Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og min kjære skal reise jorda rundt neste år (høsten/vinteren) :jepp: , og har noen tanker om hvor vi vil, men vil gjerne også høre gode tips fra dere!

Noen "enkle" land å oppholde seg i (ikke altfor skummelt/utilgjengelig etc). Og gjerne billige! Med billige/greie overnattingsplasser. Mange krav her ja! hehe. Nei, kom med de tipsene dere har! :)

Noen av stedene vi har tenkt på er Tokyo (noen få dager bare pga dyrt! men han er interessert i teknologi.. hehe), Malaysia/Singapore, Kambodsja, Fiji, Peru, Brasil, Usa.

Noen som har vært i noen av disse landene som har noen fine tips? Eller advarsler? :fnise:

Vi tenker å være borte i ca 4 mnd, kanskje mer hvis vi får spart nok..

Videoannonse
Annonse
Gjest reiseglad, ikke innlogget
Skrevet
Jeg og min kjære skal reise jorda rundt neste år (høsten/vinteren) :jepp: , og har noen tanker om hvor vi vil, men vil gjerne også høre gode tips fra dere!

Noen "enkle" land å oppholde seg i (ikke altfor skummelt/utilgjengelig etc). Og gjerne billige! Med billige/greie overnattingsplasser. Mange krav her ja! hehe. Nei, kom med de tipsene dere har! :)

Noen av stedene vi har tenkt på er Tokyo (noen få dager bare pga dyrt! men han er interessert i teknologi.. hehe), Malaysia/Singapore, Kambodsja, Fiji, Peru, Brasil, Usa.

Noen som har vært i noen av disse landene som har noen fine tips? Eller advarsler? :fnise:

Vi tenker å være borte i ca 4 mnd, kanskje mer hvis vi får spart nok..

Du har vel ikke tenkt å droppe Australia?

Skrevet
Du har vel ikke tenkt å droppe Australia?

Tja.. Vi har vurdert det mye fram og tilbake! Regner med at det blir en tur innom der også, men har hørt at man trenger mye tid for å få sett alt som er å se i Australia. Og vi kunne ikke satt av mer enn et par uker.

Men jeg får ikke lov å droppe australia altså? ;) Hva burde prioriteres der i såfall?

Skrevet (endret)

kom visst inn to ganger den..

Endret av Andale
Gjest reiseglad, ikke innlogget
Skrevet
Tja.. Vi har vurdert det mye fram og tilbake! Regner med at det blir en tur innom der også, men har hørt at man trenger mye tid for å få sett alt som er å se i Australia. Og vi kunne ikke satt av mer enn et par uker.

Men jeg får ikke lov å droppe australia altså? ;) Hva burde prioriteres der i såfall?

Hvilken årstid er det snakk om?

Hvis du er der i tidsrommet november-februar, vil jeg si Sydney-Melbourne. Hvis du derimot er der når det er vinter (juni-juli), da er det kaldt så langt sør, og jeg ville heller valgt kysten fra Cairns og sørover.

Men få iallefall med deg Sydney, byen over alle byer. :)

Og så mangler Bali på lista di, hvorfor det?

Skrevet
Hvilken årstid er det snakk om?

Hvis du er der i tidsrommet november-februar, vil jeg si Sydney-Melbourne. Hvis du derimot er der når det er vinter (juni-juli), da er det kaldt så langt sør, og jeg ville heller valgt kysten fra Cairns og sørover.

Men få iallefall med deg Sydney, byen over alle byer. :)

Og så mangler Bali på lista di, hvorfor det?

Det er snakk om enten ca oktober-januar eller januar-april. Har ikke riktig bestemt oss enda ;)

Sikkert mange land som mangler på lista, så bare kom med forslag og tips og grunner til å besøke andre steder, f.eks Bali.

:)

Skrevet

Dere burde dra innom Senegal! Det er både trygt, relativt billig og det finnes utrolig mange spennende og interesante ting å se og å oppleve! Jeg har vært i Dakar og i St.Louis, skal absolutt tilbake og synes dere burde få med dere denne delen av Vest-Afrika når dere først skal ut på jordomseiling!

