Gå til innhold

hanvisning til gynekolog

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg skiftet fastlege da jeg flyttet. Har vært hos den nye 2 ganger nå, begge gangene like missfornøyd. Denne gangen ville jeg ha noen resepter og en henvsining til gynekolog, men hun ville ikke gi meg dette, da ingenting er alvorlig nok for henne.

Må man ikke betale mye mer, og lengre ventetid hvis man bestiller time selv til gynekolog?

Da jeg gikk sa jeg inni meg selv.. Dette var siste gang DU så meg :gjeiper:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Legen kan ikke nekte deg en henvisning, så enkelt er det.

Uten henvisning må du gå til en privatpraktiserende gyn,og det kan fort koste deg en tusenlapp.

Å ha en lege som ikke tar deg alvorlig er helt håpløst, skjønner veldig godt at du bytter.

Skrevet

Legen er jo strengt tatt ikke en person du oppsøker når du selv finner ut at du trenger en resept :P Å kvitte seg med en lege fordi han/hun er tilbakeholden på reseptbelagte medikamenter synes jeg er et steg i feil retning. Men jeg kjenner ikke situasjonen din, og burde vel egentlig holdt kjeft :)

Skrevet

Du må nesten oppgi hvilke medikamenter du spurte etter og hvorfor du ønsket en henvisning til gynekolog hvis ikke er det nesten meningsløst å svare på debatten.

Man må ikke betale mer for å bestille time selv hos en gynekolog, men det tar mye lengre tid. Fordelen med at legen sender deg videre til en gynekolog, er jo at legen skal kunne gi diagnosen videre til gynekologen som kan skjekke opp diagnosen før du kommer slik at han/hun vet hva de skal forholde seg til. Dersom du skal bestille time selv før du ringe gynekologens kontor og forklare symptomene dine og alt som er relevant i forhold til grunnen til at du vil til gynekologen.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Jeg skiftet fastlege da jeg flyttet. Har vært hos den nye 2 ganger nå, begge gangene like missfornøyd. Denne gangen ville jeg ha noen resepter og en henvsining til gynekolog, men hun ville ikke gi meg dette, da ingenting er alvorlig nok for henne.

Må man ikke betale mye mer, og lengre ventetid hvis man bestiller time selv til gynekolog?

Da jeg gikk sa jeg inni meg selv.. Dette var siste gang DU så meg :gjeiper:

Du går vel ikke til legen for å bestille resepter?

Legen har ett ansvar og ser vel ikke at det er noe behov for det du kunne tenke deg. Medisiner er ikke bare noe man bestemmer selv. Synes det er godt at det er slike restriksjoner.

Ønsker du en gynekologisk undersøkelse så bestiller du time hos en gynekolog.

Tror kanskje du burde vurdere ditt syn på helse/lege-standen og din egen oppfatning av deg selv. Du kan ikke stille diagnose og rekvirere medisiner etter eget behov. Slik er det for alle. Kanskje du ser litt mange troll i din egen tilværelse som ikke er realistiske?

Skrevet

Man skal da gå jevnlig til gynekolog etter at man har fylt 25 år. Da burde det jo holde å si til legen at man trenger en henvisning.

Jeg ringer ofte til legen for å "bestille" resepter, på ting som jeg bruker jevnlig, og som jeg må bruke som allergitabletter, p-piller o.l.

Står ingen steder at hun har gitt seg selv en diagnose og krevde å få medisiner for dette....

Mee Mee, bytt lege du! :)

Skrevet
Man skal da gå jevnlig til gynekolog etter at man har fylt 25 år. Da burde det jo holde å si til legen at man trenger en henvisning.

Faktisk er det anbefalt å gå til gynekolog jevnlig (en gang i halvåret) etter man er fylt 16 år. Forslaget har vært oppe til diskusjon mange ganger, men har aldri blitt gjennomført, men det anbefales allikevel.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Jeg ringer ofte til legen for å "bestille" resepter, på ting som jeg bruker jevnlig, og som jeg må bruke som allergitabletter, p-piller o.l.

Står ingen steder at hun har gitt seg selv en diagnose og krevde å få medisiner for dette....

Mee Mee, bytt lege du! :)

Hvorfor i all verden skal en ha henvisning til rutinemessig undersøkelse?????? Det er jo bare og bestille. Tåpelig å belaste leger med det!!!

Nå nevner du to spesifikke medisiner -allergi - da er nok diagnosen stilt allerede. P-piller - da har du vært til konsultasjoner ang dette tidligere.

Trådstarter nevnte ikke noe hva hun skulle ha resepter på. Hadde det vært allergi medisiner hun trenger eller p-piller -så hadde hun nok heller ikke fått negativt svar.

Skrevet
Du må nesten oppgi hvilke medikamenter du spurte etter og hvorfor du ønsket en henvisning til gynekolog hvis ikke er det nesten meningsløst å svare på debatten.

Man må ikke betale mer for å bestille time selv hos en gynekolog, men det tar mye lengre tid. Fordelen med at legen sender deg videre til en gynekolog, er jo at legen skal kunne gi diagnosen videre til gynekologen som kan skjekke opp diagnosen før du kommer slik at han/hun vet hva de skal forholde seg til. Dersom du skal bestille time selv før du ringe gynekologens kontor og forklare symptomene dine og alt som er relevant i forhold til grunnen til at du vil til gynekologen.

Men man bestiller da ikke bare time hos gynekolog uten henvisning. Da må man vel betale full pris for en time som ellers ville kostet egenandel???

Skrevet

Jeg dro til legen for å få resept på mine allerede "faste" medisiner som p-piller, allergi og 3 mnd tabeletter for kronisk urinveisinfeksjon. Allergi tabelettene som jeg har gått på i 5 år, fikk jeg ikke lengre. Hun mente jeg burde bruke noen andre (som jeg allerede har prøvd, og ikke funker) Øyedråper lurte hun fælt på hvorfor jeg trengre dem, når jeg allerede hadde tabeletter?!? Det klør, og øyedråpene på apotket funker ikke!! De tabelettene for kronisk uvi har jeg hatt på blå resept i mange år, dette fikk jeg ikke lengre, kun vanlig resept!

En sykdom jeg har der nede som er veldig plagsom gjorde at jeg spurte etter henvisning/tabeletter- nei, det kunne jeg ikke få, var ikke noe å gjøre med dette, lev med det! Det når jeg allerde vet at venner av meg har fått medisin som skal dempe/forebygge mot det.

Jeg ville ha kontroll hos gynekolog, delvis pga at hun virker veldig useriøs, og fordi jeg ikke har hatt en undersøkelse på noen år. Har også slitt ekstremt med sopp, og vil sjekke med ordentlig for å se om det kan være noen grunn til det. Jeg og sambo har nesten ikke hatt sex i de siste mnd pga syksommen, og soppen. Fikk til svar at sopp er noe man får når man har mensen, sånn er det bare. Smitte skjer mellom partnere, slik er det. Spis denne tabeletten. Henvisning trenger du ikke.

Skjønner dere nå??

Vil også påpeke at sist gang (første gang) jeg var hos henne med smerter i nyrene, forklarte hun at dette var kun uvi! Jeg som har kronisk uvi, og allerede skadd nyre skjønner jo veldig fort at dette er ikke uvi! jaja, siden du er så bekymret så skal jeg sende deg til ultralyd. Han som undersøkte meg forklarte meg hva som var galt, og hvorfor. Men desverre var det ikke noe de kunne gjøre med det. Han fortalte meg allefall hva som var greia.

Beklager hvis litt rotete skrevet.

Skrevet

Skjønner godt at du blir frustrert og irritert jeg, dersom man har noe kronisk, som man allerede har vært igjennom diverse prøver for og prøvd ut forskjellige medisiner inntil man finner noe som funker. Får dette fast hos den legen man da har vært igjennom alt sammen med, for så å få blankt nei hos ny lege.... Jeg hadde byttet lege på flekken.

er selv veldig i tvil om hva jeg skal gjøre med lege nå, min gamle fastlege har sluttet der, og jeg blir vekslet mellom to andre leger.. en som er typisk samlebåndslege, som lett kan slenge ut av seg ting som "jada, jeg vet jo at du har litt psyke!! la oss bare ta disse blodprøvene, så finner vi om det er noe eller ikke!"..... til den andre som faktisk er litt mer interessert i å finne ut av ting, kommunisere, og se helheten, men som aldri har time med mindre ventetid en 2 mnd.....

gosj som jeg savner gammellegen min!!!

Gjest SmallTalk
Skrevet (endret)

Mee Mee: Jeg skjønner deg veldig godt, og jeg hadde uten tvil byttet lege på dagen. I tillegg så hadde jeg muligens vurdert en klage til fylkeslegen, for slik går det faktisk ikke an å oppføre seg. En lege har plikt til å ta deg på alvor og til undersøke deg.

Til dere som mener at det ikke er mulig å "bestille resepter". Joda, det er fullt mulig, og ingen ting å skrike opp om. Jeg bestiller resepter når jeg er hos legen (p-piller, astmamedisiner og allergimedisiner), og jeg får dette uten et knyst. Og dette er det veldig mange andre som gjør. Men så har jeg tydeligvis en lege med vettet og legeetikken sin i behold...

Endret av SmallTalk
Skrevet

Der var det gjort, fastlege er byttet.

Som gjest sier, guuud som jeg savner gamle legen min :(

Gjest Chiffon
Skrevet

Faktisk er det anbefalt å gå til gynekolog jevnlig (en gang i halvåret) etter man er fylt 16 år. Forslaget har vært oppe til diskusjon mange ganger, men har aldri blitt gjennomført, men det anbefales allikevel.

Det der er jo bare tull.

Gjest Gjest_Ingrid_*
Skrevet

Jeg venter i spenning på hvordan dere klarer å bestille dere time til gynekolog som ikke er privat uten henvisning...

Skrevet
Jeg venter i spenning på hvordan dere klarer å bestille dere time til gynekolog som ikke er privat uten henvisning...

jeg og, å komme inn til en ikke-privat gynekolog uten henvisning, på lik linje med å komme inn til en hvilken som helst annen spesialist uten henvisning, som ikke er privat såklart, er noe jeg lurer på hvordan man "bare gjør".

Når jeg har ringt og bestilt time hos en spesialist jeg ikke har brukt før, go ergo ikke har fått henvisning til verken før eller nå, blir jeg alltid spurt om henvisning. Mulig det er min uflaks.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...