LilleLavendel Skrevet 6. august 2009 #1 Skrevet 6. august 2009 Hei! Jeg har fått en utfordring: en fransk dag! Dvs i matveien, altså fransk til frokost, lunsj, forrett, middag og dessert;) Jeg liker å lage mat, så jeg tok utfodringen! Men jeg merker at jeg nok lager svæt lite fransk til vanlig!! Er det noen som kan gi meg noen tips om hva franskmenn spiser til frokost, lunsj, forrett, middag og dessert? Jeg har noen ideer, men lurer på hva andre tenker..! Kom gjerne med oppskrifter eller linker til sider.. sidene bør være norske, litt begrenset med esklusive butikker i nærheten klem fra meg:)
slikkepotten Skrevet 6. august 2009 #2 Skrevet 6. august 2009 Fransk Landbrød: 2 brød 30g gjær 6 dl vann 1ss salt 2ss olje ca 1kg hvetemel rør ut gjæren i lunkent vann og tilsett olje og vel halvparten av melet, ha i saltet( obs: viktig å blande det i melet slik at det ikke kommer direkte i kontakt med gjæren!!) arbeid deigen sammen, ha i resten av hvetemelet. Sett deigen tildekket til heving i romtemperatur ca 2 timer. Del deigen deretter i to emner la emnene hvile ca 5 min, før du triller de ut til to avlange brød som du setter tildekket tilheving i ca 1 time. Skjær skrå snitt i deigen og pensle med vann og dryss over litt mel. Stekes ved 275 grader på nederste rille i 15-20 min, deretter skruver du ned varmen til 160 grader og steker videre til brødet har stått i ovnen tilsammen 40 min Kan godt fryses
Gjest Gjest Skrevet 6. august 2009 #3 Skrevet 6. august 2009 Morsomt! Dessverre spiser jo franskmenn tradisjonelt et solid treretters måltid til både lunsj og middag, så det kan bli litt av en dag. Frokost: Café au lait (med franskbrent espresso, selvsagt), croissanter eller pains au chocolat og/eller sprø baguetter med meierismør og marmelade (gjerne av merket Bonne maman, om du finner det). Lunsj: For å gjøre det enkelt, og slippe unna forretten her, kan du gjøre som mange franskmenn gjør om sommeren (særlig på restaurant) og servere plateau de fruits de mer, dvs et stort fat dekket med fylt is og skalldyr i alle former: ferske reker, krabbeklør, dampede blåskjell... Samt sitronbåter, brød og aïoli eller majones. Dessert: Se forslagene til middagen, eller gjør det enkelt med feks noen aprikoser og moreller. Middag: Forrett: Enten en enkel grønn salat med vinaigrette og nøtter i, eller feks en skive god pâté (kjøpt på delikatessebutikk) med cornichons (sure franske sylteagurker) og brød. Hovedrett: En god biff, gode hjemmelagde pommes frites og hjemmelaget bernaise. Ordentlig fransk bistromat. Dessert: Crème brûlée, mousse au chocolat (i små porsjonsformer) eller fruktterte som tarte au fraises (jordbærterte ).
Gjest Gjest Skrevet 6. august 2009 #4 Skrevet 6. august 2009 ... skalldyrfatet dekket med KNUST is, skulle det selvsagt være.
Gjest Gjest Skrevet 6. august 2009 #5 Skrevet 6. august 2009 Og et lite PS til: Til middagen, mellom hovedretten og desserten, bør du selvsagt servere noen gode franske oster.
LilleLavendel Skrevet 6. august 2009 Forfatter #6 Skrevet 6. august 2009 Spennende!! Forslagene er notert Tar gjerne i mot flere tips
Gjest Gjest Skrevet 6. august 2009 #7 Skrevet 6. august 2009 hvis franskmennene spiser så mye (og mye usunnt) hvorfor er de så tynne da?
Gjest Gjest_Heidi_* Skrevet 6. august 2009 #8 Skrevet 6. august 2009 Støtter gjest på det meste i forhold til frokost, lunsj og middag. Men ønsker allikevel å komme med andre forslag til lunsj og middag. Til lunsj spiser jo franskmenn ofte en smårett eller hovedrett. Gjerne litt enklere enn til middag. Typisk fransk for meg her er Salat Nicoise evt. annen type salat med f.eks. andebryst eller gratinert chevre. Fransk løksuppe funker til lunsj, det samme gjør quiche eller dampede blåskjell. En mer hovedrett spiser de også til lunsj f.eks. steak frites dvs. biff med pommes frites. Når det gjelder kveldsmenyen er det jo mange forretter å ta av. Min favoritt er snegler i hvitløkssmør. Min favoritt når det gjelder hovedrett er and. Enten confit eller bryst. De spiser også en del biff eller lam. Å, jeg vil til Frankrike og spise godt!
Gjest Gjest Skrevet 6. august 2009 #9 Skrevet 6. august 2009 Min favoritt når det gjelder hovedrett er and. Enten confit eller bryst. Confit de canard med grønne bønner surret i olje og hvitløk er også en god idé til hovedrett, ja!
Montezuma Skrevet 6. august 2009 #10 Skrevet 6. august 2009 Støtter gjest på det meste i forhold til frokost, lunsj og middag. Men ønsker allikevel å komme med andre forslag til lunsj og middag. Til lunsj spiser jo franskmenn ofte en smårett eller hovedrett. Gjerne litt enklere enn til middag. Typisk fransk for meg her er Salat Nicoise evt. annen type salat med f.eks. andebryst eller gratinert chevre. Fransk løksuppe funker til lunsj, det samme gjør quiche eller dampede blåskjell. En mer hovedrett spiser de også til lunsj f.eks. steak frites dvs. biff med pommes frites. Når det gjelder kveldsmenyen er det jo mange forretter å ta av. Min favoritt er snegler i hvitløkssmør. Min favoritt når det gjelder hovedrett er and. Enten confit eller bryst. De spiser også en del biff eller lam. Å, jeg vil til Frankrike og spise godt! å jaaaa, gakkgakk! jeg spiser alltid canard i frankrike! En annen ting jeg spiser mye der nede er pannekaker (ikke søte) av bokhvete. Til lunsj blir det ofte pannekake med en god salat og confite de canard. I salaten har jeg bla pinjekjerner, krutonger, ulike salater, fetaost mm, og over heller jeg klippet basilikum som har ligget en stund i en god olivenolje, samt litt balsamico.. På restauranter hender det at den serveres med et stekt egg på. Franske olje/urtedressinger hører med på bordet. Til middag spiser jeg ofte div fisk der. men det er kanskje mest langs kysten der jeg oppholder meg. Hva med å lage Bouillabaisse? Det er nam! Og ratatouille er et godt, fransk tilbehør. Som nevnt så MÅ du ha med en ostetallerken. franskmenn spiser alltid ost! Pass på at vinen er i samsvar med osten, ellers kan opplevelsen bli heeelt feil (=drittsmak! ) den beste forretten jeg får der nede er Foie Gras! Lykke lykke til, og fortell gjerne hva den endelige menyen blir!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå