd, er også fine. Bare velg i beige eller creme. Går dere for pels så, som sagt, brun/beige. Tenkte jeg måtte få det med hvis samboeren din ikke tente på idéen med pelspledd, min samboer liker de nemlig ikke (jeg vet jo ikke om det er en guttegreie el bare min som ikke liker det :gjeiper: . Hvis han liker det ville jeg gått for det. Men alle pledd funker, det er fargen som er greia, vet du ;)

Skrevet

I går var jeg altså klar for gardinkjøp! Men på Kid ble jeg overveldet .. virker det like rart for dere som for meg, på KID!? :overrasket: Der var det mye fint, og alt passet i grunn til det jeg skulle ha! Endte opp med å ikke kjøpe noe da ...måtte nesten fordøye og tygge litt på det jeg så :gjeiper: så blir vel en tur igjen ikveld tror jeg ...

MEN, det var et par typer jeg hang meg litt ekstra opp i ..den ene typen var delikat - i halvblangt stoff og i creme med matchene puter. Gjett om jeg likte den! Men er halvblanke gardiner ok til stuen min, mon tro? :klø:

Den andre var i en bomullsblanding, også i creme. Nesten øverst på gardinhøyden var det gjennomsiktig stoff med noe mønstergreier...skjønner dere hva jeg mener? Er sånn gardin okei også, eller passer den best hjemme hos mor? Jeg er kanskje litt kjerring av og til jeg ... :sjenert:

Skrevet
I går var jeg altså klar for gardinkjøp! Men på Kid ble jeg overveldet .. virker det like rart for dere som for meg, på KID!? :overrasket: Der var det mye fint, og alt passet i grunn til det jeg skulle ha! Endte opp med å ikke kjøpe noe da ...måtte nesten fordøye og tygge litt på det jeg så :gjeiper: så blir vel en tur igjen ikveld tror jeg ...

MEN, det var et par typer jeg hang meg litt ekstra opp i ..den ene typen var delikat - i halvblangt stoff og i creme med matchene puter. Gjett om jeg likte den! Men er halvblanke gardiner ok til stuen min, mon tro? :klø:

Den andre var i en bomullsblanding, også i creme. Nesten øverst på gardinhøyden var det gjennomsiktig stoff med noe mønstergreier...skjønner dere hva jeg mener? Er sånn gardin okei også, eller passer den best hjemme hos mor? Jeg er kanskje litt kjerring av og til jeg ... :sjenert:

Kjøp de gardinene du liker best, da kan du ikke gå galt:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...