Gjest Gjest Skrevet 3. august 2009 #1 Del Skrevet 3. august 2009 Jeg er akkurat ferdig med videregående, og dermed har jeg hatt mine siste skoletimer med tysk. Jeg er veldig glad i dette språket, og håper derfor på å kunne fortsette å lære mer. Jeg har hatt tysk i tilsammen 6 år, og er rimelig god i tysk skriftlig. Synes muntlig er litt vanskeligere, for jeg liker å tenke over hva jeg skal si før jeg sier det så ikke gramatikken blir helt på jordet. Men det er litt vanskelig når man skal snakke flytende Så derfor vil jeg veldig gjerne sørge for å lære meg mer tysk nå, så ikke alt jeg har lært de siste 6 årene skal gå i den alt for tykke glemmeboken Noen tips til hvordan jeg skal gå fram? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 3. august 2009 #2 Del Skrevet 3. august 2009 Jeg er akkurat ferdig med videregående, og dermed har jeg hatt mine siste skoletimer med tysk. Jeg er veldig glad i dette språket, og håper derfor på å kunne fortsette å lære mer. Jeg har hatt tysk i tilsammen 6 år, og er rimelig god i tysk skriftlig. Synes muntlig er litt vanskeligere, for jeg liker å tenke over hva jeg skal si før jeg sier det så ikke gramatikken blir helt på jordet. Men det er litt vanskelig når man skal snakke flytende Så derfor vil jeg veldig gjerne sørge for å lære meg mer tysk nå, så ikke alt jeg har lært de siste 6 årene skal gå i den alt for tykke glemmeboken Noen tips til hvordan jeg skal gå fram? Biblioteket er et bra sted å oppsøke. Lån tyske bøker. Les tyske magasiner. Kanskje du kan komme i kontakt med tysktalende mennesker der du bor, være med i en samtalegruppe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Guinevere Skrevet 7. august 2009 #3 Del Skrevet 7. august 2009 Hvis du skal studere på universitetet, har de sikkert Erasmus-avtaler med tyske universiteter, så du kan dra på utveksling. Anbefales! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grønt blad Skrevet 9. august 2009 #4 Del Skrevet 9. august 2009 Hvis du skal studere, så gå en tur rundt og se etter utvekslingsstudenter som ønsker en tandempartner, eller heng opp en lapp selv. Når du møter en tandempartner i f.eks. 1 time, så snakker dere først tysk med hverandre i en halvtime, og deretter norsk med hverandre i en halvtime. På den måten får begge snakket det språket man ønsker å lære seg, samtidig som man har en morsmålsbruker av språket tilstede. Sånn ellers vil jeg anbefale å lese tyske bøker, magasiner og aviser, se tysk fjernsyn (deutschewelle.de) og reise (og bo/studere) til Tyskland. Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Relativista Skrevet 9. august 2009 #5 Del Skrevet 9. august 2009 Kjøp lærebøker over amazon.de Bestill abonnement på GEO Masse gratisaviser på nettet. faz.net, nzz.ch, derstandard.at Noen tyskspråklige kanaler kan du få uten å betale for dem, om du har parabol. Slå opp en utenfor hybelen. Men, helt ærlig. Hva skal du med det? Tyske businesskontakter kan da engelsk? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
onyx Skrevet 9. august 2009 #6 Del Skrevet 9. august 2009 Men, helt ærlig. Hva skal du med det? Tyske businesskontakter kan da engelsk? Faktisk er tyskere overraskende dårlig i engelsk og det er ingen garanti at forretningsforbindelser vil kunne kommunisere effektivt på engelsk. Dessuten har det vel vært jevnlig oppslag i media de siste årene der den norske handelsnæringen faktisk fortviler over at nordmenn ikke gidder å lære seg godt tysk nettopp fordi det ikke er en selvfølge at "alle" snakker engelsk. Ellers støtter jeg forslagene om å lese tysk og helst finne en samtalepartner. Det er nok også lurt å bruke litt tid på grammatikk innimellom. Tysk på vgs nivå er ikke spesielt komplisert og det kan lønne seg å lære mer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjestehai Skrevet 11. august 2009 #7 Del Skrevet 11. august 2009 Deutsche Welle har en del tyskkurs og podcaster på denne siden: http://www.dw-world.de/ I hvert fall en del av de er også tilgjengelige i iTunes. Jeg liker den som heter Alltagsdeutsch. Elles har mange tyske aviser og magasiner internettsider. Noen eksempel: www.spiegel.de www.stern.de www.zeit.de www.welt.de Wikipedia fins også på tysk. Her finner du et forum om språk for folk som lærer språk: http://forum.wordreference.com/ Det har en del for tysk ganske langt nede på siden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
=Iq Zehn Skrevet 12. august 2009 #8 Del Skrevet 12. august 2009 Kjøp alle episodene av Derrick på DVD. Stilisert høytysk er saker! Ellers: Dra på ferie til Tyskland/andre tysktalende land. Se på tyskspråklige TV-kanaler, les en tysk nettavis eller to. Viktigst er likevel å snakke tysk innimellom. Du oppdager kjapt at dette går veldig greit når du bare kommer over terskelen med å gi faen i skolens overdrevne fokus på grammatikk, dativ- og akkurativendelser og verbene til slutt. Tyskere, østerrikere, sveitsere etc forstår deg uansett, og de er kjempefornøyd med at du snakker deres språk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå