Gå til innhold

Funksjonshemmede


Gjest Gjest_ML_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_ML_*

Idag ble det fortalt til meg av noen polakker på jobb, at Norge er ett land med ekstremt mange funksjonshemmede, fysiske og psykiske. De sa at grunnen til dette er at vi er ett land av innavl (fra den tiden vi bodde i fjellene og vi ikke var så mange innbyggere ??)

Stemmer det at vi har flere funksjonshemmede enn andre land?

Pga innavl?

Jeg sa til de at grunnen til at det virket slik er fordi at vi ikke plasserer funksjonshemmede på institusjoner, men lar de leve ett normalt liv som mulig... men den kjøpte de ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det eneste jeg har merket er at funksjonshemmede i Norge blir betraktet som mennesker, mens de i andre land blir stuet bort og gjemt for allmennheten.

Russland har MANGE funksjonshemmede, men de ser man aldri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant som gjest sier at her blir de ikke gjemt bort, men jeg lurer på om det kan være flere som tar abort i andre land hvis man ser at ungen ikke kommer til å være helt frisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at funksjonsjonshemmede er mer synlige i samfunnet her enn i Østblokklandene er nok den viktigste grunnen. Det er klart at det er lettere å få øye på mennesker med for eksempel Downs syndrom her i Norge hvor de går på vanlig skole, er med i butikkene og handler, går på kafè eller museum eller kino eller er i jobb. I Øst-Europa sitter de innestengt på en institusjon, er aldri hjemme hos familie og mest sannsynlig vet ikke foreldrenes naboer og omgangskrets at de lever engang.

Men ellers er det jo også sånn at flere funksjonshemmede vokser opp her i Norge enn i en rekke andre land hvor helsevesenet er dårligere. Flere for tidligfødte lever opp og flere overlever ulykker eller alvorlig sykdom, med eller uten funksjonshemminger. Dette øker vel andelen funksjonshemmede noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gestur
Idag ble det fortalt til meg av noen polakker på jobb, at Norge er ett land med ekstremt mange funksjonshemmede, fysiske og psykiske. De sa at grunnen til dette er at vi er ett land av innavl (fra den tiden vi bodde i fjellene og vi ikke var så mange innbyggere ??)

Stemmer det at vi har flere funksjonshemmede enn andre land?

Pga innavl?

Nei, vi lider ikke av innavl. Jeg vet at innavl har truet noen bygdefamilier, men det var nettopp derfor slekta mi flytta til mer sentrale strøk, slik resten gjorde når de kun satt igjen med fettere og kusiner som potensielle ektemaker.

jeg er overrasket over at du lar en gjeng med polakker sitte og (feil)informere deg om din egen befolkning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope, ikke noen problemer med innavl i Norge.

Innavl leder bare til funksjonshemminger i ett ledd, og er ikke noe vi drar med oss i genene. Det skal også gansme stor grad av innavl til før det viser seg i antall funksjonshemminger, og så mye innavl har vi da ikke. Alle som er funksjonshemmede har da ikke foreldre som er søsken liksom.

Vi har heller ikke flere funksjonshemmede enn i andre land. Vi har bare mer tilretelegging slik at de kan delta i større grad i det normale livet og dermed er mer synlige.

Haha, Noege er plaget av inavl? Jo jo, nå har jeg jo hørt det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hahaha! Jeg tenkte akkurat det du sa at polakkene sa. Neidadu, sannheten er nok heller den at vi er mye mer åpne for funksjonshemmede. I andre land har de hatt en mye større tradisjon for å huse vekk funksjonshemmede enn vi har her i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...