Gjest TS Skrevet 5. august 2009 #1 Skrevet 5. august 2009 Bruker depotkapselen Venlafaxin Krka mot angst og depresjon (den samme som Efexor depot). Jeg ønsker snart å bli gravid, men må vel slutte med medisiner først. Hvordan er det å trappe ned og slutte? Bruker man lang tid? Hva anbefales?
Gjest Gjest Skrevet 6. august 2009 #2 Skrevet 6. august 2009 Dette må du rådføre deg med legen din om.
Gjest TS Skrevet 6. august 2009 #3 Skrevet 6. august 2009 Ja, det er klart jeg skal. Men jeg lurte først og fremst på om det var noen som hadde erfaringer å fortelle om. Vet at jeg må finne et opplegg som passer for MEG.
Gjest Gjest Skrevet 6. august 2009 #4 Skrevet 6. august 2009 Jeg har i all fall brukt over et år på nedtrappingen fra tre til en pille av den samme (husker ikke mil.gram i farta). Med tanke på at du ønsker å bli gravid er det også viktig at nedtrappingen skjer skikkelig, og at den ikke blir forhastet, fordi en deprimert mor ikke er positivt for barnets tidlige helse og utvikling. Deprimerte foreldre innebærer stor risiko for barnets egen psykiske helse senere i livet, og det er derfor viktig at du prioriterer din egen psykiske helse før du blir gravid. Jeg merket at jeg måtte bruke lenger tid enn det legen først foreskrev, og vi kom frem til noe som passet meg. Legen lyttet mye til mine ønsker og opplevelser, og jeg ble egentlig satt til å kjenne mye etter selv. I perioder brukte jeg tre piller en dag, to den neste, tre en dag, og to igjen dagen etter. Det samme måtte jeg gjøre lenge ved nedtrapping fra to til en. For tidlig og for rask nedtrapping leder til veldig stor risiko for tilbakefall. Nedtrappingen må gå så sent som det kroppen vår behøver, fordi kroppen trenger tid på å selv kunne produsere de stoffene til det nivået som pillene før sørget for. Går det for fort faller nivåene ned, og man blir deprimert igjen rimlig kjappt. Da må man starte hele prosessen fra starten av igjen, og ender opp med å bruke lenger tid en hva man hadde gjort om legene var flinkere til å fremme tolmodighet. Dette er en av argumentene for at psykologer skal kunne skrive ut antidepressiva, fordi de er bedre rustet til å bruke tid sammen med klientene sine til å vurdere hvordan humøret ble påvirket av nedtrappingen. Legene har ofte ikke tid til å gjøre skikkelige vurderinger på dette, og er mer opptatt av de fysiske bivirkningene ved nedtrapping enn de psykiske. Jeg mener ikke å skremme deg nå, men jeg ønsker å gjøre deg obs på at du må være villig til å gi dette tid for å sørge for din egen fysiske og psykiske helse før du skal ha ansvaret for andres også.
Sia444 Skrevet 6. august 2009 #5 Skrevet 6. august 2009 Jeg har ikke trappet ned på denne medisinen, men går på den selv. Det jeg lest på en del engelske sider er at det er en av de vanskeligste anti depressiva å slutte med da de fysiske withdrawals er så sterke. Vil absolutt anbefale å ta det sakte både for å unngå så mye fysiske bivirkninger og for å kunne hindre at du blir deprimert igjen.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå