Gå til innhold

Besvimte - mistet førerkortet

Fremhevede innlegg

Skrevet

Veldig trist å høre om det du har opplevd Lisbeth.

Relativist 1; i Norge er det legen som bestemmer om en person er uegnet til å inneha førerkort, og et av problemene med det er politirollen. Derfor er det nå forslag om at det ikke lenger er fastlegene som avgjør om eldre pas kan kjøre et år til, men at Statens vegvesen skal ha egne leger som ikke er avhengig av eller føler tillitsforhold til pasienten. Nå er bare jeg en skarve sykepleier, men har opplevd en del ganger på sykehuset at pasienter er blitt fratatt førerkort, bl.a pga epilepsi, slag, tia o.l.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_julie_*
Skrevet
hei.

i mai 08 fikk jeg ett stort kraftig anfall mens jeg var hos tannlegen.. gikk til fastlegen dagen etter, og det ble bestilt time på rikshospitalet til EEG. de fant tegn til epilepsi, og fikk da time hos ct og ny eeg hvor jeg måtte være våken i 24 timer før testen. søvn eeg. i juli fikk jeg telefon fra fastlegen at sertefikatet kom til å bli inndratt og at jeg frem til det, burde la hver å kjøre , pga min egen og andres sikkerhet.

begynte på medisiner i september 08 og frem til mars 09 var jeg helt/delvis sykemeldt pga utprøvingen av medisiner. jeg fikk mye bivirkninger osv.

jeg ble fort anfallsfri, og etter 6 mnd fra med.start - syns nevrologen prøvene var så bra, at vi kunne søke om sertefikatet. man må ha en god grunn for å søke - jeg søkte for familiære årsaker.

det tok 1 mnd fra søknaden ble sendt til jeg fikk svar. jeg fikk det tilbake. tok med meg brevet til politiet, de skrev en attest, dro til biltilsynet, og fikk det tilbake.

masse lykke til med tester og prøver. forstår såå godt det med sertefikatet- jeg følte meg så "lost" uten..

håper ikke du blir stående i lang kø... skulle tro dette er viktige ting å få undersøkt så fort som mulig.

for meg gikk det raskt. jeg krysser fingrene!!!!

Takk for at du delte historien din! Veldig bra å høre andres erfaringer når man er i denne situasjonen. Og godt å høre at det ordnet seg for deg!

Skrevet (endret)
Veldig trist å høre om det du har opplevd Lisbeth.

Relativist 1; i Norge er det legen som bestemmer om en person er uegnet til å inneha førerkort, og et av problemene med det er politirollen. Derfor er det nå forslag om at det ikke lenger er fastlegene som avgjør om eldre pas kan kjøre et år til, men at Statens vegvesen skal ha egne leger som ikke er avhengig av eller føler tillitsforhold til pasienten.

Takk for info! Jeg syns det høres helt uholdbart ut at fastlegen skal dra inn førerkortet etter gefühlen. Resultatet er jo da at du rett og slett ikke kan stole på legen din, og kanskje vegrer deg for å få hjelp, som psykologhenvisning for posttraumatiske lidelser etter krasj med trailer. Om du har flashbacks og evner å stoppe kjøretøyet, eller trenger en pause, så er ikke det sammenliknbart med å plutselig miste bevisstheten når du kjører hjem fra jobb og er sliten og trøtt...

Nå er bare jeg en skarve sykepleier,

Håper ikke det var jeg som kom med en sånn antydning? o.O

Endret av Relativist1
Gjest Gjest_julie_*
Skrevet

Noen her inne som har erfaring med å ha mistet førerkortet etter en slik opplevelse, for så å få det tilbake igjen?

Gjest Gjest_Julie_*
Skrevet

Hei!

Tenkte jeg skulle oppdatere dere på hvordan det har gått med meg. I dag har jeg hatt time hos fastlegen min, og fått henvisning til CT Caput og EEG. (Fikk time til dette allerede denne uka! Er svært lettet). Deretter søker vi fylkeslegen om å få førerkortet tilbake. Fastlegen min sa også at hun synes reglene er svært firkantet, og at hun regner med at jeg får førerkortet tilbake før tiden - dersom prøvene da viser at jeg ikke har epilepsi (har jeg det, stiller nok saken seg noe annerledes.) Har jeg det ikke, er nok anfallet relatert til alkohol og lite søvn, og da er jeg ikke til fare for trafikken (slik uttrykte legen min seg.) Jeg krysser fingrene mine for at alt ordner seg, og at jeg får førerkortet tilbake så fort som mulig - slik at jeg kan fortsette i jobben som før.

Takk til alle som har kommet med innspill :)

Gjest Gjest_meg_*
Skrevet
Hei!

Tenkte jeg skulle oppdatere dere på hvordan det har gått med meg. I dag har jeg hatt time hos fastlegen min, og fått henvisning til CT Caput og EEG. (Fikk time til dette allerede denne uka! Er svært lettet). Deretter søker vi fylkeslegen om å få førerkortet tilbake. Fastlegen min sa også at hun synes reglene er svært firkantet, og at hun regner med at jeg får førerkortet tilbake før tiden - dersom prøvene da viser at jeg ikke har epilepsi (har jeg det, stiller nok saken seg noe annerledes.) Har jeg det ikke, er nok anfallet relatert til alkohol og lite søvn, og da er jeg ikke til fare for trafikken (slik uttrykte legen min seg.) Jeg krysser fingrene mine for at alt ordner seg, og at jeg får førerkortet tilbake så fort som mulig - slik at jeg kan fortsette i jobben som før.

Takk til alle som har kommet med innspill :)

så bra! krysser fingrene...

Gjest Gjest_julie_*
Skrevet
så bra! krysser fingrene...

Takk! I dag er det EEG undersøkelse (kort ventetid, helt supert) - håper det ikke blir funnet noe epileptisk aktivitet...

Skrevet

Ettersom du i dene tråden overhodet ikke viser at du forstår konsekvensene av å kjøre bil når du er en far for andre, så håper jeg faktisk at det går noen måneder før du får igjen førerkortet, slik at du kan tenke deg om. Du virker svært lite reflektert Julie.

Gjest Gjest_Julie_*
Skrevet
Ettersom du i dene tråden overhodet ikke viser at du forstår konsekvensene av å kjøre bil når du er en far for andre, så håper jeg faktisk at det går noen måneder før du får igjen førerkortet, slik at du kan tenke deg om. Du virker svært lite reflektert Julie.

Jøss, så utrolig mye negativitet det var her da. Litt merkelig, for jeg møter helt andre holdninger hos fastlegen, etc. Selv om en har besvimt EN gang i forbindelse med lite søvn, stress + alkohol, betyr det IKKE at en er en fare i trafikken til vanlig. Dette har skjedd kun en gang, i en situasjon en aldri ellers ville kjørt. Både fastlege og nevrologen jeg snakket med i dag har vært støttende mot meg, mens dere fordømmer... merkelig, synes jeg. Må si jeg da stoler mer på fagfolk, som i tillegg har møtt meg og undersøkt meg. Lurer på hva slags bakgrunn dere har for å dømme, egentlig. Som nevnt er jeg helt avhengig av førerkort i jobben min. Fastlegen min søker nå fylkeslegen om disp, og sier hun regner med det ikke vil ta lang tid. mener dere at legen min også er utrolig lite reflektert, da eller?

Gjest strykebrett
Skrevet

Jeg syns kritikken mot ts er veldig ufortjent. Det er da vel naturlig å ha et ønske om å kunne fortsette i jobben sin! Det er ikke det samme som å være uansvarlig. Uansvarlig ville vært å fortsette å kjøre uten lappen for eksempel.

ts: Håper de finner ut hva som feiler deg og at du får tilbake førerkortet :)

Gjest Gjest_Julie_*
Skrevet
Jeg syns kritikken mot ts er veldig ufortjent. Det er da vel naturlig å ha et ønske om å kunne fortsette i jobben sin! Det er ikke det samme som å være uansvarlig. Uansvarlig ville vært å fortsette å kjøre uten lappen for eksempel.

ts: Håper de finner ut hva som feiler deg og at du får tilbake førerkortet :)

Tusen takk! Endelig en som forstår hva jeg mener :-)

Skrevet

Det er jo ikke det at vi ikke forstår hva du mener. Selvfølgelig forstår vi at det er tøft, kjipt og leit! Hele livet endrer seg jo, for noe som for deg føles meningsløst. Det eneste vi prøver å få frem, er at det at det føles som en meningsløs grunn for deg, gjør at vi føler oss litt mer utrygge i trafikken.

Vi ønsker bare at du skal få den utredningen du trenger, og få et skikkelig svar fra legen din.

Håper for din del at det ikke er epilepsi, og at du begynner å ta bedre vare på deg selv, slik at du ikke opplever flere slike episoder. Jeg håper at du også med tiden vil begynne å se flere perspektiver av en sak enn det som affekterer deg personlig. Spesielt når det gjelder noe så viktig som trafikkbildet = menneskers liv.

Så du skjønner, det handler ikke om at vi ikke forstår hvor vanskelig dette er for deg. Det handler om at noen av oss blir bekymret over at det ikke virker som du ser alvoret i hvordan dette kan påvirke uskyldige menneskers liv. Ikke bare din egen jobb. Jeg føler at du er litt sneversynt da, kan man si. At du bare ser deg selv i dette.

Men jeg håper det aller beste for deg, selvfølgelig. Og har den fulle forståelse for at du har det vanskelig nå.

Gjest Gjest_Julie_*
Skrevet
Vi ønsker bare at du skal få den utredningen du trenger, og få et skikkelig svar fra legen din.

- Ja, og nettopp det er jeg i gang med nå!

Håper for din del at det ikke er epilepsi, og at du begynner å ta bedre vare på deg selv, slik at du ikke opplever flere slike episoder. Jeg håper at du også med tiden vil begynne å se flere perspektiver av en sak enn det som affekterer deg personlig. Spesielt når det gjelder noe så viktig som trafikkbildet = menneskers liv.

- Jeg jobber som journalist og er godt vant med å se flere sider av en sak, gitt.. Har en far som ble skadet i trafikkulykke, så dette er også noe jeg har sterke følelser og meninger om.

Så du skjønner, det handler ikke om at vi ikke forstår hvor vanskelig dette er for deg. Det handler om at noen av oss blir bekymret over at det ikke virker som du ser alvoret i hvordan dette kan påvirke uskyldige menneskers liv. Ikke bare din egen jobb. Jeg føler at du er litt sneversynt da, kan man si. At du bare ser deg selv i dette.

Ok, så flott at du synes det, da, at jeg bare ser meg selv. Da kan jeg fortelle deg at ingen andre har vært innblandet. jeg hadde et tilfelle av å besvime, noe alle kan være så uheldige å oppleve en eller annen gang. Poenget er: hvor reel er sjansen for at dette kan skje i trafikken, når det altså skjedde i en helt annen sammenheng?

Likevel, en ørliten sjanse er det - og derfor er jeg glad for at jeg nå blir UTREDET for epilepsi, noe jeg har prøvd å fortelle her. Frem til resultatene er klare, kjører jeg selvsagt ikke bil. Blir det funnet epilepsi (= at jeg kan være en reell fare for trafikken), har jeg all forståelse for at jeg ikke får lappen før jeg evt blir medisinert og har vært anfallsfri i ett år. Men; dersom dette viser seg å være et uhell som resultat av at kroppen sa stopp en kveld etter lite hvile og alkohol (mange faktorer som spiller inn), synes jeg at det var fryktelig uheldig å skulle miste lappen. Mister betydelige inntekter i denne perioden, og har et boliglån på 2 millioner å betale ned.

Venter meg egentlig enda flere negative kommentarer nå, så det er bare å kjøre på -. til de som gidder.

Men jeg håper det aller beste for deg, selvfølgelig. Og har den fulle forståelse for at du har det vanskelig nå.

Gjest Gjest_julie_*
Skrevet

Til Stjernekyss:

- Dere ønsker bare at jeg skal bli utredet: Ja, og nettopp det er jeg i gang med nå!

- Jeg jobber som journalist og er godt vant med å se flere sider av en sak, gitt.. Har en far som ble skadet i trafikkulykke, så dette er også noe jeg har sterke følelser og meninger om.

- Du synes at jeg er sneversynt? Ok, så flott at du synes det, da, at jeg bare ser meg selv. Da kan jeg fortelle deg at ingen andre har vært innblandet i episoden. jeg hadde et tilfelle av å besvime, noe alle kan være så uheldige å oppleve en eller annen gang. Poenget er: hvor reell er sjansen for at dette kan skje i trafikken, når det altså skjedde i en helt annen sammenheng?

Likevel, en ørliten sjanse er det - og derfor er jeg glad for at jeg nå blir UTREDET for epilepsi, noe jeg har prøvd å fortelle her. Frem til resultatene er klare, kjører jeg selvsagt ikke bil. Blir det funnet epilepsi (= at jeg kan være en reell fare for trafikken), har jeg all forståelse for at jeg ikke får lappen før jeg evt blir medisinert og har vært anfallsfri i ett år. Men; dersom dette viser seg å være et uhell som resultat av at kroppen sa stopp en kveld etter lite hvile og alkohol (mange faktorer som spiller inn), synes jeg at det var fryktelig uheldig å skulle miste lappen. Mister betydelige inntekter i denne perioden, og har et boliglån på 2 millioner å betale ned.

Venter meg egentlig enda flere negative kommentarer nå, så det er bare å kjøre på -. til de som gidder.

Skrevet

De problemene du skisserer som en TRAGEDIE, er faktisk ikke det.

Om du opplever å ta livet av noen i trafikken er det en tragedie.

Om du mister noen som står deg nært er det en tragedie.

Om du selv dør i trafikken, er det en tragedie for de rundt deg.

Perspektiv... er noe du bør få deg.

Gjest Gjest_julie_*
Skrevet
De problemene du skisserer som en TRAGEDIE, er faktisk ikke det.

Om du opplever å ta livet av noen i trafikken er det en tragedie.

Om du mister noen som står deg nært er det en tragedie.

Om du selv dør i trafikken, er det en tragedie for de rundt deg.

Perspektiv... er noe du bør få deg.

Har slett ikke kalt det en tragedie, men synes det er vanskelig og trått. At jeg ikke kan fortsette i jobben som før, at jeg får økonomiske bekymringer, at jeg ikke får deltatt på fritidsaktiviter som trening og besøke min syke bestefar (jeg bor som sagt på bygda uten særlig utbygd kollektivtilbudet), det gjør at jeg føler meg isolert. Har vært en del deprimert i perioder, og da er det ikke bra å føle seg isolert i tillegg.

Men en tragedie? Nei,det er det ikke. Og det kan ikke sammenliknes med noen av de tingene du nevner der - noe jeg heller ikke har gjort! Det er da noe helt annet!

Føler ikke bare det er jeg som mangler perspektiv her, gitt..

Virker som at noen glemmer at når de leser her inne, så kjenner de ikke menneskene og hele historien.. alle sidene av en sak..

Tror jeg gir meg med det, jeg..

Skrevet

Jeg skjønner veldig godt at trådstarter blir frustrert over å bli fratatt førerkortet og utsatt for grundige undersøkelser for noe som tilsynelatende er helt harmløst. - I den grad man kan kalle det harmløst å reagere slik på alkohol.

På den andre siden er jeg veldig glad for at det foretas grundige undersøkelser for å fastslå om trådstarter fortsatt er en stabil sjåfør før "lappen" leveres tilbake . På egne vegne, families vegne, ikke minst de på to hjul og alle andres vegne(også trådstarter) er jeg glad for det.

Skrevet
Til Stjernekyss:

- Dere ønsker bare at jeg skal bli utredet: Ja, og nettopp det er jeg i gang med nå!

- Du synes at jeg er sneversynt? Ok, så flott at du synes det, da, at jeg bare ser meg selv. Da kan jeg fortelle deg at ingen andre har vært innblandet i episoden. jeg hadde et tilfelle av å besvime, noe alle kan være så uheldige å oppleve en eller annen gang. Poenget er: hvor reell er sjansen for at dette kan skje i trafikken, når det altså skjedde i en helt annen sammenheng?

Men Julie da, du trenger ikke gjenta deg og gjenta deg. Jeg har fulgt med i tråden, og har allerede fått med meg disse tingene.

Det skal bare en ørliten sjanse til. Jeg forstår ikke hvorfor det er så vanskelig å ta innover seg.

Det er da ingen direkte sammenheng mellom det å være journalist og det å ikke være sneversynt! Ei heller at faren din har vært i trafikkulykke, noe som er leit å høre om. Hvor tar du argumentene dine fra? Beklager altså, men jeg får følelsen av å diskutere med en som ikke er gammel nok til å ha lappen i utgangspunktet.

Klarer du i det hele tatt å forstå vår bekymring her?

Gjest Gjest_Julie_*
Skrevet
Men Julie da, du trenger ikke gjenta deg og gjenta deg. Jeg har fulgt med i tråden, og har allerede fått med meg disse tingene.

Det skal bare en ørliten sjanse til. Jeg forstår ikke hvorfor det er så vanskelig å ta innover seg.

Det er da ingen direkte sammenheng mellom det å være journalist og det å ikke være sneversynt! Ei heller at faren din har vært i trafikkulykke, noe som er leit å høre om. Hvor tar du argumentene dine fra? Beklager altså, men jeg får følelsen av å diskutere med en som ikke er gammel nok til å ha lappen i utgangspunktet.

Klarer du i det hele tatt å forstå vår bekymring her?

Takk i like måte! Du tar jo argumentene mine fullstendig ut av kontekst. mente bar at jeg jobber hver eneste dag med å belyse alle sider av en sak. Synes ikke du virker spesielt moden selv, for å være helt ærlig!

Synes det er like trist med trafikkulykker som alle dere andre.

Som nevnt før, fastlegen min mener ikke jeg er en fare for trafikken og søker fylkeslegen om disp. Og som jeg tidligere skrev her, mener dere da også at legen virker utrolig lite reflektert?

Dere får mene hva dere vil,selv håper jeg at saken løser seg - at ikke noe feiler meg, og at jeg kan fortsette livet mitt som før - selvsagt uten at det skal være noen fare for andre. Dersom jeg hadde vært årsaken til en ulykke, hadde jeg ikke klart å leve med meg selv etterpå..

Derfor er jeg nå fotgjenger, helt frem til det er bevist at det ikke er noen fare for dette.

Gjest Gjest_Julie_*
Skrevet
Jeg skjønner veldig godt at trådstarter blir frustrert over å bli fratatt førerkortet og utsatt for grundige undersøkelser for noe som tilsynelatende er helt harmløst. - I den grad man kan kalle det harmløst å reagere slik på alkohol.

På den andre siden er jeg veldig glad for at det foretas grundige undersøkelser for å fastslå om trådstarter fortsatt er en stabil sjåfør før "lappen" leveres tilbake . På egne vegne, families vegne, ikke minst de på to hjul og alle andres vegne(også trådstarter) er jeg glad for det.

Denne er jeg veldig enig i!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...