twinklestar Skrevet 5. august 2009 #1 Skrevet 5. august 2009 Jeg skal lage en gulerotkake til bryllupet mitt. Vanligvis pynter jeg med grovraspa gulerot. Men dette må legges på rett før dersom det skal se fint ut. Noen som har annen forslag til pynt til gulerotkaka?
mat på bordet Skrevet 5. august 2009 #2 Skrevet 5. august 2009 Jeg skal lage en gulerotkake til bryllupet mitt. Vanligvis pynter jeg med grovraspa gulerot. Men dette må legges på rett før dersom det skal se fint ut. Noen som har annen forslag til pynt til gulerotkaka? Sist jeg lagde gulrotkake var i våres. I tillegg til glasur la jeg syrinblomster rundt kaken og siftet melis over både kaken og blomstene. Melisen "smeltet" etterhvert i glasuren, men hadde fortsatt fin effekt på blomstene....se forøvrig bildet....
Gjest antigartner Skrevet 5. august 2009 #3 Skrevet 5. august 2009 (endret) Jeg har ofte siktet et lett lag med kanel over glasuren, bare som et lite "snødryss". Dette er enkelt, greit og ser pent ut, og kanelen har ikke smittet av farge til kremen slik grovraspet gulrot kan gjøre. Blomster langs kanten hørtes også pent ut, men de ville jeg lagt på plass etter at kanelen er strødd på. Kan ikke tenke meg at blomster med brunt kaneldryss er videre delikat En liten kvast med sitronmelisse oppå kaken kan også være enkelt og dekorativt. Endret 5. august 2009 av antigartner
twinklestar Skrevet 5. august 2009 Forfatter #4 Skrevet 5. august 2009 Takk for tips! Kaken skal ikke bakes før fredag, så bare å rope ut hvis andre har flere forslag! Sitronmelisse hørtes lurt ut....
superlady Skrevet 5. august 2009 #5 Skrevet 5. august 2009 Nå vet jo ikke jeg om du putter valnøtter i din gulrotkake, men men om du ikke gjør det foreslår jeg det for det er utrolig godt til. Ellers er jeg stor fan av bær til omtrent alt og er sikker på at bringebær til gulrotkake helt sikkert er deilig! Hva med å blande bringebærcoulis i kremen i et kult mønster f.eks? Et hjerte kanskje, siden det er bryllup... Man får jo ofte det sammen med kaken på restaurant uansett... Dette er forøvrig noe jeg kom på nå og jeg vet faktisk ikke om mønsteret vil holde seg i kremen eller flyte ut...
twinklestar Skrevet 5. august 2009 Forfatter #6 Skrevet 5. august 2009 Nå vet jo ikke jeg om du putter valnøtter i din gulrotkake, men men om du ikke gjør det foreslår jeg det for det er utrolig godt til. Ellers er jeg stor fan av bær til omtrent alt og er sikker på at bringebær til gulrotkake helt sikkert er deilig! Hva med å blande bringebærcoulis i kremen i et kult mønster f.eks? Et hjerte kanskje, siden det er bryllup... Man får jo ofte det sammen med kaken på restaurant uansett... Dette er forøvrig noe jeg kom på nå og jeg vet faktisk ikke om mønsteret vil holde seg i kremen eller flyte ut... har valnøtter i ja, og ja det er kjempegodt. får alltid masse skryt av gulrotkaka mi! usikker på om jeg tør å eksperimentere fredagen før mitt eget bryllup... men det hørtes godt ut... Jeg kunne jo laga litt ekstra krem da også prøvd med litt bærcoulis oppå, la det stå en stund før jeg evt. prøver det på kaka mi, så ser jeg forhåpentligvis hva som skjer når man har coulisen på kremen. noen som har prøvd bær på gulrotkake?
twinklestar Skrevet 5. august 2009 Forfatter #7 Skrevet 5. august 2009 søkte litt på nettet og så noen som brukte physalis, det var jo også en god idé hmmm... men på en stor kake, ville dere da bare lagt noen , kanskje 3, physalis på midten og that's it? noen andre foreslo å farge kokos med konditorfarge i oransje. ellers kan man få kjøpt sånne små gulerøtter på ultra og ica maxi ifølge et annet forum. Så nå begynner det å hjelpe med ideer
Gjest Gjest_Lemona_* Skrevet 6. august 2009 #8 Skrevet 6. august 2009 ellers kan man få kjøpt sånne små gulerøtter på ultra og ica maxi ifølge et annet forum. Så nå begynner det å hjelpe med ideer Jeg har noen ganger laget små gulerøtter av marsipan. Det er ikke veldig avansert. Farger marsipanen oransje, og triller små gulrøtter og fester på en liten grønn marspiankvast.
slikkepotten Skrevet 6. august 2009 #9 Skrevet 6. august 2009 heisann! Pynt av marsipan på gulerotkake er fint. men lurt å la marsipan pynten få "tørke" litt før du har den på glasuren da holder den seg penest i lengre tid. Men i og med at du skal gifte deg hva med å lage calaliljer? Kjempe enkle å lage, men gjør et veldig flott og elegant inntrykk. Har du ikke tilgang til helt hvitmarsipan, kan du lage disse med sjokoladepasta. det er veldig virkningsfullt og fint på lys kakeglasur. Har oppskrift på sjokolade pasta som er god å jobbe med hvis du er interessert. (bare si fra). kan også forklare deg enkelt og greit hvordan du lager cala liljene hvis du vil prøve deg på disse og er usikker på fremgangs måten. Lykke til med den store dagen da
twinklestar Skrevet 6. august 2009 Forfatter #10 Skrevet 6. august 2009 heisann! Pynt av marsipan på gulerotkake er fint. men lurt å la marsipan pynten få "tørke" litt før du har den på glasuren da holder den seg penest i lengre tid. Men i og med at du skal gifte deg hva med å lage calaliljer? Kjempe enkle å lage, men gjør et veldig flott og elegant inntrykk. Har du ikke tilgang til helt hvitmarsipan, kan du lage disse med sjokoladepasta. det er veldig virkningsfullt og fint på lys kakeglasur. Har oppskrift på sjokolade pasta som er god å jobbe med hvis du er interessert. (bare si fra). kan også forklare deg enkelt og greit hvordan du lager cala liljene hvis du vil prøve deg på disse og er usikker på fremgangs måten. Lykke til med den store dagen da Hadde vært kjempefint med Cala. Så desverre dette nå og har vært og kjøpt physalis. Tror det blir fint også Hadde jeg skulle ordnet for noen andre hadde jeg kanskje lagt mer tid i pynten. Men har jo mye annet å tenke på også. Men alle sammen: takk for gode tips. Kommer til å prøve de ved en annen anledning!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå