Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har du en oppskrift på lasagne som smaker nydelig?:) På forhånd takk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ser du enda ikke har fått noen svar, så da kan du få et mindre presist svar av meg...

Jeg bruker karbonadedeig i lasagnaen (mest fordi det er sunnere enn kjøttdeig) og jeg liker å ha grønnsaker i kjøttsausen. Bruker også en god pastasaus. Eller...egentlig pleier jeg å lage lasagna dagen etter at vi har spist pasta bolognese, så jeg bruker rester og det vi ellers har av grønnsaker om det ser ut til å bli litt lite kjøtt...

Hvit saus mikses sammen på slump. Smelt smør, bland i hvetemel, spe så på med melk til riktig konsistens. Jeg bruker som regel H-melk (for jeg liker egentlig det best - så rar er jeg..), salt og pepper og en del ost.

I formen smører jeg litt smør i bunnen, så et lag lasagnaplater, ett lag kjøttsaus og ett lag hvit saus, før jeg starter på nytt med lasagnaplater, kjøttsaus, hvit saus osv. På toppen presser jeg nedi den hvite sausen et lag med lasagnaplater og topper med litt ost. Stekes i ovn på 200 grader (eller hva det nå er som står på pakken) i 30-40 minutter eller til den ser ferdig ut.

Til dags dato den beste lasagnaen jeg har smakt og jeg har høstet mange komplimenter for den!

Gjest Blondie65
Skrevet

Kjøttsaus:

Gulrøtter

Hvitløk

Kjøttdeig

Løk

Sopp

Gjerne Squash

Tomatpurre

Timian, rosmarin, basilikum, oregano.

Oste saus:

Vanlig hvit saus - ha i ost - gjerne litt ost med smak som cheddar, Jarlsberg blandet med Norwegia og gjerne litt Mozarella. Sausen skal være tykk. Smak til med salt.

Jeg pleier ikke å smøre formen, for jeg har kjøttsaus nederst, deretter pastaplater, så ostesaus så kjøttsaus så pastaplater. Gjenta - avslutt med ostesaus og strø et rikelig lag med ost på toppen.

Skal du lage til flere øker du mengden med grønnsaker - 0,5 kg kjøttdeig kan fint rekke til 6 personer.

Skrevet

Jeg gjør det litt på slump, men det blir alltid godt!

Kjøttsaus:

Hvitløk

Løk

Karbonadedeig

Hakkede tomater (på boks, gjerne med ekstra hvitløk)

En buljongterning

Laubærblad

Salt & pepper

Annet krydder etter smak (oregano, basilikum, etc)

Lar denne sausen putre så lenge som mulig

Hvit saus:

Smør, mel, melk, litt muskat. Bruker IKKE ost i sausen.

Spinatblanding:

Freser litt hvitløk i smør i en kjele og legger i frossen spinat. Lar det hele surre på svak varme til spinaten er tint.

Legger alt lagvis i formen:

Kjøttsaus

Lasagneplater

Hvit saus

Spinat

Kjøttsaus

Lasagneplater

Hvit saus

Kjøttsaus

Lasagneplater

Hvit saus

Topp det hele med litt ost.

I ovnen på ca 200 grader i ca 40 min.

Nam! :)

Skrevet

Det er ikke hvit saus som skal brukes i lasagne, men bechamel. Og den er litt anderledes enn den hvite, bl.a. inneholder den ost, spesielt parmesan og gjerne jarlsberg, cheddar etc.

Og ja, den skal være tykk hvis man har ferske pastaplater, har du de tørre man stort sett har her til lands suger platene mye væske og må være tynnere.

Jeg lager kjøttsaus med karbonade, hvitløk, løk, gulrøtter, tomat på boks, endel urter som oregano, laurbær, timian etc, de "typiske" italienske og lar den kose seg lenge i panna. Løken og hvitløken brunes blank, så bruner jeg kjøttdeigen og har oppi resten. Squash som en over her nevnte hører vel ikke hjemme i lasagne, men jeg bruker det og synes det er skikkelig godt.

Bechamel lages ved å smelte smør, blande i mel, spe med melk litt etter litt ettersom den tykner, la den bli glatt før du sper igjen. Ha oppi muskat og litt salt, smak den til. Jeg pleier å ha oppi en del ost, helst parmesan, evt. jarlsberg, cheddar eller annen smaksrik ost. Men ikke for mye heller, da blir sausen seig. Smak deg frem.

Så legger du alt lagvis i formen og lar det kose seg i ovnen litt lenger enn du tror er nødvendig. Dagen etter er den enda bedre. :-)

Jeg legger såpass mye tid i den at når jeg først lager blir det gjerne av 2-3kg kjøttdeig og 5 liter saus eller så, også fryser jeg ned i porsjoner.

Skrevet
Det er ikke hvit saus som skal brukes i lasagne, men bechamel. Og den er litt anderledes enn den hvite, bl.a. inneholder den ost, spesielt parmesan og gjerne jarlsberg, cheddar etc.

Ne-ei, det stemmer ikke. Bechamel er en hvit saus, men den brukes ofte som basis for ostesauser.

Se feks her :)

Gjest Gjest_pasta_*
Skrevet

Og ja, den skal være tykk hvis man har ferske pastaplater, har du de tørre man stort sett har her til lands suger platene mye væske og må være tynnere.

Jeg lager kjøttsaus med karbonade, hvitløk, løk, gulrøtter, tomat på boks, endel urter som oregano, laurbær, timian etc, de "typiske" italienske og lar den kose seg lenge i panna. Løken og hvitløken brunes blank, så bruner jeg kjøttdeigen og har oppi resten. Squash som en over her nevnte hører vel ikke hjemme i lasagne, men jeg bruker det og synes det er skikkelig godt.

Bechamel lages ved å smelte smør, blande i mel, spe med melk litt etter litt ettersom den tykner, la den bli glatt før du sper igjen. Ha oppi muskat og litt salt, smak den til. Jeg pleier å ha oppi en del ost, helst parmesan, evt. jarlsberg, cheddar eller annen smaksrik ost. Men ikke for mye heller, da blir sausen seig. Smak deg frem.

Så legger du alt lagvis i formen og lar det kose seg i ovnen litt lenger enn du tror er nødvendig. Dagen etter er den enda bedre. :-)

Jeg legger såpass mye tid i den at når jeg først lager blir det gjerne av 2-3kg kjøttdeig og 5 liter saus eller så, også fryser jeg ned i porsjoner.

Eh... og hva er forskjellen mellom dette og slik de over her lager HVIT SAUS?

Fullt klar over at det e bechamel i lasagne, men vi kan da like gjerne bruke godt gammeldags norsk språk om vi vil det?

Skrevet

Ingen har da forsøkt å nekte deg å bruke norsk? Jeg gjør det vanligvis selv, men i mitt hode og med litt italiensk i bagasjen blir det besciamella, og den er litt anderledes enn "norsk hvit saus", som jo vanligvis skal lages med kraft og ikke med melk?

Skrevet
Ingen har da forsøkt å nekte deg å bruke norsk? Jeg gjør det vanligvis selv, men i mitt hode og med litt italiensk i bagasjen blir det besciamella, og den er litt anderledes enn "norsk hvit saus", som jo vanligvis skal lages med kraft og ikke med melk?

Slett ikke - norsk hvit saus er en béchamelsaus, det, dvs. mel og smør som spes ut med melk. Sper man med kraft, får man derimot lys saus, dvs frikassésaus.

Skrevet

Så fiskebollesaus som spes med fiskekraft er frikassésaus?

Skrevet

Jøje, Bechamél er hvit saus - på engelsk kalles den ofte white sauce. Det er den eksakt samme sausen, og opprinnelig skal det ikke være ost i bechamél.

Men til saken, min oppskrift på lasagne:

Bolognese:

Bruner kjøttdeig i olje og har det i en kjele sammen med blanket løk og hakket gulrot, hvitløk og selleri som har fått en kjapp fresings i panna. Tilsetter skrellet, hakket tomat - (hermetisk hvis jeg ikke har sykt god tid) en passe skvett rødvin og lar dette putre så lenge som mulig. Smaker til underveis med oregano, basilikum, estragon, salt og pepper.

Bechamél:

Smelter en god klatt smør i en kasserolle og tilsetter en passe slump hvetemel, rører dette raskt samme slik at det ikke blir brunt, og sper med melk. Jeg pleier å bruke laktoseredusert melk siden jeg ikke tåler laktose, men andre ville nok foretrukket helmelk, som det blir foreslått lenger opp her. Rører og sper til krampa tar meg, evt jeg har en passe mengde saus med riktig konsistens, og smaksetter med et lite dryss salt (knekker melsmaken) og en god dæsj revet muskat.

Montasje:

Jeg smører bunnen av formen med et lag bechamél, legger deretter i pastaplater og bolognese også bechamél igjen, osv til jeg når toppen av formen. Toppen dekker jeg med revet ost, og et dryss parmesan på toppen.

Herligheten tar deretter turen inn i ovnen på omlag 220 grader til den ser ferdig ut (som regel rundt 20 minutter dersom jeg bruker pastaplater som ikke er ferske). I mellomtiden synger jeg en liten sang mens jeg hiver sammen en rask salat med masse god oliven som tilbehør.

Easy peasy, og kjempegodt =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...