Gå til innhold

Pengegave til veldedig formål i begravelse


Gjest gjest ts

Anbefalte innlegg

Gjest gjest ts

Jeg skal i begravelse til en venns mor. Det ønskes pengegave til et bestemt veldedig formål i stedet for blomster.

Sitter å lurer på hva som det er "vanlig" å gi i en slik anledning.. (har heldigvis liten erfaring med begravelser). (Regner med at det ikke er noen fasitsvar, og at folk må gi etter evne etc etc, men spør likevel. Vi har normalt god økonomi).

Jeg tenker i utgangspunktet at det passer å gi ca det beløpet som vi ellers ville brukt på blomster, og hvis man ikke skal ha noen stor krans, men en vanlig bårebukett/ evt bukett sendt til hjemmet, blir vel det en 4-5-600,-??

Høres det fornuftig ut? Skal det forresten følge kort med gaven, og hva skriver man der...?

Håper noen kan hjelpe!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest hyggelig

Jeg ville ha gitt omtrent samme beløp som jeg vanligvis ville ha kjøpt blomster for. Mellom 300 og 500 kroner kanskje?

Grunnen til at de ber om penger til veldedig formål istedenfor blomster er jo sikkert at de ikke har plass til/vil ha massevis av buketter stående etter begravelsen, og dermed tenker at pengene folk ville brukt på blomster heller kan gå til noen som trenger det. Hvor mye hver person gir er vel sånn sett ganske likegyldig?

På kortet trenger det vel ikke stå så mye annet enn det vanlige med "kondolerer" eller "våre tanker er med dere" eller noe i den duren. Det viktigste er at de pårørende ser man har tenkt på dem/avdøde, ikke nødvendigvis hvor mange ord det er inni kortet. Det er tross alt en begravelse, ikke en norskstil;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står av og til i avisen sånne annonser hvor de takker for støtte, hilsener og summen de fikk til formålet de oppga for sin begravelse. Jeg så senest i går en kunngjøring hvor de takket for de 6000 kr til Kreftforeningen.

Kan være det var en ørliten familie , men det kan ikke ha vært så altfor mange som ga 500,- i så fall. Uansett så gir du det du føler for. Om formålet får 150 eller 400 kr så gjør det ikke den store forskjellen. Som sagt handler det om at pengene går til et godt formål i stedet for overveldige mengder blomster, som jo er en forbruksvare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_pia_*

Du kan legge i så mye penger du ville brukt på blomster.

I kortet skriver du kondolerer.. Finnes kort med ferdig tekst. Kan kjøpe et slikt, eller bare kopiere det som står der.

Når jeg var med og talte opp i en begravelse var det alt fra 50 kr til et par tusen. Gjennomsnittet var vel 200-500 og 700-1300 for de mer velstående.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marillia

Jeg hadde valgt å gi beløp som tilsvarte det jeg hadde brukt på en blomsterbukett. I dette tilfellet hadde jeg gitt kr 200-300,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...