Gå til innhold

Problemer med mat?

Anbefalte innlegg

Gjest Problemer med mat?
Skrevet

Jeg spiser sjeldent brødskiver ofte og synes når det nærmer seg 2-3 brødskiver eller pizzaskiver er mye.

Jeg blir veldig fort kald når jeg bader (ute altså, nå om sommeren) så hakker jeg tenner.

Jeg har fått svar på at jeg har spist lite i løpet av dette året, når jeg har gått ned i vekt..

Jeg synes selv at det var passe, og er det normalt å spise sånn her:

frokost: ingenting eller et knekkebrød

lunsj: ingenting eller en skive eller frukt

middag: spiser middagen, men lite av kjøttet, men mye av grønnsakene

kveldsmat: rundstykke eller knekkebrød

mellommåltider: frukt, yoghurt eller knekkebrød

Spiser mer nå, har fått i meg noen brødskiver, men føler aldri for det liksom, vet ikke hvorfor.

Og, når det kommer til godteri når jeg har det noen ganger kan jeg spise utrolig mye, det er så rart at jeg bekymrer meg støtt og stadig om å bli tjukk hvis jeg spiser en taco til, eller en skive til, men ikke når det gjelder godteri, fordi jeg spiser så lite ellers så gjør det ikke noe en gang iblant, men bekymrer meg etterpå uansett, men det er bare det at...jeg vet ikke helt..

Jeg er 14 år forresten.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du bør kontakte din lege snarest lille venn.. :klemmer:

Gjest *Maja*
Skrevet
Jeg spiser sjeldent brødskiver ofte og synes når det nærmer seg 2-3 brødskiver eller pizzaskiver er mye.

Jeg blir veldig fort kald når jeg bader (ute altså, nå om sommeren) så hakker jeg tenner.

Jeg har fått svar på at jeg har spist lite i løpet av dette året, når jeg har gått ned i vekt..

Jeg synes selv at det var passe, og er det normalt å spise sånn her:

frokost: ingenting eller et knekkebrød

lunsj: ingenting eller en skive eller frukt

middag: spiser middagen, men lite av kjøttet, men mye av grønnsakene

kveldsmat: rundstykke eller knekkebrød

mellommåltider: frukt, yoghurt eller knekkebrød

Spiser mer nå, har fått i meg noen brødskiver, men føler aldri for det liksom, vet ikke hvorfor.

Og, når det kommer til godteri når jeg har det noen ganger kan jeg spise utrolig mye, det er så rart at jeg bekymrer meg støtt og stadig om å bli tjukk hvis jeg spiser en taco til, eller en skive til, men ikke når det gjelder godteri, fordi jeg spiser så lite ellers så gjør det ikke noe en gang iblant, men bekymrer meg etterpå uansett, men det er bare det at...jeg vet ikke helt..

Jeg er 14 år forresten.

Dette høres ut som anorexia...du spiser altfor lite kjære deg...

Støtter forslaget til Lotte27 om at du bør skaffe deg hjelp.

Skrevet
Dette høres ut som anorexia...du spiser altfor lite kjære deg...

Støtter forslaget til Lotte27 om at du bør skaffe deg hjelp.

Jeg tør ikke skaffe meg hjelp.

Vil ikke snakke med noen om det...

Jeg skal prøve å klare å spise mer, men vet ikke helt hva som er normalt å spise.

Mamma vet ingenting, hun har vært redd for meg før, siden en gang noen år siden så prøvde jeg å slanke meg fordi en i klassen kalte meg feit.

Men, jeg prøver ikke slanke meg lenger, uansett om jeg synes jeg er feit noen ganger..

Jeg synes jeg spiser passe og skjønner ikke helt hvorfor jeg spiser lite, men gjør tydeligvis det.

Alle vennene mine synes også det.

Jeg vil heller ikke til lege i tilfelle han sier jeg er syk, siden jeg vil ikke være syk, jeg vil være normal!

Hvis man spiser for lite kan det føre til at man blir veldig blek og blå under øynene?

Skrevet (endret)

Hvis du fortsetter å spise så lite så blir du syk. Dersom du går til legen å får hjelp nå før du blir syk så er jo det det smarteste.

Det du kan gjøre i mellomtiden er å ta multivitaminer! Så får sikrer du i alle fall at du ikke blir for tom av de viktigste stoffene du bør har i kroppen, så ikke du ødelegger for mye. Kroppen din er midt i en av periodene med vekst og utvikling akkurat nå, og gir du kroppen for lite energi nå så kan det gå utover ganske mange viktige prosesser - feks utviklingen av hjernen! Hjernen utvikler seg stadig, og for å ha evne til å lære nye ting og huske ting så trenger den energi.. spesielt i alderen 12 - 20 år.. er utrolig mye som skal kobles sammen i akkruat denne perioden. Så det er utrolig viktig at du får i deg litt mer energiholdig mat.

Endret av thumbalina
Gjest *Maja*
Skrevet
Jeg tør ikke skaffe meg hjelp.

Vil ikke snakke med noen om det...

Jeg skal prøve å klare å spise mer, men vet ikke helt hva som er normalt å spise.

Mamma vet ingenting, hun har vært redd for meg før, siden en gang noen år siden så prøvde jeg å slanke meg fordi en i klassen kalte meg feit.

Men, jeg prøver ikke slanke meg lenger, uansett om jeg synes jeg er feit noen ganger..

Jeg synes jeg spiser passe og skjønner ikke helt hvorfor jeg spiser lite, men gjør tydeligvis det.

Alle vennene mine synes også det.

Jeg vil heller ikke til lege i tilfelle han sier jeg er syk, siden jeg vil ikke være syk, jeg vil være normal!

Hvis man spiser for lite kan det føre til at man blir veldig blek og blå under øynene?

Anorexia ligger i hjernen...hjernen får deg til å se ting som ikke er der...den er i ubalanse og trenger hjelp for å "se" riktig igjen.

En i klassen min hadde spiseforrstyrrelse(fikk det på din alder), og hun mistet både mensen, hår, muskler, tennene ble dårlige og hun stoppet faktisk veksten sin også....hun trodde alltid at hun skulle bli like høy som moren sin, men veksten stoppet 2 hoder under henne...

Ta tak i dette før det går for langt....

:klemmer:

Skrevet

Frokost: 2-3 skiver med grovt brød eller knekkebrød, frokostblanding eller grøt. Ha på det du liker av pålegg, det kan være kjøttpålegge, oster på tube eller i fast form, smørepålegg av ulike sorter, frukt og grønt, egg osv. Skolematen bør være et par brødskiver og frukt i tilegg. Du kan også har en yoghurt med deg som et mellommåltid før middagen. Middag spiser du slike du alltid har gjort. Til kveld kan du spise yoghurt med kornblanding, brød eller knekkebrød, ha på det du liker av pålegg.

Er dette noe som jeg kan spise i stedet for å besøke lege og alt sånt?

Dette vil vel være nok for meg?

Jeg bestemte meg for å starte med å spise sånn for et par dager siden, men har aldri startet..

Jeg står opp sent også så da synes jeg det blir for dumt å starte å spise lunsj etter frokosten når det da snart er middag om noen få timer.

Jeg tenker at jeg burde stå opp tidligere for å klare å spise nok, men vet ikke helt om jeg klarer å holde ut lenge...siden alt er så komplisert.

Jeg vil bare være høy og tynn, men jeg kommer jo aldri til å bli noe høy hvis jeg fortsetter sånn, men jeg vil heller ikke bli feit og.....ja det er som regel sånn det går om og om igjen.

Jeg har ikke hatt mensen på 4 eller 5 måneder er ikke sikker, det pleier å være uregelmessig, men synes det burde komme snart.

Det har bare vært 4 måneder mellom en gang før, men det er alltid minst en måned mellom.

Skrevet
Anorexia ligger i hjernen...hjernen får deg til å se ting som ikke er der...den er i ubalanse og trenger hjelp for å "se" riktig igjen.

En i klassen min hadde spiseforrstyrrelse(fikk det på din alder), og hun mistet både mensen, hår, muskler, tennene ble dårlige og hun stoppet faktisk veksten sin også....hun trodde alltid at hun skulle bli like høy som moren sin, men veksten stoppet 2 hoder under henne...

Ta tak i dette før det går for langt....

:klemmer:

Har jeg anorexia da?..

Kan ikke tenke meg at jeg har det siden jeg er jo mye tjukkere enn som så, men jeg vet ikke jeg..

Vennene mine sier jeg er så veldig tynn, men jeg synes at når jeg tar på magen min og klemmer på fettet så skal det vekk, vil ikke ha det der, vil bli flat.

Jeg vil få mindre lår også.

Armene mine tror jeg har blitt tjukkere så vil ha de tynnere også..

Jeg vil i hvertfall ikke stoppe å vokse eller få dårlige tenner.

Jeg er veldig svak, hvis jeg skal ordne håret og holder en hånd på toppen av hodet så blir jeg fort sliten i armene, samme når jeg har svømt litt.

Når jeg bøyer beina ned blir jeg fort sliten i beina.

Noen ganger blir synet mitt helt prikkete og uklart når jeg reiser meg og en gang ble det svart en liten stund, hva kan det være?

Vil bare si takk for at dere svarer, det hjelper meg veldig!

Gjest *Maja*
Skrevet
Har jeg anorexia da?..

Kan ikke tenke meg at jeg har det siden jeg er jo mye tjukkere enn som så, men jeg vet ikke jeg..

Vennene mine sier jeg er så veldig tynn, men jeg synes at når jeg tar på magen min og klemmer på fettet så skal det vekk, vil ikke ha det der, vil bli flat.

Jeg vil få mindre lår også.

Armene mine tror jeg har blitt tjukkere så vil ha de tynnere også..

Jeg vil i hvertfall ikke stoppe å vokse eller få dårlige tenner.

Jeg er veldig svak, hvis jeg skal ordne håret og holder en hånd på toppen av hodet så blir jeg fort sliten i armene, samme når jeg har svømt litt.

Når jeg bøyer beina ned blir jeg fort sliten i beina.

Noen ganger blir synet mitt helt prikkete og uklart når jeg reiser meg og en gang ble det svart en liten stund, hva kan det være?

Vil bare si takk for at dere svarer, det hjelper meg veldig!

Her svarer du jo selv på om du har anorexia...alle symptonene er der. Alt dette ligger i hodet ditt, og jeg tror ikke det er så mye mer hjelp å få for deg her på forumet, for du trenger å prate med en proffesjonell....

Når du bevisste sulter deg selv og er besatt av hver cm av kroppen din på denne måten, så er det bare proffesjonelle som kan hjelpe deg...

Ønsker deg lykke til og håper du er fornuftig nok til å få hjelp før dette går for langt....

Skrevet

Jeg vil ikke si jeg sulter meg...vil bare ikke spise for mye, så spiser sånn jeg tror er passe, i hvertfall sånn at jeg ikke legger på meg.

Jeg tror selv at jeg ikke har anoreksi, så jeg kan nok spise mer når som helst, det er i hvertfall det jeg liker å tro og skal prøve før jeg kontakter noen som helst lege!

Hva er anoreksi symptomene da?

Skrevet
Frokost: 2-3 skiver med grovt brød eller knekkebrød, frokostblanding eller grøt. Ha på det du liker av pålegg, det kan være kjøttpålegge, oster på tube eller i fast form, smørepålegg av ulike sorter, frukt og grønt, egg osv. Skolematen bør være et par brødskiver og frukt i tilegg. Du kan også har en yoghurt med deg som et mellommåltid før middagen. Middag spiser du slike du alltid har gjort. Til kveld kan du spise yoghurt med kornblanding, brød eller knekkebrød, ha på det du liker av pålegg.

Er dette noe som jeg kan spise i stedet for å besøke lege og alt sånt?

Dette vil vel være nok for meg?

Jeg bestemte meg for å starte med å spise sånn for et par dager siden, men har aldri startet..

Jeg står opp sent også så da synes jeg det blir for dumt å starte å spise lunsj etter frokosten når det da snart er middag om noen få timer.

Jeg tenker at jeg burde stå opp tidligere for å klare å spise nok, men vet ikke helt om jeg klarer å holde ut lenge...siden alt er så komplisert.

Jeg vil bare være høy og tynn, men jeg kommer jo aldri til å bli noe høy hvis jeg fortsetter sånn, men jeg vil heller ikke bli feit og.....ja det er som regel sånn det går om og om igjen.

Bare siterer, vil gjerne vite om det høres greit ut med å starte å spise sånn..

Jeg har ikke hatt mensen på 4 eller 5 måneder er ikke sikker, det pleier å være uregelmessig, men synes det burde komme snart.

Det har bare vært 4 måneder mellom en gang før, men det er alltid minst en måned mellom.

Skrevet

Jeg hadde anoreksi da jeg var 13-14. Spiste veldig lite, mista mensen, mista muskler, og var utrolig slapp hele tiden. Fungerte normalt på skolen, og gikk på aktiviteter på fritiden, men det var rene torturen å få kroppen til å fungere.

Jeg "mista" også synet hver gang jeg reiste meg opp fra en stol eller sofa. Dette er et tegn på jernmangel. Så gå til innkjøp av jerntabletter. Jeg sliter med jernmangel fremdeles, ti år etter anoreksien..

Selv om jeg hadde disse tydelige tegnene på anoreksi så var jeg aldri slik anorektikere vanligvis fremstilles. Jeg var tynn, men ikke så tynn at folk så at jeg var syk. Folk synes jeg så fin ut, og fikk haugevis av komplimenter. Ingen visste hvor lite jeg egentlig spiste, for jeg løy om det. Spiste på det minste et eple noen ganger i uka.. Drakk haugevis med vann da..

Synes det høres ut som du har anoreksi, men du spiser heldigvis flere måltider, og hver dag og det er bra! Prøv å øk matmengden litt, og iallfall spis noe til hvert måltid. Gå til innkjøp av multivitaminer og jern. Dra helst til legen for å sjekke blodprosent først. Slipper legetime for det, jeg gjør det av og til for å sjekke verdiene. Har du lave verdier, får du et brev/ en telefon fra legen.

Jeg slutta å vokse da jeg hadde anoreksi. Alle i familien min er høyere enn meg, jeg som alltid var høyest når jeg var lita. Så vil du vokse, så må du ha i deg mat.

Lykke til!

Skrevet

Går jerntabletter ut av dato?

Jeg tror vi har noen fra da jeg hadde jernmangel for lenge siden, hvis ikke det så kan jeg nok bruke de, eller kjøpe nye.

Hvor kjøper man multivitaminer?

Akkurat nå tror jeg at jeg skal ta meg en brødskive siden jeg er sulten, men så blir jeg usikker...siden det er en time eller to siden jeg spiste frokost, men tror jeg skal gjøre det.

Jeg vil ikke stoppe å vokse, jeg vil ikke miste mensen!

Men alt er så utrolig vanskelig.

Hvis du leser her igjen, kan du svare meg på om du har fått mensen igjen eller er det borte for alltid?

Skrevet

Vi hadde ingen jerntabletter nå.

Men, hvor mye koster jerntabletter og multivitamin, hvis noen vet...

Skrevet

Hvis jeg starter å spise mer, kan det være mulig å bli kvitt jernmangel og få nok vitaminer uten tabletter av noe slag?

Vet dere hvor mye man må spise da og hva?

Skrevet

Du må spise mer proteiner til hverdags - det er det jern i. Og brokkoli er bra.

Proteiner kan være kjøtt og grønne grønnsaker.

Du kan få tak i multivitaminer på vanlige matbutikker. koster ca 100 kr.. Eller du kan kjøpe sanasol eller biovit også.

Men du bør tenke på å spise litt mer så ikke du stopper utviklingen din helt.

Noen vanlige tegn på spiseforstyrrelser (hentet fra ung.no:

Blir veldig opptatt av at maten skal være sunn og kalorifattig (lightprodukter).

Unngår stadig flere matsorter og utvikler "Jeg tåler ikke mat"

Kjenner stress og skyldfølelse for å ha spist, og blir irritert rundt måltider

Tror at ting blir bedre om vekten går ned

Avviser at noe er galt selv om "de rundt" ser at det er mye som er annerledes

Øker ofte treningsmengden voldsomt

Uttrykker misnøye med kropp, fasong, utseende

Mister menstruasjonen eller den blir uregelmessig. Noen får den ikke i vanlig alder

Humør svinger, konsentrasjon og hukommelse blir dårligere

Trekker seg mer fra sosiale situasjoner der mat naturlig hører til. Prioriterer annerledes enn før

Søvnproblemer

Vekttap eller store vektsvingninger

Tretthet og svimmelhet

Fryser mye, særlig på hender og føtter, blålig farge på hender

Lav kroppstemperatur

Hodepine og andre kroppslige plager

Veier seg ofte

Generelt irritabel

Utvikler rigide daglige rutiner

Vekttap

Sosial tilbaketrekning

Benekter sult når hun/han må være sulten

Magesmerter og metthetsfølelse ved inntak av små mengder mat.

Dersom du kjenner deg igjen i noe av dette, synes jeg at du skal be om hjelp. En spiseforstyrrelse kan komme snikende og den kan være vanskelig å både oppdage og få slutt på selv. Snakk med en voksen som du stoler på f.eks foreldre, læreren din, helsesøster eller fastlegen din og få hjelp til å komme ut av et farlig mønster.

Vennlig hilsen helsesøster

Ta en titt på www.ung.nUngo

Kanskje du kan få hjelp av noen her?

Prøv også her Hjelp å få

Tlf nr: 22 42 22 22

Telefonen i Oslo er betjent mandag-torsdag kl. 0930-1530 og torsdag kl. 1800-2100. Alle kan ringe inn.

Her kan du ringe inn og snakke om det med noen som forstår deg. Og du trenger ikke si hvem du er.

Skrevet

Tusen takk.

Jeg kjenner meg igjen i 15 punkter, men ikke alt på noen av punktene.

Jeg har lest at grove kornprodukter har også jern, så hvis jeg starter å spise mer grove kornprodukter, kjøtt og grønnsaker så håper jeg det er nok.

Jeg blir veldig fort mett så derfor kommer det til å bli litt vanskelig for meg fremover.

Hvis jeg ikke klarer det så bør jeg nok besøke lege...

Hvis jeg prøver å spise mer nå en periode og kanskje kjøper multivitamin, tror dere jeg kan bli kvitt disse tankene?

Eller i hvertfall leve med dem? Hvis jeg legger på meg fremover så kommer jeg til å føle meg feit ganske enkelt, men hvis jeg føler meg bedre klarer jeg nok fortsette.

Men, hva mener du med:

Du kan få tak i multivitaminer på vanlige matbutikker. koster ca 100 kr.. Eller du kan kjøpe sanasol eller biovit også.

Bør jeg kjøpe alle tre eller velge en av dem?

Skrevet

Og, en ting til.

Jeg vet ikke hvorfor jeg har startet å spise så lite, det har skjedd i løpet av skoleåret som var, det har bare kommet, vet ikke hvordan.

Skrevet

Og, enda en ting.. skulle egentlig ha skrevet alt dette i et inlegg hehe..

Tankene de har jeg slitt med i flere år, har slanket meg en gang før som jeg har sagt når jeg var 9 eller 10 år, men så gikk jeg over det etterhvert, men jeg da sleit ordentlig, ville ikke spise i det hele tatt.

Så i fjor sommer var jeg mye større enn jeg pleier, sikkert ikke tjukk, men jeg synes i hvertfall det, så da i løpet av skoleåret har jeg spist mindre..

Jeg tror ikke det var for å slanke meg, det kan jeg ikke huske, det har bare kommet.

Nå vet jeg at jeg er mye tynnere, i en t-skjorte liksom så man magen, den stakk ut, eller hva heter det, samma det, nå er det helt rett når jeg bruker den t-skjorta.

Skrevet

Jeg ringte hit da datteren min hadde samme problem som deg: http://www.iks.no/iks/tilbud/informasjo/ Der fikk jeg mange gode råd.

Datteren min har hatt samme problem som deg. Hun ble frisk igjen etter noen måneder. Spiseproblemene startet på slutten av 10 klasse. Etter sommerferien begynte hun på idrettslinja og da ordnet det seg. Hun forsto selv at hun ikke ville klart skolen hvis hun ikke spiste normalt. Hun ble skikkelig tynn. Det var ikke pent! Den første tiden hun hadde disse problemene trente hun ekstremt mye samtidig som hun nesten ikke spiste. Det gikk greit noen uker, men etterhvert ble hun veldig fort sliten. På det verste spiste hun kun en halv kopp med blåbær og et par t-skjeer med yoghurt 3 ganger om dagen. Det var det eneste hun ville ha. Jeg måtte dra ut i skogen og plukke blåbær til henne hver dag, ellers hadde hun ikke spist noenting. Husker vi var på stranda, det var sol og varmt men hun satt og frøs med håndkle rundt seg, hun orket ikke å bade. Det var så fælt å se hvor ødelagt hun ble og hvor dårlig livskvalitet hun fikk. Dette er 3 år siden nå, og hun er fortsatt helt frisk. Har en sunn livsstil, normal kroppsvekt og har det bra på alle måter.

Snakk med noen. Og bestem deg for å øke matinntaket gradvis. Kanskje IKS kan hjelpe deg å sette opp en meny som gradvis kan økes?

Dette klarer du! :klemmer:

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...