Gjest Bekymringsfull Skrevet 8. august 2009 #1 Skrevet 8. august 2009 Hei folkens Flytter i slutten av måneden, til ett hus som har 2 soverom, 2 bad, 2 stuer og 1 kjøkken. Jeg og typen Jeg prøver å sette meg ned å skrive de viktigste tingene vi trenger. Som vi MÅ ha. Men det er søren meg ikke lett! Vi har de "store" viktige tingene. Sofa, seng, vaskemaskin. Det er ett nyoppusset hus, så alt på kjøkkenet er integrert og nytt. Men ut av småting til kjøkken, stue, soverom, bad.. Hva trenger vi?
Gjest Gjest Skrevet 9. august 2009 #2 Skrevet 9. august 2009 Eh...? Det er vel umulig for oss å svare på hvilke behov dere har?
Karoline Skrevet 9. august 2009 #3 Skrevet 9. august 2009 Tror det er lurt å flytte inn først, så ser du etterhvert hva du trenger for å gjøre boligen til "din". Ulike boliger - ulike behov, er min erfaring.
Gjest Gjest Skrevet 9. august 2009 #4 Skrevet 9. august 2009 jeg skønner ikke helt nicket ditt, jeg. Bekymringsfull? Det er ikke "bekymret" du mener, da? Det er nemlig to forskjellige ting. "Noe" kan være bekymringsfullt, men en person kan ikke være det, personen er "bekymret"
Gjest Bekymringsfull Skrevet 10. august 2009 #5 Skrevet 10. august 2009 Ååh, useriøse svar, så gøy!! Jeg mener jo ting som alle generelt trenger. (Ulogisk? Neei) Og til gjest: Hva i alle dager har nicket mitt med spørsmålet mitt å gjøre. Herlighet..
Strix Skrevet 10. august 2009 #6 Skrevet 10. august 2009 (endret) Er det første gang for dere begge at dere ikke skal bo hjemme hos foreldrene deres? Om dere har bodd sammen på hybel eller i leilighet før så har dere sikkert samlet dere opp en god del ting og funnet ut hva dere trenger. Jeg kan ramse opp "en million" småting som jeg hadde hatt behov for om jeg skulle flyttet inn i mitt første hus uten å ha noe fra før av, men å ta det fra begynnerstadiet er sikkert ikke nødvendig?? Du skriver sofa, seng og vaskemaskin. Da har dere sikkert nattbord, nattlamper og salongbord? Klesskap, lamper, gardiner, hyller, evt. hyller på badet? Håndklær, såpeholdere, tannkostholdere, håndkleholdere/knagger... Kjøkkenet: kjøkkenhåndklær, kjevle, kakeformer, rivjern, kjøkkenvekt, mikser/kjøkkenmaskin, tallerker, glass, bestikk, kjeler, gryteunderlag, grytekluter, visp, øse? Hva er det du egentlig trenger tips om ? Endret 10. august 2009 av Strix
Gjest Blondie65 Skrevet 10. august 2009 #7 Skrevet 10. august 2009 Grunnleggende kjøkkenutstyr: Brødkniv Boksåpner Ostehøvel Skjærebrett Gode kniver til grønnsaker, kjøtt, fisk Eggedeler Eggeglass Gafler, kniver, spiseskje og teskje Frokosttallerkener Middagstallerkener Suppetallerkener Kaffekopper Tekopper Melkeglass Liten panne (saus, ris, etc) Stor panne (spaghetti etc) Steikepanne Steikespade Sleiv Øse Visp Rørebolle Kjøkkenmaskin (ønske seg til jul?) Kjøkkenhåndkler Oppvaskduk Oppvaskkost Oppvasksvamp til panner etc. Bakebolle Litermål Soverom: Seng Dyner, puter Sengetøy - ha to sett (minst) Nattbord Nattbordlamper Klesskap Undertøyskommode Skittentøyskurv Hovedbad: 2 store håndkler 2 små håndkler 2 vaskehansker til hver person i husstanden Baderomsklut, baderomsnal Toalettbørste Gjestebad: 2 små håndkler Baderomsklut Toalettbørste Gang: Oppheng til ytterklær Skohylle Helfigurspeil Nøkkelkroker Stue: Sofa Salongbord Spisebord Bokhylle Vitrineskap Vinglass Ølglass Pent middagsservice (samle på serie og ønske seg til jul/bursdag?) Pent bestikk (samle på serie og ønske seg til jul/bursdag?) Eventuelt duker, pynteduker hvis man bruker sånt Blomstervase Gjesterom: PC-pult Gjesteseng Mens kjøkkenutstyret er veldig basic ut fra det man må ha blir de andre rommene ut fra hvordan jeg tenker selv. Til kjøkkenet kan man fint kjøpe sånne pakker fra IKEA som inneholder en mengde basic ting og heller bytte de ut i "finere" ting etterhvert som de blir slitt ut.
Gjest Blondie65 Skrevet 10. august 2009 #8 Skrevet 10. august 2009 Lamper og sånt til stue - kan være godt med f.eks. en god leselampe. Er også lurt med en godstol eller to foran tv.
Gjest Blondie65 Skrevet 10. august 2009 #9 Skrevet 10. august 2009 Her er forøvrig et eksempel på en IKEA startboks - kanskje du kan finne inspirasjon? IKEA Startboks tillaga
Gjest Gjest Skrevet 10. august 2009 #10 Skrevet 10. august 2009 Hva i alle dager har nicket mitt med spørsmålet mitt å gjøre. Herlighet.. ingenting, men jeg er svært nysgjerrig på dette, for nicket ditt tror jeg har blitt litt malplassert :hihi:
Gjest Bekymringsfull Skrevet 11. august 2009 #11 Skrevet 11. august 2009 Er det første gang for dere begge at dere ikke skal bo hjemme hos foreldrene deres? Om dere har bodd sammen på hybel eller i leilighet før så har dere sikkert samlet dere opp en god del ting og funnet ut hva dere trenger. Jeg kan ramse opp "en million" småting som jeg hadde hatt behov for om jeg skulle flyttet inn i mitt første hus uten å ha noe fra før av, men å ta det fra begynnerstadiet er sikkert ikke nødvendig?? Du skriver sofa, seng og vaskemaskin. Da har dere sikkert nattbord, nattlamper og salongbord? Klesskap, lamper, gardiner, hyller, evt. hyller på badet? Håndklær, såpeholdere, tannkostholdere, håndkleholdere/knagger... Kjøkkenet: kjøkkenhåndklær, kjevle, kakeformer, rivjern, kjøkkenvekt, mikser/kjøkkenmaskin, tallerker, glass, bestikk, kjeler, gryteunderlag, grytekluter, visp, øse? Hva er det du egentlig trenger tips om ? Ja, det er første gang for oss begge to. Som jeg skrev så er det ett ganske stort hus, me både 2 stuer og 2 soverom så vi kommer jo ikke akkurat til å kunne fylle opp alle rom med det første. Vi blir nødt til å leve på hans lønn og min ekstrajobb-lønn i begynnelsen, og får forhåpentligvis stipend når jeg begynner på skole igjen om 1 uke Men det hjalp det du har skrevet, og Blondie 65 også Det jeg trenger tips på er ting vi MÅ ha, til vi flytter liksom. Alt kan jo kjøpes etter vi er flyttet, men noen ting må man jo ha. Jeg tror vi er godt på veg, men jeg vil høre litt, så tenker jeg at jeg vil finne fort ut at det er noe jeg mangler..
Gjest Blondie65 Skrevet 11. august 2009 #12 Skrevet 11. august 2009 Det er stor forskjell på hva som er smart å ha og hva man må ha. Siden dere også er på budsjett vil jeg anbefale å tenke det aller mest grunnleggende først - og "pynt" senere hen. IKEA er god på dette - se her: IKEA Student Forøvrig - jeg har flyttet veldig mye i mitt liv - enhver leilighet har sin egen sjel. Bo dere til behovene istedenfor å innrede alt med en gang. Bad 2 og soverom 2 kan med fordel nedprioriteres kraftig til fordel for resten av leiligheten slik at dere kommer i orden der først. Da jeg ble skilt hadde jeg også stor glede av Fretex, jeg var helt uten gafler og skjeer og kunne kjøpe de enkeltvis til en slikk og ingenting. En god startløsning - ofte har de hele servicer der også som er fullt brukendes. Lykke til!
Gjest Bekymringsfull Skrevet 11. august 2009 #13 Skrevet 11. august 2009 Det er stor forskjell på hva som er smart å ha og hva man må ha. Siden dere også er på budsjett vil jeg anbefale å tenke det aller mest grunnleggende først - og "pynt" senere hen. IKEA er god på dette - se her: IKEA Student Forøvrig - jeg har flyttet veldig mye i mitt liv - enhver leilighet har sin egen sjel. Bo dere til behovene istedenfor å innrede alt med en gang. Bad 2 og soverom 2 kan med fordel nedprioriteres kraftig til fordel for resten av leiligheten slik at dere kommer i orden der først. Da jeg ble skilt hadde jeg også stor glede av Fretex, jeg var helt uten gafler og skjeer og kunne kjøpe de enkeltvis til en slikk og ingenting. En god startløsning - ofte har de hele servicer der også som er fullt brukendes. Lykke til! Ja, d er sikkert å visst, pynten får vente Tar med meg en del av det jeg har hjemme Det blir ett romslig hus i starten, så får vi nå se hvordan det blir eterhvert. Ikea er jo kjempe greier sier de. Er det veldig billig der? Vært der en gang, men det er så lenge siden at minnet er borte.. hehe Og Fretex, hva har de egentlig der? " Alt? "
Gjest Blondie65 Skrevet 11. august 2009 #14 Skrevet 11. august 2009 Fretex har brukte gjenstander av varierende kvalitet. Men det er ofte billig og man gjøre skikkelig gode kupp der. En bekjent fikk akkurat det tv-bordet som var ønsket - riktig størrelse og alt - og det var et forholdsvis nytt møbel. Man kan kjøpe f.eks. gamle nattbord, gi dem et strøk maling og et par nye håndtak og vips - flotte møbler som passer til rommet. Vil også tipse om Sparkjøp når det kommer til gardiner og slikt. Ingen kan slå dem på pris - og etter min mening er IKEA veldig sær på tekstiler (voldsomt glorete mønstre). IKEA er billig samt at de har alt og kvaliteten er god. Kjøkkenutstyret til IKEA er helt greit. Har kjøpt brødkniv der som jeg er kjempefornøyd med. Skal du ha kokkekniver er det noe annet, men som startpakke - helt greit og god kvalitet. Unngå bestikk fra IKEA med plastskaft - de har jeg dårlig erfaring med. De har sett med bestikk til 6 personer i stål som er ok til hverdagsbruk. Igjen, skal du ha "pen" bestikk ville jeg heller samlet på en serie - f.eks. Hardangerbestikk - og ønsket det til jul. De har gode hverdagsglass - sånne melkeglass - og de kan man jo slippe i gulvet uten at de får en ripe. Plastboller, oppbevaringsbokser og alt sånt - helt greit på IKEA. Det samme gjelder kjøkkenhåndkler, gulvmatter - etc. Mitt hjem består av hauggamle IKEA hyller (Billy) som ble først kjøpt på 80-tallet og brukte møbler som er arvet fra forskjellige steder. Selv om Billyhyllene nå bærer preg av at de har vært på flyttefot (de er litt slitt i kantene, den hvite folien er blitt litt stygg) så står de fremdeles proppfulle av bøker. Da de ble kjøpt fikk vi høre at vi kom til å bli så lei og det var en dårlig investering, heller kjøpe kvalitetsmøbler. Vel ... De står her enda og det er kun estetisk de kunne trengt utskifting. Når jeg tenker på alle de som på samme tid kjøpte furu, lutet furu etc - disse har vært tidløse. Et annet tips er Nille. Igjen - du får det du betaler for, men til hverdags er plastboller, grytekluter, kjøkkenhåndkler og kjøkkenduker derfra helt greit.
Gjest Glør Skrevet 11. august 2009 #15 Skrevet 11. august 2009 Et annet tips er Nille. Igjen - du får det du betaler for, men til hverdags er plastboller, grytekluter, kjøkkenhåndkler og kjøkkenduker derfra helt greit. Biltema har også mange bra ting, ofte litt bedre kvalitet enn Nille, og vel så billig. Mye av det er pene ting også.
Gjest Bekymringsfull Skrevet 15. august 2009 #16 Skrevet 15. august 2009 Vi får stadig tilbud fra venner og bekjente om ting vi kan få av dem.. Dette hjelper jo kjempe mye. Så får vi se på resten til etter vi har flyttet, nå nærmer det seg :D
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå