Gå til innhold

Prikk, prikk, prikk...


Gjest Vinjo

Anbefalte innlegg

Hvordan er det med disse tre små prikkene ... ? Når kan de brukes? Jeg har en tendens til å bruke de i slutten av setninger. Men det er kanskje ikke lov? For jeg bruker det mye slik...

Så, opplys meg gjerne, dere som vet! Takker og bukker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Slik jeg ser det gir de setningen mer alvor.

Altså:

- Du får tenke på det.

Kort og greit, ikke noe mer enn det.

- Du får tenke på det...

Underforstått "lykke til", "jeg håper du gjør/ikke gjør" osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, et punktum er et punktum. Å bruke to eller tre er helt unødvendig, ser latterlig ut og avsenderen virker barnslig. Slutt med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, et punktum er et punktum. Å bruke to eller tre er helt unødvendig, ser latterlig ut og avsenderen virker barnslig. Slutt med det.

Så sint du var da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Setninger blir ikke mer seriøse av tre punktum, heller tvert i mot. Tre punktum skal brukes for å vise nøling/usikkerhet, uferdige setninger og for å markere utelatelser i sitater. (kilde: Språkrådet)

skriftlig.no har en fin forklaring på dette:

Tre punktum blir brukt mye for tiden, og det grenser til misbruk. Først og fremst: Det skal være tre prikker, ikke fire eller åtte eller to. De tre prikkene kalles en ellipse, og ellipsen har to betydninger som begge signaliserer en form for forkortelse eller avkortning.

Den første bruken signaliserer nøling eller noe uavsluttet. Prikkene bidrar til at et ord eller en setning renner ut i tomhet. Det skal ikke være mellomrom før prikkene hvis prikkene erstatter bokstaver som mangler fra et ord, men det skal være mellomrom hvis det er ord som mangler fra en setning. Nei, men fy f…! Du kan da umulig mene at …?

Til den andre bruken settes prikkene i klammer. Det betyr at noe er tatt ut av den originale sammenhengen. Ja, vi elsker dette landet […] elsker, elsker det og tenker.

Misbruket er når forfatteren bruker tre prikker (eller mer) for å fremheve sin egen humor eller sine filosofiske betraktinger. Hvis det som er skrevet virkelig er morsomt eller vitner om forbløffende innsikt, så er ikke ellipsen nødvendig. I motsatt fall, når teksten hverken er spesielt morsom eller innsiktsfull …

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...