Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg skal flytte inn i ny leilighet, og der er det tre store vinduer som er 185 cm brede og 165 cm høye etter hverandre. Sliter veldig med hvilke gardiner jeg skal kjøpe: persienner, vanlige gardiner, lameller, lift osv... Noen som har noen gode og kreative forslag? Jeg setter stor pris på alle tips :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer litt an på preget til resten av leiligheten, men jeg synes lameller gir et lite personlig kontorpreg... det kan funke i boliger med store rom og høyt under taket kanskje. Men det er min mening :) Liftgardin har jeg i et par vinduer (gammelt hus med små vinduer m/sprosser), og jeg synes det kan være fint - ikke for stramt og ikke for romantisk, men i hvert fall de jeg har fra IKEA er litt upraktiske - det et klønete å ta dem opp og ned, så de blir stort sett hengende i én høyde. Og da dekker de jo ikke noe nedover på vinduet om du har behov for det.

Persienner eller annen skjerming kan være praktisk å ha "uansett" dersom det er mye sol eller innsyn via vinduene.

Vanlige gardiner kan også være fint - og det jeg synes er finest stort sett, er enkle, rette, tynne gardiner i bomull e.l som slipper mye lys gjennom. Det passer greit i de fleste typer bolig også.

Ellers er det endel som velger å ikke ha gardiner, det går jo an å se på den muligheten også. Fordelen er at du får mest mulig lys og "luft" inn, og at du står litt friere mtp annen innredning (har du rysjegardiner passer liksom ikke le corbusier-sofaen så godt). Ulempene er mer innsyn og svære mørke "skumle" flater når det er mørkt ute.

Skrevet

Jeg har ved flere anledninger kjøpt sengetepper på Ikea og brukt som gardiner. Ikke sengetepper med veldig tykt stoff, men enkle med med litt tekstur. En billig, unik og litt uventet og uvanlig måte gjøre det på. Vel kan de være litt lange, men det gjør ingenting om de ligger litt i gulvet. Eller også er det fort gjort å fikse med symaskinen. Ellers vet jeg om de som bruker sånn "stryke-på-greier" for å legge opp.

Har fått mye skryt, og haken faller litt langt ned på folk når de etter å ha skrytt av hvor fine gardiner jeg har og lurer på hvor jeg har kjøpt de og jeg forteller hva jeg har gjort :fnise:

Skrevet

Dersom du ikke har noe innsyn, ville jeg kuttet ut gardinene, men kanskje gått for en markise for å holde solen vekk. Persienner er også et alternativ, men de stjeler også litt av vinduet og lyset. Ellers synes jeg at panelgardiner er veldig fint om man gidder å investere i et fint stoff og kanskje kan matche flere lekre farger/typer om det passer inn.

Vi har flyttet inn i en leilighet med omtrent samme type vinduer. Ikke noe innsyn overhodet og vi kommer til å kutte ut gardiner, men skaffe en markise når solen må holdes ute. Våre vinduer vender ut mot en veranda som vi tenkte vi kunne pynte litt og få noen lekre utelys så det blir fint å se ut ut også om vinteren.

Skrevet

Takk for svar :) Må nok ha noe for å skjerme for innsyn ja. Har sett litt på plissegardiner og rullegardiner fra kirsch. De er kjempefine, og finnes i utrolig mange forskjellige stoffer og farger. Tar gjerne mot flere tips :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...