Gå til innhold

Knebøy!


Gjest Gjest_Mia_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Mia_*

Til dere jenter/damer som trener styrketrening: Hvor mye løfter dere i knebøy? :)

Selv løfter jeg bare 10 kg, men har nettopp begynt da. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg trener ikke styrke systematisk, men slenger inn noen øvelser før eller etter annen trening når det passer sånn. Knebøy er dessverre ikke min favoritt pga. "slarkete" knær (super øvelse, så skulle gjerne sett at jeg var flinkere til å trene knebøy), men sist jeg trente hadde jeg 30 kg. i smithmaskin og 20 med frivekter. Tar ca. 10-12 x 3 (noen flere med fri stang).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer selvfølgelig an på hvor mange repetisjoner jeg tar. Nå (etter en pause i sommer) kjører jeg litt flere reps (10-12) og tar 70-75 kg. Før sommeren kjørte jeg færre reps (4-8), og da lå jeg på 85-95 kg.

Edit: tastefeil.

Endret av -Englefjes-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker knepress best da jeg har litt problemer med å holde balansen på høyrebenet ved knebøy pga skade.

Knepress tar jeg 15x 3 med 120-130 kg, kan ta mer om jeg tar færre reps.

Knebøy tar jeg ca 80kg-90 kg 10 x 3, utover dette mister jeg balansen pga kneet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelpes, så sterke dere er! :hakeslepp: Jeg klarer 8 x 3 med 10 stakkarslige kg i frivekter, og da er jeg støl i dagesvis etterpå! :rodme: Begynte med knebøy forrige uke, og er skikkelig utrent.

Hvor lenge har dere brukt på å trene dere opp på disse nivåene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med knepress menes liggende i stol der man dytter vektene oppover? I så fall er det jo lettere å være sterk fordi man ikke trenger å bære vekta på skuldrene slik man gjør med knebøy og frivekter.

Med en stang som veier 20 kilo og vekter på, til sammen 30 kilo tar jeg 8x3. Jeg begynte med bare stanga i april. Det går ganske fort oppover, i alle fall til et visst nivå. Så du skal bare stå på! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest fragment

Jeg har trent lite knebøy, men på forrige økt tok jeg 2 x 5 med 42,5 kg. Målet er å nå 50 kilo innen et par måneders tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med en stang som veier 20 kilo og vekter på, til sammen 30 kilo tar jeg 8x3. Jeg begynte med bare stanga i april. Det går ganske fort oppover, i alle fall til et visst nivå. Så du skal bare stå på! :)

Jeg glemte at stanga også veier noe.... Tok med bare vekten på skivene jeg, men pleier virkelig stanga å veie så mye som 20 kilo? Det tror jeg ikke den gjør på mitt treningssenter, men jeg har jo aldri sjekket det da.

Dere som vanker i studio; hva er "vanlig" vekt på en stang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øh,,,kremt jeg trener knebøy jeg og,,, 1\2 kg 20*2

He he.. men jeg trener opp noen kneskader jeg da,, så jeg blir vel sterkere etter vært.

Før skaden var det noe heeelt annet. Er en del år siden så jeg husker ikke helt vekt og anntal repitisjoner.

Cæmis

hvilke kneskade har du ?

Hvor lang tid tok det før du ble så bra at du kunne trene mer "normalt" igjen ?

Er nyskjærrig siden jeg håper å trene opp mest mulig jumpersknee og condromalasia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dere som tar rundt 80 kg i knebøy, tar dere dype knebøy? selv tar jeg 45 kg 3 x 6, bøyer meg ned slik at rumpen er 5 cm fra glulvet ... har styrketrening ca 3 ganger i uken. men er vel den øvelsen jeg er dårligst i..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som vanker i studio; hva er "vanlig" vekt på en stang?

Der jeg trener er stanga 20 kg.. Og det merkes at den er tung!

I knebøy tar jeg 3*12 med 20 kg. (dvs kun stang). Dette fordi jeg ikke har trent med det lenge og strukturert. Satser på snart å være oppe i mer. Til nå har jeg brukt mye tid på å finne riktig teknikk.

I knepress, som også var nevnt, tar jeg 3*12 (10) med 130 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ass to grass eller lårbenet i 90 graders vinkel? (Altså fremsiden av låret skal være i 90 grader, ikke undersiden)

Min 2RM 90 grader er 60 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

dere som tar rundt 80 kg i knebøy, tar dere dype knebøy?

Jeg tar en mellomting mellom ass to grass og 90 graders knekk (altså oversiden av låret i 90 gr vinkel), kanskje man kan kalle det 45 graders knekk? :klø: :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar en mellomting mellom ass to grass og 90 graders knekk (altså oversiden av låret i 90 gr vinkel), kanskje man kan kalle det 45 graders knekk? :klø: :ler:

Om du klarer å gå såpass dypt med den belastningen er det veldig bra. Veldig mange som kjører knebøy som legger på for mye og har for lite innsikt i teknikk. Bred beinstilling, føttene pekende skrått utover, stå i sokkelesten eller med sko med harde såler - så er det ikke så vanskelig å gå dypt uten å miste balansen selv med tung vekt. Ser altfor mange jenter og gutter som kjører knebøy hvor vekten flyttes frem til tåballene nesten pga dårlige sko for styrkeløft :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du klarer å gå såpass dypt med den belastningen er det veldig bra. Veldig mange som kjører knebøy som legger på for mye og har for lite innsikt i teknikk. Bred beinstilling, føttene pekende skrått utover, stå i sokkelesten eller med sko med harde såler - så er det ikke så vanskelig å gå dypt uten å miste balansen selv med tung vekt. Ser altfor mange jenter og gutter som kjører knebøy hvor vekten flyttes frem til tåballene nesten pga dårlige sko for styrkeløft :)

Jeg bruker faktisk et par eldre løpesko. :ler: Jeg er klar over at det nok hadde vært bedre å bruke flate sko, men det faktum har jeg foreløpig ignorert. Jeg kan heller ikke la beina peke så mye utover pga en gjenstridig strekk på innsiden av låret, som jeg lett slår opp med tær som peker for mye utover. Øvelsen tar jo mer på innoverførerene dess mer tærne peker utover.

En annen sak er at hvor bred beinstilling man bør ha, også avhenger av lengde på lårbeinsknoklene ifht prinsippet om kne over tå. Jeg har ganske korte bein og lang rygg, dermed passer der bedre for meg å ha smalere beinstilling.

Det er utrolig mye slarkete knebøyteknikk ute og går, så det er viktig å trene med litt lettere vekter til å begynne med for å få inn skikkelig teknikk. Det har man mye igjen for senere. Jeg synes også det er viktig å trene lettere med flere reps i (kortere) perioder for å fokusere på teknikk. Jeg merker iallefall at om mitt hug etter å løfte tyngre overstyrer fornuften, kan det gå utover teknikken. Og det er man jo sjelden tjent med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg bruker faktisk et par eldre løpesko. :ler: Jeg er klar over at det nok hadde vært bedre å bruke flate sko, men det faktum har jeg foreløpig ignorert. Jeg kan heller ikke la beina peke så mye utover pga en gjenstridig strekk på innsiden av låret, som jeg lett slår opp med tær som peker for mye utover. Øvelsen tar jo mer på innoverførerene dess mer tærne peker utover.

En annen sak er at hvor bred beinstilling man bør ha, også avhenger av lengde på lårbeinsknoklene ifht prinsippet om kne over tå. Jeg har ganske korte bein og lang rygg, dermed passer der bedre for meg å ha smalere beinstilling.

Det er utrolig mye slarkete knebøyteknikk ute og går, så det er viktig å trene med litt lettere vekter til å begynne med for å få inn skikkelig teknikk. Det har man mye igjen for senere. Jeg synes også det er viktig å trene lettere med flere reps i (kortere) perioder for å fokusere på teknikk. Jeg merker iallefall at om mitt hug etter å løfte tyngre overstyrer fornuften, kan det gå utover teknikken. Og det er man jo sjelden tjent med.

Sant nok, jo lengre bein jo bredere stilling. Men altså jeg ser mange som ikke engang har skulderbred beinstilling og det bør en ha. Og det kommer ann på ryggen din og hvor stabil du er, min erfaring er at jo bredere stilling jo større stabilitet og enklere å skyve fra med hælene.

Lette vekter og fokus på teknikken er viktig i begynnelsen, finne ut hva som passer for en selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant nok, jo lengre bein jo bredere stilling. Men altså jeg ser mange som ikke engang har skulderbred beinstilling og det bør en ha. Og det kommer ann på ryggen din og hvor stabil du er, min erfaring er at jo bredere stilling jo større stabilitet og enklere å skyve fra med hælene.

Helt enig! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si at 80% av de på et normalt studio kjører enten kvartbøy eller halvbøy og de få som kjører knebøy har som regel krum rygg nederst i løftet. Ufattelig få med god teknikk.

Har også hørt at kvartbøy/halvbøy er mer skadelig for knærne pga den store belastningen som må til. kontra det å kjøre godkjente knebøy med mindre belastning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...