Wiggins Skrevet 5. august 2009 #1 Skrevet 5. august 2009 Norske menn gjør mest husarbeid i verdene: http://www.side2.no/livsstil/article2679517.ece men norske kvinner er ikke fornøyd: http://www.side2.no/livsstil/article2641118.ece Norske menn ligger på verdenstoppen i andelen de tar av husarbeidet, men norske kvinner er mindre fornøyd enn kvinnene i mange andre land. Det henger sannsynligvis sammen med at norske kvinner forventer mer. For å sette det litt på spissen så synes kona det er fantastisk hvis mannen i land med mindre grad av likestilling tar oppvasken, men norske kvinner synes oppvasken er det minste han kan ta. Jeg er helt enig i at man bør tilstrebe å gjøre omtrent like mye av husarbeidet. Noen, særlig menn, har krevende jobber som gjør at de ofte jobber 10-12 timers dager, og da blir det lite tid til husarbeid. Da bør heller samfunnet omstruktureres slik at menn i større grad kan jobbe normaltid og få tid til husarbeid og familien. Man bør ikke nødvendigvis dele husarbeidet nøyaktig, man kan jo ta det hver enkelt er flinkest til. Selv er jeg fantasiløs når det gjelder mat, men jeg er et råskinn til å vaske. Faktisk har jeg innsett at selv om kvinner tror de er flinkere til å holde huset rent enn menn, så bruker de fleste kvinner vasketeknikker som gjør at det blir liggende igjen mye skitt. I militæret lærer man noen smarte triks for å få med seg alt. Mange menn vil selvsagt ikke at kvinner skal vite om det, slik at kvinnene skal fortsette å vaske fordi de tror at mannen ikke kan det. Men herved er det avslørt damer; det er bare å gi gulvmoppen til mannen din og be ham vise hva han lærte i militæret. Da må dere selvsagt ha en gulvnal i huset også, ikke den harde Jordan-nalen, men en med myk gummi, slik de ofte har i dusjen i svømmehaller. Jeg komme med en mening til slutt: De som har menn som ikke bidrar til husarbeidet har ofte seg selv å takke. Den første tiden du bor sammen med en mann bør det være lett å se hva han gjør av husarbeid og om han er flink til det eller ikke. Han kan kanskje forandres, men ikke regn med noen spesielt stor forandring. Som det heter i dataverdenen: WYSIWIYG - what you see is what you get.
Murder Skrevet 5. august 2009 #2 Skrevet 5. august 2009 Det at det kunne vært verre betyr ikke at det ikke kunne vært bedre.
Gjest Gjest Skrevet 5. august 2009 #4 Skrevet 5. august 2009 Mannen min var garangtert ikke med i den undersøkelsen... Han VAR flink i starten laget til og med middag av og til (ble jo sef.innponert og glad da), de først årene. Men dabbet kraftig av ettervært etter vi var godt etablert med barn. Men så ble jeg ufør pga. kraftig overarbeidet (forsøkte å ta både utejobb, hus,hage, unger og alt hjemme samtidig,,, gikk ikke i lengden) og fikk ikke gjort stort pga. dette. Ble litt av en omveltning som tok veldig på virket det som. Måtte lære seg å støvsuge og vaske igjen gitt.
Gjest emmeline Skrevet 5. august 2009 #5 Skrevet 5. august 2009 Samboeren min er ganske flink med husarbeid. Han gjør det ikke like ofte som meg, men han er nøyere enn meg når han gjør det.
Gjest No wonder women Skrevet 5. august 2009 #6 Skrevet 5. august 2009 Som det heter i dataverdenen: WYSIWIYG - what you see is what you get. Er det ikke en I for mye der?
firewater Skrevet 5. august 2009 #7 Skrevet 5. august 2009 Jeg jobber mye heller 2 timer ekstra framfor å måtte ta husarbeid i en halvtime. Jeg liker jobben min, jeg liker ikke husarbeid.
Gjest Gjest_Snixy_* Skrevet 5. august 2009 #8 Skrevet 5. august 2009 Hvorfor er det bestandig snakk om at mannfolkene HJELPER til? Skal hovedansvaret for husarbeidet bestandi være hos damene? Til TS: Du skriver at mannfolk ofte jobber 10-12timersdager. Kjenner utrolig få som jobber slike lange dager over en lang periode. Enkelte perioder kan jo damer jobbe mer enn mannfolkene
Gjest Gjest Skrevet 5. august 2009 #9 Skrevet 5. august 2009 Er bare å konkludere med at norske kvinner er mindre takknemmlige enn kvinner fra andre land. Kanskje ikke så rart at endel har koner fra andre land (Russland, Thailand osv.)
Gjest Gjest_Snixy_* Skrevet 5. august 2009 #10 Skrevet 5. august 2009 Men hvorfor skal vi kvinner være så enormt takknemmelige for at mannen tar i et tak? Vi kvinner jobber like mye som mannfolkene, i allefall de fleste av oss, og noen mer. Skjønner ikke helt hvorfor det er så mye vanskeligere for en mann å gjøre husarbeid enn for en kvinne.
Gjest Gjest Skrevet 5. august 2009 #11 Skrevet 5. august 2009 Er bare å konkludere med at norske kvinner er mindre takknemmlige enn kvinner fra andre land. Kanskje ikke så rart at endel har koner fra andre land (Russland, Thailand osv.) Det er kanskje slik at norske kvinner er en smule mer likestilte enn hva som er tilfelle i Russland og Thailand. Dette må likevel aldri få menn (eller kvinner) til å se på disse samfunnene som noe å strebe etter bare fordi mennene der kan herje enda mer hensynsløst med kvinnene enn de gjør i Norge. Vi må alltid holde fokus på hva vi kan gjøre for å få et mer likestilt og rettferdig samfunn. Kvinner flest har ingen grunn til å føle takknemlighet overfor egne menn eller andre. Som regel tipper vektskålen den andre veien, slik at det er mennene som burde føle takknemlighet overfor kvinnene (selv om bare et fåtall innser hvor priviligerte mennene er i samfunnet sammenliknet med kvinnene).
leirbål Skrevet 6. august 2009 #12 Skrevet 6. august 2009 Jeg undrer meg også over at menn hjelper til i huset, imens kvinner bare gjør husarbeid. jeg har hørt det samme med barn. Pappa er barnevakt, mamma er mamma. Jeg har sett at de fleste menn har mulighet til å jobbe vanlig arbeidsdag om de ønsker, men at de faktisk velger å gjøre litt ekstra på jobben. For som Firewater sier, det er mer fristende. Men det er stort sett et valg. Så i utgangspunktet er det like mye begges ansvar å holde huset i orden, og passe barn. Fordelingen kan parene bli enige om seg imellom. Men en stor takknemlighet for at mannen gjør sin del synes jeg ikke er nødvendig. Jeg roser både mannen og poden når de gjør det vi har avtalt, og er glad for det. Men er ikke takknemlig for at de gjør "min" jobb.
Cuckold Skrevet 6. august 2009 #13 Skrevet 6. august 2009 Jeg undrer meg også over at menn hjelper til i huset, imens kvinner bare gjør husarbeid. jeg har hørt det samme med barn. Pappa er barnevakt, mamma er mamma. Jeg har sett at de fleste menn har mulighet til å jobbe vanlig arbeidsdag om de ønsker, men at de faktisk velger å gjøre litt ekstra på jobben. For som Firewater sier, det er mer fristende. Men det er stort sett et valg. Så i utgangspunktet er det like mye begges ansvar å holde huset i orden, og passe barn. Fordelingen kan parene bli enige om seg imellom. Men en stor takknemlighet for at mannen gjør sin del synes jeg ikke er nødvendig. Jeg roser både mannen og poden når de gjør det vi har avtalt, og er glad for det. Men er ikke takknemlig for at de gjør "min" jobb. Den som gjør minst i huset er vel gjerne den som har høyest tåleevne for rot. Ofte er det mannen, men det er ikke lenger slik at det alltid er kvinnen som vasker og rydder mest bare fordi hun er kvinne. I mine forhold har det nesten alltid vært jeg som har vært den ryddige. Kanskje jeg har hatt uflaks og vært sammen med spesielt rotete jenter, jeg vet ikke. Jeg er for øvrig helt enig i at det er feil å si at pappa "hjelper mamma" når han tar sin del av foreldransvaret. Også her har vi kommet videre siden den generasjon som sitter på Tinget hadde barn. Derfor er lovverk og rettspraksis i utakt med tiden når det fortsatt legges opp til at vi skal ha en hovedforelder (mor) og en assistent/hjelper (far).
Wiggins Skrevet 6. august 2009 Forfatter #14 Skrevet 6. august 2009 Hvorfor er det bestandig snakk om at mannfolkene HJELPER til? Skal hovedansvaret for husarbeidet bestandi være hos damene? Til TS: Du skriver at mannfolk ofte jobber 10-12timersdager. Kjenner utrolig få som jobber slike lange dager over en lang periode. Enkelte perioder kan jo damer jobbe mer enn mannfolkene Nei, jeg sier ikke at menn ofte jobber 10-12 timersdager. Jeg sier at noen har jobber som krever dette, og av disse er et stort flertall menn. Jeg tenker da på lederjobber i store og mellomstore bedrifter.
Nepa Skrevet 6. august 2009 #15 Skrevet 6. august 2009 Jeg komme med en mening til slutt: De som har menn som ikke bidrar til husarbeidet har ofte seg selv å takke. Den første tiden du bor sammen med en mann bør det være lett å se hva han gjør av husarbeid og om han er flink til det eller ikke. Han kan kanskje forandres, men ikke regn med noen spesielt stor forandring. Som det heter i dataverdenen: WYSIWIYG - what you see is what you get. Dette stemmer ikke hjemme hos oss, om jeg hadde dømt min mann utifra hva han bidro med i begynnelsen av samboerskapet, ville han falt særdeles dårlig ut. Han gjorde absolutt ingenting i huset, og ble nærmest sur om han ble oppfordret til å gjøre noe. Dette har endret seg fullstendig nå, uten at jeg føler jeg har måttet gjøre spesielt mye for å få han til å bidra. Dermed kan jeg bare konkludere med at min mann endret seg selv, han så det urettferdige i situasjonen helt av seg selv, og gjorde noe med det.
Wiggins Skrevet 6. august 2009 Forfatter #16 Skrevet 6. august 2009 Dette stemmer ikke hjemme hos oss, om jeg hadde dømt min mann utifra hva han bidro med i begynnelsen av samboerskapet, ville han falt særdeles dårlig ut. Han gjorde absolutt ingenting i huset, og ble nærmest sur om han ble oppfordret til å gjøre noe. Dette har endret seg fullstendig nå, uten at jeg føler jeg har måttet gjøre spesielt mye for å få han til å bidra. Dermed kan jeg bare konkludere med at min mann endret seg selv, han så det urettferdige i situasjonen helt av seg selv, og gjorde noe med det. Da har du jo vært heldig. Hovedpoenget mitt er at mange kvinner tror de kan forandre mannen sin. Det er kanskje mulig å forandre ham litegrann, men prøver du å endre på mye ved ham vekker du mest sannsynlig bare trasset hans. De fleste bor vel hver for seg før de flytter sammen, så det går vel an å se hvordan han har det i ungkarsreiret. (Det er vel en viss sjanse for at han har gjort det strøkent før han får damebesøk, så du får prøve å få til en uanmeldt visitt. :gjeiper: )
Gal_dame Skrevet 6. august 2009 #17 Skrevet 6. august 2009 Kan så være, men kan ikkje si eg merker noe til det sjøl... Om sambo skal gjøre noe husarbeid, må eg ha mast på han først. Han har egenlig bare to ting han skal gjøre i huset, bortsett fra å rydde etter seg, og det er oppvask (og da vasker han mens eg må sette tinga vekk for det gidde han som oftest ikkje) og vask av dassen. Men eg må alltid si fra en 10 ggr før han gjør det. Eg må ta gulv vask, vask av klær + speil, støvsuging og tørking, vask av sofa etc etc.
Konservativ Mann Skrevet 6. august 2009 #18 Skrevet 6. august 2009 Hvorfor er det bestandig snakk om at mannfolkene HJELPER til? Skal hovedansvaret for husarbeidet bestandi være hos damene? Ja, på samme måte som hovedansvaret for mannfolkarbeid (denging av innbruddstyver, felling av trær, kløyve ved osv.) ligger hos mannen.
Hilde! Skrevet 6. august 2009 #19 Skrevet 6. august 2009 Ja, på samme måte som hovedansvaret for mannfolkarbeid (denging av innbruddstyver, felling av trær, kløyve ved osv.) ligger hos mannen. Jeg går GJERNE heller ut å hugger ved eller noe annet "manne"-arbeid et par timer enn å vaske hus..
Gjest Gjest Skrevet 6. august 2009 #20 Skrevet 6. august 2009 Ja, på samme måte som hovedansvaret for mannfolkarbeid (denging av innbruddstyver, felling av trær, kløyve ved osv.) ligger hos mannen. Og hvor mange ganger i uken er det nødvendig å denge innbruddstyver, felle trær, kløyve ved?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå