kinkeline Skrevet 4. august 2009 #1 Skrevet 4. august 2009 Jeg har klart å utvikle angst for en del ting i sommer som jeg aldri har engang tenkt over før. Nå kjenner jeg angsten og redselen sakte komme hver gang jeg skal gjøre noe, som feks ta kollektivtrafikk. Jeg nekter å la den ta over så jeg gjør alt, men jeg sliter en del før jeg er på toget og en stund etter. Hva kan jeg gjøre så tidlig i prosessen for å kvele angsten og ikke la den komme inn i mitt liv?
gerotten Skrevet 4. august 2009 #2 Skrevet 4. august 2009 Jeg har klart å utvikle angst for en del ting i sommer som jeg aldri har engang tenkt over før. Nå kjenner jeg angsten og redselen sakte komme hver gang jeg skal gjøre noe, som feks ta kollektivtrafikk. Jeg nekter å la den ta over så jeg gjør alt, men jeg sliter en del før jeg er på toget og en stund etter. Hva kan jeg gjøre så tidlig i prosessen for å kvele angsten og ikke la den komme inn i mitt liv? Angst er en jævlig ting..mitt råd er: tenk over all den energien du kaster bort på angsten.Tilslutt klarer du ikke vanlige gjøremål lenger, som jobb etc.. Skal den få ødlegge for deg?
kinkeline Skrevet 4. august 2009 Forfatter #3 Skrevet 4. august 2009 Nei, absolutt ikke. Og derfor vil jeg få bukt med den før den klarer å ta over meg. Jeg googlet litt og kom fram til denne artikkelen fra 2007: http://www.dagbladet.no/dinside/2007/11/05/517255.html Noen som har prøvd MoodGYM?
Gjest been there.. Skrevet 4. august 2009 #4 Skrevet 4. august 2009 skrev selv et slikt innlegg for endel måneder siden, og jeg var da akkurat der du er nå. jeg har ikke hørt om dette opplegget på nett, men som artikkelen sier, effekten er svært usikker. det som derimot har vist seg å ha veldig god effekt, det er utgangspunktet: kognitiv terapi - og å utsette seg for de situasjonene som man har angst for. jeg har googlet meg grønn - og det eneste jeg skjønte var at dette tar tid, og jeg må gjøre en skikkelig jobb. jeg startet med å gå et par ganger i samtaleterapi, men fant etterhvert ut at jeg gikk for sjeldent. på ednne tiden forverret angsten seg ganske så mye til flere og flere situasjoner. jeg har landet på at jeg skal forsøke å ha som utgangspunkt at jeg går en gang i uken til samtale(noen ganger blir det mindre, men utgangspunktet er intensivt opplegg), samtidig som jeg selv har lest litt litteratur. anbefaler denne: http://www.amazon.com/Mindfulness-Acceptan...6700&sr=8-1 den har pushet meg til å ta noen ekstra utfordringer - blandt annet fordi den inneholder konkrete øvelser man skal gjøre etterhvert(i eget tempo selvsagt). dette er den jeg anbefaler som "hovedbok". ellers finnes det jo masse litteratur man kan lese, men dette er egentlig bare et sidespor til det du bør gjøre: nemlig leve livet nå, og ikke for angsten. du skjønner det når du leser boken:=) vil egentlig bare sitere litt far den boksen, og det er ca som følger: når du er i en reell faresituasjon - så får du en impuls til å slippe alt du har i hendene og løpe bort fra faren. angst får deg til å ville gjøre det samme, men problemet er at du kan ikke løpe fra angst. du kan jo ikke løpe fra deg selv! Med det mener jeg at du selv har et valg: enten kan du fortsette å gjøre som du har gjort - løpe fra angsten/ville kvitte deg med den - eller du kan starte en prosess med å akseptere hva som skjer, og samtidig klare å gjøre ting som føles ubehagelig. ubehagelige følelser kommer og går, det kan du ikke kontrollere. men du kan selv bestemme hvilke handlinger du skal gjennomføre. til sist vil jeg jo bare si at det er flere grunner til at dette kan ha oppstått, men uansett tilfelle så er angst et uttrykk for at noe ikke stemmer i "sjelslivet". ofte er dette sterkt knyttet til stress/uro, og da anbefaler man jo gjerne avslapningsøvelser/tai chi osv. bare husk at dette kan roe ned kroppen, men kun konkret handling kan gjøre noe med angsten.
kinkeline Skrevet 5. august 2009 Forfatter #5 Skrevet 5. august 2009 Takk for et fint innlegg. :-) Skal ta og se på den boken jeg, for det har jeg ikke tenkt over. Det må jo være tusenvis av bøker om det her.
Sia444 Skrevet 5. august 2009 #6 Skrevet 5. august 2009 Kognitiv terapi er det som er mest brukt mot angst i helsevesenet og det kan absolutt anbefales selv om jeg ikke fikk så mye ut av det. Men jeg har aldri hatt angst for å få gjort ting. En venninne har gått i det for sosial angst på jobben og det hjalp henne mye. Prøv boken og se om det hjelper, eller oppsøk en kognitiv terapeut. Terapi høres kanskje litt skummelt ut, men det er ikke det i det hele tatt.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå