Makin' it big Skrevet 7. august 2009 #21 Skrevet 7. august 2009 Jeg liker måten han tenker på, men ikke alltid hjelpemidlene han bruker for å forsterke tankegangen...
Eplefe Skrevet 7. august 2009 #22 Skrevet 7. august 2009 Cesar Milan har mange gode ideer om korrigering og lignende, men nekelte av metodene hans er horrible om man ikke vet hva man driver med.
Gjest gjest- silje Skrevet 7. august 2009 #23 Skrevet 7. august 2009 Veeel grunnen til at hans metoder fungerer er ikke pga. metodene i seg selv da. Uansett hvilke metoder han hadde brukt, så hadde de nok fungert. Han har forstått hva det vil si å eie en hund, og det betyr at man må være leder. Og som leder være sikker og rolig, og sørge for å ha kontroll over seg selv. Problemet med hundeeiere i dag er at de ikke ser at forholdet mellom en hund og eier er, leder og etterfølger.
Sheenaca Skrevet 8. august 2009 #24 Skrevet 8. august 2009 Millan er kanskje flink nok, han, men metodene hans er umulig å ta i bruk for uerfarne hundeeiere som selv sliter med hundene sine. Han bruker metoder som kun han og eventuelt andre svært erfarne hundetrenere forstår hvordan man skal bruke, dermed synes jeg det blir skummelt å vise programmet på TV uten advarsler a la "Don't try this at home". Victoria Stilwell, derimot - damen er jo genial! Hun bruker svært lettfattelige metoder som hvilken som helst idiot av en eier kan prøve seg på uten å risikere å gjøre en utagerende hund enda verre. Det er slike programmer vi trenger.
Gjest Gjest Skrevet 8. august 2009 #25 Skrevet 8. august 2009 Millan er kanskje flink nok, han, men metodene hans er umulig å ta i bruk for uerfarne hundeeiere som selv sliter med hundene sine. Han bruker metoder som kun han og eventuelt andre svært erfarne hundetrenere forstår hvordan man skal bruke, dermed synes jeg det blir skummelt å vise programmet på TV uten advarsler a la "Don't try this at home". Det er jo advarsel på at man ikke skal prøve på disse metodene selv.
Teriyaki Skrevet 8. august 2009 #26 Skrevet 8. august 2009 (endret) Det er jo advarsel på at man ikke skal prøve på disse metodene selv. Jepp. Før programmet kommer det en advarsel på at dette er metoder som kun skal benyttes i samarbeid med profesjonelle. Dermed går også alle argumenter om at det er dårlige metoder fordi at folk som har prøvd det hjemme, ikke har lykkes, eller enda værre, hundene har blitt værre, bort. Dette ER ikke metoder som skal foretas hjemme uten hjelp, dermed er det heller ingen som har sagt at det funker på hjemmebasis. Men visse ting funker. For eksempel har jeg byttet metode i forhold til hvordan jeg trente hundene til å gå fint i bånd. Metoden til CM var mer effektiv enn min egen. Endret 8. august 2009 av Teriyaki
aline Skrevet 8. august 2009 #27 Skrevet 8. august 2009 og hans hovedbudskap i alle situasjonene, er jo å være rolig og bestemt, det kan jeg ikke skjønne at kan skade noen hund at eieren er. At ens egen energi, ses i hunden, og at man pga dette må være oppmerksom på hva man utstråler og gir av energi. Dette synte tydelig i ett annet program, der en gjeng uregjerlige tenåringer fikk ansvar for å trene hunder, som var ganske like dem selv i oppførsel og problemer i utgangspunktet. Det flere av dem nevnte på slutten, var at de kunne se sin egen oppførsel i hunden, dermed hjalp det også dem til å være rolige.
Wonders Skrevet 10. august 2009 Forfatter #28 Skrevet 10. august 2009 Hei Hundehold er big bisness og mange tjener masse penger på mennesker fremmedgjøring fra natur. Det jeg hører Milan sier er at vi komuniserer med kroppspråket overfor hunder. Selv jobber jeg med mennesker og vi har for stor fokus på verbal kommunikasjon og alt forlite på det vi ellerrs kommuniserer. Som hunder er vi flokkdyr og vi kan lære mye av å kommunisere med hundr som Milan gjør. Han sier at det ikke er noe galt med hundene, men at vi må kommunisere med dem på en måte de forstår. det gør dem tryggere i vår omgang med oss. Det er dette jeg synes er så slott. Jeg er ikke alltid obs på mitt kroppsspråk rundt hunder, og det er jo som å være blind. Hundene sier alt om vi bare lytter til det de ikke sier.
Gjest Gjest_Maia_* Skrevet 13. mars 2010 #29 Skrevet 13. mars 2010 Hei. Cesar driver med straff, han gjør mange værre ting med hundene som ikke syntes i programmet! Han bruker strømhalsbånd, og "slår" hundene! derfor eg jeg svært mot han. Jeg tenker litt sånn, straffer du din hund, liker du å bli straffet selv? Hundene din gjør jo det du sier å du oppnår det du vil, men det som er med straff er at hunden din ikke gjør ting for deg fordi han synes det er kjekt å være med deg, han gjør det ut av frykt. Frykt fører ofte til at hunden er redd og etter en god stund vil hunden reagere på en måte, og ofte vil den reagere med å bli aggrisiv, eller enn aen atferd som ikke er ønskende, med andre ord, bor du med en tikkende bombe. Hvorfor bruke straff når det funkerlike godt å belønne hunden? Vist du belønner hunden når den gjør riktig og overser når den gjør feil, viser du hunden at du er "sjef" fordi den ikke oppnår det den vil. Du får en glad å lykkelig hund som vil være med deg, hunden vil gjøre forskjellige øvelser for å oppnå noe. Hunden din vil alltid være der for deg, og du får da en bestevenn. Tenk dere om når dere får dere hund, om hvordan du/dere vil trene! Jeg vil annbefale dere å lese dere godt fram på begge metoder, og ihvertfall ikke bland dem! Jeg vil anbefale dere en bok: 100% posetiv hverdagslydighet av Arne Aarestad. Han driver med klikker, men det trenger ikke du får å drive med det han skriver om, bare bruk prinsippene. Lykke til med hunden deres! Mange hilsner en som har hatt hund i mange år, og som trener hundene sine, og holder mange kurs!
Fluffe Skrevet 13. mars 2010 #30 Skrevet 13. mars 2010 (endret) Hei. Cesar driver med straff, han gjør mange værre ting med hundene som ikke syntes i programmet! Han bruker strømhalsbånd, og "slår" hundene! derfor eg jeg svært mot han. Jeg tenker litt sånn, straffer du din hund, liker du å bli straffet selv? Hundene din gjør jo det du sier å du oppnår det du vil, men det som er med straff er at hunden din ikke gjør ting for deg fordi han synes det er kjekt å være med deg, han gjør det ut av frykt. Frykt fører ofte til at hunden er redd og etter en god stund vil hunden reagere på en måte, og ofte vil den reagere med å bli aggrisiv, eller enn aen atferd som ikke er ønskende, med andre ord, bor du med en tikkende bombe. Hvorfor bruke straff når det funkerlike godt å belønne hunden? Vist du belønner hunden når den gjør riktig og overser når den gjør feil, viser du hunden at du er "sjef" fordi den ikke oppnår det den vil. Du får en glad å lykkelig hund som vil være med deg, hunden vil gjøre forskjellige øvelser for å oppnå noe. Hunden din vil alltid være der for deg, og du får da en bestevenn. Tenk dere om når dere får dere hund, om hvordan du/dere vil trene! Jeg vil annbefale dere å lese dere godt fram på begge metoder, og ihvertfall ikke bland dem! Jeg vil anbefale dere en bok: 100% posetiv hverdagslydighet av Arne Aarestad. Han driver med klikker, men det trenger ikke du får å drive med det han skriver om, bare bruk prinsippene. Lykke til med hunden deres! Mange hilsner en som har hatt hund i mange år, og som trener hundene sine, og holder mange kurs! haha...du må være fra cansis Jeg er kjempe fan av han og jeg syntes ikke noen av metodene hans er grusomme i det heletatt. dette er som regel problemhunder som trengs å tas litt i , ikke dulles med med en klikker og en kilo godis Endret 13. mars 2010 av estella87
Gjest Gjest_Mira369_* Skrevet 13. mars 2010 #31 Skrevet 13. mars 2010 Hei. Cesar driver med straff, han gjør mange værre ting med hundene som ikke syntes i programmet! Han bruker strømhalsbånd, og "slår" hundene! derfor eg jeg svært mot han. Jeg tenker litt sånn, straffer du din hund, liker du å bli straffet selv? Hundene din gjør jo det du sier å du oppnår det du vil, men det som er med straff er at hunden din ikke gjør ting for deg fordi han synes det er kjekt å være med deg, han gjør det ut av frykt. Frykt fører ofte til at hunden er redd og etter en god stund vil hunden reagere på en måte, og ofte vil den reagere med å bli aggrisiv, eller enn aen atferd som ikke er ønskende, med andre ord, bor du med en tikkende bombe. Hvorfor bruke straff når det funkerlike godt å belønne hunden? Vist du belønner hunden når den gjør riktig og overser når den gjør feil, viser du hunden at du er "sjef" fordi den ikke oppnår det den vil. Du får en glad å lykkelig hund som vil være med deg, hunden vil gjøre forskjellige øvelser for å oppnå noe. Hunden din vil alltid være der for deg, og du får da en bestevenn. Tenk dere om når dere får dere hund, om hvordan du/dere vil trene! Jeg vil annbefale dere å lese dere godt fram på begge metoder, og ihvertfall ikke bland dem! Jeg vil anbefale dere en bok: 100% posetiv hverdagslydighet av Arne Aarestad. Han driver med klikker, men det trenger ikke du får å drive med det han skriver om, bare bruk prinsippene. Lykke til med hunden deres! Mange hilsner en som har hatt hund i mange år, og som trener hundene sine, og holder mange kurs! Kjenner du mannen personlig siden du vet han bruker strømhalsbånd? Dette er i såfall noe han vitterlig ikke har vist i et eneste program. Synes han har mye flott å komme med, jeg.
Tabris Skrevet 13. mars 2010 #32 Skrevet 13. mars 2010 Han har nok en del gode ideer, men jeg har lite til overs for en del av de metodene han bruker.
Sort Pastill Skrevet 13. mars 2010 #33 Skrevet 13. mars 2010 Han har mange gode poeng (som at hunder trenger mosjon og utfordringer for å være harmoniske), men jeg synes han bruker unødvendig brutale metoder på endel av hundene.
Troyamin Skrevet 13. mars 2010 #34 Skrevet 13. mars 2010 Kjenner du mannen personlig siden du vet han bruker strømhalsbånd? Dette er i såfall noe han vitterlig ikke har vist i et eneste program. Synes han har mye flott å komme med, jeg. Han har brukt strøm og pigghalsbånd. I tillegg har han brukt straff på livredde hunder! Jada, Cm har sikkert noe bra, men det er i så fall KUN at man må bruke tid på hunden! Tur, aktivisering og kontakttrening. Ellers er resten så og si tull for hvermannsen!
Miss Puddel Skrevet 13. mars 2010 #35 Skrevet 13. mars 2010 Når atferdespesialist Gry Løberg har uttalt seg så negativt om CM, så bynder det jo mye i at hun mener at hunder ikke ser på mennesker som ledere. At en art ikke kan dominere et annen art. Noe som en hver som har vært på Langedrag og opplevd Tuva Thorsons foredrag om "språket Canis", (for å stjele Monty Roberst tilsvarende terminologi om hestesrpåket "equs") og sett hennes samspill med ulvene Ask, Varg og Irgas i ulvegården vite at ulver eller hunder fint kan se på mennesker som dominante ledere i sin flokk... Milan har også fått kritikk for å bruke strøm og lignende, og jo, jeg har sett episoder der han bruker dette. Når det gjelder bruk av strøm sier han at dette ikke skal brukes av ukyndige, og dessuten skal man kanskje ha i bakhodet at det faktisk er lov i USA. Og ja, han kan også virke voldsom når han holder en redd og utagerende hund nede og fast til den roer seg. Men tenk dere om, hvem av dere har ikke sett eller opplevd situasjoner med mennesker som får sånn panikk at det kreves en ørefik for å få vedkommende til å få tilbake fokus? unger så hysteriske at pappaen må holde ungen fast til de roer seg ned? Det er jo slike situasjoner han gjør tilsvarende med hundene. det dreier seg ikke om hunder som er ørlite granne engstelige, men hunder med så panikk at de totalt blokkerer alt. Det milan gjør er ikke noe enhver kan gjøre med hundene sine. Men det er heller ikke noe enhver TRENGER å gjøre med hundene sine. De færreste HAR problemhunder av den graden Milan jobber med. Men mye av den grunnleggende filosofien er verdt å ta med seg etter min mening. Det med kroppspråk, energi og kontakt etc.
Gjest Gjest Skrevet 13. mars 2010 #36 Skrevet 13. mars 2010 Bare jeg som har sett prakteksemplaret av en hund, Daddy? Denne mannen vet hvordan han gjør ting, og programmet sier klart ifra at disse metodene ikke skal brukes av ukyndige. Seriøst.. De er hunder, de kan og skal ikke behandles som mennesker. Nei, jeg sier ikke nå at hunder skal ha piggtråd som halsbånd. Og han bruker ikke lenger strøm, han er nå imot bruk av det. Slik duft halsbånd sier han er ok i absolutt nød, men det er ingen løsning.
Gjest Glør Skrevet 13. mars 2010 #37 Skrevet 13. mars 2010 Kjenner du mannen personlig siden du vet han bruker strømhalsbånd? Dette er i såfall noe han vitterlig ikke har vist i et eneste program. Synes han har mye flott å komme med, jeg. I de tilfellene jeg har sett skjuler de at han bruker strøm, ved at han holder fjernkontrollen i hånda, vekk fra kamera ol, men det ligger en del klipp ute på nettet hvor dette er tydelig. Har bla sett ett klipp med en hund som var redd familiens katt, hvor de tvang hunden til å sitte ved siden av kattens bur, og strømmet hunden hver gang den prøvde å gå vekk. Og det hele endte med at hunden ble så stresset at den bet eieren sin i armen, og dette var en hund som ikke viste noe aggresjon, bare frykt i utgangspunktet. Fant ikke dette klippet akkurat nå, men her er noen andre: http://beyondcesarmillan.weebly.com Hovedproblemet med Cesar Milan er at han bruker dem samme utgåtte og tilbakeviste dominansteorien på omtrent alle hundene, og dermed skader han dem, psykisk og fysisk. Og dette virker som en mirakelkur på tv, men det er bare fordi vi ikke ser hva som skjer etter at kameraet er slått av. Ved å behandle hunder på denne måten skremmer man dem til lydighet når man er tilstede, men skaper en hund som er potensielt farlig med en gang man snur ryggen til den.
la Flaca Skrevet 13. mars 2010 #38 Skrevet 13. mars 2010 haha...du må være fra cansis Jeg er kjempe fan av han og jeg syntes ikke noen av metodene hans er grusomme i det heletatt. dette er som regel problemhunder som trengs å tas litt i , ikke dulles med med en klikker og en kilo godis Der tar du nok feil. Han har brukt strømhalsbånd i flere programmer, blant annet som aversiv på en gjeterhund som løp etter biler. Mannen har mange fine prinsipper, men en del av det han gjør er uholdbart. Ikke minst fordi han ikke kaller en spade for en spade.
Fluffe Skrevet 13. mars 2010 #39 Skrevet 13. mars 2010 Der tar du nok feil. Han har brukt strømhalsbånd i flere programmer, blant annet som aversiv på en gjeterhund som løp etter biler. Mannen har mange fine prinsipper, men en del av det han gjør er uholdbart. Ikke minst fordi han ikke kaller en spade for en spade. ok jeg tok feil du ikke er fra cansis...men resten har ikke noe med mitt innlegg å gjøre
Gjest T.k Skrevet 14. mars 2010 #40 Skrevet 14. mars 2010 Jeg liker veldig godt det programmet og får mye tips derfra. Skulle ønske han kunne hjelpe meg, med min hund
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå