Gå til innhold

Lesing til privatist eksamen


Gjest Gjest_gjesten_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_gjesten_*

Føler meg litt dum når jeg spør om dette. Men saken er altså at jeg må ta opp en norsk eksamen fra vgs. Det er veldig lenge siden jeg har gått på skole, så føler meg rimelig grønn selv om mange kanskje tenker at det ikke er noen sak! Noen som har noen erfaringer med dette? Leste dere selv eller fikk dere studiehjelp? Dette er jo bare 1 eksamen(mulig to? spørs om man må ta sidemål + hovedmål?? ), men føler meg så grønn som student igjen at jeg nesten ikke hvet hvor jeg skal begynne...

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Jeg skal ta norskeksamen som privatist denne høsten sammen med noen andre fag, og tok også noen fag i vår. Matten valgte jeg å ta på kurs da jeg var helt grønn før jeg begynte, mens historien leste jeg selv. Skal lese alle studiekompetansefagene + biologi selv iløpet av det neste året.

Min erfaring er at om du klarer å være fokusert nok til å lese selv, så gjør det. Bare pass på at det ikke blir utsatt og utsatt og så er det plutselig bare en uke igjen til eksamen. Begynn allerede nå, og sett av en fast tid hver uke som du skal lese så og så lenge. Satser du på en god karakter må det litt mer lesing til, mens om du kun ønsker å stå, er det jo ikke noe vits i å lese hver eneste dag i 4 mnd. Norsk er nok ikke det verste faget å klare å stå i heller, men det er mye som skal kunnes.

Hvilket fag var det du strøk i? Når du tar opp igjen faget mener jeg det er slik at du tar kun det du strøk i, mens jeg som ikke er hatt det før må ta muntlig, + sidemål og hovedmål skriftlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du har alle 3 norsk karakterer fra før avhenger antall eksamener av om du trenger skriftlig eller muntlig karakter, disse kan nemlig tas separat. Forbedring av skriftlig karakter krever derimot at du tar både nynorsk og bokmål og disse må tas samme semester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :)

Fikk beskjed om at det varierte om man måtte ta både nynorsk og/eller hovedmål.... Det er kun hovedmål jeg fikk stryk på, ikke de andre....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler meg litt dum når jeg spør om dette. Men saken er altså at jeg må ta opp en norsk eksamen fra vgs. Det er veldig lenge siden jeg har gått på skole, så føler meg rimelig grønn selv om mange kanskje tenker at det ikke er noen sak! Noen som har noen erfaringer med dette? Leste dere selv eller fikk dere studiehjelp? Dette er jo bare 1 eksamen(mulig to? spørs om man må ta sidemål + hovedmål?? ), men føler meg så grønn som student igjen at jeg nesten ikke hvet hvor jeg skal begynne...

Hvor du skal begynne? Tja, hvis det er norsk du skal opp i så kan du begynne med å skrive "privatisteksamen" i ett ord ;)

Jeg har selv vært oppe som privatist i et fag (ikke norsk). Det gikk bra, jeg leste på egenhånd, og ved en anledning ringte jeg en lærer og fikk svar på noen spørsmål jeg hadde. Bortsett fra den ene telefonen var det rent selvstudium fra min side. Det endte faktisk med den eneste sekseren jeg har fått på en skriftlig eksamen. Så det er ikke nødvendigvis noen ulempe å ikke ha undervisning. Man blir ganske fokusert når man må lære seg alt selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...