Jane F. Skrevet 4. august 2009 #1 Skrevet 4. august 2009 (endret) Vet ikke om dette er det rette forumet men fant ikke noe som passer annet enn Reiselivsforumet, men nå ble det da altså her. Samboer og jeg vurderer sterkt å flytte så snart vi har opparbeidet oss nok kapital til at et slikt flytt kan bli mulig. Men når det kommer så langt, er det vel egentlig ikke så mye som holder oss i Norge. Vi har begge begynnt å vurdere forskjellige muligheter men vi er begge veldig betatt av England. Derfor lurer jeg på om dere har noen innspill for og imot. Jeg selv liker naturen. Vi kommer til å flytte til området i nord. Vi har et par venner i Northumberland. og området der er jo kjempenydelig. Dette er ikke noe veldig gjennomtenkt prosjekt men jeg jobber med tenkingen så jeg tar gjærne imot innspill. Gjærne også slike praktiske ting som hva ligger skatteraten på og hvordan er helsevesnet, for å nevne noe. Jeg føler liksom meg ikke helt trygg på å bare lese på internett der mye er bare tull. Jeg vil ikke ha idylliske bilder av smilende folk i solskinn jeg vi vite alt:P Endret 5. august 2009 av Jane F.
Ennovy Skrevet 4. august 2009 #2 Skrevet 4. august 2009 Det første jeg ville tenkt på hvertfall er om det er jobb til meg der. Hvordan er jobbmarkedet, Er det mulighet for å få jobb innen det jeg er utdannet i ol.
Jane F. Skrevet 5. august 2009 Forfatter #3 Skrevet 5. august 2009 Nå vet jeg at hvertfall min samboer kan få seg jobb ettersom han har hjemmekontor og kan jobbe hvorsomhelst i verden. Bare det er internett-tilgang. Jeg vurderer å gå skole, men kan også få meg en liten stilling ala den jeg har nå. Men i hovedsak vil lønnen til sambo være nok til å forsørge oss begge om levekostnadene ligger på nogenlunde samme nivå som her i norge.
Gjest Gjest Skrevet 5. august 2009 #4 Skrevet 5. august 2009 Husk at det med skatt kan bli litt komplisert dersom han har oppdrag for kunder i Norge eller andre land enn det dere bor i, for da er det mulig noe skatt må betales til det landet. Om han er selvstendig næringsdrivende er det mulig det gjelder andre skatteregler enn for vanlige arbeidstagere i landet, det er i hvert fall slik i Norge. Ikke uløselige problemer, men verdt å sjekke bare, og være forberedt på. Finanskrisa har også rammet UK en god del hardere enn her, og noen bransjer er selvsagt hardere rammet enn andre. Men dersom han allerede har et godt kundegrunnlag han kan ta med seg er jo ikke det noe å bekymre seg over. Utover det har jeg ikke så mye peiling, men hvis du velger å studere kan du jo få norsk studielån
Jane F. Skrevet 5. august 2009 Forfatter #5 Skrevet 5. august 2009 Ja han har en ganske stor kundebase i storbritania fra før så på den måten er det jo bedre for oss å flytte dit. Er det ingen som bor der på dette forumet? Er mange her som skriver med utenlandske tastaturer det må da være noen som har noen innspill
Gjest Gjest Skrevet 5. august 2009 #6 Skrevet 5. august 2009 En stor forskjell mellom uk og her, er husprisene. Gjennomsnittsboligen i England koster langt mer enn her. Og gjennomsnittsboligen er mindre og har dårligere standard der enn her. Ute "på landet" koster et eldre, ikke spesielt stort hus, ofte rundt 200 000 til 250 000 pund. Og når jeg sier ikke spesielt stort, så er det "veldig lite" i norsk sammenheng. Arbeidsdagene er ofte også lengre. Det er langt dårligere svangerskapspermisjons-regler enn her (selv om de har blitt langt bedre enn tidligere). Du kan være hjemme nokså lenge etter fødsel, men du får langt fra 80% av lønnen din i hele perioden. Helsevesenet i England vil jeg nok si fungerer bedre enn i Norge. Det koster mindre å oppsøke fastlege, medisiner koster mindre - og det medisinskfaglige ligger på et meget høyt nivå. Mange sykehus er kanskje ikke så "fine" å se på innvendig som i Norge, men det har ingenting med kvaliteten på tjenestene å gjøre. Avhengig av hvor du bor, er de sosiale forskjellene mye større enn i Norge. Du kan bevege deg i ulike bydeler, og være i helt ulike verdener. England har store problemer med tenåringskriminalitet, vold og høyt alkoholforbruk. Samtidig er det et nydelig land, med hyggelig kultur, hyggelige mennesker, fin og variert natur, en fantastisk kystlinje m.m Matprisene er lavere enn Norge, men samtidig er gj.snitts inntekten også lavere. Så om dere beholder lønnen deres (gjennom mannen din), vil dere helt klart leve billigere i matveien. Hadde jeg vært dere, hadde jeg reist!
Jane F. Skrevet 10. august 2009 Forfatter #7 Skrevet 10. august 2009 Takk skal du ha for den lille oversikten Jeg VET at boligene er både mindre og dyrere. Vi har brukt ganske mye tid på å finne ut hvor i landet vi skal bo og det variere mye mellom svindyrt og lite til relativt stort og billig. Vi kommer vel i hovedsak til å være på utkikk etter en tomt der vi kan bygge oss et hus i norsk standard. Kommer aldri til å ville bo i et kaldt steinhus.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå