Gå til innhold

Ryanair

Anbefalte innlegg

Gjest Reveal ii
Skrevet

Vi er forholdsvis vant med å reise- men har av en eller annen grunn "glemt" ryanair når vi kikker etter steder vi har lyst til å reise til. Kanskje fordi det er Gardermoen som er "vår" flyplass....

Men kikker nå (er jo bare 1-2 timer lengre til Torp og Rygge) og ser jo prisene der er vanvittig billig.

Noen mer erfaringer som vil si litt om ryanair?

(Vi skal på weekendturer og har kun håndbaggasje, bestiller på nett stortsett med visa)

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_L
Skrevet

Har flydd med Ryanair til Liverpool, fungerte veldig greit. Bestilte på nett og hadde vel også bagasje. De er vel litt strengere på vekt og størrelse på handbagasje, men er man klar over det så er jo ikke dette noe problem. Kanskje litt dårligere og mer stresset service, men for en kort flytur gjør jo ikke dette noe.

Eneste er at man må huske å ta med i prisbetraktningen hva det koster av tid og penger å komme seg til Torp og Rygge (for min del ble det ekstrakostnader + at jeg måtte ta meg ekstra fri). Noen av flyplassene de lander på ligger også litt utenfor bysentrum (dette gjaldt ikke Liverpool, landet bare noen minutter kjøring fra sentrum).

Skrevet

Ryanair har noen add-ons oppå den prisen man ser på nett, bl.a. må man betale for å sjekke inn.

Eneste er at man må huske å ta med i prisbetraktningen hva det koster av tid og penger å komme seg til Torp og Rygge (for min del ble det ekstrakostnader + at jeg måtte ta meg ekstra fri). Noen av flyplassene de lander på ligger også litt utenfor bysentrum (dette gjaldt ikke Liverpool, landet bare noen minutter kjøring fra sentrum).

Dette er viktig å tenke på. Flyr man f.eks til London med Ryanair havner man på Stansted, som ligger langt unna byen. Det koster langt mer å komme seg inn til byen derfra enn fra mer nærliggende flyplasser.

Nå har jeg bare flydd med Ryanair en gang, så det er kanskje litt tynt å basere seg på, men jeg tviler på at jeg kommer til å fly med selskapet igjen. Jeg regnet på det i etterkant, og fant ut at kostnadsmessig, inkludert ekstra reise og resietid til/fra flyplasser med tilhørende ekstra fri fra jobb, ble det dyrere enn om jeg hadde kjøpt billetter fra SAS f.eks. Det er lett å la seg blinde veldig av de lave prisene Ryanair opererer med på hjemmesiden.

Gjest SmallTalk
Skrevet

Jeg har bare gode erfaringer med Ryanair. Det som er viktig å huske på når man reiser med Ryanair er å lese absolutt all informasjon, regler og fotonoter nøye, og å følge det disse sier. Gjør man dette, så er det helt smertefritt å reise med dem.

Du må huske på et par ting angående Ryanair sin billettpris.

1. Du må betale for å sjekke inn. Ca 50 kr per pers hver vei.

2. Du må betale for å ta med deg bagasje. Ca 100 kr per kolli per vei.

3. Du må betale for å betale med kredittkort.

Men alt i alt så er det ikke sikkert at det blir noe særlig dyrerer enn andre selskaper. Sist jeg var ute å reiste så betalte jeg 800kr for meg og samboeren tur/retur Tyskland med innsjekking og hvert vår bagasjekolli hver vei. Denne prisen var det ingen andre selskaper som kunne matche.

Skrevet

eg har flydd mange ganger med ryan air og e veldig fornøyde! hvis du kommer presis, har lite nok bagasje me deg o.l. da er ryanair super! gode priser og eg syntes det va grei service oxo, veldig hyggelige flyvertinner/-verter.

men hvis du får problemer, da er ikke ryanair så greie, dette har skjedd en gang med oss, da toget ble forsinket (krafitg) pga en selvmordforsøk foran toget. når vi da kom fram 10 min etter insjekken hadde steng var det umulig å få åpnet den igjen, selv om vi var bortimot 10 stk som skulle med det flyet!

der og da var jeg veldig sint, men nå i ettertid, så ser eg jo at det e sånne situasjoner såm gjør at de selger billige billetter eller. og alt i alt så har eg tjent masse penger på å fly med ryanair!

Skrevet

Jeg har bare flydd en gang med ryanair og jeg tviler også på at jeg kommer til å gjøre det igjen. Billetten er billig men alt som kommer i tillegg er dyrt. Jeg var ikke direkte ufornøyd når jeg reiste med ryanair men jeg er villig til å betale litt mer for billetten for å få en bra flyreise.

Skrevet

Har reist flere ganger med Ryanair og er fornøyd.

Hvis du følger med på flyprisene og velger avganger uten "taxes" kan du få en veldig rimelig tur.

Har akkurat vært i London med Ryanair og vi betalte kr 1200,- for 5 voksne (tilsammen altså!) Dette er også inkludert bagasje!

Har oså vært i Pisa med Ryanair og betalte da kr 320,- pr pers inkl bagasje. Ikke dyrt det heller !

Viktig å huske på at de er veldig nøye på vekt på både håndbagasje og evnt annen bagasje.

GOD TUR :vinke:

Gjest Gjest_Bettina_*
Skrevet

Har flydd kun en gang m/Ryanair, og det var helt greit - verken bedre eller verre enn noe annet selskap. Altså en helt grei og billig måte å komme seg fra A til Å på.

Skrevet

Har flydd to ganger med RyanAir, og aldri igjen. Jeg synes de har elendig service for det første, og dårlige vilkår - f. eks kun 15 kg med bagasje, foruten håndbagasjen. 15 kg mener jeg personlig er altfor lite, og hadde det ikke vært for at jeg var nødt til å reise med dem sist, hadde jeg aldri brukt dem. Skulle man ha én kilo for mye, så kan det koste deg dyrt, selv måtte jeg ut med nærmere 60 pund pga overvekt, det er sure penger. Og nei, det er ikke bare bare.

Jeg har virkelig lært - neste gang blir det Norwegian. Der kan man ihvertfall kjøpe en ekstra bagasje om man finner ut at man har overvekt, 1 ekstra kolli koster ca. 100 kr. Ja, man får kjøpt ekstra kolli på RyanAir, men til sammen kan det ikke overstige 15 kg uansett, så da blir vitsen borte slik jeg ser det.

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet

Jeg har flydd med Ryanair, og kommer aldri noensinne til å bruke dem igjen. Får bedre service på bybussene i Trondheim, og det sier sitt! Kort oppsummert: de starta ikke innsjekkingen før halvannen time før flyet skulle gå (stappfullt fly, Stansted-Torp) og de hadde kun en skranke åpen med en person som var på opplæring og helt alene uten noen å spørre om hjelp. Flyet ble på grunn av dette tre timer forsinket, hverken kaptein eller kabinpersonale syntes dette var noe å i det hele tatt beklage, og de var sure og utrivelige hele flyturen, som om det var passasjerenes feil at flygningen var forsinket.

Da vi omsider kom frem forklarte de noe nonchalant at halvparten av bagasjen lå igjen i London og de var ikke engang villig til å beklage det inntrufne. Tonen var ala: hvis folk er så dumme at de tror at innsjekket bagasje kommer frem så kan de gå og tenne på seg selv. Dette tok ytterligere noen timer, og den eneste bussen fra Torp til Oslo måtte vente mens ryanair-ansatte kranglet med passasjerene uten å komme noen vei ang bagasjen. Det medførte at jeg ikke rakk nattoget til Trondheim som jeg hadde billett til, selv om jeg egentlig skulle vært fremme i Oslo seks timer før toget skulle gå. Måtte dermed ordne overnatting i Oslo og ny transport hjem til TRD.

Forstår at man svært sjelden har noe krav på kompensasjon ved slike tilfeller, men personalet trenger ikke å gi passasjerene følelsen av at slike ting er deres feil.

Med alle avgifter og slikt lagt til var prisene heller ikke videre imponerende sammenlignet med selskap som i det minste har ansatte som oppfører seg som folk.

Gjest gninnot
Skrevet
Har flydd to ganger med RyanAir, og aldri igjen. Jeg synes de har elendig service for det første, og dårlige vilkår - f. eks kun 15 kg med bagasje, foruten håndbagasjen. 15 kg mener jeg personlig er altfor lite, og hadde det ikke vært for at jeg var nødt til å reise med dem sist, hadde jeg aldri brukt dem. Skulle man ha én kilo for mye, så kan det koste deg dyrt, selv måtte jeg ut med nærmere 60 pund pga overvekt, det er sure penger. Og nei, det er ikke bare bare.

Det er ganske vanlig å kun ha 15 kg i bagasje på kortere turer. Har flydd med flere forskjellige selskaper til forskjellige destinasjoner, men aldri kunnet ha med mer enn 15 kg bagasje.

På en vanlig ferie ser ikke jeg noen grunn til at en trenger mer enn 15 kg, det høres ikke så mye ut, men holder lengre enn man skulle tro.

Ettersom Torp er min nærmeste flyplass, har jeg nok reist en del med Ryanair. Bare positive opplevelser! Flyene jeg har tatt har lettet til tida (mulig jeg bare har vært heldig) og ganske ofte landet opptil halvtime før det skulle.

Beinplassen er liten, men det fungerer på de korte turene Ryanair har.

Som skrevet tidligere har de mange skjulte avgifter, men finner du en billig reise, er den billig uansett er min erfaring. Så får en vurdere om en virkelig trenger å ha med seg hovedbagasje og få den ekstra kostnaden. En kommer langt med bare håndbagasje!

Er forresten sjeldent nødvendig å betale ekstra for priority-billetter som gjør at du kommer først inn på flyet. Når rundt 50 % bestiller slike, har jeg funnet ut at det kan være like greit å heller stå først i køen blant dem som har ordinære billetter. Ryanair bør heller ikke brukes hvis du skal reise videre med fly, de ordner ikke opp hvis du mister det neste flyet (ikke opplevd selv, men en slags regel jeg har fått av bekjente rundt meg).

Skrevet
Det er ganske vanlig å kun ha 15 kg i bagasje på kortere turer. Har flydd med flere forskjellige selskaper til forskjellige destinasjoner, men aldri kunnet ha med mer enn 15 kg bagasje.

På en vanlig ferie ser ikke jeg noen grunn til at en trenger mer enn 15 kg, det høres ikke så mye ut, men holder lengre enn man skulle tro.

Ettersom Torp er min nærmeste flyplass, har jeg nok reist en del med Ryanair. Bare positive opplevelser! Flyene jeg har tatt har lettet til tida (mulig jeg bare har vært heldig) og ganske ofte landet opptil halvtime før det skulle.

Beinplassen er liten, men det fungerer på de korte turene Ryanair har.

Som skrevet tidligere har de mange skjulte avgifter, men finner du en billig reise, er den billig uansett er min erfaring. Så får en vurdere om en virkelig trenger å ha med seg hovedbagasje og få den ekstra kostnaden. En kommer langt med bare håndbagasje!

Er forresten sjeldent nødvendig å betale ekstra for priority-billetter som gjør at du kommer først inn på flyet. Når rundt 50 % bestiller slike, har jeg funnet ut at det kan være like greit å heller stå først i køen blant dem som har ordinære billetter. Ryanair bør heller ikke brukes hvis du skal reise videre med fly, de ordner ikke opp hvis du mister det neste flyet (ikke opplevd selv, men en slags regel jeg har fått av bekjente rundt meg).

Etter å ha reist rimelig mye i mitt liv, ihvertfall nok til at jeg har reist med diverse flyselskap, så merker jeg godt at jeg trenger de ekstra kiloene å gå på. Neida, én ting er kortere turer, men når jeg er ute å reiser, så liker jeg å ha litt rom til f. eks innkjøp og diverse.

Og selv var jeg 2 uker i England, studerte der en liten periode, og jo, da trenger man absolutt den plassen, da det var slutten av høsten/begynnelsen av vinteren, og vintertøy tar en del plass. Jeg angrer som en hund den dag i dag for at jeg valgte det "billige" alternativet, som viste seg å bli mye dyrere enn f. eks Norwegian. Aldri igjen!

Uansett, jeg velger heller Norwegian neste gang - billig, bedre service og bedre vilkår. Der har man alternativer ihvertfall hvis man skulle overstige grensa, i motsetning til RyanAir.

Skrevet

Har bare flydd med ryanair en gang, og er egentlig relativt fornøyd :) altså, bortsett fra det med ekstra reisevei til/fra torp og stansted. Men ellers har alt vært greit, synes jeg :)

Skrevet

Du får hva du betaler for. Det er litt rart å klage på service, effektivitet og bagasje når selve billetten koster noe slikt som 50 kroner (resten er jo avgifter og flyskatt som ikke går til selskapet). Så det blir å velge; betale mer for en mer effektiv reise, flere kabinansatte, mer bagasje etc., eller betale mindre for en helt grei tur. Selv flyr jeg gjerne med Ryanair.

Skrevet (endret)
Du får hva du betaler for. Det er litt rart å klage på service, effektivitet og bagasje når selve billetten koster noe slikt som 50 kroner (resten er jo avgifter og flyskatt som ikke går til selskapet). Så det blir å velge; betale mer for en mer effektiv reise, flere kabinansatte, mer bagasje etc., eller betale mindre for en helt grei tur. Selv flyr jeg gjerne med Ryanair.

Nå betalte ikke jeg 50 kr for billetten, og pde klarer å få billettene til å bli rimelige, servicen veldig mye bedre, samt bedre vilkår å Norwegian, så for min del ser jeg ingen grunn til å bruke RyanAir lenger.

Endret av Yvonne
Skrevet

Jeg har reist med Ryanair flere ganger, og synes det er helt ok. Det er et lavprisselskap, og da er det grenser for hva man kan forvente.

Jeg har reist så mye, at jeg har ikke det minste problem med å pakke sånn at jeg fint kan være borte i to uker kun ved å reise med håndbagasje.

Skrevet
Jeg angrer som en hund den dag i dag for at jeg valgte det "billige" alternativet, som viste seg å bli mye dyrere enn f. eks Norwegian.

Det var da voldsomt. :fnise:

Håper du kommer over det til slutt.

Skrevet (endret)
Det var da voldsomt. :fnise:

Håper du kommer over det til slutt.

Vel, £60 svei rimelig mye, kanskje mest fordi det var de siste pengene jeg hadde etter 2 uker med studier i England (ikke lenge å studere sånn sett, men det kostet en god del i forhold til innlosjering, mat osv, dessuten hadde jeg ikke fett med penger akkurat da). Så kanskje derfor jeg husker det så vanvittig godt. Min egen feil selvsagt, at jeg ikke tenkte på hvor mye det kunne komme på hvis man hadde overvekt, men men, gjort er gjort - spist er spist. Det var kjipt å se på mine medstudenter som da reiste med Norwegian og bare kunne kjøpe en ekstra bagasje for 100 kr. ;)

Endret av Yvonne
Skrevet
Vel, £60 svei rimelig mye, kanskje mest fordi det var de siste pengene jeg hadde etter 2 uker med studier i England (ikke lenge å studere sånn sett, men det kostet en god del i forhold til innlosjering, mat osv, dessuten hadde jeg ikke fett med penger akkurat da). Så kanskje derfor jeg husker det så vanvittig godt. Min egen feil selvsagt, at jeg ikke tenkte på hvor mye det kunne komme på hvis man hadde overvekt, men men, gjort er gjort - spist er spist. ;)

Men du - med Ryanair kan du ha med deg 10 kg håndbagasje og 15 kilo innskjekket. Er akkurat det samme antall kilo som charterselskapene opererer med. Er det så galt da?

Også må du lære deg å pakke. ;)

Skrevet
Men du - med Ryanair kan du ha med deg 10 kg håndbagasje og 15 kilo innskjekket. Er akkurat det samme antall kilo som charterselskapene opererer med. Er det så galt da?

Også må du lære deg å pakke. ;)

Vanlig er jo 20 kg innsjekket - ihvertfall alle charterselskaper jeg har reist med. Og jeg har aldri hatt problemer med pakkingen, men sånn blir det når man skal studere i et land i to uker som veksler mellom vinter og høst om hverandre - ene dagen varmt, andre dagen kaldt. Sier seg selv at det blir en del tøy, og ikke minst sko, siden f. eks studenthyblene vi leide var svært kalde, og vi måtte ha med en god del tykt tøy. Og da jeg gjerne ikke vil bruke de samme klærne hver dag, blir det en del når man må ha med vinterjakke, vintersko, i tillegg til annet rart - samt bøker (til studiene), pc-utstyr osv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...