Gjest Natteravn Skrevet 4. august 2009 #1 Skrevet 4. august 2009 Sukk.....Trodde liksom det skulle bli så enkelt å lage en tradisjonell bordplassering jeg, men den gang ei..... Føler at forloveren min absolutt ikke liker at hun ikke får sin kjæreste til bords, men den andre forloveren er singel og det er vel innlysende at de skal sitte litt langt opp? Kan sette dem med andre "venner", men det er ingen andre som passer naturlig så langt opp ved bordet. Min forlovers kjæreste er amerikansk og kjenner bare en annen person der, så jeg har lyst til å plassere ham med folk han kan prate med, men får ikke til grupperingene. Det blir så veldig "hans familie, min familie, hans venner, mine venner". Finner liksom noen "kryssgrupperingen" som funker, men får ikke antall til å passe til antall plasser. Har en ganske spesiell bordoppsetning.... Pga. evnt barn må noen plasseres på de tilgjengelige endene, og da må "grupperingene" naturlig nok komme der også.... Vi splitter par, men jeg er litt redd for at folk skal bli sure (det er liksom stemningen her på forum)
Gjest SmallTalk Skrevet 4. august 2009 #2 Skrevet 4. august 2009 Sukk.....Trodde liksom det skulle bli så enkelt å lage en tradisjonell bordplassering jeg, men den gang ei..... Føler at forloveren min absolutt ikke liker at hun ikke får sin kjæreste til bords, men den andre forloveren er singel og det er vel innlysende at de skal sitte litt langt opp? Kan sette dem med andre "venner", men det er ingen andre som passer naturlig så langt opp ved bordet. Min forlovers kjæreste er amerikansk og kjenner bare en annen person der, så jeg har lyst til å plassere ham med folk han kan prate med, men får ikke til grupperingene. Det blir så veldig "hans familie, min familie, hans venner, mine venner". Finner liksom noen "kryssgrupperingen" som funker, men får ikke antall til å passe til antall plasser. Har en ganske spesiell bordoppsetning.... Pga. evnt barn må noen plasseres på de tilgjengelige endene, og da må "grupperingene" naturlig nok komme der også.... Vi splitter par, men jeg er litt redd for at folk skal bli sure (det er liksom stemningen her på forum) Angående splitting av par, så tror jeg de fleste synes det er ok å bli splittet opp i form av at man sitter ovenfor hverandre eller noe sånt, men at det er værre dersom man blir satt langt borte fra hverandre. Men er det virkelig så nøye om det blir litt "din familie", "hans familie", "dine venner" og "hans venner"?
Chiquita Skrevet 4. august 2009 #3 Skrevet 4. august 2009 Dersom du har et spesielt bordoppsett bør vi kanskje vite dette for å kunne komme med gode forslag? Ikke T-, U- eller E-form altså?
Kanutten Skrevet 4. august 2009 #4 Skrevet 4. august 2009 Jeg er en av de som ikke skjønner vitsen med splitting av par. Vi plasserer folk som kjenner hverandre med hverandre, og bryr oss ikke noe om det blir hans familie/min familie. Vi legger vekt på at folk skal trives de timene ved bordet.
Gjest Gjest Skrevet 4. august 2009 #5 Skrevet 4. august 2009 Smalltalk: Nei, det er ikke så nøye, men hadde jo vært kjekt om gjestene fikk prata med noen andre enn de man alltid prater med ellers? Maye: Jeg synes det er trist om folk ikke kan trives noen plass om de ikke får holde kjæresten i hånda under middag og bare prate med den. Og så er det veldig trist for de single at alle parene sitter sammen og er romantiske. Var nettopp i et slikt bryllup selv, satt alene midt i en klynge med 6 par og har aldri vært mer ensom. Hvis vi setter alle parene sammen, er det desverre en del single som bare må stues tilfeldig på endene eller i "hullene". Da har vi altså sørget for at 2/3 av gjestene trives, men 1/3 føler at de bare er der fordi de må og at de ikke er verdt at vi skal sørge for at de har noen å prate med også Chiquita: Vi har en slags "hestesko" 6 øverst (oss og foreldre) 11 helt til høyre 10 innerst på høyredelen 1 på enden (blir nok barn) 8 på hver side av venstredelen, som ikke sitter fast i øverste bordet fordi man må kunne gå der 1 på enden Og så et bord i rommet ved siden av med max 14 (+ 2 barn på enden). Det er stooore dører altså, så de ser alle og alle ser dem.
Gjest Gjest Skrevet 4. august 2009 #6 Skrevet 4. august 2009 Jeg liker heller ikke at par splittes. Har vært i noen bryllup der jeg har sittet et annet sted enn med samboer, det har aldri vært vellykket. Husk man skal sitte lenge til bords, flere timer og det skal noe til for å holde praten gående med ukjent bordkavaler over timer. Kan dere ikke sette sammen par som ikke kjenner hverandre da. Det var veldig vellykket i en vennefest vi var i. Jeg og min samboer satt ved et bord med 2 andre par, ingen par kjente hverandre fra før, men praten gikk mye lettere enn i selskap hvor jeg har sittet alene med en ukjent mann til bords. Vi endte opp med nye vennepar:-) Lykke til
Gjest Natteravn Skrevet 4. august 2009 #7 Skrevet 4. august 2009 Gjest: Forsåvidt ikke en dum idè, men igjen blir det vanskelig å vite hvem vi plasserer med hvem og hvor.. Og igjen: hva med "resten" ?? Blir dumt å stue hans gamle tante, min mye yngre vennine, den amerikanske mannen ,bedehusberta og wrestleren på en ende..... De har liksom ingenting å prate om....
twinklestar Skrevet 4. august 2009 #8 Skrevet 4. august 2009 jeg er også enig i at man ikke bør splitte par... Jeg er nettopp ferdig med min bordplassering, og det var ikke lett... Men vi har små runde bord og har prøvd å ta to par av min vennegjeng og to par av hans vennegjeng etc... for å blande litt. Greit at folk blir litt kjent med andre før man går fra bordet, lettere å sette seg sammen med de kjente da... Jeg har satt tanter og onkler på bord der de sitter i nærheten av noen på sin alder. Men vi slipper problemet med de over 60, da det ikke kommer noen besteforeldre eller gammeltanter.
Kanutten Skrevet 5. august 2009 #9 Skrevet 5. august 2009 (endret) Det handler ikke om å sitte å holde samboeren i hånda og være romantisk. Jeg hadde fått problemer med å få med kjære i ett bryllup hvor man splitter par. Rett og slett fordi han ikke er så glad i selskap, og fordi man vil jo ha det koselig i en sånn tilsteldning, og ikke "tvinges" til å bli venner med mange andre. Det hadde ikke vært noe glede i å sette meg med andre jeg ikke kjenner heller, fordi jeg ikke er noe flink til smalltalk i flere timer, og det ville blitt veldig stilt og kunstig. Hvorfor kan man ikke få sitte sammen med folk man kjenner, så får praten gå av seg selv. Man møter da alltids andre: Når man står ved kakebordet, er ute å lufter seg litt osv. Vi hadde også store problemer med å få satt sammen borkartet, vi splittet ingen. Ingen unge må sitte ved tante olga på 90. De single er plassert sammen minst to de kjenner, og grupperingen er slik at jeg tror det blir godt med prat ved bordene. Synes også at forloverne burde få hatt sine kjære til bords. Enten over hverandre, eller ved siden av hverandre. Men det er bare min mening. Endret 5. august 2009 av Maye
Gjest Gjest_Snart brud_* Skrevet 5. august 2009 #10 Skrevet 5. august 2009 Vi har ikke splittet par, men det vi har gjort er å gi litt blanke i gutt - jente - gutt - jente opplegget. Dermed gikk det veldig greit å plassere de få single sammen med noen de enten kjenner eller vil komme godt overens med. I en sånn situasjon kan jo f.eks. forloveren din ha kjæresten på ene siden og den andre forloveren på andre siden. Er ganske så fornøyd med bordoppsettet vårt og har en god miks av familie og venner. Husk at det både på din og hans side er to familier som kanskje ikke kjenner hverandre så godt fra før så selv om det blir mye din side der og hans side der så kan jo det bli miksing allikevel.
Lunamamma Skrevet 5. august 2009 #11 Skrevet 5. august 2009 I mitt bryllup ble det gjort følgende: Vi satt på hovedbord med barn, foreldre og søsken/svigerinner/svogere. Nedenfor oss satt de øvrige gjestene på 3 langbord. (En E som ikke hang sammen, med andre ord, pga at vårt hovedbord måtte stå på et litt høyere nivå i rommet.) Ingen par ble splittet, men vi satte vennene våre sammen, besteforeldrene våre sammen, tanter/onkler sammen osv. Dvs at alle fikk sitte sammen med noen de kjenner, i tillegg til at de ble plassert sammen med folk vi tenkte de kunne gå godt overens med. Men når en middag varer i kanskje 4 timer, synes jeg dette er vel lenge å måtte smalltalke med folk man ikke kjenner. Ergo kan det være godt å ha mannen sin/kjæresten sin der, slik at man kan prate litt seg imellom også. Pluss en ting jeg ikke hadde tenkt på selv, men som min tante sa: Hun bor et annet sted i landet enn sine foreldre og søsken. For henne er følgelig mitt bryllup ikke bare en anledning til å feire meg, men også til å snakke med sin egen slekt, som hun ikke møter særlig ofte. Hun har jo selvsagt mer interesse av å prate med de hun kjenner, enn å snakke i 5 timer med min manns onkel, som hun sannsynligvis aldri kommer til å møte igjen. Så mingling er bra, men ikke la det gå på bekostning av at gjestene faktisk skal trives og at praten skal gå! Vi valgte forøvrig også å ignorere gutt/jente-plasseringen. Min manns datter ble dessuten plassert mellom meg og min mor, da hun går best overens med oss to. Mange rynket litt på nesen av dette, men jeg synes faktisk at en 5-årings trivsel er viktigere enn hva bestemor har å si om saken.
Kirby Skrevet 5. august 2009 #12 Skrevet 5. august 2009 Skjønner ikke vitsen med å splitte par om man ikke må, bare fordi det er vanlig å gjøre. I det siste bryllupet der jeg var gjest var sambo forlover, og satt lenger oppe. Jeg ble plassert ved siden av brudgommens crazy tante, som ikke var interessert i å prate med meg men sin andre bordkavaler, og brudgommens bror og kjæreste, som var mest opptatt av hverandre. Kjempegøy å sitte slik i 3-4 timer. Må også nevne at jeg og sambo var det ENESTE paret i bryllupet som hadde blitt splittet slik, og til tross for at han var forlover hadde en enkel justering gjort at jeg kunne sittet ved siden av ham, dvs. noen som ville snakket med meg.
Strix Skrevet 5. august 2009 #13 Skrevet 5. august 2009 Skjønner ikke vitsen med å splitte par om man ikke må, bare fordi det er vanlig å gjøre. I det siste bryllupet der jeg var gjest var sambo forlover, og satt lenger oppe. Jeg ble plassert ved siden av brudgommens crazy tante, som ikke var interessert i å prate med meg men sin andre bordkavaler, og brudgommens bror og kjæreste, som var mest opptatt av hverandre. Kjempegøy å sitte slik i 3-4 timer. Må også nevne at jeg og sambo var det ENESTE paret i bryllupet som hadde blitt splittet slik, og til tross for at han var forlover hadde en enkel justering gjort at jeg kunne sittet ved siden av ham, dvs. noen som ville snakket med meg. Og når jeg leser dette så synes jeg at halvparten av gleden med å være forlover omtrent faller vekk. Når en blir "straffet" på denne måten så syns jeg det høres skikkelig kjedelig ut! Jeg hadde ikke sittet og kost, holdt han i hånden og smasker på min kjære under en bryllupsmiddag, men det er kjekt å kunne snakke med vedkommende og dele opplevelsene fra festen der og da syns jeg. Syns også det går fint å blande noen single, noen par, noen eldre og noen yngre, noen fra den familien og noen fra den andre. Vi blandet mye i vårt selskap, men alle satt med noen de kjente og det bel ganske vellykket Som regel går det greit uten de store problemene.
Gjest Natteravn Skrevet 5. august 2009 #14 Skrevet 5. august 2009 Samme kan det være. Tydeligvis kommer folk til å mistrives i mitt bryllup likevel, så jeg tror folk skal få sitte akkurat der de vil. Håper jeg får en stol ihvertfall...og at jeg kan se mannen min.... Hvis forloveren får sitte med kjæresten, sitter han så langt oppe at noen kommer til å bli fornærma Om jeg ikke splitter par, kommer familien til å bli skuffa og de single kommer til å få en kjempekjip middag Om jeg splitter par, blir alle andre sure Så mye for å ønske seg en fin dag med venner og familie, du.. Jeg må bare få legge til at jeg ALDRI har hatt med meg kjæreste i bryllup, og det har kun vært kjedelig den ene gangen alle parene satt sammen. Og jeg har ALDRI opplevd å ikke ha noen å snakke med i det hele tatt. Men jeg er tydeligvis veldig unormal.
*Wendy* Skrevet 5. august 2009 #15 Skrevet 5. august 2009 Noen blir garantert misfornøyd uansett -sånn vil det alltid være... Jeg har vært singel i ganske mange bryllup og andre formelle anledninger og har etterhvert innsett at splitting eller ikke splitting av par ikke er det avgjørende, det kommer an på bordplasseringen som helhet. Sitter jeg sammen med folk jeg kjenner eller i det minste har noe felles med, har det ikke noe å si om det er par eller ikke rundt meg (med unntakk av selskapet hvor alle var par bortsett fra meg og brodern -snakk om å føle seg synlig singel...). Poenget til Lunamammas tante er jeg også enig i -ser man ikke familien så ofte, er det veldig hyggelig å sitte i nærheten av dem og kunne prate under middagen. Var skikkelig skuffet den gangen jeg var i bryllup med mye famile jeg ser knapt en gang i året og ble plassert på restebordet med brudgommens venner, som var totalt ukjente og en god del eldre enn meg, mens resten av familien satt pent fordelt fire og fire på par-bordene...
Amadea Skrevet 5. august 2009 #16 Skrevet 5. august 2009 Hei du! Husk at ting ikke er så vanskelige som de virker her på KG! Det er veldig vanlig å splitte par i bryllup. Det er jo en fin anledning for de to familiene å bli kjent. Folk kommer helt sikkert ikke til å mistrives i ditt bryllup! Når det er sagt, så er det kanskje en god idé å la de som kun kjenner én annen person i bryllupet (som din forlovers kjaereste) få sitte naer den de kjenner. Når det i tillegg er litt språklige utfordinger forstår jeg at din forlover tenker på dette. Det betyr jo ikke at man må ha hverandre til bords! Har du eller han en søster? Hva med å sette forlovere oppe på den ene langsiden, naermest hovedbordet. Og søsken på andre siden (evt begge hvis de er mange) Så kan din forlovers kjaereste ha en søster til bords. Hvorfor skulle folk blir fornaerma fordi din forlovers kjaereste "får lov til" å sitte høyt oppe? Jeg synes det er viktigere at folk skal trives enn tradisjon / etikette. Dette innebaerer at man kan finne på å sette folk av samme kjønn sammen f.eks. Men å splitte par trenger ikke vaere ensbetydende med mistrivsel! Det er vanskelig å få bordplanen til å gå opp, men det blir helt sikkert bra til slutt! Folk har også et ansvar for å trives selv også, å prate med de rundt seg og å bli kjent med nye folk. Alt ansvar for trivsel ligger ikke på bruideparet! Lykke til!
Gjest Natteravn Skrevet 5. august 2009 #17 Skrevet 5. august 2009 Når det er sagt, så er det kanskje en god idé å la de som kun kjenner én annen person i bryllupet (som din forlovers kjaereste) få sitte naer den de kjenner. Det er selvfølgelig planen. Jeg sitter og prøver å finne grupper med folk som jeg vet har noe å snakke om og som er ca. lik i alder. Det er rimelig vanskelig dog, siden det er 11 år mellom meg og kjæresten, med påfølgende generasjonskløft. Har du eller han en søster? Hva med å sette forlovere oppe på den ene langsiden, naermest hovedbordet. Og søsken på andre siden (evt begge hvis de er mange) Så kan din forlovers kjaereste ha en søster til bords. Vi har søsken med ektefelle begge to, og den beste løsningen er at de sitter på øverste enden av venstrebordet, fordi hans bror har to små barn som må sitte i barnestol på enden. Min søster har hans bror til bord, og min svoger har hans svigerinne til bords på andre siden. Men takk for forslaget, jeg skal se om det kanskje kan trikses til på en lignende måte. Men å splitte par trenger ikke vaere ensbetydende med mistrivsel! Føler vel at den generelle stemningen strider mot det du sier: splittede par= kjedelig bryllup. Og hvis alle her inne mener det, gjør vel gjestene mine det også? Det er vanskelig å få bordplanen til å gå opp, men det blir helt sikkert bra til slutt! Folk har også et ansvar for å trives selv også, å prate med de rundt seg og å bli kjent med nye folk. Alt ansvar for trivsel ligger ikke på bruideparet! jeg tror du og jeg er de eneste menneskene i Norge som tenker slik. Det blir vel bryllup uansett. Håper bare det ikke går inn i historien som "det kjipe bryllupet der jeg måtte sitte ved siden av vennen min, ikke mannen min"
Amadea Skrevet 5. august 2009 #18 Skrevet 5. august 2009 Huff, stakkars deg! Det er normalt å få litt bryllupsnerver! Ikke ta alt som står her på KG for god fisk! Jeg har vaert i mange bryllup der par ble splittet og har aldri hørt om noen som har blitt sure eller misfornøyde.
Strix Skrevet 5. august 2009 #19 Skrevet 5. august 2009 Samme kan det være. Tydeligvis kommer folk til å mistrives i mitt bryllup likevel, så jeg tror folk skal få sitte akkurat der de vil. Håper jeg får en stol ihvertfall...og at jeg kan se mannen min.... Hvis forloveren får sitte med kjæresten, sitter han så langt oppe at noen kommer til å bli fornærma Om jeg ikke splitter par, kommer familien til å bli skuffa og de single kommer til å få en kjempekjip middag Om jeg splitter par, blir alle andre sure Så mye for å ønske seg en fin dag med venner og familie, du.. Jeg må bare få legge til at jeg ALDRI har hatt med meg kjæreste i bryllup, og det har kun vært kjedelig den ene gangen alle parene satt sammen. Og jeg har ALDRI opplevd å ikke ha noen å snakke med i det hele tatt. Men jeg er tydeligvis veldig unormal. Bryllupet ditt blir sikkert flott og kjekt og alt det der, men du må tåle å høre at ikke alle har samme meningene som deg. Var vel derfor du spurte. Jeg har vært i bryllup uten kjæreste, ingen problem det. Men jeg syns ikke det er det samme som å være i bryllup med kjæresten, bare sitte på hver sin kant av rommet. Jeg hadde vært fornøyd selv om vi ble splittet også, men det er ikke vanlig der jeg kommer fra. Det er vel ikke så vanskelig å plassere et par ved siden av, ovenfor eller på skrå for hverandre? Og hvorfor kommer familien til å bli skuffet om du ikke splitter par?? Se for deg: tante, onkel, vennepar, 2 single venner, tante, onkel, 2 single, søskenbarn, vennepar... Men nå vet ikke jeg hvordan fordelingen av de ulike aldersklassene og antall fra hver familie er. Prøver bare å komme med forslag. Mange i 20-30årene kommer veldig godt ut av det med de i 50-60-70årene, jeg ser på meg selv om en sprelsk kvinne i 20-årene, men hadde ikke hatt noe i mot å bli satt ved siden av en sprelsk 60-åring f.eks. Mange småbarnsfamilier? Men er det viktigere å ta hensyn til at noen blir fornærma over at kjæresten til forloveren sitter langt oppe enn at dere plasserer folk sånn som dere vil?
Gjest Natteravn Skrevet 5. august 2009 #20 Skrevet 5. august 2009 Bryllupet ditt blir sikkert flott og kjekt og alt det der, men du må tåle å høre at ikke alle har samme meningene som deg. Var vel derfor du spurte. Jeg har vært i bryllup uten kjæreste, ingen problem det. Men jeg syns ikke det er det samme som å være i bryllup med kjæresten, bare sitte på hver sin kant av rommet. Jeg hadde vært fornøyd selv om vi ble splittet også, men det er ikke vanlig der jeg kommer fra. Det er vel ikke så vanskelig å plassere et par ved siden av, ovenfor eller på skrå for hverandre? Og hvorfor kommer familien til å bli skuffet om du ikke splitter par?? Men nå vet ikke jeg hvordan fordelingen av de ulike aldersklassene og antall fra hver familie er. Prøver bare å komme med forslag. Mange småbarnsfamilier? Men er det viktigere å ta hensyn til at noen blir fornærma over at kjæresten til forloveren sitter langt oppe enn at dere plasserer folk sånn som dere vil? Ja, jeg tåler å høre andres meninger, jeg trodde bare ikke at absolutt alle skulle være så negativ til å splitte par, og det gjør plasseringen veldig vanskelig. For ordens skyld: For oss er å splitte par at de ikke har hverandre til bords. Det er ingen som skal sitte på en annen kant av rommet enn sin kjære. Jeg sa det om å være i bryllup uten kjæresten for å vise de singles perspektiv på det også. Min familie er såpass sammensveiset og kjenner hverandre så godt at om de blir nødt til å sitte sammen med den de spiser middag sammen hver dag ellers i året, blir de nok litt skuffa. De er også veldig utadvendte og vil gjerne prate med min nye familie. Sammensetningen av aldersgrupper er ganske håpløs, fordi det er 12 år mellom meg og ham. Generasjonskløft kan man si Takker for gode forslag dog Og forloverens mann er en likandes kar, så det er det minste problemet
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå