Gå til innhold

Oppgitt etter legebesøk

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_frustrert_*
Skrevet

Hei!

Var hos legen i dag for å få henvisning videre til sykehuset for å ta abort.

Var ikke hos min fastlege, da hun har ferie. Men var heldig å få time hos en dansk vikar samme dagen jeg ringte.

Han visste ikke når jeg kunne få time på sykehuset, og hadde ikke tid til å ringe de. Men han skulle sende de et brev, så fikk jeg svar i postkassen. Jeg spurte hvor lang tid dette pleide å ta, da jeg selvfølgelig vil ha time så fort som mulig. Da svarer han igjen, vet ikke, men han mente det kunne ta et par uker.

Tar det virkelig så lang tid?? Jeg tok abort for mange år siden. Da mener jeg at jeg fikk time med en gang, og fikk timen mens jeg satt hos legen. Har ikke lyst å bære på dette barnet så veldig lenge siden jeg ikke skal beholde det.

Noe annet jeg ikke fikk svar på var, kan jeg ta pillene hjemme?

Håper noen kan svare meg :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da jeg tok abort for litt over 2år siden,så fikk jeg time på sykehuset imens jeg satt hos legen. Tror hun ringte dem imens jeg var der. Men timen jeg fikk var 3uker etterpå. Så måtte gå i de 3 ukene å vente. Det var ganske tungt.

Så du må nok forberede deg på at det kan ta litt tid.

Skjekket legen deg? Eller vet du hvor langt du er på vei? Hos meg tok hun en undelivsundersøkelse,for å kjenne om hun kunne få noen anelse på om jeg var veldig langt på vei. Men hun kjente ingenting,så da var det ikke noe hastverk. Jeg var 5uker på vei når jeg kom til sykehuset 3uker etter.

Men hvis du tror du er langt på vei,så trodde jeg at det skal gå litt raskere. Men jeg vet ikke. Får håpe du får beskjed ganske raskt.

Skrevet

Takk for svar :)

Uff, håpet det skulle gå like fort som sist.. Da blei det samme uka hvertfall. men jeg var kanskje bare heldig da.

Nei han undersøkte meg ikke (sikkert ikke tid til det heller..) men vet at jeg er ganske nøyaktig 5 uker. Han tok urinprøve, som da selvfølgelig var positiv.

Flere erfaringer der ute?

Skrevet

Uff, håpet det skulle gå like fort som sist.. Da blei det samme uka hvertfall. men jeg var kanskje bare heldig da.

Nei han undersøkte meg ikke (sikkert ikke tid til det heller..) men vet at jeg er ganske nøyaktig 5 uker. Han tok urinprøve, som da selvfølgelig var positiv.

Underlivsundersøkelse for å vurdere graviditetens varighet og umiddelbar kontakt (telefonisk) med sykehuset for timeavtale må da være en selvfølge ved en slik konsultasjon. Legen kan ikke unnskylde seg med dårlig tid. Om legen har feilberegnet timeplanen sin, skal ikke dette gå ut over deg.

Skrevet

Pga ferier hadde legen tydeligvis for mange pasienter.

Men kan jeg ringe sykehuset i morgen? eller må jeg bare vente?

Legen mumla noe om at de pleide å sende papirene elektronisk til sykehuset, men han sendte det like godt med brev som han sa.. Bare sånn for at det skal ta ekstra lang tid :kjefte:

vil så gjerne bli ferdig med dette..

Skrevet

Om du ringer legekontoret i morgen og spør, kan legesekretæren sikkert enten sjekke når du får time på sykehuset, eller om den ikke er bestilt, forklare legevikaren hvordan han bestiller time til deg.

Legesekretæren har mer erfaringer med hvordan gangen er når man skal bestille time for utføring av abort enn en nystartet vikar, og kan sikkert hjelpe deg.

Skrevet

Da skal jeg ringe i morgen.

Noen som vet om man kan spørre om å ta pillene hjemme? Eller vil de helst ha meg på sykehuset?

Skrevet

Det heller jo mer og mer mot at man kan gjøre det hjemme. Og jeg har hørt om folk som har gjort det. Men jeg vet ikke helt.

Men du må nok ta kirurgisk abort uansett. Jeg vet ikke grensen,men tror at de som er 5uker og mindre får medisinsk abort,mens de som er over må ta utskraping. Og hvis du i tillegg må vente en stund før du får time,så er det veldig stor sjangs for at du må ta kirurgisk.

Noen som er mer sikkre på hvor de grensene går?

Skrevet

Det er godt mulig du får ta piller hjemme. Jeg har vært gjennom 2 medisinske aborter det siste året (grunnet missed abortion). En i uke 5 og en i uke 12. Hvis du er over 9 uker får du tilbud om å ta pillene på sykehuset, men du kan selv velge om du vil ta de der eller hjemme. Det fungerte iallfall slik ved mitt sykehus.

Skrevet

Så man kan ta medisinsk abort uansett hvor langt man er på vei?

Skrevet

Det høres ut som en utrolig uprofessjonell lege. Fastleger har (skal ha!) direkte kontakt med både sykehus og andre medisinske klinikker, noe som til fordel for oss som går til legen skal gjøre at vi kan få en time på minuttet evt. den samme uka.

Mange går til fastlegen nettopp derfor, for at fastlegen skal legge inn en anbefaling til klinikk eller sykehus og da er det dumt for dem som må bruke 200-400kr på det uten å få et klart svar. Uheldigvis er det ikke stort mye mer du kan gjøre enn å vente til den egentlige fastlegen til er tilbake fra ferie og du får en time i posten. Men når den vanlige fastlegen din er tilbake, syns jeg du bør nevne hendelsen for henne og forklare at du oppfattet situasjonen som ubegripelig.

Skrevet

Kanskje han helst vil at du ikke skal ta abort? Eller så var han vel sinnsykt stresset i jobben sin...

Gjest SmallTalk
Skrevet
Det er godt mulig du får ta piller hjemme. Jeg har vært gjennom 2 medisinske aborter det siste året (grunnet missed abortion). En i uke 5 og en i uke 12. Hvis du er over 9 uker får du tilbud om å ta pillene på sykehuset, men du kan selv velge om du vil ta de der eller hjemme. Det fungerte iallfall slik ved mitt sykehus.

Fristene du opererer med stemmer ikke helt. Før uke 7 så er det kun mulighet for medisinsk abort. Og man får ikke ta pillene hjemme. I uke 7-9 så kan man selv velge mellom kirurgisk eller medisinsk. Fra uke 9-12 så er det kun kirurgisk abort, og etter uke 12 så må man ha medisinsk.

Referanse: Lommelegen.no.

Skrevet
Fristene du opererer med stemmer ikke helt. Før uke 7 så er det kun mulighet for medisinsk abort. Og man får ikke ta pillene hjemme. I uke 7-9 så kan man selv velge mellom kirurgisk eller medisinsk. Fra uke 9-12 så er det kun kirurgisk abort, og etter uke 12 så må man ha medisinsk.

Referanse: Lommelegen.no.

Unnskyld meg, men du kan ikke si at dette ikke stemmer når jeg har gjort dette 2 ganger det siste året.

Som du også kan se i linken under: http://www.pasienthandboka.no/default.asp?...documentid=5622

er fristen for medisinsk abort ved flere sykehus utvidet til uke 12. Og da jeg var 12 uker på vei fikk jeg selv velge om jeg ville ta pillene på sykehuset eller hjemme. Da jeg var 5 uker på vei fikk jeg ikke muligheten til å ta pillene på sykehuset, men måtte ta de hjemme.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...