Wonders Skrevet 7. august 2009 #1 Skrevet 7. august 2009 http://up2.podbean.com/image-logos/17146_logo.jpg Hva synes dere om dette programmet? Om han og metodene hans? Har du prøvd dem? Er det noen hundetrenere her som har noe å komme med? 1
Gjest Gjest Skrevet 7. august 2009 #2 Skrevet 7. august 2009 jeg liker det at han har en utrolig bra tolkning av hunder, han forstår gjerne kvikt hva som plager dem. Metodene hans derimot har det blitt stilt store spørsmål rundt. Strupebånd og slike ting. Selv synes jeg de blå halsbåndene han har ser ganske geniale ut. Det med at han dytter/kniper til hunden etc for å få oppmerksomheten dens er det og mange som misliker. Jeg synes egentlig det ikke er så himla dumt så lenge man ikke begynner å smikke dem i fjeset. Da bikker det over til dyremishandling. Man må trossalt vise dem hvem som er sjefen, men på en human måte. Jeg selv har en hund som er oppdradd på nesten samme måte som han viser andre hundeeiere. Jeg vil påstå det er den snilleste og best oppdradde i gata.
Marblecake Skrevet 7. august 2009 #3 Skrevet 7. august 2009 Han er jo jævli flink, pluss at man ser han også har forandret måten han gjør ting på fra sesong 1 til 5. Enig med han at det er viktig å behandle hunder som hunder, og ikke mennesklig gjøre dem. Desverre altfor mange håpløse personer som anskaffer seg dyr, som har null peiling på hvordan man skal oppdra de.
Troyamin Skrevet 7. august 2009 #4 Skrevet 7. august 2009 hvis folk ser på det og tar til seg det han sier om turgåing og aktivisering, er det bra. Dersom de kun bruker metodene hans uten bruk av kyndig hjelp, ja da er hele vitsen borte. Dersom en fersk hundeeier bruker dette på en nervøs hund,tror jeg det kan knekke hunden helt.
Wonders Skrevet 7. august 2009 Forfatter #5 Skrevet 7. august 2009 jeg har sett på mange ganger å nikker og tenker det er jo logisk. Han har ikke noe form for utdanning, etter det jeg har lest... Hva med denne dama Victoria Stilwell da...? http://images.google.no/images?q=Victoria+...um=1&imgsz= 1
Frey Skrevet 7. august 2009 #6 Skrevet 7. august 2009 Victoria Stillwell er suveren, spesielt med utagerende hunder. Cæsar synes jeg har sin styrke på rehabilitering av redde hunder. Men for folk som har trent hund i noen år så er det ike revolusjonerende det noen av dem gjør, den eneste forskjellen er at de kaller det forskjellige ting. Men det finnes mange forskjellige læringsteorier, og man må selv velge det man selv synes fungerer best. Pigghalsbånd og strøm burde imidlertid ikke bli brukt i tv-program for det er alt for mange som finner ut at dette skal de prøve selv, og tenker ikke over at det faktisk er ulovlig her i Norge. 1
Gjest Gjest Skrevet 7. august 2009 #7 Skrevet 7. august 2009 Cæsar Milan får skarp kritikk av Gry Løberg, en anerkjent atferdsspesialist her i Norge. Bla skriver hun: Det er dokumentert at Cesar Millans metoder fører til en forværring av atferdsproblemer og at mange hundeeiere har blitt bitt av egen hund ved å sette inn tilsvarende tiltak som Cesar Millan. Cesar har forresten blitt bitt flere ganger selv og hundeeiere i hans program har også blitt bitt. Hun har også skrevet en artikkel mot ham som bla ble publisert i Hundesport, men jeg finner den ikke i farta.
Babyrus Skrevet 7. august 2009 #8 Skrevet 7. august 2009 Hva synes dere om dette programmet? Ser ikke mye på TVNorge, men dette programmet skiller seg ut fra alle de andre glamour-, trash- og misdannelse-programmene de vanligvis sender. Det er et nyttig og flott program. Ikke for interessant, men det kan vel en ikke forente av program som bare handler om hunder. Om han og metodene hans? Metodene hans funker jo og det er jo det som betyr noe. Utrolig rart og egentlig ganske tøft at vet akkurat hvilken metode han skal bruke i hvilken sammenheng. Han må virkelig være en mann med interesse for hunder.... Har du prøvd dem? Nei, har for tiden ikke hund å prøve dem på.
Marblecake Skrevet 7. august 2009 #9 Skrevet 7. august 2009 Med tanke på at hundene han holder på med ofte er aggresive er det jo ikke så rart at han blir bitt til tider. Dessuten så bør ikke den vanlige mannen i gata bruke de metodene han bruker, ettersom de ikke har peiling på når og hvordan de skal bruke de rett, og kan føre til vondt verre.
aline Skrevet 7. august 2009 #10 Skrevet 7. august 2009 Jeg er ett stort fan av ham, og liker måten han tenker og overfører lærdom på. Det han også stadig viser, er hvordan andre hunder oppdrar hverandre i en flokk. Senest i går, så vi at ved en litt for energirik hund, som hoppet (uten å bite), så var det en annen hund som ved å "knipe" med munnen (ikke bite) og si ifra, prøvde å roe den overaktive hunden ned. Det jeg liker ved Cesar Millan, er at han gjør ting på den måten andre hunder ville gjort det på. Det ser kanskje ikke alltid like humant ut som når vi bare pusler rundt dem og prøver humane metoder, emn så er vel nettop poenget hans også at dette ikke er mennesker. Hunder som ikke får lov til å være hunder, blir lett frustrert bare av det. Lar du dem gå tilbake til å bare være hund, ordner ting seg gjerne av seg selv. I går ble han forresten bitt flere ganger av en meget dominant huskey, men det var jo ikke fordi han brukte sine metoder, det var ikke første gangen denne huskyen hadde bitt. Den hadde bitt og revet istykker klærne til eierne sine flere ganger før, det var en av grunnene til at de tilkalte Cesar. Jeg har også sansen for MÅTEN han "dytter" eller på andre måter får oppmerksomheten til hundene på. Selv når han bruker fot, så sparker han aldri, han dytter bare borti. Det er stor forskjell, og jeg er en type som virkelig haaaater å se noen som slår, sparker eller ellers gjør noe mot hunder som er ment å gjøre vondt. Han gjør det ikke med den intensjon at det skal være vondt eller skremmende, han gjør det på samme måte som når vi kan finne på å dulte borti en som ikke hører etter, eller holder fast en som er for krakilsk ute av kontroll til å komme seg ut av det uten videre. Jeg har uansett mer til overs for hans metoder, en for alle de som menneskeliggjør hundene sine og behandler dem som barn. Skjemmer dem bort, for så å ikke forstå hvorfor de ikke oppfører seg.
Gjest Chiffon Skrevet 7. august 2009 #11 Skrevet 7. august 2009 Det jeg liker godt med han er at han behandler hunden som en hund. Altfor mange behandler hunden som et menneske, gir de lederrollen i flokken, gir ikke rettledning og generelt ødelegger hunden ved å la den gjøre som den selv vil. Jeg lurer på om de samme menneskene behandler ungene på lik måte? Jeg er ikke for fri oppdragelse av hunder og jeg liker at han setter grenser for hundene. Han definerer deres plass i flokken noe som gjør hundene tryggere. Han er flink til å fokusere på at hunden har sin plass og menneske sin.
Gjest Gjest Skrevet 7. august 2009 #12 Skrevet 7. august 2009 Jeg har også sansen for MÅTEN han "dytter" eller på andre måter får oppmerksomheten til hundene på. Selv når han bruker fot, så sparker han aldri, han dytter bare borti. Det er stor forskjell, og jeg er en type som virkelig haaaater å se noen som slår, sparker eller ellers gjør noe mot hunder som er ment å gjøre vondt. Jeg er helt enig! Jeg er stor fan av Ceasar, fordi han gjør dette nettopp slik en annen hund ville korrigert den. Man ser aldri en hund stå med en vannflaske for å sprute vann på en aggresiv hund? Man ser heller aldri en annen hund stå over en ustabil hund med pekefingeren og sier fy, slem hund? De personene som ikke forstår dette, er ikke egnet til å ha hund. Dessuten, til dem som måtte mene at denne korrigeringen med foten/fingrene er dyremishandling, har hunden halen mellom beina? Nei. Og hva betyr i såfall halen mellom beina? At den er redd. Skjer dette? Nei. Det er ikke alle som tenker over dette, de tror at det er greit at hunden biter dem, men å "bite" dem tilbake ved å dytte med fingrene/foten? Nei, det er liksom krise! Skal man anmelde hunden for menneskemishandling da? Da vet vi at hunden blir avlivet med en gang. Dette er en mulighet for ustabile hunder å få en ny sjanse. De fleste av hundene i serien får hverken mosjon eller stimulering ellers. Dessuten er jo de fleste eierne dumme som brød, så at hunden prøver å være sjefen over dem, er helt naturlig.
aline Skrevet 7. august 2009 #13 Skrevet 7. august 2009 en annen ting han også nevnte i går, var at så lenge man lar hunden dytte eller nappe i en,uten å berøre tilbake, så vil den se det som ett tegn på at den selv er lederen. At i en hundeflokk, så er det lederen som er den som berører, i hovedsak. Dersom en annen flokkhund berører lederen, vil lederen alltid berøre tilbake. Det dreier seg ikke om å bite eller slå, sparke eller klype, men rett og slett å si ifra på en måte hunden forstår. Hunder snakker ikke, de kan da alltids lære seg å forstå endel ord/lydsammensetninger, men den forstår ikke menneskespråk uansett hvor gjerne vi vil den skal det. Hvor mange ganger har ikke eier mast og mast, muntlig, på at en hund skal gå pent, og Cesar får hunden til å gå pent uten å åpne munnen i det hele tatt. Han trenger ikke alltid berøre eller gjøre noe fysisk heller, men den fokusen han har på hvilken energi man utstråler, at man må se for seg hva man vil skal skje, for så å utstråle at det er DET man krever at skjer. Jeg liker tanken. Og jeg tror på den. Derimot tror jeg nok ikke hvermansen i gata bør forsøke seg på å fikse en utrygg og nervøs hund med Cesars metoder, uten noen fagfolk rundt seg. Er hunden først utrygg og usikker, så må det mer til, det må en forståelse og kunnskap til, som jeg oppfatter Cesar har i aller høyestegrad.
Frey Skrevet 7. august 2009 #14 Skrevet 7. august 2009 en annen ting han også nevnte i går, var at så lenge man lar hunden dytte eller nappe i en,uten å berøre tilbake, så vil den se det som ett tegn på at den selv er lederen. At i en hundeflokk, så er det lederen som er den som berører, i hovedsak. Dersom en annen flokkhund berører lederen, vil lederen alltid berøre tilbake. Det der var noe av det latterligste jeg har hørt! Nå er det engang sånn at vi ikke er hunder. Vi oppfører oss ikke som hunder - ikke jeg i alle fall. Hundene mine kommer ofte og dytter på meg de, men det er for å få oppmerksomhet og kos. Noen ganger oppnår de noe med det, andre ganger overser jeg dem - men ingen av de tror de er lederen i huset av den grunn, det skal jeg love deg. CM kan uten tvil mye om hund. Jeg liker ikke alt han foretar seg, men sånn er det med det meste. Men han konstruerer noen merkelige ideer i hodet sitt innimellom
aline Skrevet 7. august 2009 #15 Skrevet 7. august 2009 Det der var noe av det latterligste jeg har hørt! Nå er det engang sånn at vi ikke er hunder. Vi oppfører oss ikke som hunder - ikke jeg i alle fall. Hundene mine kommer ofte og dytter på meg de, men det er for å få oppmerksomhet og kos. Noen ganger oppnår de noe med det, andre ganger overser jeg dem - men ingen av de tror de er lederen i huset av den grunn, det skal jeg love deg. CM kan uten tvil mye om hund. Jeg liker ikke alt han foretar seg, men sånn er det med det meste. Men han konstruerer noen merkelige ideer i hodet sitt innimellom Hvis du hadde sett måten hunden i episoden dytte på, hadde du kanskje forstått forskjellen i å komme borti, knuffe i lek etc. hunden i går tok tak i eiere med munnen, den bet ikke, den berørte med munnen. Selv ville jeg faktisk ikke funnet meg i å bli tatt tak i av en hund jeg hadde, uten å gi klare signaler om at det ikke var ok!
Frey Skrevet 7. august 2009 #16 Skrevet 7. august 2009 Å bite over med munnen er ikke å dytte borti slik du skrev i det første innlegget, er det vel? Hvis hunden bruker tenner er det noe vesentlig annet. Men for all del, han har mye bra å komme med - men han kommer med endel piss også.
Skywalker Skrevet 7. august 2009 #17 Skrevet 7. august 2009 Jeg har lest at han til tider får en del kritikk for metodene han bruker, derfor satte jeg meg ned og fulgte med på programmene. Nå har jeg sett en del episoder, og "Hundehviskeren" er nå et av mine favorittprogrammer. Foreløpig har jeg ikke sett noe jeg reagerer negativt på. Kan jo nevne i forbifarten at jeg har hund selv, og har hatt det siden 1982, for det meste polarhunder (alaskan malamute). Så, jeg mener å kunne littegranne om hunder. En helt annen sak er at disse programmene jo blir redigert, og dersom det skjer uhell under innspilling, ting de ikke vil ha med, så blir det vel klippet bort? Ikke vet jeg. Det er jo vanskelig å tenke seg at han lykkes hver gang, slik det kan se ut når vi ser programmene. Men altså: hittil har jeg likt det jeg har sett. Forøvrig er jeg helt enig med Aline i det hun sier her: Derimot tror jeg nok ikke hvermansen i gata bør forsøke seg på å fikse en utrygg og nervøs hund med Cesars metoder, uten noen fagfolk rundt seg. Er hunden først utrygg og usikker, så må det mer til, det må en forståelse og kunnskap til
aline Skrevet 7. august 2009 #18 Skrevet 7. august 2009 Å bite over med munnen er ikke å dytte borti slik du skrev i det første innlegget, er det vel? Hvis hunden bruker tenner er det noe vesentlig annet. Men for all del, han har mye bra å komme med - men han kommer med endel piss også. Det var Cesar som i den episoden omtalte det som "touch", derfor min oversetting til 'berøring'. Fordi hunden jo heller ikke beit, å bite er noe annet en å ta tak i.
Gjest Gjest_Heidi_* Skrevet 7. august 2009 #19 Skrevet 7. august 2009 Cæsar Milan får skarp kritikk av Gry Løberg, en anerkjent atferdsspesialist her i Norge. Bla skriver hun: Det er dokumentert at Cesar Millans metoder fører til en forværring av atferdsproblemer og at mange hundeeiere har blitt bitt av egen hund ved å sette inn tilsvarende tiltak som Cesar Millan. Cesar har forresten blitt bitt flere ganger selv og hundeeiere i hans program har også blitt bitt. Hun har også skrevet en artikkel mot ham som bla ble publisert i Hundesport, men jeg finner den ikke i farta.
Gjest Gjest_heidi_* Skrevet 7. august 2009 #20 Skrevet 7. august 2009 Hei Har selv hund og har vokst opp med hunder på gård. Nå har jeg sett mange av Cesar Milan sine program og etter min mening er det endelig en som behandler hunder som hunder. Selvfølgelig er såkaldte hundespesialister i harnisk. En venninne av med hadde problem med en usikkker hund og måtte betale tusenvis av kroner til en såkalt hundepsykolog. Ikke tror jeg det hjalp heller. Hundehold er big bisness og mange tjener masse penger på mennesker fremmedgjøring fra natur. Det jeg hører Milan sier er at vi komuniserer med kroppspråket overfor hunder. Selv jobber jeg med mennesker og vi har for stor fokus på verbal kommunikasjon og alt forlite på det vi ellerrs kommuniserer. Som hunder er vi flokkdyr og vi kan lære mye av å kommunisere med hundr som Milan gjør. Han sier at det ikke er noe galt med hundene, men at vi må kommunisere med dem på en måte de forstår. det gør dem tryggere i vår omgang med oss.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå