Gå til innhold

Hormonspiral

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg vurderer å få satt inn en hormonspiral. Har gått på cerazette i noen år og er forsåvidt fornøyd med det, men har en liten følelse av av sexlysten kan bli bedre uten p-piller.

Jeg lurer altså på om hormonspiral påvikrer sexlysten mindre enn p-piller. Vil anta at det er til dels individuelt, men det er vel mindre hormoner i en slik hormonspiral?

Noen som har erfaringer med dette?

Er i et fast forhold og har tenkt å bli der:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen påvirkning hos meg ...

Skrevet

Bra! Og takk for svar:)

Begynte du på spiralen uten å ha brukt noe i forkant eller gikk du på p-piller e.l. fra før?

Skrevet

Har du født før? Det er lite sansynlig at du får spiral uten å ha født først.

Skrevet

Hei igjen,

Nei jeg har ikke født, men har forstått det sånn at denne hormonspiralen kan brukes selv om du ikke har født enda (i motsetning til kobberspiral som gjerne brukes på de som allerede har fått barn).

Skrevet

Jeg er ikke helt sikker, men jeg tror du må ha født først.

En av bivirkningene\minusene er at tråden lager en åpning inn til livmoren, det gjør det lettere for bakterier og komme seg inn. Dette kan føre til eggleder betennelse, eggstokk betennelse osv. Dette kan gjøre en steril, derfor foretrekker mange leger at man har født barn først.

Men jeg er som sagt ikke helt sikker :)

Gjest Gjest_Sylvia_*
Skrevet

Jeg la på meg 15 kilo etter å ha satt inn hormonspiral. (ingen andre livsstilsendringer). Kjenner flere som har opplevd det samme.

Skrevet

Grunnen til at kvinner som ikke har født i første omgang ikke blir tilbudt spiral, er at de har en mindre livmorhule enn de som har vært igjennom et svangerskap, og derfor kan oppleve endel smerter/ubehag ved bruk.

Den kan være vond å sette inn for kvinner som ikke har født vaginalt, men sist jeg satte inn ny fikk jeg en ny type bedøvelse i livmormunnen som tok bort smertene fullstendig. Jeg kjente faktisk ikke sprøytestikket engang.

Mer info om hormonspiral her.

Jeg har hatt hormonspiral i seks år, og jeg trives veldig godt med den. Ingen plager, og ingen mens. Hadde endel problemer med p-piller og minipiller som forsvant da jeg gikk over til hormonspiralen.

Skrevet

Takk for svar! :)

Jeg skal selvsagt forhøre meg med gynekolog uansett. Men det jeg i bunn og grunn var ute etter er hvordan hormonspiral påvirker sexlysten. Noe som selvsagt er individuelt, som med diverse p-piller osv.

Gjest antigartner
Skrevet

Hormonspiralen påvirker ikke sexlysten hos meg. Da jeg fikk den satt inn hadde jeg av flere årsaker ikke gått på p-piller på noen år.

P-pillene påvirket for øvrig både sexlyst og humør.

Jeg har fått hormomspiral selvom jeg ikke har født barn.

Jeg ba fastlegen min om prevensjonsråd, og hun mente dette var det beste prevensjonsmidlet for meg. Jeg er:

- midt i 30-årene

- lett overvektig

- røyker

- i et fast forhold

- frivillig barnløs, uten planer om å endre den statusen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...