Gå til innhold

Kan matilsnet ta ditt dyr...

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_maya_*
Skrevet

Jeg har nesten ikke sovet og savner valpen, men oppretter vil ha den tilbake og det vil jeg også, men jeg fikk ikke noe info om det av matylsynet. De mente valpen var sååå fin. Og det er jo sant.

Pga helga har de ansate tilsynet, begrunnet med at valpen ikke kan komme tilbak til oppretter før over helgen. Dette visste jeg ikke. At oppretter har førsterett.

oG jeg ble ikke oplyst om det pga at de syntes bikkjja var så fin og god, selvsagt vR den det,. Først ville en av de ansatte hos dyrevernet bare se valpen, så viste det seg at jeg ble klar over at ansatte er inhable, pluss at valp0en ble sendt videre med fly pga at barnet hennes var allergisk . De spurte meg om jeg ville betakle 400 kr for bur og mat som kostet nesten 1700k

Jeg fikk fem hundre og ingen kvittering.

De info meg ike om opprretters førrrsterett, og har omplassert valpe4n flere gangerl. Bør man kontakte avisene om det ikke or4dner seg, for opprettert vil ha valp hjem, og det vil jeg og.

Så hvor står vi nå....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg forstår egentligt ikke så mye av dette innlegget.

Har du kjøpt en valp,og så har mattilsynet tatt den ifra deg uten grunn?

Skrevet

For et merkelig innlegg!! Jeg skjønner ikke hva mattilsynet har med valpekjøp å gjøre? Vi har kjøpt valp 2 ganger av seriøse oppdrettere, men vi hadde ikke kontakt med mat-tilsynet. Er ikke sikker på hva oppdretteren hadde kontakt med, det er 8 år siden vi kjøpte vår hund, så det kan ha forandret seg..Men uansett kan ikke noen bare TA fra deg valpen :kjefte: Kanskje det hjelper å kontakte aviser, men da må du formulere deg klarere.... :filer:

Gjest Coarvi
Skrevet

Det kan jo være en ide å fortelle historien fra begynnelsen av, kanskje, sånn at det er mulig å skjønne hva i all verden det er snakk om... :roll:

Skrevet

Det totalt usammenhengende og forvirrede innlegget til trådstarter, kan nok klart gjenspeile årsaken til at Mattilsynet er blitt koblet inn i saken.

Skrevet

Jeg tror kanskje trådstarter har kjøpt en omplassert hund via mattilsynet (tatt fra hjem som ikke egnes til dyrehold) og nå vil oppdretter ha den tilbake?

Skrevet
Det kan jo være en ide å fortelle historien fra begynnelsen av, kanskje, sånn at det er mulig å skjønne hva i all verden det er snakk om... :roll:

Jeg kjøpte en valp, og det ble samlivsbrud og jeg har hatt hunder før men ikke så krevende, dvs den ble krevende når jeg ble deprimert..,.pga bruddet med mannen.

Men så fant jeg ut at dette ble mye og kontaktet mattilsynet, og de hentet valpen min før jeg nesten fikk sagt farvel, og den ene av de ville beholde valpen selv fordi den var så fin (den er jo fin).

Det de glemte å si meg er at oppretter har førrsterett til å få valpen tilbake i slike tilfeller, de må spørre oppretter før de omplasserer, så nå har valpen vært tre, fire steder og jeg vet at oppretteer vil ha valpen tilbake, og jeg vil også det, fordi jeg stoler på opretter og vet at h*n er rimelig forbannet nå pga at mattilsynet ikke har kontakta dem.

For det rette fro valpen er å komme hjem igjen, jeg tror den får bli der.

Men kan mattilsynet bare ta et pent og søtt dyr og si at den vil jeg ha???

Skrevet

Men hvorfor kontaktet du mattilsynet og ikke oppdretteren da du fant ut at du ikke kunne ha hunden lenger?

Jeg vet ikke i detalj hvordan lovverket er når det gjelder dette, og jeg synes at om oppdretteren driver lovlig, er det rett og rimelig at h*n får hunden tilbake.

Men det kan jo tenkes at oppdretteren tidligere har driti på draget, og at mattilsynet benytter sjansen til å ta hunden på bakgrunn av dette?

En hund som har gått ulovlig løs eller uten godt nok tilsyn, etter at politiet har gitt hundeholderen mer enn én skriftlig advarsel i løpet av de siste tre år, kan avlives eller omplasseres av politiet. Dette gjelder uten hensyn til om advarselen gjelder samme hund. Vedtaket kan omfatte alle de hunder som hundeholderen har hånd om. Advarselen regnes ikke som enkeltvedtak.
Skrevet
Men så fant jeg ut at dette ble mye og kontaktet mattilsynet, og de hentet valpen min før jeg nesten fikk sagt farvel, og den ene av de ville beholde valpen selv fordi den var så fin (den er jo fin).

Hvorfor kontaktet du Mattilsynet? De driver da ikke omplasseringstjeneste?

Det de glemte å si meg er at oppretter har førrsterett til å få valpen tilbake i slike tilfeller, de må spørre oppretter før de omplasserer, så nå har valpen vært tre, fire steder og jeg vet at oppretteer vil ha valpen tilbake, og jeg vil også det, fordi jeg stoler på opretter og vet at h*n er rimelig forbannet nå pga at mattilsynet ikke har kontakta dem.

De vet da ikke hvilke avtaler du har med oppdretter. At oppdretter har førsterett dersom valpen må omplasseres er en avtale mellom valpekjøper og oppdretter, og har ikke noe rot i den juridiske verden. Forøvrig er valpen din og du kan gjøre med den som du vil, uten at oppdretter har noe å si om den saken. Det er jo likevel greit å forholde seg til avtaler man frivillig har inngått.

Men kan mattilsynet bare ta et pent og søtt dyr og si at den vil jeg ha???

Du har da gitt dem valpen, de har ikke fratatt deg den med tvang.

Skrevet

Vanskelig å finne ut hvor du virkelig vil hen.... Innleggene dine er veldig rotete!

Står du enda som eier på papiret? Siden du snakker om en oppdretter, så har du vel papirer inne hos nkk? Disse kan ikke endres uten din tilatelse. Har du derimot skrevet over stamtavle og eier papirer på ny eier, kommer du nok ingen vei videre.

Skjønner uansett ikke hvorfor du ringte mattilsynet og ikke oppdretter da du fant ut at du måtte omplassere hunden? Virker som om det hastet å bli kvitt den bikkja.

Skrevet

Det hastet ikke på dagen å bli kvitt valpen, men oppretter bor på den andre siden av landet og jeg fikk ikke tak i h*n. Etterpå fikk jeg vite at det var pga ferie.

Mattilsynet omplasserer dyr, men de må kontakte oppretter før de kan omplassere videre. Og i denne saken ville jo den ene i matilsynet selv beholde valpen men ombestemte seg.

I dag får jeg vite om valpen kommer tilbake til oppretter eller om oppretter lar den bli der den er nå. Hvis den blir der, håper jeg det blir permanent. Jeg ordla meg feil og mente ikke at jeg selv vil ha den tilbake.

Men når man jobber i matilsynet, har man da lov å beholde de dyra man selv synes er fine?

Skrevet

Ok, jeg antar det er dyrebeskyttelsen du snakker om - for Mattilsynet omplasserer ikke dyr, de tar dem fra eierne dersom eier mishandler. Og når du har gitt fra deg dyret til omplassering, og en av de som jobber der kan tenke seg å ta over hunden - hva er problemet?

Er det ikke hensikten med å gi fra seg en hund til omplassering at man håper den får et bra hjem? Spiller det da noen rolle hvem dette hjemmet er hos? Tror du virkelig at de har så mange interessenter pr hund at de kjører intervjurunder eller noe sånt? Er du klar over hvor mange hunder som avlives fordi de ikke klarer å finne et nytt hjem til dem?

Skrevet
Mattilsynet omplasserer dyr, men de må kontakte oppretter før de kan omplassere videre.

Hvor står dette? Kan du vise til en link?

Om dette er en avtale mellom deg og oppdretter, er det du selv som har brutt den avtalen, og det er derfor din feil at du har havnet i denne situasjonen. Du kan ikke komme og skylde på dyrebeskyttelsen/mattilsynet etter at du selv har rotet det til.

Men når man jobber i matilsynet, har man da lov å beholde de dyra man selv synes er fine?

Jeg ser ikke problemet med at de gjør det om de ser et dyr de liker.

Dyret får jo da et godt hjem og en ansvarlig eier, og det er det som er det viktigste.

Skrevet

Helt enig med Frey, og deg over her.

Bra at hunden ble tatt bort fra denne personen. Det er jo en oppdretters mareritt at hundene kommer i hendene til personer som ikke forstår konsekvensene av å ha hund. Håper den nå vil oppleve et stabilt, godt liv.

Skrevet
Ok, jeg antar det er dyrebeskyttelsen du snakker om - for Mattilsynet omplasserer ikke dyr, de tar dem fra eierne dersom eier mishandler. Og når du har gitt fra deg dyret til omplassering, og en av de som jobber der kan tenke seg å ta over hunden - hva er problemet?

Er det ikke hensikten med å gi fra seg en hund til omplassering at man håper den får et bra hjem? Spiller det da noen rolle hvem dette hjemmet er hos? Tror du virkelig at de har så mange interessenter pr hund at de kjører intervjurunder eller noe sånt? Er du klar over hvor mange hunder som avlives fordi de ikke klarer å finne et nytt hjem til dem?

Dyrebeskyttelsen havner under matilsynet, i alle fall her hvor jeg bor. Jeg kontaktet de selv, fordi jeg mente at en renraset valp har en sjanse til å få et godt hjem. Hadde jeg ventet, ville kanskje alternativet blitt verre.

Jeg har ikke mishandlet valpen, men følte at det ble for mye for meg for jeg gikk inn i en depresjon etter samlivsbruddet og dette blir en meget stor hund. Så jeg føler at jeg ga valpen en sjanse.

I følge matilsynet hadde de mange interesserte. som har meldt seg selv for å kunne overta en hund evt et annet dyr. Men når matilsynet likte valpen så godt at den ene selv ville ha den, for siden å finne ut at h*n kunne ikke (det er en krevende hund), er det da ikke på linje om om barnevernet synes en unge er så søt og så overtar barnet selv?

Og oppretter er den første matilsynet må kontakte før evt omplassering, det er i følge loven, sa en advokkatvenn av meg, men jeg har ingen link, men jeg kan jo finne en hvis det er så viktig.

Jeg kan ikke gjøre mer, jeg har kontaktet oppretter og oppretter vil ha valpen tilbqake, men det kan skje at oppretter finner ut at valpen har det fint der den er nå.

Men matilsynet har gått over streken.

Hvis de finner en hest som ikke får skikkelig stell, kan de ikke bare beholde den selv. Som privartperson.

Eller kan de?

Skrevet
Dyrebeskyttelsen havner under matilsynet, i alle fall her hvor jeg bor. Jeg kontaktet de selv, fordi jeg mente at en renraset valp har en sjanse til å få et godt hjem. Hadde jeg ventet, ville kanskje alternativet blitt verre.

Jeg har ikke mishandlet valpen, men følte at det ble for mye for meg for jeg gikk inn i en depresjon etter samlivsbruddet og dette blir en meget stor hund. Så jeg føler at jeg ga valpen en sjanse.

I følge matilsynet hadde de mange interesserte. som har meldt seg selv for å kunne overta en hund evt et annet dyr. Men når matilsynet likte valpen så godt at den ene selv ville ha den, for siden å finne ut at h*n kunne ikke (det er en krevende hund), er det da ikke på linje om om barnevernet synes en unge er så søt og så overtar barnet selv?

Og oppretter er den første matilsynet må kontakte før evt omplassering, det er i følge loven, sa en advokkatvenn av meg, men jeg har ingen link, men jeg kan jo finne en hvis det er så viktig.

Jeg kan ikke gjøre mer, jeg har kontaktet oppretter og oppretter vil ha valpen tilbqake, men det kan skje at oppretter finner ut at valpen har det fint der den er nå.

Men matilsynet har gått over streken.

Hvis de finner en hest som ikke får skikkelig stell, kan de ikke bare beholde den selv. Som privartperson.

Eller kan de?

I alle dager - er du ute etter å "ta" Mattilsynet her?

De har jo forsøkt å hjelpe deg! Om en av dem vurderte å overta hunden selv, ville jo det vært en bra løsning?!

Det virker på meg som om du forsøker å skyve over din egen utilstrekkelighet på den instansen som forsøker å hjelpe deg.

Den som det bør være hovedfokus på her, er hunden. At den får det godt, til tross for rotet fra din side.

Skrevet

Nei jeg er ikke personlig ute etter matilsynet. De gjør den bra jobb. Men når valpen har vært litt her og litt der og de ikke har kontaktet oppretter, begynner jeg å lure på hvem jeg har overlatt valpen til.

Og det er riktig at de omplasserer alle mulige dyr, men det er inhabildt å ta valpen til seg, selv om ektefellen var uenig, siden sende valpen hit og dit og beskylde meg for å ikke gi navn på opptryyrt, navnet står jo på vaks.kortet og valpen ble shippa og fikk 3 mnd vaksine.

Nå har jeg latt alt bli til oppretter som har 1.rett på valpen.

Jeg savner valpen, men gjorde det rette. Hvor er noen positive folk her???

Skrevet
Nei jeg er ikke personlig ute etter matilsynet. De gjør den bra jobb. Men når valpen har vært litt her og litt der og de ikke har kontaktet oppretter, begynner jeg å lure på hvem jeg har overlatt valpen til.

Og det er riktig at de omplasserer alle mulige dyr, men det er inhabildt å ta valpen til seg, selv om ektefellen var uenig, siden sende valpen hit og dit og beskylde meg for å ikke gi navn på opptryyrt, navnet står jo på vaks.kortet og valpen ble shippa og fikk 3 mnd vaksine.

Nå har jeg latt alt bli til oppretter som har 1.rett på valpen.

Jeg savner valpen, men gjorde det rette. Hvor er noen positive folk her???

Jeg forstår at du er i en vanskelig situasjon, det jeg har problemer med å skjønne er at du lar din frustrasjon over problemene etter et samlivsbrudd gå ut over de som ønsker å hjelpe deg. Hunden har det sikkert veldig vanskelig oppe i dette også, og helt uforskyldt.

Foreslår at du heller forsøker å tenke konstruktivt.

Skrevet

For det første, oppdretter har ikke krav på noen ting. H*n har solgt valpen til deg, som kan gjøre hva du vil med den. Tror den advokatvennen din fantaserer litt her.

For det andre, dyrebeskyttelsen er underlagt Mattilsynet ja, men Mattilsynet har ingenting med omplassering og gjøre. Det blir som å påstå at skolene er lovgivende enheter fordi de er underlagt udanningsdirektoratet.

For det tredje, hvem som overtar valpen - om det er en ansatt i dyrebeskyttelsen eller noen andre - er irrelevant. Det relevante er at valpen får et godt hjem. Om denne som overtar valpen ikke har avklart med samboer at de skal ta over valpen er et privat anliggende, og har ikke noe med omplasseringen og gjøre sånn sett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...