Gå til innhold

Besvimte - mistet førerkortet

Fremhevede innlegg

Gjest Sativa
Skrevet

Vet ikke om du står på venteliste eller noe allerede, men det første som bør gjøres er å bekrefte / avkrefte om du har epilepsi. Ved en EEG. man kan få krampeanfall uten å ha epilepsi, det kan utløses hos hvem som helst ved ulike settinger. Det du nevner om alkohol og lite søvn er nokså vanlig. samme ved overoppheting, væskemangel, bruk av narotika, utmattethet og for lite mat. Gjerne flere av disse faktorene samtidig.

Men, man kan også plutselig få epilepsi. Årsaker kan være hodeskader eller infeksjoner og høy feber.

Skjønner godt at du er frustrert, kanskje er du litt redd for faktisk å ha fått epilepsi også. Epilepsi regnes som en funsjonshemming i norge, og du har derfor krav på diverse hjelp fra det offentlige. (Tror jeg)

Håper du finner ut av det, og at du kan forsette å leve livet ditt uten en masse begrensninger :klem:

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_julie_*
Skrevet
Vet ikke om du står på venteliste eller noe allerede, men det første som bør gjøres er å bekrefte / avkrefte om du har epilepsi. Ved en EEG. man kan få krampeanfall uten å ha epilepsi, det kan utløses hos hvem som helst ved ulike settinger. Det du nevner om alkohol og lite søvn er nokså vanlig. samme ved overoppheting, væskemangel, bruk av narotika, utmattethet og for lite mat. Gjerne flere av disse faktorene samtidig.

Men, man kan også plutselig få epilepsi. Årsaker kan være hodeskader eller infeksjoner og høy feber.

Skjønner godt at du er frustrert, kanskje er du litt redd for faktisk å ha fått epilepsi også. Epilepsi regnes som en funsjonshemming i norge, og du har derfor krav på diverse hjelp fra det offentlige. (Tror jeg)

Håper du finner ut av det, og at du kan forsette å leve livet ditt uten en masse begrensninger :klem:

Tusen takk for det! :) Har time hos fastlegen på mandag, og vil derfra bli henvist videre til nevrolog. Håper ikke det er altfor lang ventetid, siden levebrødet mitt er avhengig av at jeg kjører bil. Håper på fortgang i dette...Det du skriver er interessant. Tror mest sannsynlig det skyldes utmattethet, væskemangel og alkohol hos meg - tror egentlig ikke jeg har epilepsi. Men muligheten er der, og det er jo litt skremmende..

Dersom det blir påvist at jeg ikke har epilepsi, burde det vel være enklere å få førerkortet tilbake? Hva tror dere?

Skrevet
Tusen takk for det! :) Har time hos fastlegen på mandag, og vil derfra bli henvist videre til nevrolog. Håper ikke det er altfor lang ventetid, siden levebrødet mitt er avhengig av at jeg kjører bil. Håper på fortgang i dette...Det du skriver er interessant. Tror mest sannsynlig det skyldes utmattethet, væskemangel og alkohol hos meg - tror egentlig ikke jeg har epilepsi. Men muligheten er der, og det er jo litt skremmende..

Dersom det blir påvist at jeg ikke har epilepsi, burde det vel være enklere å få førerkortet tilbake? Hva tror dere?

Skal til nevrolog selv, der er ventetiden LANG desverre.

Legen bestilte timen før sommerferien 1\2 års venting. Fikk time i desember.

Har ringt dit jeg fikk time for å fremskynde timen (må stoppe all trening på en skade før resultatet foreligger), men det var ikke mulig å få time tidligere. Var over 400 personer i kø

Vurderer selv å gå privat for å få time raskere. Et sted jeg undersøkte skulle ha 3000,-kr for en slik undersøkelse. Skal sjekke flere steder siden jeg synes dette var rimelig dyrt.

Du kan jo høre med legen om han har mulighet til å søke deg inn til privatpraktiserende gjennom systemet hans, slik at du slipper betale.

Min lege forsøkte, men ventetiden der var lengre her.

Gjest Gjest_julie_*
Skrevet

Har ringt dit jeg fikk time for å fremskynde timen (må stoppe all trening på en skade før resultatet foreligger), men det var ikke mulig å få time tidligere. Var over 400 personer i kø

Vurderer selv å gå privat for å få time raskere. Et sted jeg undersøkte skulle ha 3000,-kr for en slik undersøkelse. Skal sjekke flere steder siden jeg synes dette var rimelig dyrt.

Du kan jo høre med legen om han har mulighet til å søke deg inn til privatpraktiserende gjennom systemet hans, slik at du slipper betale.

Kjekt å vite. Uff, ikke bra med så lang ventetid.. skal absolutt sjekke ut et privat alternativ. Vil heller betale (men 3000 er jo rimelig dyrt..) enn å vente så lenge.. takk for rådene!

Skrevet

http://www.frittsykehusvalg.no/start/

Du bør be legen din henvise deg til CT av hodet ditt, i tillegg til EEG-undersøkelse. Gjerne søvn-EEG, slik at anfall kan provoseres frem av søvn-depresjon (søvnmangel). Hvis disse undersøkelsene ikke viser noe, kan du søke om dispensasjon for å få sertifikatet tidligere tilbake. Noe saksbehandlingstid, som sagt over.

Finner de epileptisk aktivitet på EEG, vil du kunne behandles med antiepileptiske medikamenter. Disse krever noe tid for å "stilles inn", slik at du ikke vil få tilbake sertifikatet før du har brukt medikamenter noe tid, og vært anfallsfri.

Alkohol og søvnmangel senker krampeterskelen, slik at du får lettere krampeanfall. Dette er noe du bør være bevisst på, og unngå slike situasjoner i ettertid.

Husk at arbeidsgiver kan prøve å tilrettelegge arbeidet for deg, slik at du kan være der selv om du ikke har sertifikat.

Du trenger ikke å kjøre opp til nytt førerkort. :)

Gjest strykebrett
Skrevet

Hei :)

Jeg har ikke greie på førerkort og slikt, men jeg vet i alle fall at arbeidsgiver skal forsøke å finne løsniger når sike ting skjer. Karrieren din trenger ikke å ligge i grus på grunn av et år uten førerkort. Siden du har fast stilling kan det være aktuelt å leie inn vikar i din stilling mens du blir plassert i en annen jobb som ikke krever bil i mellomtiden for eksempel. Mange løsninger kan være aktuelle, men man skal i alle fall sette seg ned med arbeidsgiver og dikutere hva som kan gjøres i slike situasjoner. Kanskje kan du bli sendt til å dekke ting der fotograf er med og kan kjøre for eksempel?

Håper alt ordner seg for deg, det hørtes ut som en veldig kjedelig situasjon og jeg skjønner at det betyr mye for deg. Krysser fingrene for gode nyheter fra legen :)

Gjest Gjest_julie_*
Skrevet
http://www.frittsykehusvalg.no/start/

Du bør be legen din henvise deg til CT av hodet ditt, i tillegg til EEG-undersøkelse. Gjerne søvn-EEG, slik at anfall kan provoseres frem av søvn-depresjon (søvnmangel). Hvis disse undersøkelsene ikke viser noe, kan du søke om dispensasjon for å få sertifikatet tidligere tilbake. Noe saksbehandlingstid, som sagt over.

Finner de epileptisk aktivitet på EEG, vil du kunne behandles med antiepileptiske medikamenter. Disse krever noe tid for å "stilles inn", slik at du ikke vil få tilbake sertifikatet før du har brukt medikamenter noe tid, og vært anfallsfri.

Alkohol og søvnmangel senker krampeterskelen, slik at du får lettere krampeanfall. Dette er noe du bør være bevisst på, og unngå slike situasjoner i ettertid.

Husk at arbeidsgiver kan prøve å tilrettelegge arbeidet for deg, slik at du kan være der selv om du ikke har sertifikat.

Du trenger ikke å kjøre opp til nytt førerkort. :)

Tusen takk for god informasjon og gode innspill! Veldig bra forum, det her :-) Nå krysser jeg fingrene for gode nyheter fra legen min på mandag. Min arbeidsgiver mener at det må ha skjedd en feil på legevakta, og at fastlegen kan overprøve avgjørelsen om å ta fra meg førerkortet. Vet ikke om det stemmer - men synes uansett det er greit å få testet ut om jeg virkelig kan ha epilepsi.

Skrevet
Tusen takk for god informasjon og gode innspill! Veldig bra forum, det her :-) Nå krysser jeg fingrene for gode nyheter fra legen min på mandag. Min arbeidsgiver mener at det må ha skjedd en feil på legevakta, og at fastlegen kan overprøve avgjørelsen om å ta fra meg førerkortet. Vet ikke om det stemmer - men synes uansett det er greit å få testet ut om jeg virkelig kan ha epilepsi.

hei.

i mai 08 fikk jeg ett stort kraftig anfall mens jeg var hos tannlegen.. gikk til fastlegen dagen etter, og det ble bestilt time på rikshospitalet til EEG. de fant tegn til epilepsi, og fikk da time hos ct og ny eeg hvor jeg måtte være våken i 24 timer før testen. søvn eeg. i juli fikk jeg telefon fra fastlegen at sertefikatet kom til å bli inndratt og at jeg frem til det, burde la hver å kjøre , pga min egen og andres sikkerhet.

begynte på medisiner i september 08 og frem til mars 09 var jeg helt/delvis sykemeldt pga utprøvingen av medisiner. jeg fikk mye bivirkninger osv.

jeg ble fort anfallsfri, og etter 6 mnd fra med.start - syns nevrologen prøvene var så bra, at vi kunne søke om sertefikatet. man må ha en god grunn for å søke - jeg søkte for familiære årsaker.

det tok 1 mnd fra søknaden ble sendt til jeg fikk svar. jeg fikk det tilbake. tok med meg brevet til politiet, de skrev en attest, dro til biltilsynet, og fikk det tilbake.

masse lykke til med tester og prøver. forstår såå godt det med sertefikatet- jeg følte meg så "lost" uten..

håper ikke du blir stående i lang kø... skulle tro dette er viktige ting å få undersøkt så fort som mulig.

for meg gikk det raskt. jeg krysser fingrene!!!!

Skrevet

Jepp, for din arbeidsgiver har helt sikkert bedre medisinsk kompetanse enn de ansatte på Legevakta. Synsk er h*n tydeligvis også, siden h*n vet bedre hva som skjedde på Legevakta enn vakthavende lege.

Skrevet

Av ren nysgjerrighet, hvem er det som drar inn førerkortet? Er ikke det et brudd på taushetsplikten, om sykehuset melder ifra til politiet eller veivesenet?

Skrevet

Hva skal legen din på mandag si som de ikke kunne si på legevakta, da? Det er en økt sannsynlighet for at du kan kjøre av veien og inn i et tre. Det er ganske klart at du hadde et anfall, takket være venninnen din som så deg. Det at noen ser hva som skjer, og kan fortelle hvordan det så ut, kombinert med at det tar tid før du får tilbake bevisstheten, er det mest typiske for anfall. Her kan ikke fastlegen fortelle deg noe mer enn hva legevakta slo fast.

Skrevet

Jeg blir svært forundret om din fastlege kan overprøve noe som helst, før det eventuelt foreligger noen analyser på bordet som indikerer at noen på Legevakta tok feil...

Skrevet
Av ren nysgjerrighet, hvem er det som drar inn førerkortet? Er ikke det et brudd på taushetsplikten, om sykehuset melder ifra til politiet eller veivesenet?

Selvsagt er det ikke det. Det er derimot et brudd på loven om de ikke melde ifra.

Gjest Gjest_julie_*
Skrevet
Jepp, for din arbeidsgiver har helt sikkert bedre medisinsk kompetanse enn de ansatte på Legevakta. Synsk er h*n tydeligvis også, siden h*n vet bedre hva som skjedde på Legevakta enn vakthavende lege.

Absolutt ikke, men det er da lov å håpe på det beste? Fakta er at jeg har opplevd å besvime 2 ganger i mitt liv - i forbindelse med alkohol, lite søvn og væskemangel. ALDRI har jeg opplevd dette utenom i denne gitte situasjonen - en situasjon der jeg aldri ville ha kjørt bil. Selv synes jeg det er lite som tyder på at sjansen er til stede for dette, og at jeg kan ha epilepsi- men det er klart, umulig er det ikke - og det må undersøkes. Men i og med at jobben og levebrødet mitt er avhengig av å kjøre bil, er det da lov å håpe på at jeg kan fortsette livet mitt som før!? Kan jo rett og slett være at jeg ikke tåler så godt kombinasjonen alkohol og det å være sliten, og at dette aldri ville skjedd ellers.

Skrevet
Men i og med at jobben og levebrødet mitt er avhengig av å kjøre bil, er det da lov å håpe på at jeg kan fortsette livet mitt som før!?

Selvfølgelig. Det er det vi også ønsker. Å fortsette livene våre.

Kan jo rett og slett være at jeg ikke tåler så godt kombinasjonen alkohol og det å være sliten, og at dette aldri ville skjedd ellers.

Vi har alle vært slitne og drukket alkohol. Uten å besvime.

Jeg håper ikke fornektelsen din koster uskyldige menneskers liv.

Skrevet
Selvsagt er det ikke det. Det er derimot et brudd på loven om de ikke melde ifra.

Jeg har jobbet en liten stund som lege på nevrologisk avdeling på et sykehus i det store utland. Der fikk vi pasientene til å skrive under på at de var inneforstått og opplyst om at de ikke hadde lov til å kjøre, men vi hadde ikke selv lov til å gi beskjed til snuten. Dersom en pasient allikevel kjører, ville politiet kontaktet oss, og da ville de funnet ut at vi hadde vårt på det tørre. Da er pasienten virkelig ute og kjører (pun intended).

Vil derfor si at dette 1) ikke er så selvfølgelig, som du later til å tro. 2) er litt ubehagelig at legen får politirolle. Sett at du var pasient og visste at dersom du kom til meg med et anfall, så ville du mistet lappen. Om det er første gang det skjer, så er ikke nødvendigvis sannsynligheten så høy for at det skjer igjen, og istedenfor å få en avklaring, ville du da kanskje valgt å holde deg hjemme. Og tenk om det f.eks er et meningeom eller noe som utløser anfallene? Så holder du deg borte, fordi legen har en delvis fienderolle. Her hvor jeg har jobbet er vi rådgivere, og pasienten har ansvaret. Det er kun psykiaterene som har en dobbeltrolle.

Skrevet

Jeg har svimt av utallige ganger, men det har aldri vært snakk om at jeg skulle miste førerkortet for det.

Tåler tydeligvis ikke sterke smerter, for da går jeg i bakken. (sterke mens smerter før første barn blant annet) Lite søvn og noe alkohol kan gjøre meg svimmel, da vet jeg faren for å svime av er til stede og tar det med ro. Klarer ikke kaste opp ved magesyke uten at jeg går i bakken først. Mye blod på meg eller andre,,, ok... rett i bakken og skader som kan gi mye smerter,,, da går alt rundt.

Men selvfølgelig holder jeg meg langt unna bilen disse gangene siden jeg selv vet om problemet.

Flere leger gjennom tidene har vist om det siden jeg har fortalt det til dem selv.

Men aldri har jeg hørt snakk om at førerkort skulle vært vurdert fratatt ?

Gjest Chiffon
Skrevet
Jeg har svimt av utallige ganger, men det har aldri vært snakk om at jeg skulle miste førerkortet for det.

Tåler tydeligvis ikke sterke smerter, for da går jeg i bakken. (sterke mens smerter før første barn blant annet) Lite søvn og noe alkohol kan gjøre meg svimmel, da vet jeg faren for å svime av er til stede og tar det med ro. Klarer ikke kaste opp ved magesyke uten at jeg går i bakken først. Mye blod på meg eller andre,,, ok... rett i bakken og skader som kan gi mye smerter,,, da går alt rundt.

Men selvfølgelig holder jeg meg langt unna bilen disse gangene siden jeg selv vet om problemet.

Flere leger gjennom tidene har vist om det siden jeg har fortalt det til dem selv.

Det er da forskjell på smerter og epilepsi.

Skrevet

Det er kanskje en ørliten forskjell på å svime av og å få anfall med kramper...

Jeg har også besvimet en del ganger uten at jeg har sluttet å kjøre, men som jeg har skrevet ovenfor, så sluttet jeg å kjøre i 5 måneder da jeg hadde virus på balansenerven og ikke visste når jeg kunne få sterke svimmelhetsanfall.

Gjest Gjest_Lisbeth_*
Skrevet

Jeg kjører (kjørte) tungbil. For 3 år siden var jeg så uheldig å få en "drifter" i fronten i en sving med 90 km/t.

Det gikk som det måtte gå, jeg ble et medlem av millionklubben.

Bil og last var totalt ødelagt, men heldigvis hadde BMW-fyren bare lettere skader.

Bestemte meg allerede på sykehuset at dette yrket er jeg ferdig med for godt, men gode kolleger hjalp meg med å få tak i en utmerket advokat slik at jeg fikk tilbake førerkortene mine i ventetiden på rettssaken.

Jeg kom meg tilbake i en ny bil og alt gikk bra i ca 3 måneder før jeg begynte å få flashbacks, som var så sterke at jeg bare måtte stoppe og hente meg inn igjen.

Tok dette opp med fastlegen min som mente at jeg ikke burde kjøre noen type bil, og ble derfor fratatt førerkortene igjen.

Det er selvfølgelig forskjell på leger og hvor alvorlig de ser på trafikksikkerhet, men som en regel bør man regne med å få kjøreforbud dersom man ikke er skikket til å kjøre, noe man ikke er hvis man får reaksjoner, fysiske eller psykiske.

Har forsont meg med at den ulykken jeg ble utsatt for har gjordt meg uskikket til å føre ethvert kjøretøy fra moped til Scania.

Noen ganger må man gå i seg selv for å finne ut om det er en urettferdighetsfølelse som ligger og nager, eller om man først og fremst tenker på trafikksikkerhet (som man burde).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...