Skrevet

Jeg anbefaller Bali!

Billig, hyggelige mennesker, nydelige strender, masse å gjøre og tilgang til masse vakre øyer!

Gjest Gjest_anonym_*
Skrevet

SØR AMERIKA, og vurder å se andre plasser enn turistifiserte Peru. Jada det er en kul plass og Machu Pichu var fantastisk å se "live", men det finnes mye annet fantastisk; Bolivia for eksempel står høyt på min liste. Colombia, Argentina og Chile har også noen fantastiske plasser. Nå fikk jeg lyst å reise igjen....

Skrevet

Mexico, Guatemala, Nicaragua.

Skrevet

Ooo, masse bra forslag!

Ja, sør-amerika kunne jeg tenke meg å reise mer i. Jeg kan spansk, så det gjør det jo også litt enklere..

2-3 land som er absolutt verdt et besøk der? Vi har vært i mexico alt, så det havner litt ned på listen denne gangen (fantastisk land!).

Skulle gjerne hatt med afrika, men vi får ikke plass til kontinentet på denne turen :( pga økonomi/tid. Så dit planlegger vi å dra ved en annen anledning, en skikkelig afrika-tur lissom.

Så de plassene vi har mest fokus på er usa (aldri vært der!), asia og sør-amerika (og ferieliv på fiji da). Og australia skal opp til ny diskusjon ;)

Gjest anonymia
Skrevet
Ja, sør-amerika kunne jeg tenke meg å reise mer i. Jeg kan spansk, så det gjør det jo også litt enklere..

2-3 land som er absolutt verdt et besøk der? Vi har vært i mexico alt, så det havner litt ned på listen denne gangen (fantastisk land!).

Hvor lenge skal dere være der, og hva vil dere se? og når skal dere i så fall dra dit?

3 land? kanskje komme inn til santago i chile eller buenos aires argentina og jobb deg oppover via bolivia til peru (lima har en ganske stor internasjonal flyplass) evt omvendt. Ellers sats på å komme inn til santiago/buenos aires; dra til iguazu falls ved brasil så nord argentina, deler av bolivia (som for eksempel saltørken) og jobb deg nedover chile og fly ut av buenos aires eller santiago. har mange tips om du har noen mer konkrete ønsker :-)

Skrevet
Hvor lenge skal dere være der, og hva vil dere se? og når skal dere i så fall dra dit?

3 land? kanskje komme inn til santago i chile eller buenos aires argentina og jobb deg oppover via bolivia til peru (lima har en ganske stor internasjonal flyplass) evt omvendt. Ellers sats på å komme inn til santiago/buenos aires; dra til iguazu falls ved brasil så nord argentina, deler av bolivia (som for eksempel saltørken) og jobb deg nedover chile og fly ut av buenos aires eller santiago. har mange tips om du har noen mer konkrete ønsker :-)

Takk skal du ha! :)

Jeg tenker det blir rundt 1-2 mnd i sør-amerika. Og hva vi vil se? Jeg er veldig glad i flott natur, dvs jungel, fjell, fosser osv (+ indianerkultur), mens min kjære nok liker best å slappe av på koselige strender (men det får vi sikkert nok av på fiji osv, så det er ikke hovedsaken med sør-amerika), + å vandre rundt i hyggelige spesielle byer.

Skrevet

Siden du har nevnt Malaysia, vil jeg anbefale Borneo på det høyeste, spesielt siden du liker natur. Jeg var en måned i Sarawak og det var helt fantastisk. I Thailand er det mye spennende å se, Khao Sok var min favoritt, det er en nasjonalpark i verdens eldste regnskog, så vil anbefale deg å ta en titt på deg også. Var i Singapore en kort stund og likte landet veldig godt, men vil ikke si det er et must. Samtidig kan Singapore rases gjennom fortere enn de andre landene på lista de dersom dere har liten tid.

Kambodsja har jeg hørt er veldig, veldig kaotisk på de mest berømte stedene og tror jeg ville vurdert å dra til de litt mindre kjente områdene i landet der. Dersom dere vil ha litt strandliv så skal nærliggende Laos være nydelig.

Skrevet
Siden du har nevnt Malaysia, vil jeg anbefale Borneo på det høyeste, spesielt siden du liker natur. Jeg var en måned i Sarawak og det var helt fantastisk. I Thailand er det mye spennende å se, Khao Sok var min favoritt, det er en nasjonalpark i verdens eldste regnskog, så vil anbefale deg å ta en titt på deg også. Var i Singapore en kort stund og likte landet veldig godt, men vil ikke si det er et must. Samtidig kan Singapore rases gjennom fortere enn de andre landene på lista de dersom dere har liten tid.

Kambodsja har jeg hørt er veldig, veldig kaotisk på de mest berømte stedene og tror jeg ville vurdert å dra til de litt mindre kjente områdene i landet der. Dersom dere vil ha litt strandliv så skal nærliggende Laos være nydelig.

Takk for svar crimson :)

Så du vil heller anbefale malaysia enn singapore? Hvor er sarawak? Malaysia?

Kambodsja tenker vi som en liten tur der vi ser angkor wat, og innom de mest "kjente" byene (sihanoukville, pnom pehn osv). Men tror du det er mer kaotisk der enn i andre byer?

Skrevet

Skal dere til USA så anbefaler jeg New York!! Subwayen er veldig enkel å finne ut av, så dere trenger ikke å bo veldig sentralt. Et endagskort med Subwayen kostet 7 eller 8 dollar da vi var der i mars. Da kan du kjøre så mange ganger du vil. Lettvint.

Vi lå på et hotell på Manhattan, vi bestilte gjennom hotels.com og hadde flaks så vi fikk 70% avslag på rommet.

Anbefaler å holde seg unna bydelene nord for Central Park, det er visstnok skumle strøk, særlig etter mørkets frembrudd.

Central Park er heller ikke helt trygg etter at det har blitt mørkt.

Skrevet
Skal dere til USA så anbefaler jeg New York!! Subwayen er veldig enkel å finne ut av, så dere trenger ikke å bo veldig sentralt. Et endagskort med Subwayen kostet 7 eller 8 dollar da vi var der i mars. Da kan du kjøre så mange ganger du vil. Lettvint.

Vi lå på et hotell på Manhattan, vi bestilte gjennom hotels.com og hadde flaks så vi fikk 70% avslag på rommet.

Anbefaler å holde seg unna bydelene nord for Central Park, det er visstnok skumle strøk, særlig etter mørkets frembrudd.

Central Park er heller ikke helt trygg etter at det har blitt mørkt.

Ja, New York er en del av planen når vi drar til USA ;) Men du sier da at vi altså ikke trenger å finne noe hotell/hostel som er helt i sentrum? Er ikke Manhattan i sentrum da? (siden du nevnte det..)

Vet du noe om hvilke bydeler som er "billigst", altså overnattingsmessig? Og ikke så skumle.. ;)

Skrevet

Kambodsja er hektisk men et spennende land som jeg anbefaler! Dra innom Phnom Penh for å oppleve svermende storby og Siem Reap for å se majestetiske Angkor Wat. Mye folk kan det være ja, men er abolutt ett av verdens magiske underverk.

Laos er IKKE et strandland som en over her skriver, det ligger ved Mekong elven som ikke er like badevennlig overalt...men "de fire tusen øyer" som ligger nede mot grensa til Kambodsja er vakkert og der kan man fint bade i Mekong:-)

Skrevet
Ja, New York er en del av planen når vi drar til USA ;) Men du sier da at vi altså ikke trenger å finne noe hotell/hostel som er helt i sentrum? Er ikke Manhattan i sentrum da? (siden du nevnte det..)

Vet du noe om hvilke bydeler som er "billigst", altså overnattingsmessig? Og ikke så skumle.. ;)

Jo Manhattan er sentrum, vi kikket spesifikt etter hotell på Manhattan fordi vi ikke visste at Subway-systemet var så utrolig lettvint! :) Har dessverre ingen tips angående andre bydeler og overnatting ettersom vi bare var der i 4 dager.. :(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...