Gå til innhold

Humla må slutte å suse

humle

Anbefalte innlegg

Nå skal jeg starte min egen dagbok. Har fulgt med her inne litt og blir så motivert av å lese om dere som er flinke:-)

Er ikke så kjent med sidene her så vet ikke helt om jeg har lagt inn alt jeg skal.

Litt om meg selv. Har alltid trent mye, drevet med diverse idretter og vært aktiv innen fotball og håndball. For 4 1/2 år siden fikk jeg mitt første barn, siden har det kommet to til. Så med gravididteter, fødsler og amming har det ikke akkurat blitt mye trening de siste årene. MEN NÅ :Nikke: Har blitt utrolig flink de siste månedene. Har 4 økter i uken, 3 med løping og en på spinning. Vil gjerne bli i bedre form, men vil også ned i vekt!

Mitt store mål er faktisk ikke så langt fram i tid. Jeg skal løpe BIRKEN!!!! Vi er en venninnegjeng på 4 som har meldt oss på. Litt varierende i form, men trenger endel sammen og jeg trener litt alene.

Håper det kan hjelpe til å motivere meg ekstra å skrive her!

Endret av humle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I dag har jeg veid meg og løpt.

Kommer til å oppdtere vekten hver mandag!

I dag har jeg løpt 10 minutter rolig så langintervall på 20 minutter. Ble skikkelig sliten og tok meg helt ut. Er så deilig nå når jeg sløver i sofaen etter en lang dusj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Så spennende med Birken da! Hvor langt skal du løpe? Vurderer å melde meg på 10km under oslo maraton, men er åpen for flere utfordringer!

Blir spennende å følge med her. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hyggelig at flere har vært innom!

Jeg skal løpe hele Birken, 21 kilometer :tongue: Begynner å bli skikkelig spent. Synes det er mange som trener styrke her inne, men ikke så mange som har fokuset på kondisjon. Hvis noen andre her skal løpe Birken vil jeg gjerne høre fra dere!!

I dag har jeg treningsfri dag, men i morgen er det 4x4 intervaller. Er så utrolig deilig å være motivert slik jeg er nå, gleder meg til å morgen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så hyggelig at flere har vært innom!

Jeg skal løpe hele Birken, 21 kilometer :tongue: Begynner å bli skikkelig spent. Synes det er mange som trener styrke her inne, men ikke så mange som har fokuset på kondisjon. Hvis noen andre her skal løpe Birken vil jeg gjerne høre fra dere!!

I dag har jeg treningsfri dag, men i morgen er det 4x4 intervaller. Er så utrolig deilig å være motivert slik jeg er nå, gleder meg til å morgen!

Skal ikke løpe Birken i år, men skal løpe halvmaraton (21 km) i Oslo Maraton. Du kan jo ta deg en tur innom tråden for dem som skal løpe i OM, der er det flere som skal løpe halvmaratondistansen også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal gå brikebeinerrennet :sjenert: Men er for pysete til å løpe, liker ikke så mye nedover dessuten syns jeg det er så steinete og smalt ved Sjusjøen...

Men absolutt lykke til! Virker som om du trener bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke løpe Birken i år, men skal løpe halvmaraton (21 km) i Oslo Maraton. Du kan jo ta deg en tur innom tråden for dem som skal løpe i OM, der er det flere som skal løpe halvmaratondistansen også. :)

Det er jo like langt. Hvor er den tråden?

Jeg skal gå brikebeinerrennet :sjenert: Men er for pysete til å løpe, liker ikke så mye nedover dessuten syns jeg det er så steinete og smalt ved Sjusjøen...

For pysete til å løpe??? Jeg vil si jeg er for pysete til å gå på ski :fnise: Har jo aldri løpt før så vet jo ikke hvordan det er......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo like langt. Hvor er den tråden?

Jupp, exactly :) Det varierer litt hvor aktiv tråden er, den har vært litt stille nå i ferien, men du finner den her. Hvordan ligger du an med treningen, og hvordan har du lagt opp løpetreninga di fram til løpet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fancy Nancy

så spennede med birken da!

kanskje jeg kan få noen lurer tips til å bedre konisjonen min og..

ha en strålende dag

:klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så koselig med innlegg her!

Jeg følger treningsopplegget jeg fant på nettsidene til iform. De er for halvmaraton. Jeg har fulgt opplegget til punt og prikke i 7 uker. Før det jogget jeg 2-3 ganger i uken uten større plan. Begynte å jogge igjen for ca 6 mnd, da var det 8 mnd siden siste fødsel. Har gått mye tur i graviditetene og tiden mellom, men har ikke vært særlig løping.

Nå løper 3 dager i uken:

- 4x4 med 2 minutters pause. Løper ca 10 minutter rolig til oppvarming og 10 minutter for å løpe ned.

- 10 minutter rolig, 20 minutter raskt, 10 minutter rolig

- langtur, ca 15 km

I tillegg trene jeg spinning 1 gang i uken.

Har valgt å legge spinningen dagen etter løpeøkt, men ellers har jeg hviledag mellom.

Trener ikke noe særlig styrke. Tar situps og pushups innimellom, men det er det. Burde vel egentlig gjøre det......

Men jeg må si at dette har vært utrolig effektivt. Merker kjempe stor forskjell. Når jeg løper 4x4 merker jeg at det nå tar mye kortere tid før jeg får tilbake pusten. Selv om jeg tar meg rimelig ut så er det ikke noe problem å start på neste 2 minutter etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dagens økt unnagjort :tommelopp:

Jogging 12 min

4x4 intervaller med 2 minutters pause

Jogging 15 min

Ikke så mye mer å fortelle om egentlig. Er ganske tung i beina hver gang jeg begynner å løpe. Går over når jeg er ordentlig varm. Men i dag har jeg bestilt VitaPro for å prøve det. Kan jo hende det bare er en hype, men har hørt om flere som er fornøyd. Noen som har prøvd det her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå trenger jeg litt hjelp her.

For det første synes jeg ikke at jeg er flink nok i forhold til kosthold. Da jeg begynte å trene så mye som jeg gjør nå håpet jeg at vekten skulle gå jevnt og trutt nedover. Det som isteden skjedde var at jeg begynte å spise mye mer godteri. Litt slik "jeg er jo så flink og trener at jeg kan unne meg dette" mentalitet. Og dette har jeg ikke klart helt å komme meg unna. Spiser noe snop nesten hver dag. Jeg spiser sunn mat til måltidene. Kanskje litt mye karbohydrater...

frokost: Kornblanding med frukt og skummetmelk

lunch: stor salat med rundstykke

middag: vanlig familiemat. Kylling/svin/fisk el med poteter/ris/pasta og masse grønnsaker.

kveldsmat: brødskive eller knekkebrød

Noen som har gode tips til hvordan jeg kan legge bort den dårlige uvanen? Jeg tenker at det sikkert hadde hjulpet meg mye endel ifht løpingen om jeg gikk ned i vekt. Målet er 10 kilo ned og det må da være enklere å løpe hvis en har 10 kilo mindre og dra på????

Som jeg skrev tidligere har jeg bestemt meg for å legge inn resultetene mine her hver mandag så da får jeg litt mer press på meg.

Jeg har nå 3 løpeøkter pr uke og 1 time med spinning. Trener lite styrke. Lurer på om jeg bør bytte ut spinningtimen med styrketrening. Er det lurt i forhold til Birken? Er det lurt i forhold til vektnedgang?

Takknemlig hvis noen har råd til meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lag en post om det på kosthold og treningsforumet, der er det masse smarte damer (og menn) som kan hjelpe:)

Nå vet ikke jeg hvor mye du veier, men 10 kg ned er mye! Pass på at du ikke tar for mye i eller setter for store krav til deg selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vanskelig å gi noe råd i forhold til snop, annet enn at du rett og slett må ha viljestyrke til ikke å kjøpe snop når du er i butikken og ikke ha noe liggende i huset.

Når det gjelder vektnedgang så ville jeg definitivt ha satset på litt styrketrening i tillegg, men i forhold til løpinga de vil det ikke ha så mye å si. Når det gjelder styrketrening i forhold til vektnedgang så sats på øvelser for de store muskelgruppene. Få senteret til å sette opp et basic styrkeprogram for deg eller delta på en styrketime. Kan du kombinere en styrketime med spinningtimen hadde det vært enda bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du påpeker selv problemet ditt, mtp maten. Du sier du ikke ønsker å spise så mye godteri, og du ser selv at du kunne hatt fordel av mine karbs. Jeg ville erstattet det med mer proteiner. Spis grovt brød med proteinrikt pålegg, fisk, kjøttpålegg, ost og egg. Putt cottage cheese eller annen proteinrike matvarer i salaten din, kylling eller egg f.eks. Kesam med frukt er et godt mellommåltid og kan godt erstatte brødmåltidet på kvelden. (Dette er jo ikke en mal, men et forslag for å proteinberike matvanene dine)

Har ingen voldsomme gode forslag som kan hjelpe deg med godtesuget, det er en demon du må kjempe mot selv ;) (Hørtes dramatisk ut, du )

Og! JA! Definitivt! Styrke vil hjelpe deg med både vektnedgang og i forhold til Birken. Jeg ville kjørt et fullkroppsprogram 2 ganger i uka til å begynne med. Få en veileder til å sette opp et enkelt program til deg, eller delta på styrketimer som kjører hele kroppen. Frivekter anbefales :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hyggelig med svar :klemmer:

Lag en post om det på kosthold og treningsforumet, der er det masse smarte damer (og menn) som kan hjelpe:)

Nå vet ikke jeg hvor mye du veier, men 10 kg ned er mye! Pass på at du ikke tar for mye i eller setter for store krav til deg selv...

Jeg veier 80 kilo og er 174 høy. Har kraftig benbygging og har alltid veid litt mye. Etter at jeg fikk barn har jeg fått mye mer fett rundt magen og ryggen. Dette trives jeg absolutt ikke med. Rompa, lårene og armene er helt normale. Etter at jeg har begynt å trene så mye merker jeg stor forskjell på krppen selv om jeg ikke har gått ned i vekt. Har blitt mye fastere og det er deilig!

Vanskelig å gi noe råd i forhold til snop, annet enn at du rett og slett må ha viljestyrke til ikke å kjøpe snop når du er i butikken og ikke ha noe liggende i huset.

Når det gjelder vektnedgang så ville jeg definitivt ha satset på litt styrketrening i tillegg, men i forhold til løpinga de vil det ikke ha så mye å si. Når det gjelder styrketrening i forhold til vektnedgang så sats på øvelser for de store muskelgruppene. Få senteret til å sette opp et basic styrkeprogram for deg eller delta på en styrketime. Kan du kombinere en styrketime med spinningtimen hadde det vært enda bedre.

Jeg vet at det dessverre kun er meg selv som kan klare å slutte å spise godteri. Viljestyrke kom til meg!!!! Tror jeg skal prøve meg på en styrketime neste uke. Takk for tips!

Du påpeker selv problemet ditt, mtp maten. Du sier du ikke ønsker å spise så mye godteri, og du ser selv at du kunne hatt fordel av mine karbs. Jeg ville erstattet det med mer proteiner. Spis grovt brød med proteinrikt pålegg, fisk, kjøttpålegg, ost og egg. Putt cottage cheese eller annen proteinrike matvarer i salaten din, kylling eller egg f.eks. Kesam med frukt er et godt mellommåltid og kan godt erstatte brødmåltidet på kvelden. (Dette er jo ikke en mal, men et forslag for å proteinberike matvanene dine)

Har ingen voldsomme gode forslag som kan hjelpe deg med godtesuget, det er en demon du må kjempe mot selv ;) (Hørtes dramatisk ut, du )

Og! JA! Definitivt! Styrke vil hjelpe deg med både vektnedgang og i forhold til Birken. Jeg ville kjørt et fullkroppsprogram 2 ganger i uka til å begynne med. Få en veileder til å sette opp et enkelt program til deg, eller delta på styrketimer som kjører hele kroppen. Frivekter anbefales :)

Takk for mattips! Jeg har ikke mulighet til å trene mer enn jeg gjør i dag. Jeg trener 4 økter og det må holde å bytte ut en med styrke slik at jeg fortsatt kan løpe 3 ganger. Iallefall fram til Birken. Vi har 3 små barn og begge jobber fult så da er det styr nok å få det til med 4 økter! Frivekter har jeg aldri trent meg. Tror jeg skal komme meg på noen styrketimer til å begynne med så får jeg heller se om jeg tør etterhvert!

Her vil jeg følge med. :)

Så bra:-)

Endret av humle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...