Gjest Gjest Skrevet 9. august 2009 #21 Skrevet 9. august 2009 Dette er hva som gnager meg. 6300 kroner er ikke nok for meg til å risikere anmeldelse. Men siden du skal på ferie, så har du et alibi. Reis bort, og se om du har hørt noe innen du kommer hjem. Har du ikke fått noe i posten, eller en beskjed på telefonsvarer, så gikk det bra. Ja, alle er jo klar over at det er slik du ville gjort det, Robotkalle.
Nique Skrevet 9. august 2009 #22 Skrevet 9. august 2009 Så mye penger hadde jeg ikke hatt samvittighet til å beholde. 100 kr, joda, men mange tusen? Ring banken du, så fort du får mulighet, og gi beskjed om at du ordner opp når du kommer hjem.
LilleBille Skrevet 9. august 2009 #23 Skrevet 9. august 2009 Så mye penger hadde jeg ikke hatt samvittighet til å beholde. 100 kr, joda, men mange tusen? Ring banken du, så fort du får mulighet, og gi beskjed om at du ordner opp når du kommer hjem. Skulle jeg gjort meg til kjeltring måtte det vært for et myyye større beløp. Nok til at jeg kunne levd godt resten av livet - og jeg ser ikke det som særlig sannsynelig heller. Uansett - dette beløpet hadde jeg levert tilbake. Enten ringt kundeservice/sendt mail med en gang - og gitt beskjed om at jeg kom innom med pengene når jeg kom tilbake fra ferie. Og - du kan være sikker på at de finner ut at det var du som fikk feil .. og dette vil virke veldig negativt på ditt forhold til banken. Jeg vekslet en gang ganske mye dollar - og ble ringt opp av banken noe senere da de hadde funnet ut at de hadde manko- og de lurte på om jeg hadde fått feil beløp (noe jeg ikke hadde). Den gang ringte de alle de som hadde tatt ut penger i aktuelt tidsrom. De fant ut hvem som hadde fått for mye - og da ringte de opp og beklaget.
Konservativ Mann Skrevet 9. august 2009 #24 Skrevet 9. august 2009 Na-ah. I de fleste jobber skriver du under på en arbeidskontrakt, og i de fleste av dem står det svart på hvitt at de forbeholder seg retten til å trekke deg i lønn om de utbetaler for mye og du ikke betaler det tilbake. Jeg har vært borti mange arbeidskontrakter som ikke har en slik klausul, men i firmaer av litt størrelse har man som regel standard arbeidskontrakter utformet av folk med know-how og da er dette ofte med, ja.
Gjest Gjest Skrevet 9. august 2009 #25 Skrevet 9. august 2009 Det kan jo hende at dama bare synes du så så grei ut at hun ville gi deg en gave.
Gjest Gjest Skrevet 10. august 2009 #26 Skrevet 10. august 2009 Jeg ville definitivt ha sagt fra til banken, ellers ville jeg hatt dårlig samvittighet for dette resten av livet. Du klarer deg godt uten de pengene som likevel ikke er dine.
Gjest Gjest_Bibbi_* Skrevet 15. august 2009 #28 Skrevet 15. august 2009 Dette er hva som har skjedd: Den dagen jeg var i banken og skulle veksle til SEK, var min ferievenninne også der - like før meg. Hun skulle ta ut 3000 SEK, men fikk 500 SEK og 2500 euro. Ingen av oss har sett så store eurosedler før, og er ikke akkurat vant til å håndtere svenske sedler. Begge bare telte over at summen stemte, og dro hjem. Da jeg fortalte min venninne at jeg hadde oppdaget at det var euro jeg hadde fått og ikke SEK, sjekket hun sine sedler. Vi satt altså der med rundt regnet 27000 kr i euro. Dette var fredag kveld, og søndagsmorgen måtte vi kjøre til Sverige, som planlagt. Vi valgte å vente å se om banken ringte oss, det var uansett ingenting vi kunne gjøre med saken langt inne i de svenske skoger. En dame fra banken ringte min venninne og ba henne sjekke om det var euro hun hadde fått. Hun virket ganske forstyrret, og fikk stammet frem at hvis det var euro min venninne hadde fått, måtte hun gå til en svensk bank for å sette inn pengene på kontoen sin, slik at de kunne trekkes derfra. Bankdamen sa også noe sånt som: Det er jo tross alt mye penger det er snakk om, nesten 27 000 kr. Hun trodde altså at min venninne hadde fått ALL euroen. De avsluttet samtalen. Vi begynte da å lure på om damen i banken virkelig kunne trekke 27 000 kr fra min venninnes konto sånn helt uten videre, og jeg prøvde da å ringe banken. De svarte ikke. Jeg ringte tre ganger til banken, men ingen svarte. Jeg ga til slutt opp, og sendte da min mor til banken for å forklare saken. Hun gikk dit, sa til damen at hun kom for å forklare en misforståelse på vegne av meg og min venninne, og at vi ville levere euro-sedlene tilbake etter ferien. Alt hun fikk tilbake var et tomt blikk, for så å bli oversett. Hun sto der i to minutter og prøvde å få kontakt med bankdamen, til ingen nytte (vi er nå overbevist om at damen ikke kan være riktig frisk). Vi har gitt opp å prøve få kontakt med banken (de har heller ikke ringt noen av oss flere ganger), det virker som det bare er den forstyrrede damen på jobb og at de andre har ferie. Jeg reiser hjem om noen dager, tar med all euroen og skal prøve å få ryddet opp i det hele ved å fysisk ta kontakt med banksjefen. Vi er ganske frustrerte over saken, og gjett om jeg skal bytte bank så snart som mulig. Dette er veldig irriterende og unødvendig, og har lagt en demper på hele ferien vår. For det første koster det litt å sette inn penger på konto i en utenlandsk bank, for det andre skal ikke vi måtte betale hverken vekslingsgebyrer eller noe som helst annet fordi bankdamen ikke er våken på jobb, og for det andre har de ingen som helst bevis for at vi har fått eurosedler. Vi kunne jo ha sagt at vi fikk svenske sedler, og pengene har vi brukt i Sverige. Banken er avhengig av vår velvilje for å få tilbake euroen, og akkurat nå føler ingen av oss særlig stor velvilje ovenfor den banken.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå